Колети от ЕС до София вече ще се получават на домашния адрес

Гражданите на София, които очакват колет от чужбина, вече ще се обслужват на едно гише.

© Асен Тонев

Гражданите на София, които очакват колет от чужбина, вече ще се обслужват на едно гише.



Пратките от държави - членки на ЕС, до София вече няма да се представят през митническите служби, както досега, а ще се приемат от получателите им в районните пощи или на адресите им. Така за тази услуга вече няма да се плаща такса от 4 лв., каквато досега се събираше от "Български пощи". Това стана ясно при представянето на пилотния проект за обслужване на едно гише на входящи международни колетни пратки в София.


Процедурата беше наблюдавана в сградата на столичната митница на "Веслец" 84 от главния изпълнителен директор на "Български пощи" Милен Керемедчиев и директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов. Проектът се въвежда първо в София, тъй като там се обработват 60% от входящите международни колетни пратки.



Двете институции започнаха да реформират процедурите, след като  "Дневник" публикува историята на Еленко Еленков, преминал през 17 стъпки и загубил половин работен ден, за да получи 15 тениски, купени онлайн от САЩ. Тя предизвика силен отзвук и беше допълнена с десетки подобни примери на читатели.



На едно гише вече ще се обслужват пратки от юридическо до юридическо или от юридическо до физическо лице, които съдържат стоки на обща стойност над 30 лв. до левовата равностойност на 150 евро, за които се начислява ДДС. В този случай досегашната процедура значително се опростява, като вече не се изисква EORI номер и начисляването на ДДС се оформя с квитанция за внос на пощенски пратки, без да присъства получателят.


Освен това от днес клиентите вече ще бъдат уведомявани с нов вид известие, което съдържа повече информация за входящите колети (вид на пратката; тегло; суми, които се дължат за ДДС, или цена за предоставена пощенска услуга; страна, от която идва). "Български пощи" ще доставят на клиентите си и писмо-покана за всички необходими документи, които получателят трябва да предостави на митническите органи за освобождаване на съответната пратка.


За пратки от трети страни, за които се дължат вносни сборове и ДДС, остава изискването за подаване на митническа декларация и за притежаване на EORI номер от получателя. Както и досега, клиентите имат възможност да се регистрират с постоянен EORI номер, който да използват многократно. Попълването на митническата декларация може да стане собственоръчно от клиента или от "Български пощи", или друг митнически агент срещу съответното заплащане. Когато клиентът разполага с EORI номер и попълни митническата си декларация сам или използва услугите на "Български пощи", освобождаването на пратки, за които се дължат вносни сборове и ДДС, на пратките ще става на едно гише.


Директно до пощенските станции в София-област ще се доставят пратки, съдържащи стоки на обща стойност не повече от 30 лв. в рамките на разрешения безмитен внос, които са освободени от вносни сборове и ДДС, а също и колети от граждани до други граждани или т.нар. подаръци, които съдържат стоки до левовата равностойност на 45 евро, които също са освободени от вносни сборове и ДДС. В тези два случая клиентите от София ще получават пратките си на едно гише на ул. "Веслец".


Пилотният проект е първа стъпка към изграждането на Национален център за специализирана обработка на международни входящи пратки.



Двете институции започнаха да реформират процедурите, след като  "Дневник" публикува историята на Еленко Еленков, преминал през 17 стъпки и загубил половин работен ден, за да получи 15 тениски, купени онлайн от САЩ. Тя предизвика силен отзвук и беше допълнена с десетки подобни примери на читатели.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK