Цветан Цветанов: Започва операция "Октопод"

Цветан Цветанов: Започва операция "Октопод"

© Анелия Николова



Г-н министър, съзирате ли някакви грешки на МВР във връзка с изчезването на двамата осъдени  за убийството на Мартин Борилски?


- Не виждам грешки на МВР, защото знаете, че преди  съдебното заседание нямаше предприети мерки или постановления за задържане на въпросните лица. След като излезе определението на съда, ние предприехме действия за локализирането им. Установихме, че по официален път не са  напускали страната.


А ако са напуснали страната нелегално, отговорността не е ли на МВР?




- За съжаление пробойни има. Ако се върнем на случая с "Гейзо", той пък по официален път беше напуснал страната, без физически да е излизал в определения ден и час през ГКПП Калотина...Това е част от борбата, която водим в МВР - срещу корумпираните полицаи. И смятаме, че е по-добре да назоваваме проблемите с истинските имена, отколкото да казваме, че няма проблем. Политиката, която провеждаме в последните шест месеца, показва ясната воля на ръководството на МВР да се справи с корумпираните полицаи.


Това не е ли случай, в който можем с основание да обвиним прокуратурата, тъй като не е наложила ограничителни мерки на двамата?
- Аз бих отговорил така: може би днес нямаше да говорим за делото "Борилски" по този начин и нямаше да получим острите критики от Европа, респективно от Франция, ако съдебната система си беше свършила обективно работата. Самият факт, че във Франция се готви паралелен съдебен процес,  е доста притеснителен.


Не нарушавате ли сега мораториума на премиера, който каза да спрат обвиненията към съдебната власт?


- В момента не давам оценки, а само  конкретен пример. Дори в неделя в разговора с г-жа Куцкова по БНР самата тя нарече решението на съда по повод делото Опицвет позор. Самата тя говори за щуробаджанащината във Висшия съдебния съвет.
Мисля, че премиерът не е налагал реално мораториум. В разговора, който е провел с представителите на Висшия съдебен съвет, е ставало дума за проблемите на съдебната система. Но това, което беше изведено като акцент пред обществото, всъщност не бяха реалните проблем, а интервюто на вътрешния министър. Което според мен показва, че искаме да избягаме от истинските проблеми.
Не съм използвал обидни квалификации в моето интервю. Ако човек го прочете внимателно, ще види, че то е изцяло с конкретни примери за реалното състояние на системата. Говорих и за МВР, и за проблемите, свързани с корупцията, и за бъдещото развитие на правоохранителните органи.


И Малкия Маргин се издирва вече месец, след като според първоначални съобщения е бил засечен около парк-хотел "Москва" в София, но не е задържан след убийството на Боби Цанков?


- На местата, на които търсихме Николай Маринов след убийството на Боби Цанков, той не е задържан и не е пускан. От МВР не е излизало твърдението, че тогава е бил засечен някъде в София. Маринов продължава да се издирва.


Смятате ли, че премиерът Борисов действа спрямо някои министри авторитарно и това създава ли опасност отборът да се демотивира, дори разпадне?


- Аз работя с Борисов от 2001 г., познаваме се много добре. Естествено  той като премиер на страната иска да няма напрежение между институциите. Не смятам обаче, че налага ултиматуми на министрите, а просто  създава  предпоставки за конструктивен разговор, в който всеки да може да направи своите изводи. И да се изчистят, ако ги има някъде, и най-малките недоразумения.


Не приемам неговото изказване като критика или създаване на предпоставки за демотивация у мен или в някой от министерството. Защото всичко, което съм  говорил, не е било под влияние  на емоция или  за да вляза в  конфликт с някоя институция. Дадох примери, с които можем да илюстрираме какво е реалното състояние както на МВР, така  и на съдебната система. Изразил съм болката на служителите на МВР, които работиха денонощно по операция "Наглите".  А когато направиш една добра реализация, която се оценява от обществото, тя да бъде омаловажена или да се говори неглижиращо за труда на хората, които дават всичко от себе си,  смятам, че е некоректно. Премиерът е прав да не иска напрежение между институциите, но  и той - смятам,  в последното си изказване в тази посока оценява работата, която е извършена от МВР.


Въпросът е, че в парламента например се гласува закон, след което президентът налага вето и премиерът се съгласява, както стана със Закона за отбраната? Като работите толкова дълго време с г-н Борисов, това негов стил на управление ли е или е случайно?


- Г-н Борисов е много предвидлив, мотивиран и обоснован за всяко решение. Аз съм съм изключително удволетворен от доверието, което има между нас, защото за годините съвместна работа съм се усещал като човек, който е давал разумни предложения, за които съм се обосновавал, и те са били приемани, въпреки понякога че г-н Борисов е имал първоначално различно мнение. Така че всичко е въпрос на мотиви и възможност да убедиш другата страна защо едно решение ще бъде в полза на държавата и обществото.
Това е демокрация в движение -  когато има някой път има допусната грешка, е по-добре да я признаеш на момента, отколкото да казваш, че няма грешка само за да не кажат хората, че  си променил мнението си.


Има нужда от много непопулярни решения, които предизвикват протести. Има ли воля правителството да ги реализира докрай?


- В здравеопазването трябва да бъде реализирана реформата, защото тя е отлагана с години. Съпоставимо с други европейски държави, ние имаме може би най-много болници на глава от населението, но  качеството на лечението е твърде далече от желаното. Просто мерките, които трябва да се вземат, не могат повече да се отлагат.


При завръщането ви от Лондон тук ви чакаше отворено писмо на полицейската синдикална федерация, която намеква за нови протести?


- Когато се прави реформа, често тя провокира недоволство. В синдикалната декларация за съжаление  виждам не толкова синдикални претенциии. Ако погледнем една от точките, мисля 3-та или 4-та беше, се говори за преназначаванията в ГДБОП. По операция "Наглите" бях разпоредил да не се работи с целия сектор. Защото знаехме каква беше ефективността последните две години и половина и какво имаха в наличност като информация  по конкретните отвличания - нищо.
Затова реших да създадем малък екип, сигурни хора - това бяха директорът, зам.директорът и трима души от отдел "Терор". След това поисках всички от този отдел да минат на полиграфа в Института по психология. И там един от синдикалните дейци, който е много активен, на много от въпросите, свързани със злоупотреби със служебно положение, получи недобри резултати. Предложихме на този служител да си намери другаде работа в системата на МВР. Дори не го уволнихме.


Не е ясно и каква легитимност имат тези, които са написали синдикалната декларация. Тече  процедура за отнемане на регистрацията на старото ръководство и вписване на новото. Аз исках да имаме диалог, да има някаква приемственост и да говорим реално за проблемите на полицаите в България. А това, което видях като атмосфера на заседанията, беше невероятен личен конфликт между старото и новото ръководство на синдиката.
Готов съм за диалог с всеки, който предлага разумни, прагматични идеи, чрез които на база на реалностите в държавата да търсим начин да  решаваме натрупаните проблеми. Но синдикатът трябва да осъзнае, че няма абсолютно никаква отговорност към кадровите решения, които са изцяло в компетенциите на министъра на вътрешните работи.


Искам ГДБОП да стане елитната служба, авангарда на министъра на вътрешните работи, а не онази  посредствена структура, която нямаше и политическа подкрепа, за да се върши ефективна работа. Искам да спра изтичането на информация, което е основен проблем на системата на МВР. А една от мерките за това е създаване на малки екипи с конкретни срокове. Сега установихме, че и в Англия така се прави. По цялата операция "Наглите" работиха не повече от 10 - 11 човека - става дума за подготовката и анализирането на информацията. Иначе в самата реализация се включиха 180 души.


Има твърдения, че "Наглите" са били разкрити със съдействието на американски служби?
- Темата за отвличанията е дискутирана с наши евроатлантически партньори. В общи линии сме ги запознали с това, което правим. Но тежестта в разкриването е изцяло на българската правоохранителна система. Проблемът беше, че го нямаше краят на кълбото, което трябваше да бъде разплетено.


 И намерен ли е вече краят му?
- Разследването продължава и днес можем да говорим за следващ етап на "Наглите" - операция "Октопод", която в момента се планира. Това е е операцията, която може да даде реалната картина за състоянието на държавата. И за това, което се е наслагвало в годините на прехода, през които октоподът е укрепвал и се е впивал във всички етажи на изпълнителната, законодателната и всяка друга власт,  която има компетенциите да осъществява контролни функции. Това е проблемът, който реално стои в държавата. Липсата на политическа воля в последните 20 години ни доведе до оценката, в докладите на Европейската комисия, която се припокрва с оценката на българското общество.


Какво точно ще представлява операция "Октопод" - срещу политици, срещу бивши управляващи...?
- Това ще бъде операцията, която ще разбули точно търговията с влияние, възможността чрез престъпна дейност да се перат пари и да се впиват съмнителни интереси във всички етажи на властта. Приемете я като насочена срещу тежката организирана престъпност, която чрез корупцията е във всички слоеве на обществото.


Звучи много мащабно - пояснете дали това е една отделна операция или в нея се събират части от действията на МВР, които вече сте предприели?
- Да, мащабно е това, което искаме да  направим. Основният приоритет бяха отвличанията - това беше мащабно. Въоръжените грабежи - също. Обирите в Пловдив и задържането на десетимата - петима от Враца, двама от София, трима от Пловдив... Ето ви три операции, които заедно с ежедневните действия, които сме предприели срещу наркоразпространението,  промениха обществената атмосфера. И след 17 декември наистина можем да говорим за липса или намаляване на тежката престъпност, която тормозеше обществото.


Казвате, че е по-добре да се работи с малки екипи с цел опазване на информацията, но как тогава обществото да има доверие към полицията като система и как тя ще се промени?
- Изграждането на доверие  в полицията е изключително важен приоритет. Автокрадецът Кубето беше хванат преди месец точно в момент, когато краде едно БМВ. Тогава сигналът дойде от гражданин, на който му направил впечатление начинът на влизането в автомобила.


Как да се върне доверието в полицията? Всеки ден Виждаме често полицаи, които са се облегнали, почти легнали върху колите, в заведенията - подпрени на баровете, други се държат като мутри, шофират и говорят по телефона...
- Живеем в България. Правим всичко възможно това да се промени. Преди всичко с личния пример на ръководителите на служби и звена... Полицията не трябва да бъде възприемана като репресивен орган, а като естественият партньор на гражданите.


Ако октоподът  означава също обвързване на бизнес кръгове с политически партии с цел взаимно облагодетелстване, защо не се планира да бъде извадена прословутата разработка "Лиана", за която се твърди, че разкрива мрежите за финансиране на ДПС и БСП? Преди изборите се лансираха такива немерения, сега се замълча?
- "Лиана" е добра разработка, която не стигна до реализация поради куп обективни причини. Тя беше актуална при старото управление, когато имаше консумиране на престъпление и възможност да бъдат хванати участниците в процеса на извършването му.  Разработката е изградена предимно на специални разузнавателни средства и няколко справки. Изпратена е на прокуратурата да се прецени какви са възможностите да се направи нещо по нея. Тя предизвика обществен интерес, но - струва ми се - реално няма да даде онзи резултат, който беше създаден в обществото като очакване.
Аз съм реалист. И понеже имаше коментари от г-н Иван Костов, че съм нямал готовност да стигна докрай, той може в удобно за него време да се запознае с разработката като депутат и председател на комисията за контрол на ДАНС.


Споменахте ДАНС. През ноември бившият съветник в агенцията Алексей Петров занесе в  комисията за контрол материали, които според отвореното му писмо се отнасяли за събития от  прехода, включително и за елиминиране на хора, неудобни за нечии икономически интереси. Не ви ли се струва, че темата е табу - в смисъл, че никой не пита дали се проверява и от кого въпросната информация, и въобще защо официалните органи стъпват на пръсти около името на Алексей Петров?
- Всяка информация  се проверява. Сами разбирате, че не мога да коментирам в детайли. Не бих изпаднал и в персонализиране на събития, които са влезли в публичното обсъждане. За мен е важно какви са фактите и какви ще бъдат резултатите от работата на министерството. Тъй че  към настоящия момент не бих искал да коментирам нито лицето Алексей Петров, нито предоставената от него информация. Но ви уверявам, че всичко, което е необходимо, се прави от МВР и от колегите от ДАНС.


Защо промените в Закона за ДАНС не посочиха детайлно функциите на отделните дирекции, включително и на финансовото разузнаване, а оставиха това да се прави от Министерския съвет. Анализатори, а и депутати, например Йордан Бакалов, смятат, че това може да доведе до нестабилност на ДАНС и задаване на политически поръчки, тъй като МС се сменя поне на четири години?
- Ще напомня, че ние трябваше да предприемем краткосрочни и дългосрочни мерки в сектора на сигурността. Краткосрочните мерки бяха промените в законите за МВР и ДАНС, за да отпушим системата, да създадем специализираните екипи по разследванията, които вече дават резултати. А дългосрочните мерки са създаване на цялостна концепция за национална сигурност, която в момента се изработва. Смятам, че до няколко месеца ще бъде финализирана. Визията за системата за сигурност и обществен ред трябва да бъде изградена с консенсус, тогава тя няма да бъде променяна със смяната на правителството


Значи можем да очакваме нови закони за МВР и за ДАНС?
- Да. В България беше възприет досега погрешен подход - да променяме законодателството на база ситуация. Така в публичното пространство остават реформата на Бонев, на Емануил Йорданов, на Румен Петков, на Миков... Дори двама министри от една партия предложиха диаметрално противоположни  реформи. След изграждане на цялостната концепция за сигурността е логично да се направят нови закони.


Кой е най-значимият успех на реформата "Цветанов" в МВР до момента?
- Не искам да се говори за реформата "Цветанов", а  за реформата на българското правителство. Най-важното е,  и благодаря на всички добросъвестни полицаи за това, че правим нещо, което е полезно за обществото. Мотивацията на служителите, ангажирането на целия ресурс на компетентните дирекции,  незабавната работа по горещи следи - всичко това е решаващо за успешното разследване. Ако то беше налице при случая Белнейски, престъплението щеше да бъде разкрито още тогава.


Лесно ли беше убеден премиерът за промените в ДАНС, които отнемат от службата, която е изцяло на негово подчинение, доста от оперативния й ресурс го предават на МВР, конкретно на ГДБОП?
-Недейте да търсите някакъв иснтрументариум или тенденция за засилване или отслабване на някоя позиция в сектора за сигурност. Отговорността се носи от българското правителство.
Всички законодателни промени, свързани с МВР и ДАНС, са изготвени от междуведомствената работна група, назначена от премиера. Нито той, нито аз  сме имали някакви възражения. Противопоставянето и състезателното начало между МВР и ДАНС вече не съществува. С г-н Йовчев се чуваме  по един-два пъти на ден, а когато е необходимо, правим  оперативки и планираме съвместните операции. Там, където ние имаме информация, която е от компетентността на ДАНС,  я предаваме на агенцията и обратно. Ако има получен в ДАНС сигнал за корупция по висшите етажи на властта,  се договаряме те да го поемат, а ние да работим по друга тема, по която вече сме ангажирали  ресурс.


Кой е най-значимият успех на реформата "Цветанов" в МВР до момента?
- Не искам да се говори за реформата "Цветанов", а  за реформата на българското правителство. Най-важното е, и благодаря на всички добросъвестни полицаи за това, че правим нещо, което е полезно за обществото. Мотивацията на служителите, ангажирането на целия ресурс на компетентните дирекции,  незабавната работа по горещи следи - всичко това е решаващо за успешното разследване. Ако то беше налице при случая Белнейски напр., престъплението щеше да бъде разкрито още тогава.


Какво се прави за подобряване  на външния образ на полицията?  Виждаме често полицаи, които са се облегнали, почти легнали върху колите или се закачат със сервитьорките в кафенетата, подпрени на баровете, други се държат като мутри...
- Живеем в България. Правим всичко възможно това да се промени. Преди всичко с личния пример на ръководителите на служби и звена... Полицията не трябва да бъде възприемана като репресивен орган, а като естественият партньор на гражданите.


Бивши служители на МВР учредиха Алианс за сигурна България, който смята да изготвя експертни анализи за институциите, включително и за МВР. Ще се възползвате ли?
- Всяка институция би могла да се възползва от експертността на служителите, в които е инвестирано през последните 20 години. Но имам притеснения за искреността на намеренията. Тези хора бяха част от ръководството на министерството само допреди няколко месеца или година. Раиф Мустафа, който според разследването е бил част от корупционна схема. Или г-н Камен Пенков...   Според подхода, практикуван  от г-н Мустафа, у служителите се създаде впечатлението, че има правило за комисионни. А г-н Красимир Петров го освободих от ръководния пост на "Гранична полиция" заради слабото усвояване на парите по Шенген - едва 33 млн. евро, при положение, че крайният срок беше 31 декември 2009.  Успяхме да удължим срока с 3 месеца. Днес говорим за усвоени за 120 млн. евро по Шенген. За Чавдар Караджов, който беше преназначен по времето на министър Миков в Монтана, в обществото се беше създало трайното впечатление,че е свързан с братя Галеви...
 Иначе всяка инициатива трябва да се цени, но аз като министър си запазвам въпросителни.
А не е изключено и да има политически елемент в инициативата за алианса...


В каква посока?
- Нещо, което може би впоследствие да допринесе за развитието на нов политически проект.


Проект свързан с президента ли?
- Нека спра дотук.


Миналата седмица се появиха спекулации за еманципиране на депутати от ГЕРБ. Усещате ли някакво напрежение?
- Всеки вторник присъствам на заседанието на парламентарната група на ГЕРБ  и водя откровен и конструктивен диалог с колегите. Разбира се, че се поставят въпроси. Но не смятам, че има някакво напрежение, има импровизации и тълкувания на медиите. Не съм съгласен, че депутатите нямат мнение. По законопроекта за ГМО например именно депутатите  инициираха обсъждане на вариант, който да не създава усещане у хората, че  промените застрашават здравето ни. 


Кристалина Георгиева е вече  еврокомисар, а  трябваше да бъде трети вицепремиер. Трябва ли  да има такъв?


- Най-напред желая истински успех на Кристалина Георгиева. Смятам,  че с нейното избиране България ще има едно достойно представителство в Европейската комисия. И най-важното -  че тя  се възприема консенсусно от всичките парламентарно представени партии и в Европейския, и в българския парламент.
Що се отнася до структурни и персонални промени в правителството, смятам че, това е право на министър-председателят и не бих искал да коментирам. Макар че знам много за това, което ме питате. Не е уместно един вицепремиер да коментира неща, които трябва първо да се обявяват от премиера.


От какво се страхувате?
-  Предателството и лъжата са нещата, от които се страхувам.


Не от организираната престъпност?


- Смятам, че държавата е много по-силна и би могла да се справи, ако няма лъжа и  предателство от представители на правоохранителните и правораздавателните органи.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK