Дневник събира бисери от школските учебници

Дневник събира бисери от школските учебници

© Дневник



Ден след като "Дневник" публикува анализа "Има надежда - и просветният министър се хвана за главата", посветен на недомислиците в училищните учебници, просветният министър Сергей Игнатов обяви намерение да публикува "бисерите", съдържащи се в тях. Целта е "да се види какво става в главите на децата", каза министърът.


По предложение на читатели Дневник.бг започва да събира цитати от учебници, които според учениците и техните родители са неясни, двусмислени, затрудняват разбирането на текста или съдържат фактически грешки. Близката цел е да бъде подпомогната работната група, натоварена от министъра да анализира текстовете, а крайната -  да се окаже натиск за промяна в подхода към помагалата. Те да станат по-увлекателни, а като следствие - да се намали зазубрянето на излишни факти.


Вярваме, че подновяването на дискусията около съдържанието на учебниците, която в "Дневник" събра над 6 хил. прочитания и над 150 коментара само за денонощие,  може да ускори приемането на новия закон за училищното образование, който ще позволи да се преразгледат и програмите, и помагалата.


Можете да изпращате цитати на internet@dnevnik.bg като посочите името на учебника и за кой клас е, годината на издаване, издателството, авторите и страницата. Форумът под статията също е открит за "находки".

Коментари (98)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dgd
    *****
    Неутрално

    А като издаде книжка, Дневник ще се сети ли да пусне някой лев?
    Май не.

  2. 2 Профил на AAAAAAAAA
    *****
    Весело

    ЗАЩО морската вода е солена - има готварска сол

  3. 3 Профил на Супер!
    *****
    Неутрално

    От другата статия:

    luna
    Неутрално 192
    10:05 27 фев, 2010

    Една народна песен, достойна не за флагче, а за знаме. Учебникът е на Просвета за 4 клас.

    Цонке ле, чушке червена,
    три пъти в манджа туряна,
    два пъти в боклука хвърляна.

    Чушата люта, пак люта
    и ти си, Цонке ле, кат нея.

    Два пъти си се годявала,
    три пъти си се венчавала.

    Първият път беше свинарин,
    селските свини пасеше
    на тебе фуста да купи...

    Вторият беше конярин,
    селски катъри пасеше
    на тебе чехли да купи...

    Третият беше берберин,
    келяви бради бръснеше,
    на тебе белило да купи.

    БЕЗ КОМЕНТАР

  4. 4 Профил на Георги Витанов
    Георги Витанов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Дневник да публикува и имената на "авторите". Да се знае кои титани на мисълта и най-вече бизнеса с учебници са в схемата за източване и сриване на българското училище.

    G.V.
  5. 5 Профил на Uchitel
    *****
    Неутрално

    До коментар [#2] от "AAAAAAAAA":

    Може да изглежда безумно, но няма как да се напише, освен ако не се използва другото название на солта - а именно натриев хлорид, а децата на тази възраст няма как да разберат този термин, защото не учат химия.

  6. 6 Профил на Posmali
    *****
    Неутрално

    До коментар [#3] от "Супер!":

    Е, глупости! Моята баба ми пееше тази песен и много я харесвах! Децата ми също! Което не им попречи да завършат Оксфорд! Има нещо, което се нарича традиция, и тя не се обсъжда, а се усвоява.

  7. 7 Профил на Песен
    *****
    Неутрално

    До коментар [#6] от "Posmali":

    Виж, и аз я знам, не цялата, от баба ми, но не мисля, че мястото й е в учебник за 4-ти клас. Да не говорим, че е в стил "мръсни песни" .

    Както и текстове с архаични думи. Това е знание за по-големи деца.

  8. 8
    *****
    Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  9. 9 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Супер!
    Би било още по супер ако до всеки бисер бъде показано името на автора на учебника, респ. авторския колектив.
    Анонимните бисери няма да свършат никаква работа освен да разсмеят, докато бисерите с показан автор представляват търсене на поне някаква отговорност.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  10. 10 Профил на sofiot
    *****
    Весело

    А сега да видим дали родителите са чели учебниците на децата си

  11. 11 Профил на ok
    *****
    Неутрално

    Кажете кой замени турското робство с османско присъствие или владичество.

  12. 12 Профил на ok
    *****
    Неутрално

    Кажете кой замени турското робство с османско присъствие или владичество.

  13. 13 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    Би трябвало на всеки учебник да пише името на одобрителя от МОН, след номера на одобрението.

    Нека информацията за "Вещото" лице да присъства - тези хора получават заплатите си от нашите данъци!!! И са там - в министерството, точно за да спират безумията. Те имат не по-малка отговорност за състоянието на учебниците.

  14. 14 Профил на да
    *****
    Неутрално

    И в учебника за 3-ти клас човек и общество пише колко са били добре българите под турско робство.

  15. 15 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#12] от "ok":

    Човече, робите са хора без всякакви права. Дори и през османското ИГО (тегоба), българите не са били роби!!! Дори и крепостни не са били, за разлика от "освободителите" ни, които до началото на 20-ти век са крепостни, а след 1944 ни натресоха същинско крепостничесво и ни върнаха мноого назад в историята.

  16. 16 Профил на ххх
    *****
    Неутрално

    до #15 Музар
    Какво искаш да кажеш- че си съгласен доброволно да минем пак под "османско игото". Не, че не сме де!

  17. 17 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    До коментар [#11] от "ok":

    от къде ти дойде това присъствие ,бе човек....дай пример-в кой учебник пише присъствие...критикувай аргументирано,а не първосигнално

  18. 18 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#16] от "ххх":

    Това пък къде го прочете в моя коментар?
    Веднъж завладяването на България от турците ни връща назад в социалното и културно развитие, втори път това става след "освобождаването" ни в средата на 20-ти век.

    Говоря само за употребата на думата в нейния същински смисъл, а не метафоричното й използване.

  19. 19 Профил на luna
    luna
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Задачи по математика 4 клас Булвест 2000 /автори Мариана Богданова, Катя Никова, Николина Димитрова, Мария Темникова/ стр. 12 /зад. 5

    От склад за плодове натоварили на 6 камиона равни количества банани и останали още 162 г. банани. Колко килограма банани е имало първоначално?

  20. 20 Профил на luna
    luna
    Рейтинг: 5 Неутрално

    От склад за плодове натоварили на 6 камиона равни количества банани и останали още 162 кг. банани. Колко килограма банани е имало първоначално?

  21. 21 Профил на сартр
    *****
    Неутрално

    Далеч по-интересно четиво ще се получи, ако се съберат бисерите на вестник "Дневник"!

  22. 22 Профил на Отговор
    *****
    Неутрално

    До коментар [#20] от "luna":



    168 кг.
    На всеки камион са "натоварили" по 1 кг.

    6162 кг.
    На всеки камион са натоварили по 1 тон.

    И всевъзможни други предположения...

  23. 23 Профил на luna
    luna
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Задачи по математика 4 клас Булвест 2000 /автори Мариана Богданова, Катя Никова, Николина Димитрова, Мария Темникова/ стр. 6 /зад. 1

    Открийте белега, по който ученикът е написал числата на всеки ред. Запишете излишните числа:
    110, 120, 120, 140, 150
    321,423, 525, 727, 627
    344, 355,365, 377, 388
    700, 702, 704, 705, 706


  24. 24 Профил на duck
    *****
    Неутрално

    Много хубаво инициятива Дневник ,поздравявам ви

  25. 25 Профил на 333
    *****
    Гневно

    До коментар [#6] от "Posmali":

    Нито баба ми, нито майка ми, нито аз сме знаели за съществуването на тази песен. Подозирам, че не знам и за много други примитиви и артефакти. Незнанието на подобни материали за които днес е нужен преводач с какво ни помага в 21 век.

  26. 26 Профил на Karla Lihula
    Karla Lihula
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Чудесно!
    Има надежда за България!

    Който живее в страх никога няма да бъде свободен. Хорацио
  27. 27 Профил на capitalist
    capitalist
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    До коментар [#12] от "ok":

    музар ,е прав българинът не е бил роб .......имал е по малко права и по високи данъци ,но е можел да пътува във и извън османската да работи да върти търговия ,да се учи във чужбина ......колкото и странно да ти звучи турците са били робите ,не всички но повечето ,те са били длъжни да са воници и да воюват и няма мърдане....
    п.п. не ме разбирай погрешно не съм на мнение колко са били щастливи българите ,напротив ужасно е било и тези 500 години са дръпнали българия много на зад ....но изкривяването на истината не помага на никого ......
    ти виждал ли си въоражен роб???? защото по това време доста от българите са имали все някакво пушкало ......

  28. 28 Профил на Be@sT
    *****
    Неутрално

    До коментар [#23] от "luna":

    Точно така ,числата не са излишни, а неверни,ако са излишни тоест трябва да се премахнат , няма да имаме редици от 5 числа.Неверните числа са числата, които трябва да се ЗАМЕНЯТ.

  29. 29 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#28] от "Be@sT":

    В редове 2 и 4 са излишни, докато в другите са грешни.
    Наистина е лошо поставена задача. Най-малкото като формулировка. То и в тази работа си има правила, не е да го изсмучеш от пръстите си и само да прилича на тест за интелигентност.

  30. 30 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#27] от "capitalist":

    Благодаря за подкрепата. Тук говорим за учебници и за деформациите в тях, а не за нашето емоционално отношение към историческо събитие. Подмяната на смисъла на думите е сериозен проблем не само в школските учебници. Това е наследство още от соц-времената. Тогава и науката трябваше да е "ангажирана" (разбирай политически и идеологически). Отраженията са във всички сфери. Такива безумия има и в учебници за висшите училища. Последно грешно, неправилно използване четох в съдебното решение по делото "Борилски". Там говорят за "формална логика", но я прилагат фиктивно! От формалната (аксиоматична) страна заключенията се основават на грешни (неверни, изкривени) твърдения и резултатът може да бъде всякакъв - както верен, така и грешен.

    Към темата - лошото, недостатъчно ясно, объркано изразяване; неподходящи илюстрации; неточни примери и всевъзможните бъркотии в учебниците създават и обърканост в мислите на децата. Те имат естествено присъщи разум и логика, които ги карат да отхвърлят преподавания материал. Само заради задължението се опитват да го назубрят, вкл. отговорите на математическите задачи, колкото да "изкласят". След 11-12 години такава практика, целият този хаос се настанява трайно в главиците дори и на приордно мислещите дечурлига. Какво става от тях, когато пораснат, го виждаме навсякъде около нас.

  31. 31 Профил на С най добри намерения
    *****
    Неутрално

    Може ли да събираме и бисери от писанията на журналистите в Дневник.
    Особено тия с много жълт цвят.

  32. 32 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    Защо винги се опитваме да откриваме топлата вода? Защо вместо да някакви местни "експерти" безскрупулно да забъркват блудкави каши за да вземат авторски хонорари, защо вместо това Мин. на Просветата да не обяви конкурс за превод на утвърдени на Запад учебици?

    Какво си играе министъра с колекционирането на бисери с цел "оказване на натиск"? Той е министърът - просто взема решение да се адаптират западни помагала и това е.

    Единственият избор трябва да е между кои западни учебници и кой да е преводачът (последното е много важно). И с това на малоумията в българските учебници ще бъде сложен край.

  33. 33 Профил на МП
    *****
    Любопитно

    Пак Ви подхлъзнаха. Проблемът не е в учебниците. Вярно в тях има недостатъчно добри примери, може да се намерят и грешки, но всичките са написани, за да покрият Държавните образователни изисквания. Те са набор от знания, умения, теми и какво ли не още, което трябва да се опише в текста. И всички те са в резултат на постановление подписано от МИНИСТЪРА, а не са изсмукани от небитието от страна на авторите. Така, че преди да се насочи гневът към учебниците, помислете, кой е определил РАМКАТА, която трябва да се следва.

  34. 34 Профил на nikolay
    *****
    Неутрално

    относно "робството" - надявам се все по-малко от нас да реагират като ххх [16] когото някой си позволи да каже че не е било робство. И не става дума да се цензурират възрожденските ни писатели, поети и певци, а за елементарно познаване на историята - българска, балканска, европейска и световна.

  35. 35 Профил на Be@sT
    *****
    Неутрално

    До коментар [#29] от "Музар":
    Точно така.Не съм само аз.

  36. 36 Профил на Be@sT
    *****
    Весело

    До коментар [#33] от "МП":
    Е какво?Излиза че издателствата могат да издадат и добри учебници, стига министъра да им каже, ама той не им казал и рамката била лоша и заради нея учебниците ставали такива боклуци.Ами децата?Какво правим с тях?Обясняваме им защо в учебниците и в училище се пишат и говорят глупости ли?Нямаме време затова.Аз не съм си намерил детето на пътя че да го оставям на произвола в училището, министъра или разни боклучави учебници.Живота и времето му са ми безценни.Извинения не приемам.Впрочем имаме страхотен учител по "Човека и Природата".В крайна сметка образованието е само един от пешкирите за бърсане на мръсните ръце на Държавата ни.Да си ги избърше и да се седне да похапне на ГОЛЯМАТ СОФРА.Ето ви още един бисер.ХА ХА ХА

  37. 37 Профил на МП
    *****
    Весело

    36, явно не си ме разбрал. Не излиза, че могат, а точно обратното, не могат да издадат друг тип учебници, тъй като по тази рамка се рецензират текстовете. Ако няма едно или друго нещо от т.нар. Държавни образователни изисквания, то учебникът не се одобрява. И се получава омагьосан кръг. Малко часове, много изисквания, претупан материал и така до безкрай. Жертвата са децата ни.Учебниците могат да се олекотят много бързо, за няколко месеца, само ако министерството си промени рамката. А олекотените текстове, намаляват възможността за глупости. А иначе, ако детето ти е по-малко, от опит ти казвам, захващай се да го обучаваш вън от общественото училище.То е на ниво, което отговаря на състоянието на обществото, така че управия няма. Остап Бендер го е казал: "Спасението на давещите се е работа на давещите се".

  38. 38 Профил на Мишо Константинов
    *****
    Неутрално

    По принцип всички задачки с редици от числа или символи и отгатване на следващото число или символ са некоректни. Включително и тези в тестовете за интелигентност на "Менса". А иначе учебниците за децата освен грешни са и пълна отврат. С много малки изключения.
    Бъдете здрави!

  39. 39 Профил на Be@sT
    *****
    Неутрално

    Благодаря за съвета.Направено е откакто сме тръгнали на училище.НО.Дразня се като харчат пари за боклуци.И впрочем детето трябва да се учи и бързо да забравя какво са правили в училище за да научава нещо.А това хич не е възпитателно и не създава добри навици,всъщност е доста натоварваващо и объркващо.

  40. 40 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 864 Неутрално

    случайно попаднах на учебниците на баща ми от 60-те години и мога да ви кажа че повечето бяха много по-добри не само от сегашните, а и то тези по които аз учих през 80-те и началото на 90-те. бяха написани много грамотно и разбираемо. явно от тогава насам, някоя "умна" глава е решила, че учебниците трябва да бъдат написани академично, като за учители и учени-изследователи, а не за ученици.
    така че преиздайте учебниците от 60-те години на миналия век или поне могат да се използват като основа - хем са по-добре написани, хем ще си спестите разходи. това може да се направи по много предмети освен по история, където програмата има нужда от пълно деилогизиране, и по нови предмети като икономика и компютри.

    Истината ни прави свободни.
  41. 41 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    Към задачата от коментар [#23] от "luna":

    Още нещо - думата "белег" е направо грешка. С нея се означава нещо специфично, характерно, но предимно външно и най-важното - нещо, което прави Едното различно от Останалите!

    При така написана задача щях да търся някаква точка, петно, болдиране или друго дамгосващо оформление, а не правило при подреждането на числата.

    В случая правилната дума е "признак". Нещата се групират или подреждат по някакъв признак (вътрешно-присъщ или външен), а на отклоненията се поставя белег (маркировка).

    В задачата трябва да се търси общия признак/правилото, а отклоненията/грешките да се отбележат (подчертаят, зачеркнат...).




  42. 42 Профил на Student
    *****
    Неутрално

    До коментар [#25] от "333":

    Има нещо, което се нарича базова култура, тя ни кара да не учим в училищата само английски и компютри - което е безспорно нужно, но не единствено, а да трупаме д главата си и някои "ненужни" на пръв поглед неща. Но всеки си има мяра, да разказваш на кокошката колко е хубаво да лети отвисоко си е чиста проба дискриминация спрямо кокошата й същност. Тъй че давайте само с компютър и английски! А останалото както дойде - лесно, достъпно и ... тъпо.

  43. 43 Профил на песен
    *****
    Неутрално

    "първия каръти пасеше, втория обори инеше, а на третия баба му постотии му пееше докат го от бълхи пощеше" ...
    Хора като вас отвръщат младите от фолклора от десетилетия!! Я се поучете от ирланци, шотландци и т.н. как се тачи и популяризира фолклор и после ми спорете за къв чеп била важнаа горната дивотия!!
    Колкото до османското присъствие - не може хем да си патриот хем да искаш непременно да изкааш предците си РОБИ, търпеливи , стахливи и унизени.
    Ох... имам чуството че трябва някой за започне възмитанието и обучението ви наново

  44. 44 Профил на Be@sT
    *****
    Весело

    До коментар [#42] от "Student":
    Ти самият не знаеш какво искаш да научиш, тръгнал си да даваш съвети на какво да учим децата си.100% си студент в БГ.Ха.Ами тя базовата култура требе да я има най-вече извън училищата,нали е базова-без нея не може.Има я какво си се завайкал.Не бой се, има базова култура, даже ни идва в повече.В училищата искаме повече.Не "Цонке ле, чушке червена".
    "Цонке ле, чушке червена" и студент.Прекрасно, мило и родно!

  45. 45 Профил на Alexandra
    *****
    Неутрално

    До коментар [#14] от "да":

    То може и да са били по-добре както се саравняват управляващите тогава и сега. Поне по-малко са крали по технически причини.

  46. 46 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Гневно

    Тази задача [#23] буквално ми взе акъла!
    Състои се от точно 185 знака (с интервалите), но в нея са "реализирани" поне по една от следните типове грешки:

    1. Методическа - отбелязаното от Be@sT [#28] смесване на два вида задачи в едно условие.
    2. Терминологично-логическа - (моя коментар [#41]) неправилно използване на думи.
    3. Граматическа - пълен/непълен член е преди това (по-общата категория) ОПРЕДЕЛИТЕЛЕН член. В българския няма неопределителен член от типа a/an както в английския. В някои случай се използва думата един/една, но основното съществително не се членува.

    И последно, но много важно:

    4. ДИДАКТИЧЕСКА - според условието на задачата учениците трябва да напишат ГРЕШНИТЕ числа??? Това е абсолютно отклонение от всякакви норми в ученето (и науката за учене/ преподаване). Все едно в час по (чужд) език да карат учениците да повтарят грешното изговаряне на думи! Задачата за учениците трябва да е "да напишат правилната последователност от числа" или "да напишат числата без грешката".

    Ако продължа да психясвам с тази и подобни задачи, със сигурност ще открия още грешки. Мойте съболезнования към родителите на ученици!

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  47. 47 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Гневно

    До коментар [#37] от "МП":

    Виж, потърсих ДОИ за УС (държавни общообразователни изисквания за учебно съдържание) и попаднах първо на това:
    http://liternet.bg/publish2/anonim/doi.htm

    В тези изисквания не се коментират методическите и дидактическите страни на образователния процес, а само са формулирани крайните резултати от обучението.

    По тази причина не можеш да твърдиш, че лошите изисквания са причина за лошите учебници.

    Същевременно експертите в МОН, утвърждаващи учебници, трябва не само да са наясно с методиката и дидактиката в конкретна образователна област, но и да имат собствен опит в преподаване и съставяне на учебници и помагала. Точно тези експерти, като представители на Държавата, трябва да носят пълната отговорност за идиотщината в учебниците. И докато за авторите ми иде да предложа "освидетелстване", то експертите заслужават наказателно производство.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  48. 48 Профил на 333
    *****
    Весело

    До коментар [#42] от "Student":

    А защо да не почнем с " Махабхарата" ? Хем не е чак толкова първосигнално, хем може да приобщим и тези на които езика им е майчин!

  49. 49 Профил на Сони
    *****
    Неутрално

    Виждал съм хора които въртят бизнес за хиляди, а не могат да смятат без калкулатор, други - управляват стотици хора, а две думи не могат да изпишат без грешки. И ми е странно...
    Сигурен съм, че математикът не знае география, колкото учениците си, а учителят по история, едва ли знае формулите на всички закони по физика. Попитайте физика кога е обявена Стогодишната война и той едва ли ще ви отговори, за разлика от учениците. И това е странно...
    Може би задачата на образованието не е да ни натъпче главата с знания, а да ни покаже пътя, как да бъдат намерени и ползвани.

  50. 50 Профил на KVINT
    KVINT
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#23] от "luna":

    Елементарно 120;727;365;705;

    Колкото до задачата с плодовете, ако препишеш условието дословно ще я реша без проблеми?

  51. 51 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#49] от "Сони":

    Страхотно попадение - "да ни покаже пътя, как да бъдат намерени и ползвани".

    Целта на образованието е да ни научи да (се) учим!!! Това е най-най-общата цел. В програмите на задължително образование би трябвало да са заложени поетапно първите стъпки за това умение. Ако в паметта на човек остане дори само 1/3 от изучаваното до края на гимназията, той може да се гордее с една добра обща култура. Ако е усвоил основните принципи във всяка отделна област - тогава притежава и умения да се ориентира и самообучава без външна помощ. Ако на всичко отгоре успее да открие/създаде ново знание - тогава вече е учен.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  52. 52 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#50] от "KVINT":

    Коментираме не отговорите, а начина на поставяне на задачите и начина, по който трябва да учат децата.

    Самата задача е съвсем елементарна и се решава за по-малко от минута. Но ти и аз имаме вече идеята какво правим. А дечко в 4-ти клас тепърва трябва да се научи на това действие. В начина на представяне е проблемът, не в решението.

    Сега си обяснявам защо тези уж лесни задачи толкова затрудиха децата лятото при тестовете след 7-ми клас. Голям спор се заформи под статията със задачите, ако помните .

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  53. 53 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 8 Гневно

    Музар (*15) написа:

    за разлика от "освободителите" ни, които до началото на 20-ти век са крепостни

    Музар,
    едва ли сред освободителите ни е имало крепостни, тк. крепостното право в Русия е отменено в 1861 г с "обеспечением крестьян наделами земли (в постоянное пользование) с правом выкупа (специально для этого правительство выделяет крестьянам специальный кредит) "

    А ако не бяха освободителите (които ти слагаш в кавички) ти днес щеше да говориш на турски и да се бориш за елементарните си права като кюрдите.

    Най-отвратителното качество на човека е липсата на благодарност.

    Хенриета
  54. 54 Профил на За Свободата
    *****
    Любопитно

    В кой учебник?

    Освен това: Кой смени болшевишко иго с болшевишко уж освобождение?

    ok
    * 11

    Кажете кой замени турското робство с османско присъствие или владичество.

  55. 55 Профил на Be@sT
    *****
    Неутрално

    До коментар [#50] от "KVINT":
    Наистина си доста елементарен.

  56. 56 Профил на Be@sT
    *****
    Неутрално

    До коментар [#50] от "KVINT":
    Задачата е публикувана ДОСЛОВНО.

  57. 57 Профил на EU
    *****
    Неутрално

    Моше русофилистично криещо се зад латински ник,

    защо се гневиш на "неблагодарност",
    сякаш през по-миналия век ти си воювало за възстановяване суверенитета на България?!?

    Защо се опитваш да паразитираш върху признателност с която нямаш нищо общо?!?

    Колкото до освобождението на руските крепостни селяни...

    След Болшевишкия преврат всички руски и прочее граждани на територията на СССРусия са били закрепостени в държава концлагер, в държава ГУЛАГ. Не можеха свободно да пътуват в чужбина, дори вътре в СССР.

    Нещо повече. СССР наложи кретенската си болшевишка система на други държави включая България.

    Болшевишкият руски нацизъм е криминален и заслужава съд,
    а не благодарност.

    HARI
    Гневно
    * 53

    Музар (*15) написа:

    за разлика от "освободителите" ни, които до началото на 20-ти век са крепостни

    Музар,
    едва ли сред освободителите ни е имало крепостни, тк. крепостното право в Русия е отменено в 1861 г с "обеспечением крестьян наделами земли (в постоянное пользование) с правом выкупа (специально для этого правительство выделяет крестьянам специальный кредит) "

    А ако не бяха освободителите (които ти слагаш в кавички) ти днес щеше да говориш на турски и да се бориш за елементарните си права като кюрдите.

    Най-отвратителното качество на човека е липсата на благодарност.

  58. 58 Профил на lo_ridah
    lo_ridah
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#23] от "luna":

    Елементарни числови редици, базирани на събиране и изваждане са това. Само, че трябва мааалко от малко да се знае математиката, за да не му се стори на човек безмислица

    Accelerates Under Demonic Influence
  59. 59 Профил на Be@sT
    *****
    Неутрално

    До коментар [#58] от "Lo_Ridah":
    Задачата е некоректна.Идиотски формулирана.И не бой се ти,решаваме много по-сложни задачи.Сложни казвам,а не ИДИОТСКИ.

  60. 60 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#53] от "HARI":

    Император Александър ІІ е наричан Цар Освободител не заради руско-турската война, а заради отмяната на крепостничеството в Русия. Но при него не се извършва пълна поземлена реформа и тази отмяна е повече "на книга". Синът му, Александър ІІІ, блокира или отменя повечето либерални промени на баща си, а едва внукът му, Николай ІІ, довършва реформата и чак при него руските селяни имат реално собствена земя. Това е само 20-на години преди болшевишкия преврат 1918. След него руснаците отново са закрепостени, лишени от собственост и от правото на свободно придвижване.

    След 1944 тези ограничения на личната и частната свобода са инсталирани и в България. Имахме трудова повинност, ергенски данък, ограничения за пътуване в някои райони на страната ни и най-вече в чужбина.

    За цената на "освобождението" ни от Русия - чети Симеон Радев. Също интересни неща има в книгата на Иван Лилов "Освободителните мисии на Русия и Съветския съюз във и около България". Доскоро се твърдеше, че руснаците са наши "двойни" освободители, дано поне това е премахнато от учебници на децата. Същевременно не вярвам, че стихотворението на Вазов "На руските войни" е влезнало в някой учебник по литература. Както и промяната на вазовото отношение към Русия.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  61. 61 Профил на учителка
    *****
    Неутрално

    Смешен плач, смешен вой срещу учебниците, по които вече 10-15 години учат децата. Защо никой досега не говори по този проблем? Слепи ли бяха родителите, министерството, обществеността?Унизително е само когато получиш сигнал да реагираш. Роби.

  62. 62 Профил на /.
    *****
    Неутрално

    Ако се научиш да не уважаваш учебниците и учителя си, заради глупавия материал, по-нататък в живота няма да уважаваш полицая и закона. Губиш респект от системата още от малък.

  63. 63 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Гневно

    До коментар [#61] от "учителка":

    Позорно изказване, ако наистина сте учителка!
    "Слепи ли бяха родителите, министерството, обществеността?"

    А вие, учителите, къде бяхте? Нали точно вие казвате на родителите какви учебници да купят за децатата си?! Нали вие точно трябва да преподавате материала и се пържите на бавен огън заради калпави текстове в учебник?! Нали имате директен контакт с инспектори от министерството, имате необходимите специфични знания, за да можете да подадете "сигнал" към МОН, или ако трябва да говорите с родителите за някакви съвместни действия??? Точно вие сте хората, които трябваше през тези 15-20 години да проявите активност, а не да обвинявате родителите и обществеността!!!

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  64. 64 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 8 Разстроено

    до Музар (* 60)

    музар, за първата част на написаното от теб няма да споря, защото ти,според мен, мн избирателно си чел история.
    -тази отмяна е повече "на книга"
    -блокира или отменя повечето либерални промени

    Неопределени и съмнителни заключения.
    ------------------------------------------------------------
    Относно стихотворението на Вазов "На руските войни" .
    Да, има такова стихотворение. Срещу него има десетина стихотворения, които славят руските войни-освободители. И не само стихотворения (спомням си и разказа "Негостоприемно село"

    Относно благодарността, която дължим на руските жертви:
    Десетки са паметниците (а някои от тях мн внушителни) в северна България, с благодарност с надписи от 'признателния български народ', "от признателна България''. Тези паметници са издигани не от комунисти.
    Глупави са опитите да се пренаписва историята.

    Хенриета
  65. 65 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#64] от "HARI":
    "Срещу него има десетина стихотворения, които славят руските войни-освободители."


    Виж, не знам някой поет да е писал ЗА и СРЕЩУ собствените си произведения , малко нелепо изказване е това.

    Нека не бъркаме благодарност с коленопреклоничество!

    За отношението на Вазов към Русия виж тук:

    http://www.liternet.bg/publish2/ddobrev/vazov.htm

    "Пред своя приятел поетът изповядва: "Аз съм преди всичко българин." (Цит. съч., 143.) Естествен завършек на започналия процес на преосмисляне на отношението към Русия е стихотворението "На руските войни". Първата му публикация е в "Мир" (XXV, бр. 5005) от 11 ноември 1916 г. под заглавието "Написано при първото появяване на русите в Добруджа като съюзници на румъните". То има дата 7 септември 1916 година:"


    На руските войни

    О, руси, о, братя славянски,
    защо сте вий тука? Защо сте
    дошле на полята балкански
    немили, неканени гости?

    Желали би вас възхитени
    да срещнем со сълзи и с китки...
    Но идете вий настървени,
    на грозни зовете ни битки!

    Желали би вас да прегърнем
    и тоз път сърдечно, горещо.
    Но взорът ви свети зловещо...
    Как ръце сега да разгърнем?

    О, руси! Аз друг път ви славях
    за подвиг велик и чутовен,
    високо ви ликът поставях
    във мойта душа, в мойта песен!

    Вий някога знаме Христово
    развяхте за благо човешко -
    строшихте ни игото тежко,
    а днеска ни носите ново!

    И пак не ви мразим (не крия:
    обича ви още народа);
    но любим и свойта свобода,
    стократно по любим я ния.

    За тоз кумир ния се бием
    и с чужд, и със близък упорно
    и няма ний врат да превием
    пред никакво иго позорно!

    О, колко ви, братя, желая!
    О, как би желал, братя клети,
    свобода и вам, и за нея,
    кат нас да живейте и мрете!



    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  66. 66 Профил на учител2010
    *****
    Неутрално

    От години проблем създават неща, които
    В учебниците по математика е забранено да се използва знака ХИКС (неизвестното число се отбелязва с празно кваратче), което прави невъзможно въвеждането на алгоритъм. Има текстови задамчи, които са написано толкова сложнодумно, че не може да се възприеме и децата се объркват.

    Сгрешена е цялата концепция на обучението по бълграски език - много тетрадки за попълване означава липса на свобода учителя и невъзможност да се подходи индивидуално в класа. Разрушено е обучението по извънкласно четене, защото с цел да се направи читанката по-дебела/по-скъпа текстовете са отпечатани там, респ. строги наказания грозят учители, които представят учат децата да използват ХИКС или да търсят книга в библиотеката (защото родителите се оплакват, че им се губи времето с глупости).

    Обучението по развитие на речта включва предварително определени текстове, които са сложни, неразбираеми, липсва възможност учителят да избира текст за преразказ или тема за съчиняване, откъдето следва, че една грешка на авторите се мултиплицира в цяла България. Съответно, ако се изберат теми, които биха предразположили детето къв писане и съчиняване, ако са съобразени с възможностите им да преразкажат текст, се излизца от задължителните учебни тетрадки, откъдето следват оплаквания от родителите, че учителите нищо не работят и в клас не се попълват тетрадки. Нещо повече, ако подобно попълване се даде за домашно, се прави извод, че учителите са некадърни да накарат учениците да попълват, а родителите са надарени с толкова таланти, че могат не саво да развият бизнес/плетат интриги, а и да свършат това, което тъпата даскалица не е успяла в клас.

    Учелниците по история и география са толкова сложно написани, че едва ли доцентите си ги разбират.

    Цялата тази компания обаче говори за едно - нови учебници, нови милиони за нови простотии. Винаги си мислете, че става дума за пари, за много пари!!!

  67. 67 Профил на знаещ
    *****
    Неутрално

    Уважаеми форумци, аз съм се образовал през петдесетте и шестдесетте. Стройна , точно подредена система, която подготви научния потенциал на нацията ни. Система с която се спекулира още, че видители каква добра учебна система имаме. Минало . Децата ми учеха почти само по време на така наречената демокрация- бих казал дебългаризация. Смешни , ако не ставаше дума за бъдещето на България учебници иучебни програми. И накрая ще кажа за неблагодарноста на голяма част от българите , която именно ни поставя там където сме - тоест на самия крайчец на опашката на Европа. Зад нас са само бълхите на Европа.

  68. 68 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#66] от "учител2010":

    Не разбирам, защо е забранена употребата на "Х"? Как се решава едно такова уравенение?
    Та това е абсурд, какво става при второ неизвестно?
    Ако сме го докарали дотам че е забранена употребата на "Х" то наистина оттук нататък почваме да копаем, толкова ниско сме паднали.
    И не разбирам каква е логиката на една такава забрана?

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  69. 69 Профил на Do HARI No. 64
    *****
    Неутрално

    Скъпи Хари,
    Потърсих в Гоогле.бг - Санстефански договор и се зачетох в някои недомлъвки.
    - Защо Русия е заменила БЪЛГАРСКАТА ДОБРУДЖА срещу окупираната от Русия - Румънска Молдова?
    -Не разбрах с кого е воювала Българската армия на фронта в Северна Добруджа след капитулацията на Румъния? Май срещу руските дивизии ОСВОБОДИТЕЛКИ или ДА!
    - Защо ни напада Сърбия в гръб и съвсем случайно малко след отзоваването на РУСКИТЕ офицери командвали до този момент Българската армия?
    Да не би Русия да е искала твърде много да не се обедини БЪлгария с Източна Румелия защото това е договорила с Турция срещу изтеглянето на турците от Черноморското крайбрежие и Кавказ?

    Прочети повечко около това "освобождение" и как са изтъргувани български територии от РУСНАЦИТЕ - освободители с техните паметници и улици наречени на "милите"... търговци!

  70. 70 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 8 Гневно

    Фактът че ти повторно споменаваш (а този път изцяло цитираш) това стихотворение,
    "Написано при първото появяване на русите в Добруджа като съюзници на румъните", показва че ти си преднамерен русофоб. Такива хора, щом се спомене за Вазов - веднага вадят това стихотворение и го обявяват за "преосмисляне на отношението към Русия:
    "Естествен завършек на започналия процес на преосмисляне на отношението към Русия е стихотворението "На руските войни"."

    Не,драги, това стихотворение е написано ПО ПОВОД на появяването на русите в Добруджа като съ#зници на румънците. Тук никакъв "процес на преосмисляне няма". Ако имаше - щеше да има и други антируски произведения на Вазов.

    Едно единствено стихотворение написано с укор и болка от това, че
    Я ми цитирай още някое антируско произведение на Вазов, от стотиците произведения, които е написал (12 тома в моята библиотека). Аз веднага ще ти цитирам десет проруски.
    Да обявяваш Вазов за русофоб е...смешно.
    Да казваш че сред освободителите е имало крепостни селяни, които самите те не са били освободени - е смешно.

    (Музар: Дори и крепостни не са били, за разлика от "освободителите" ни )

    Поклон и вечна слава на падналите за свободата на България !

    Хенриета
  71. 71 Профил на !
    *****
    Неутрално

    А ни учеха че никога не сме воювали директно с рашта

  72. 72 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#68] от "NPaine":

    Замяната на неизвестно число с кутийка е подходяща само за един-два урока, колкото децата да разберат обобщението, което се прави при замяната на число с буква. Всъщност дори не е нужно да им се казва, че това е обобщение, поне в началните класове. Просто с времето свикват със знаците Х и У да означават неизвестното или търсеното число.

    Някой умник е решил, че децата до 4-ти клас са тъпи, учителите - некадърни и трябва нещата да се представят като за неардерталци. В същото време страната на квадрат се отбелязва с "а" или "б" и там не се слага кутийка (квадратче), за избягване на такова обобщение.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  73. 73 Профил на 333
    *****
    Гневно

    Темата е безбрежна. Както се вижда по-горе в началния курс нещата са извън контрола на някаква смислена система. Огромно бе удивлението ми от набора за първи клас.
    -Учебника по български език започва с някакви кръстословици, за които невежия родител след няколко месеца разбира, че са модели (картинки) на думи и изречения.
    -По математика, когато изумените деца учат да пишат цифрата 3 (три) са длъжни да решат следната задача: ?+?+?=3.
    Както виждаме в горните класове нещата се влошават.
    Направих си труда да видя колко страници са отпечатани за набора от учебници на един първолак, защото освен, че данъкоплатеца е платил за тези страници, първолака ги разхожда ежедневно в чантата си.
    -математика-260стр.
    -бълг. ез.- 393 стр.
    -роден край-69 стр.
    -дом. бит и техника-47 стр.
    -музика -64 стр.
    общо- 835 стр.(повечето голям формат)

  74. 74 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#72] от "Музар":

    Виж в "Що е математика" на Курант и Робинсън, на руски можеш да свалиш пидиефа от http://ilib.mirror1.mccme.ru/pdf/kurant.htm

    С "кутийки" се обясняват действията събиране и умножение на естествени числа. Само като илюстрация.

    Книгата е издавана на български от Наука и изкуство, София, 1985.

    За друго търсене, името на английски:
    What is Mathematics?
    An elementary approach to ideas and methods
    by Richard Courant and Herbert Robbins

    http://books.google.com/books?id=_kYBqLc5QoQC&lpg=PP1&pg=PP1#v=onepage&q=&f=false

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  75. 75 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#68] от "NPaine":

    Предният ми коментар беше към теб. В популярния учебник на Курант изобразяването на числата с кутийки е още на първите страници (25-27 физически страници от пидиефа).

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  76. 76 Профил на aSSan ot SELO
    *****
    Неутрално

    Българина по-врэме на Турското Робство описан от З.Стоянов..
    +++
    Когато Тодор свършил в своето родно село Коприщица и е пловдивското тогавашно народно училище, родителите му го изпратили в цариградския Галата-сарайски лицей, който се славеше тогава из България; който беше като гордост на родителите пред турските власти, че са предпочели в него да дадат сина си; в който, най-после, се учеха и приготовляваха верни и просветени поданици на империята. От училището той се завърнал в Коприщица, бил в Пловдив на работа при своите роднини, кроил планове да отваря фабрика за захар и най-после постъпил чиновник на Хиршовата железница, началник на беловската станция.

  77. 77 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 726 Любопитно

    Предлагам "Дневник" да организира не само "Преглед на учебниците" ами и "Преглед на печата". Там все пак би трябвало да са специалисти повечко. Обзалагам се че във вестниците "явлението" е на степен по-високо от учебниците.
    Къде е по-вредно и дразнещо - също може да се дискутира!
    Като ще е "настъпление срещу простотията" - нека да бъде по всички фронтове!
    Стиска ли ви?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  78. 78 Профил на учител2010
    *****
    Неутрално

    Понеже имаше коментари от вида "Защо учителите спят и допускат подобни малоумия...", ще се опитам да отговоря. Издателствата водеха (и печелиха) съдебни дела с МОН, ако техните учебници не бяха допуснати от пазара, затова МОН прие правилото "3 учебника на предмет избрано от учителите на цяла България" и така най-малоумните отпаднаха. Имайте предвид, че това, което ви забавлява е върхът на научната мисъл в БГ. Нека журналистите да открият неодобрените издания и тогава ще има истинско шоу.

    От друга страна учителството е сломено. По време на стачката на всички бе забавно да гледат как учителите не влизат 40 дни в класните стаи. Изприказваха се много приказки за това колко големи отпуски имат учителите и... в момента броят им падна до 70 000 (наполовина). Заплатите на повечето трудно достигат 250 евро, а се вменяват нови и нови задължение, камери следят работата постоянно, което в никакъв случай не подобрява обучението. Повярвайте ми, най-малкият проблем е плиткоумните учебници. те са ефектни и в момента има такава тенденция - журналистите да настоят общественото мнение за промяна на учебниците - това са нови и нови милиони от данъкоплатеца за хонорари. Истинските проблеми ще възникнат при въвеждане на целодневното обучение и при пенсионирането на повечето от учителите.

    Но всяка нация заслужава училището, което има, нали?

  79. 79 Профил на Statistical hypothesis testing
    *****
    Неутрално

    Защо само сега да има проверка за бисери? Нека има форма за попълване на сайта на МОН, където родители и учители да подават текстове/задачи с коментар при грешки. Така евентуално, ако учебникът се преиздава може да му се нанасят корекции, спрямо опита и практиката. Иначе страхотна инициатива, но ако се въведе и по принцип ще стане идеално.

    Също ще си проличи кои автори и издателства допускат повече грешки, което пък ще ги накара тях да са по-внимателни.

  80. 80 Профил на Борис
    *****
    Неутрално

    Чудесна инициатива! Намирам за цинично да се публикуват кандидатстудентски бисери (справка университетската преподавателка по история Искра Баева), но да се публикуват бисерите на авторите на учебници, които мътят главите на учениците, е полезно и прогресивно!

  81. 81 Профил на ввв
    *****
    Неутрално

    Когато дъщеря ми беше в четвърти клас точно по този велик предмет Човекът и природата на въпроса : От къде извира река Искър? беше отговорила- от сините очи на Рила. То стихове от велик поет, то сравнения, но никъде в урока не е обяснено, че става въпрос за РИЛСКИТЕ ЕЗЕРА. Заради това оценката и беше намалена с една единица. Преди това аз и се скарах, че не учи достатъчно. Но, когато отворих учебника и какво да видя- в урока по география-литература. Родители, по-често поглеждайте в учебниците на децата си преди да ги обвинявате, че не са си научили урока. Много често те не са виновни за това

  82. 82 Профил на nikolay
    *****
    Неутрално

    HARI, мисля че дори и ти не отричаш това че българите преди Освобождението са в много по-малка степен "роби" от руснаците преди тяхното освобождение (както каза Музар по-горе Цар Освободител е наричан така заради отмяната на крепостничеството). Мисля също че не трябва да намесваме "-филство" и "-фобство" като говорим за история и факти. Вазов например не говори в качеството на историк, а като поет и то съвременник на събитията за които пише. За разлика от него, един историк от дистанцията на времето нито ще си обясни освободителната за нас война с нещо като пробудена (след векове) братка любов и състрадание от страна на Русия към нас, нито ще се изненада от тяхната по-следваща роля в балканските конфликти.

  83. 83 Профил на Statistical hypothesis testing
    *****
    Неутрално

    До коментар [#82] от "nikolay":

    хайде да не си измисляме факти за робството и да не си въобразяваме, че било много хубаво, че чак пък и по-хубаво от сега

  84. 84 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    Само за протокола - част, при това по-голямата, от информацията е от руски сайтове. Сега не ми се дават линкове, всеки може да мине през Гугъл, Уики и да си направи сам търсенето.

    Няма да позвовя на когото и да е било да ме обвини в русофобство - има чудесни хора измежду руснаците, както и измежду циганите! Това отникъде не ми е критерий - етническата принадлежност. Не се опитвайте да смесвате човешките и политическите неща.

    А темата тук е българският проблем с образованието. Хайде да не я разводняваме.

  85. 85 Профил на Statistical hypothesis testing
    *****
    Неутрално

    аз пък съм русофобик, това не е причина да смятам, че хората преди 200 години са живеели по-добре от нас без компютри и перални

  86. 86 Профил на nikolay
    *****
    Неутрално

    хубостта пък какво общо има с фактите??? изобщо, колко народи по света в един или друг период са били не-свободни (някои все още са - вж. например руската и китайската империи в 21 век), без да се самоопределят като роби?

  87. 87 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#85] от "Statistical hypothesis testing":

    Може и да си русоФАГ, това не е по темата!
    Дали е компютър или логаритмична линийка - разлика няма - въпрос на актуална технология. Тя обаче не променя мисленето на статистическата норма! Може на теб да ти върши работа, но в историята нормата е котвата, а не двигателят!

  88. 88 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#78] от "учител2010":

    По време на стачката на учителите (по-лани) наистина имаше опит да се повдигнат и представят пред обществото проблемите на образованието. Но! профсъюзните тартори се концентрираха върху заплатите. Сега не е моментът да се дърляме кой кога и какво е казал и направил. Има, макар и минимална възможност, да се промени лошата практика и в това трябва да насочим усилията си - и учители, и родители. Трудно ли ще е на учителите да споделят своите наблюдения? Както и ти правиш, но малко по-конкретно и точно?

  89. 89 Профил на учител2010
    *****
    Неутрално

    Музар, по-горе "учителка - №61" е права - тези грешки са от години, още при избора на учебниците сме ги посочвали на издателите, но те високомерно отхвърляха всеки опит да се направят текстовете по-добри. Научни работници без никаква представа за възрастта, за която пишат съставиха учебници, в чийто текстове се пишат някакви очерци, есета, но са неразбираеми за децата. Това в момента е просто една акция, на която се предава образ на обществена дискусия. цели се написване на нови учебници, но защо си мислим, че ще са по-добри. В същото време се говори за целодневно обучение до 7-ми клас като издръжката на ученик бе намалена с по 150-200 лв, отмяната на оценките до 4-ти клас ще е пагубна! Вече не могат да повтарят класа и в пети клас ще отидат зле подготвени, но това няма да впечатли никого - в прогимназията ги чака оттегчение и загуба на време.

  90. 90 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 470 Гневно

    Учебник по музика за III клас на издателство "Булвест 2000", автори са Генчо Гайтанджиев, Мария Попова и Пенка Младенова
    _______________________________________


    "Отдолу иде джип "Мицубиши" с яка броня, с прозорци скришни. Всички по пътя той изпреваря.
    - Но на кого ли е! Кой ли го кара?
    - Вълчо го кара. Свири и гази!
    - А в колата коя е тази?
    - Лиска е вътре. И много иска на мис-конкурса да стане миска.
    - Давай, Вълчо, и наддавай златна пара звънка - мис да стане твойта Лиска, гиздава и тънка!"

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  91. 91 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    До коментар [#89] от "учител2010":

    Честита Баба Марта!

    И какво предлагаш? Нещата да си останат такива скапани?

    Оценките само с думи и цифри изобщо не са достатъчни. В Англия и Франция, поне до нашето 4-ти клас, има подробно обяснение какво се отдава и какво не на детето. Това е работа на учителя. Сега поне класовете не са като навремето с над 30 деца. Не е невъзможно да се прави. Но изисква повече внимание от самия учител.

    Не виждам никакви предложения от учители - вие какво, не ви пука? Или не можете? Не можете да си направите форум, блогове, не можете да пишете до МОН, до експерти??? Чакате нещото да стане от само себе си? Че и се опитвате да разубедите сегашните родители в смисъла на техните опити да променят нещата? Не разбирам, наистина не разбирам каква имате ли позиция и каква е, аджеба тя?!

  92. 92 Профил на Здравка
    *****
    Неутрално

    Е, знае ли някой какво значат термините, намиращи се в учебника по биология за 7 клас, издателство „Просвета”, автори Павел Ангелов, Райка Ангелова, Стела Кукрина, Ана Петрова, 2008 г.:
    14 стр., I ред - монера
    20 стр., I ред - протиста
    26 стр., фиг.2 – стилониха
    27 стр., фиг.6 - вортицела
    28 стр., фиг.2 – еудорина
    28 стр., фиг.3 – волвокс
    28 стр., фиг.4 – педиаструм
    28 стр., фиг.5 – круцигения
    И т.н., и т.н.
    Приятно забавление!!

  93. 93 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    Това и биолози-научни работници сигурно са го забравили , ако не им е в тясната специалност. При това Уикито изобщо не е критерий, нито бг-статиите са достатъчно добри и пълни. Виж как в две свързани статии се губи връзката между имената.

    http://bg.wikipedia.org/wiki/Прокариоти

    Прокариот е синоним на думата предядрен. Те спадат към царството Монера в което се обединяват всички едноклетъчни организми.

    http://bg.wikipedia.org/wiki/Класификаця_на_организмите

    Империя Bacteria — Бактерии, (включват се в понятието Прокариоти)
    Империя Archaea — Архибактерии (Археи), (включват се в понятието Прокариоти)
    Империя Eukaryota — Еукариоти

    Царство Protista (Protozoa) — Едноклетъчни (Първаци, Протиста)
    Царство Fungi — Гъби
    Царство Plantae — Растения
    Царство Animalia — Животни

  94. 94 Профил на майка и учителка
    *****
    Неутрално

    До коментар [#66] от "учител2010":

    Разбирам това, което казвате. Не ми е ясно само какво всъщност Ви кара да водите учебно-възпитателния процес по учебници и учебни тетрадки? Учителят не е длъжен да прави това. Според ППЗНП "училищното обучение се подпомага от учебници и учебни помагала", а не се води от тях. Не ми е известно и нещо да задължава учителя да ползва тези учебници, след като вижда, че не струват и че пречат на учебно-възпитателния процес, а не го подпомагат.

    Вие казвате - родителите... Аз обаче смятам, че учителят работи за децата, неговата отговорност са децата и дългът му е към децата. Родителите са партньори на учителя, а не негови ръководители. Тъй както учителят не бива да се меси в семейните взаимоотношения на родителската двойка, така и родителите не могат да се месят в педагогическия процес в училище. И двете страни трябва активно да общуват и да обменят информация, разбира се. Но, ако не запазят диференциацията на ролите - учител-родител, ако си нямат доверие и уважение вазимно, то как може да се очаква, че това е добро за детето (пък ако ще да бъдат напечатани и най-превъзходните учебници)?

    Съвсем ясно ми е, че днес за родителите не е лесно да се доверят и по този случай се месят в работата на учителя (все пак имам три деца). Обаче учителят трябва да намери начин да се изправи, да бъде спокоен и уверен и да постави родителите, директорите, малките заплати, ненужните (в 21 век) учебници и останалите "смущения" по местата им, за да си осигури необходимото пространство и необходимата творческа работна атмосфера.

    Поздрави!

  95. 95 Профил на майка и учителка
    *****
    Неутрално

    До коментар [#91] от "Музар":

    Приветствам Вашия ентусиазъм и много се радвам на родителската активност. Насочването на вниманието към учебниците и най-вече към Наредбата за учебното съдържание би могло да бъде много полезно, за да изразим родителската си воля и това какво искаме за децата си.

    Аз например искам децата ми да имат възможност да бъдат деца в детството си, а не академици. Искам децата ми да бъдат в начално и основно училище, а не в начална и основна академия (при това със съмнително качество); да бъдат просто деца-ученици с адекватното за тази възраст обучение, а не Доктори хонорис кауза. Да бъдат обучавани и възпитавани от творчески учители, а не от учебници, помагала, касетофони и други изместващи човешкия фактор уредби.

    Боя се обаче, че тази работа няма и изобщо не може да се реши с казуса "учебници". Това е само една брънка от пагубната разпокъсаност, обърканост и нецялостност на обучението и възпитанието на децата ни днес (не само в училище, но и вкъщи!).

    Изглежда това Европа започва да преживява още преди стотина години - в началото на миналия век. И тогава възникват т.нар. реформаторски педагогики - Валдорфска, Монтесори и др. Във всички европейски страни днес (включително и посткомунистически, включително и Румъния), родителят има възможност да избира училището според педагогическата система, по която желае детето му да бъде обучавано и възпитавано. Само в България все още цари образователен тоталитаризъм. Според чл. 9 от Закона за народната просвета аз имам право да избера училището за своето дете. Аз обаче твърдя, че страната ми не ми дава възможност да упражня това свое право и единственото, което мога да избирам е сграда на училище, а не училище - в съдържанието просто няма съществени разлики.

    Много повече се нуждаем от политика, нормативна уредба и инициативи, които да осигурят съществуването на различни педагогически системи в България, отколкото от нови вездесъщи учебници, които да затвърдят образователния тоталитаризъм.

  96. 96 Профил на +
    *****
    Разстроено

    Добавям още една случака от "обучението" на моя син по "Човекът и природата",
    "Човекът и обществото" - 4 клас !
    В 3 клас в един от тестовете по "Човекът и природата" - в еднин от въпросите - "Как отглеждат птиците малките си?" - синът ми отговорил - "с любов"/ имаме 5 канарчета и той може да види всичко това наживо/ Госпожата е задраскала отговора и е писала "в гнездо".../поне можеше да не задрасква отговора.../
    "Човекът и обществото" - 4 клас. В урока за хан Кубрат, объркват тотално децата, ако изобщо могат да вникнат в урока. Кубрат вярвал в бог Тангра, а са му наснимали всичките атрибути от погребението, които са с християнски символи, поне да не бяхте слагали снимките!
    Още доста неща мога да преведа като примери, да не казвам колко грешни дати има в учебника по "Човекът и обществото".
    Госпожата ги кара да ги помнят и правят тестове и писменни през урок, като понякога се преподават по два урока наведнъж!
    На следващия ден - тест. Двойките и тройките са масово явление - обяснението на госпожата е - трябва да се научат да помнят дати, да разказват урока, защото в пети клас е още по-трудно, т.е. гювеча е още по-трогателен... Знаете ли колко се амбицират децата след поредната тройка, да зубрят грешните дати - никак!
    Изобщо не му се карам за слабите оценки, просто сядам с него и вадя дебелите книги по история и четем заедно, поне малко да внеса интерес у детето! Тая управия няма лесно да се промени, поне не се карайте на децата си, че не са зубрачи...

    Ето и един линк на заинтересованите по темата - ще ви хареса:
    "Кен Робинсън казва, че училищата убиват творчеството"
    http://www.ted.com/talks/lang/bul/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

  97. 97 Профил на +
    *****
    Разстроено

    Ето и един линк на заинтересованите по темата - ще ви хареса:
    "Кен Робинсън казва, че училищата убиват творчеството"
    http://www.ted.com/talks/lang/bul/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

  98. 98 Профил на майка и учителка
    *****
    Неутрално

    До коментар [#96] от "+":

    "Кубрат вярвал в бог Тангра, а са му наснимали всичките атрибути от погребението, които са с християнски символи, поне да не бяхте слагали снимките!"

    Доводът Ви в случая не е основателен. В тангризма има много християнски символи.

    Това отново показва, че фокусирането върху учебниците (пък било то и с добри намерения) измества фокуса от това, което всъщност се нуждае от нашето внимание - самите деца! Децата ни днес нямат нужда от учебници (пък било то и "перфектните" - вярвате или не, в Европа готовите учебници все по-масово се превръщат в отживелица. Децата ни днес имат нужда от учители, които да творят своя урок; от изправени възрастни; от зрели хора, които живо и с плам да им разказват истории, приказки, притчи. Не да им ги четат, не да ги карат сами да си ги четат, а да им ги разказват! Между дрегото историите, приказките, притчите могат да намерят място във всеки урок, по абсолютно всеки предмет. Това е нещо, което истински и винаги заинтригува децата и те се отварят за новия материал.

    Веднъж бях в един неголям, но много тежък шести клас, в който децата бяха на различна възраст и от различни етнически групи. Тези деца редовно докарваха учителите до сълзи или до истерия. Ситуацията с взаимотношенията между самите учители в училището също беше много трудна. Бях притеснена. Спаси ме мъдростта на приказното, точно както Шехерезада . Избрах една притча от Стария завет за началото на урока (по граматика), която беше подходяща за тематиката на самия урок (а и Стария завет е доста авторитетен, а аз имах нужда от такава сила в този момент). Като свърши часа едно дете дойде при мен и каза "Госпожо, никога не е било толкова тихо в часа."

    Мъдростта на историите и приказките, заедно с усилията, които учителят полага да ги открие, запомни и разкаже добре, правят чудеса.

    Какви ти учебници! Самият урок е учебник, учителят е учебник, децата са учебник.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK