Финансов консултант ще преструктурира софийския градски транспорт

Сред задачите на консултанта е и предложение за по-добър контрол върху нередовните пътници в градския транспорт

© Асен Тонев

Сред задачите на консултанта е и предложение за по-добър контрол върху нередовните пътници в градския транспорт



Финансов консултант ще предложи модел за преструктуриране на градския транспорт в София. Целта е да се намалят разходите и увеличат приходите на общинските дружества "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт", "Метрополитен", както и на Центъра за градска мобилност. "Търсим сериозен консултант, който да предложи работещо решение", каза за "Дневник" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.


Двата общински превозвача постоянно изпитват финансови проблеми, като за 2008 г. отчетоха почти 13 млн. лв. загуба. "Предстои да видим какви ще са резултатите им за 2009 г.", каза Христов. Фирмата, която ще консултира преструктурирането на градския транспорт, ще бъде избрана с обществена поръчка, която тече в момента.  "Недостигът на средства расте всяка година и затруднява нормалната дейност на транспортните дружества", пише в документите за поръчката, публикувани на сайта на Центъра за градска мобилност www.sumc.bg.


Сред задачите на бъдещия консултант е определянето на нова тарифна политика на градския транспорт, както и на методиката за ценообразуване, което може да доведе до промяна в цените на абонаментните карти и на билетите. Освен това трябва да предложат и нова схема на финансиране на дружествата, които сега получават средства на базата на изминатите километри. Трябва да се направи анализ на ефективността на линиите на транспорта и да се предложат промени, ако е нужно. Консултантът ще предложи и мерки за подобряване на контрола върху нередовните пътници.




Според документите за поръчката транспортните дружества може да се обединят в холдинг, но това не е посочено като задължително условие.


Документи за участие в обществената поръчка се подават до 11 април. Кандидатите трябва да са изпълнили поне 5 подобни проекта в последните три години на обща стойност 1 млн. лв. Трябва да имат опит в преструктурирането на транспортни фирми с държавна или общинска собственост.


Предложенията на консултантите трябва да са готови до 2 месеца след сключването на договора, което се очаква да стане през май. Стойността на поръчката е максимум 180 хил. лв., като оферти над тази сума няма да се разглеждат.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дуле Савич
    Дуле Савич
    Рейтинг: 1022 Любопитно

    Не съм разбирач, но във Варна във всеки рейс си има контрола...толкова ли е трудно да се направи и тук в СФ? Има и по модерни начини, но все пак живеем в България. И още нещо искам ромите да дупчат билети, а не да ги подминават контролъорите.

    Forza Lazio!!!
  2. 2 Профил на добра новина
    *****
    Разстроено

    ще има ли един ден поне една шибана добра новина мама му стара.
    само шибани гадни долни новини коя от коя по шибана.

  3. 3 Профил на veal
    *****
    Неутрално

    Ако основни параметри на организацията на градския транспорт ще се определят от външен консултант, с какво, по дяволите, се занимава ръководството на тази "фирма"!?!?!? (освен с търсене кой да им свърши работата срещу комисиона от предвидената сума де...)
    180000 лева са една много добра годишна заплата като за държавен/общински служител - толкова ли н може там да се сложи компетентен вътрешен човек, който няма просто да струпа за 2 месеца (!) някакви "наброски"... Не вярвам, че за два месеца може да се направи дори само приличен анализ на паричните потоци и процесите от човек извън системата.

  4. 4 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Те американците са го измислили - всеки с кола и огромни разстояния, пътища и магистрали, т.е. 10х разходи за инфраструктура.
    Останалите страни от ЕС ей ги - билетчето е поне 1 евро, метрото е 2 и гратис е дума която дори я няма в речниците им.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  5. 5 Профил на banker
    *****
    Неутрално

    много лесно ще вдигнем цените на билетите и ще сложим един бабаит да кисне постоянно в трамвая готово

  6. 6 Профил на Патило
    *****
    Неутрално

    В добрата стара Германия системното пътуване без билет т.е. на третия път, е криминализирано и те пращат в криминален съд. Вярно наказанието обикновено е глоба или общественополезен труд, но определено има дисциплиниращ ефект. Освен това в повечето рейсове хората се качват от първата врата и показват валиден превозен документ на шофьора на автобуса или си приготвят пари за билет. Системата е проста и ефективна. Ако се качиш от някоя задна врата любезен, строг и справедлив глас те привиква да се явиш на първата врата и да си покажеш билетчето. И докато не отидеш - автобусът не тръгва.

  7. 7 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    За много хора въпросът е поставен така: "Или билетчето, или аз".
    Това също трябва да се има предвид. Ако доходите на пътуващите с градски транспорт бяха по-високи, едва ли щеше да има толкова гратисчии.

  8. 8 Профил на 123
    *****
    Неутрално

    До коментар [#6] от "Патило":

    Ей сега си представям как шофьора ме вика да мина през навалицата... Това което разказваш предполага всички пътници да са седнали... Мечтииии...

  9. 9 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2295 Неутрално

    До коментар [#6] от "Патило":

    Ще е голям купомн в БГ да се приложи тази ситема. Предполагам, че или автобусите ще стоят на някоя спирка с редовни пътници, или ще се движат с гратисчии. Иначе правилно е казано контрол на НЕредовдните пътници. Защото сега контрола е на редовните пътници. Не знам обаче кой ще е този магьосник, който ще успее да го направи? А ако наистина успее ще си заслужи много повече от 180 000 лв

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  10. 10 Профил на Хммм
    *****
    Неутрално

    Пазарна икономика???

    Като се покачи цената на петрола билетчето се увеличи от 70 ст. на 1 лев. После цената на петрола падна с 40% , а цената на билетчето защо си остана пак 1 лев ???Пазарна икономика???

  11. 11 Профил на Патило
    *****
    Неутрално

    До коментар [#8] от "123":

    Абе, точно в това е уловката на унижението... Автобусите са не по - малко пълни, но шофьорът тъпо и упорито си те вика по уредбата, докато и децата не започнат да те сочат. След като прегазиш 2/3 от хората, за да стигнеш до шофьора и се изчервиш осем пъти на всички възможни емигрантски коментари, които хрумнат на останалите пътуващи следващия път си се качваш тихо и кротко от първата врата. А за разнообразие контрольорите обикновено са подобни на българските бабаити здравеняци, на които трудно се казва "не". Е, вярно можеш да си дадеш международния паспорт, да пишат глобата до адреса на майкати в бг-то, ама ако си местен си те пращат в съда като стой те гледай. А най - якото е, че съдът може да присъди глобата да бъде платена в полза на някоя благотворителна организация, вместо да влезе в хазната.

  12. 12 Профил на Тръндафилка
    *****
    Неутрално

    Част от проблема е в системата за таксуване - често се налага да пътуваш с 2-3 превозни средства за по 2-3 спирки, не стига. че висиш по спирките, ами трябва и да плащаш двойно и тройно. Или чакаш "твоето" превозно средство над 30 минути, накрая се принуждаваш да ползваш комбинация от други 2, и да дупчиш билети, защото "алтернативата" е по същия маршрут, но спира на една допълнителна спирка (чест проблем по Цариградско шосе, например) и картата ти не важи. Ако имаш и багаж - ново усложнение. Не знам в коя европейска държава има такава система. Поне където съм била, големите градове са разделени на зони, билетите и картите важат за всички превозни средства в съответните зони, при прекачване не се плаща допълнително, за пътнически сак - също. Ако в столичния транспорт не го знаят - да се образоват - сайтове на подобни компании бол, кеф им Лондон, Амстердам, Франкфурт и т.н.
    Втори проблем са контрольорите - у нас те нямат никакъв авторитет, и май това е заслужено. Пускат пътниците без билети, за да глобят двойка пенсионери, не разбрала, че с един талон за 5 пътувания не можели да пътуват двама (и искат да глобят и двамата). Или 10 годишно дете, не чийто билет едната дупка от перфоратора не е напълно продупчена. Или някой чужденец с полупразен сак 20/30/55, ама им изглеждал голям, особено ако го разтегнат в подходящото направление, ако мерят и дръжката, и над метър ще го изкарат.
    Но всичко това (и още много) в компанията за столичен транспорт си го знаят, но упорстват, че това е "СИСТЕМАТА" (с главно "С" и не само то). Ама сега явно има едни пари за усвояване (както при електронното таксуване, дето го докараха до кривата круша).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK