Дълги опашки и гръмнал сървър в първия ден на новите документи за самоличност

Опашката пред паспортната служба в район "Младост"<br />

© Анелия Николова

Опашката пред паспортната служба в район "Младост"



Ние, българите, сме така. Или първия ден, или последния ще се засилим да вършим нещо. Вижте моловете - първия ден не можеш да влезеш, на петия - вътре празно, няма кой и да те наругае..."


С този монолог ни посрещна към 11.30 ч. началникът на паспортната служба  към Първо Районно полицейско управление в столичния район "Слатина" Михаил Михайлов. А за да се доберем до него, трябваше да преодолеем двайсетинаметрова плътна опашка от чакащи пред входа на сградата и още десетина метра по трима в редица вътре в преддверието.


За началника на паспортната служба, който уведоми екипа на "Дневник", че и в другите полицейски управления опашките са същите,  причината е в психозата, която се създала покрай отлагането. А причината за психозата естествено са медиите, които не обяснили достатъчно ясно, че личните карти и паспортите с изтекъл или изтичащ срок продължават да са валидни още шест месеца. Екипът на "Дневник" обаче уцели на една друга опашка жена, която съобщи за проблем с изтеклата й лична карта.




Проблеми с валидността на сегашните документи?


На опашката пред паспортната служба в община "Младост" (към Седмо РПУ) Маргарита Стефанова разказа защо се е решила да чака от 7 часа сутринта. Нейната лична карта, която изтекла в края на февруари,  би трябвало да е валидна според удължения срок. В началото на март обаче Стефанова решила да се пенсионира, но по думите й в НОИ отказали да й приемат документите заради изтеклата валидност на личната й карта. Тя отишла в паспортната служба в Седмо РПУ и там пък й казали да избира - или да си извади лична карта от стария вид, щом бърза, или да изчака за новите документи. Г-жа Стефанова не искала два пъти да си изважда лична карта, но и не можела да отлага дълго пенсионирането си и тази била причината търпеливо да стои трети час  на стълбите пред паспортната служба.


Отгоре на всичко в Седмо РПУ компютърът с базата данни, от който се разпечатва заявлението на всеки гражданин за изваждане на документите за самоличност, беше блокирал към 11 ч. Към 12.30 повредата още не беше отстранена. Според началника на службата Иван Механджийски голямата беля не е станала при тях, а в централния сървър, който се намирал в кв. "Лозенец".
През това време опашката  естествено не помръдваше, но и г-жа Стефанова не се отказваше.


На  фона с гръмналия компютър опашката пред паспортната служба в "Слатина" беше направо щастлива.


Около 15 минути за цялата процедура


Задължително носите старите си документи за самоличност (ако ги имате). Най-напред компютърът с база данни изважда (и разпечатва) заявлението, с което искате да ви бъдат издадени новите лична карта, задграничен паспорт и шофьорска книжка (може и шофьорски книжки да се издават в паспортните служби, но при определени условия).
Заедно със заявлението получавате разписка с размера на таксата и се упътвате към гишето на СИБанк да я платите, след което започва същинската работа.
Влизате в светла кабина, сядате на стола и гледате през стъклото в нещо като обектив (нарекоха го скенер), като изпълнявате указанията на служителката, намираща се отвъд стъклото пред компютър, в който е вкарано заявлението ви. Снимката ви се отразява в очертаното място.


След това започва снемането на биометричните данни. Под погледа на друга служителка поставяте последователно показалците на лявата и дясната ръка върху малко скенерче. Служителката пред компютъра наблюдава изображенията, които се появяват върху очертаните места в заявлението. Ако са технически добри, до тях върху монитора светва вертикална зелена ивица, може  да бъде и жълто-зелена. Ако не се получат годни пръстови отпечатъци, не се появява нито зелена, нито жълто-зелена линия.
Накрая върху електронен екран поставяте подписа си, госпожата пред компютъра го "поема" и го поставя в очертаното място на заявлението при пръстовите отпечатъци, снимката  и личните ви данни.
Всичко описано трае около 15 минути (заедно с плащането на гишето).
След 30 дни максимум отивате да си вземете новата лична карта (паспорт, шофьорска книжка). Засега се приемат само обикновени поръчки. За лична карта - 18 лв., хората над 70 години не плащат. За  паспорт - 40, а гражданите над 70 години плащат 10 лв.
Бързи и експресни поръчки ще се приемат след 6 април.


Проблем с пръстовите отпечатъци на възрастни хора


От сутринта до към 11.30 ч. в район "Слатина" имало два-три случая, в които не могли да се получат годни биометрични данни. Общото в трите случая е, че бяха все възрастни хора, разказа началникът на паспортната служба  Михайлов. Той изключва причината да е в техниката. Или е от настъпилите с възрастта изменения, или ръцете на тези хора са били много студени - причината ще я открият специалистите, каза Михайлов.


Шофьорските книжки - може и в паспортните служби, но по-сигурно е в КАТ


Заедно с новите лични карти и задгранични паспорти можем да си извадим и шофьорски книжки в паспортните служби, но не при всички случаи. Трябва да представим старата книжка заедно с талона и медицинско, което за първите три категории правоспособност трябва да е с два печата, за останалите с пет. "Ето тези специфични изисквания ние понякога не можем да преценим и след това, като отиде човекът в КАТ да си получи новата книжка, го връщат и той трябва да започне отначало", казват пспортните служители и неофициално препоръчват на гражданите да предпочетат КАТ.


Защо толкова много хора са готови да чакат с часове
"Ами така съм решила" или "Това си е моя работа",  "Сега мога, а те са длъжни да осигурят ред" - това са  най-честите мотиви на чакащите за нови документи, като изключим г-жа Стефанова от опашката в "Младост". Пътуванията в чужбина по повод Великден не са мотив, защото в момента паспортните служби не изпълняват бързи поръчки.


Михаил Михайлов напомни, че всички лични документи от стария тип, щом са в срока на валидност в България, са валидни и за чужбина, включително и за САЩ.


Като търсят обяснение за опашкте в първия ден, шефовете на паспортните служби обаче премълчават, че още в края на 2007 г. - по времето на министерстването на Румен Петков, трябваше да започне издаването на новите документи за самоличност като част от критериите за влизане в Шенгенското пространство. По-късно наследникът му Михаил Миков проведе търга за доставяне на  апаратурата, който "Сименс" спечели, но заради съдебни обжалвания новото ръководство на МВР трябваше да чака месеци наред, преди да обяви началото на издаването.
Междувременно изтича валидността на подновените през 2005 г. паспорти, които бяха издадени при първата нова паспортизация през 2000 г. Тъй че опашките си имат причини и извън обяснението за "първия" и "последния ден".

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КартоффФ
    *****
    Неутрално

    ...в НОИ отказали да й приемат документите заради изтеклата валидност на личната й карта...

    Де да беше само НОИ...
    Май и на други места в татковината не е*ават допълнителните разпоредби от края на 2009г. към Закона за българските лични документи...

  2. 2 Профил на дедо Андро
    *****
    Любопитно

    Само като си представя, че в течение само на тази година имат да издават документи (лични карти и паспорти) на около 2 милиона българи, мога да си представя колко гръмнали съръвъра ще има...

    И ако са необходими 15 минути за да бъде обслужено едно лице, тогава достатъчна ли е годината за 2 милиона?

    Хммм...

  3. 3 Профил на И аз бях там
    *****
    Гневно

    И аз бях там - в 7-мо РПУ. И зададох въпрос на същия този Иван Механджийски. Колко души очакват, че ще имат нужда да си сменят или издадат документи за самоличност или задгранични паспорти на територията на тяхната служба?
    Естествено отговор няма, но аз има няколко сметки относно тази паспортна служба:
    За 15 мин се обслужва един човек (ако няма проблеми).
    За 1 час се обслужват четирима (ако няма проблеми).
    За 1 работен ден 32-35 (ако няма проблеми).
    За 1 седмица 175 (ако няма проблеми).
    За 22 работни дни (месец с максимален брой работни дни) - 770 (ако няма проблеми).
    За оставащите 9 месеца да края на годината (когато изтича срока на валидност на документите на половината население на България - 10 години след масовата смяна от 2000-та година) - 6500-7000 обработени молби (ако няма проблеми).

    Някой може ли да твърди със сигурност, че тези 7000 души които ще успеят да получат валидни документи са повече от хората които ще се нуждаяат от такава смяна?

    Или ще отчетем поредната гавра с нас?

  4. 4 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1521 Весело

    Напълно очаквано хаосът е тотален. Има ли изненадани?

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  5. 5 Профил на Корумпирано ченге
    *****
    Неутрално

    Ушаци тъпи и загубени. Кво да ги праиш?

  6. 6 Профил на ххх
    *****
    Неутрално

    "А причината за психозата естествено са медиите, които не обяснили достатъчно ясно"
    За това ли започнаха да публикуват и неприети закони в ДВ, за да обясняват на хората кое и как.
    Вижте причината в себе си, защо постоянно други са ви виновни. Не ни карайте в тези велики дни преди празниците да ви напомняме поговорката на кое калпаво нещо му пречи вълната.

  7. 7 Профил на Дайкири
    *****
    Весело

    До коментар [#3] от "И аз бях там":

    Посмали, Манго
    15 мин е целият цикъл на 1 човек, но нали се сещаш, че докато един плаща на друг му вземат биометрични данни, а на трети му попълват заявление. Т.е. ще минат поне трима за твоите 15 минути. И като умножип всички тия и по броя на РПУ-тата в България токувиж сметката излязла. С други думи, както са сменили 2000 година масово документите, така ще го направят и сега. А ти, че не си бил там и не си питал е от ясно по-ясно.

  8. 8 Профил на И аз бях там
    *****
    Неутрално

    До коментар [#7] от "Дайкири":

    Казах - бях там.
    В паспортна служба на 7-мо ПРУ има 2 гишета. 1 за подаване молби за документи и снемане биометрични данни. Това е т.н. "Гише 1" и "Гише 2" - за получаване на готови документи.
    Вътре се влиза само по един. т.е. на 1 човек се попълва молбата. на същия този се снемат биометрични данни. А за плащането пак не позна. Към студентска обшина където е тази паспортна служба - НЯМА БАНКОВО ГИШЕ. За сметки се ходи в Токуда (намира се в сградата на хотел Витоша), или ОББ. И двете банки се намират на 5-6 минути от сградата на общината.

    Още какво да посмалявам?

  9. 9 Профил на Kalter
    Kalter
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Хубава работа, ама българска.

  10. 10 Профил на сартр
    *****
    Весело

    При следващата подмяна на документите другата година допуснатите грешки ще бъдат отстранени напълно!

  11. 11 Профил на Banki
    *****
    Неутрално

    Защо се плаща на друго място, навсякаде по света можеш да си платиш в съответната дърважна или общинска администрация. само да губят времето на хората. кретени

  12. 12 Профил на ?!?!?
    *****
    Неутрално

    До коментар [#8] от "И аз бях там":

    Това не е човешко, братче...

  13. 13 Профил на Гръмнал сървър
    *****
    Неутрално
  14. 14 Профил на еБай Каскетко
    *****
    Неутрално

    Всички банки, които обслужват транзакции на държавни институции ТРЯБВА да работят без такси. Не стига, че държавата им прави оборот, ами и дерат здраво хората с такси. Без значение на името на банката.

  15. 15 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Ми булгура се ръга като овца както винаги...да си бяха изкарали от старите документи. Поредния начин да щипнат хората по джобчетата, ако си мислите че в Европата сите са с биометрика много грешите...

    Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
  16. 16 Профил на Ушев
    *****
    Неутрално

    Значи така казва Ушев: българинът се сеща за смяна на документи или първия ден или последния или някъде по средата....
    Няма излизане на глава с този народ!

  17. 17 Профил на Презрян банкерин
    *****
    Неутрално

    До коментар [#14] от "еБай Каскетко":

    Икономическата логика не е точно такава, байо... Това, че една банка обслужва транзакции, значи, че не плаща за всяка от тях на Банксервиз, да речем...

  18. 18 Профил на slu4aen
    *****
    Неутрално

    Поредната българска простотия.Как може да не се съгласуват нешата между институциите.За пореден път ни доказват, че между тях липсва комуникацията и от там ние - обикновенния гражданин е потърпевш.

  19. 19 Профил на УСИН
    *****
    Весело

    Абе няма значение че чакат хора ,че гръмнал сървър ,това си е наша българска работа.Важнотое както казва Ц.Цветанов че усвоихме педесетте милиона.

  20. 20 Профил на KN
    *****
    Неутрално

    Надявам се юни месец като си сменям всички документи да мога да свърша за 3-4 дена
    Някой може ли да ми каже колко ще се чака в КАТ за шофьорската книжка
    Преди нямаше бърза поръчка и сега ли ще е така

  21. 21 Профил на УЛАФ
    УЛАФ
    Рейтинг: 424 Неутрално

    "Ние, германците, сме така. Техниката ни работи перфектно и през първия, и през последния ден..."
    С този монолог ни посрещна към 11.30 ч. началникът на паспортната служба в Първо Районно Берлинско полицейско управление хер Михаел Михаелис.

  22. 22 Профил на УЛАФ
    УЛАФ
    Рейтинг: 424 Весело

    "Заедно със заявлението получавате разписка с размера на таксата и се упътвате към гишето на СИБанк да я платите..."

    Давай, Бойко, давай мутро. На Цветелина явно не й стига папането от винетките, сега ще папа и от таксите за превод на таксите.

  23. 23 Профил на нормално
    *****
    Неутрално

    Всичко е в реда на нещата - таксата в СИБанк, опашките, сървъра, медиите, грешките .... Всъщност през 2000г банката беше друга, защо ли ????

  24. 24 Профил на SS
    *****
    Неутрално

    Ето най-после нагледен и пореден пример от практиката в цялата държава, по всички нива. За това държавата не върви, а не защото имало корупция и някой крадял.
    Антикризисните мерки трябва да започнат от тук ,а не от противоположната страна.

  25. 25 Профил на ха
    *****
    Неутрално

    хаиде де.пак издънка да то синие практика сигорно някои ще каже обратното..е станало това се случва та във коя свера не било..

  26. 26 Профил на tinkerer
    tinkerer
    Рейтинг: 594 Неутрално

    какво стана с подаването на заявление по интернет с ел. подпис?

    и не е ли по-удачно и бързо първо да се плати таксата и после да се направи всичко останало, а не мвр->банка->мвр?

    определено оправдаха очакванията на хората и този път.

  27. 27 Профил на кра
    *****
    Весело

    "Отгоре на всичко в Седмо РПУ компютърът с базата данни, от който се разпечатва заявлението на всеки гражданин за изваждане на документите за самоличност, беше блокирал към 11 ч. Към 12.30 повредата още не беше отстранена."
    Интересно, точно по обяд да се случи Преди време, в КАТ Пловдив се случваше абсолютно същото(може и още да се случва, не съм ходил там отдавна). Около обяд, сървъра им спираше да работи и към 16ч. най-после някой го беше оправил(тъкмо за края на раб. ден). Бях свидетел на това 3 пъти в разстояние на почти година.

  28. 28 Профил на prixfixe
    *****
    Неутрално

    Във Варна - Първо РПУ една леля от опашката прави на самоинициатива списък със съмнителна легитимност.Няма инф.с-ма, принципа за информация е ЕЖК/една жена каза/, въобще поредната пародия.В 8.30 часа бях 92 поред, което означава след 16 работни часа/утре списъкът ще е нов от нови ентусиасти-единствено всичко около една любима банка е ОК.

  29. 29 Профил на уточнение
    *****
    Неутрално

    Задължително се сменят само документите, чийто срок изтича през 2010 г. Така че не е нужно "цялото челяд" да се втурне към гишетата.

  30. 30 Профил на грог
    *****
    Неутрално

    До коментар [#7] от "Дайкири":

    Ех, Дайкири, защо не си внимавал в училище? Ха сега си представи един казан, от който излиза по един литър ром на всеки 15 минути. Има ли значение дали в казана има сто, или пък хиляда литра меласа? Един казан, а не сто или хиляда! А?

  31. 31 Профил на сметач
    *****
    Неутрално

    5 000 000 да си сменят личните карти , 1 000 000 шофьорските книжки , 1 000 000 международните паспорти = 7 000 000 по 5 лева такса = 35 000 000 по 10% комисионна 3 500 000
    да е жив и здрав бащицата , вие се драчите по форумите

  32. 32 Профил на Бандитите
    *****
    Неутрално

    Защо не отворят навсякъде по едно гише каса!

    Или целта е да напълнят гушата на банката!

    35 млн. лева приходи от такса за плащане за банката??!!
    Това не е ли ПЛАДНЕШКИ ОБИР??





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK