Платеното паркиране в София - на повече места и по-скъпо

Платеното паркиране в София - на повече места и по-скъпо

© Цветелина Николаева



Паркирането около търговските центрове и пазарите и в по-отдалечените от центъра квартали на София веорятно ще бъде платено. Улиците около пазарите в "Младост" и "Люлин" например ще станат жълта зона, където засега се предлага спирането за час да струва 1 лев.


Това ще бъде включено в преработен вариант на концепцията за паркиране (виж прикачения файл), направена от Центъра за градска мобилност. Тя предвижда повече места за платено паркиране, които да бъдат разделени в три зони - синя, зелена и жълта, като цената за час в тях да е съответно 3, 2 и 1 лев. Таксите не са окончателни, тъй като не са одобрени от общинския съвет.


В момента има само една синя зона, в която паркирането струва по 1 лев на час.




Според първоначалния вариант за концепцията жълтата зона обхващаше близки до центъра квартали като "Иван Вазов", "Красно село", "Лагера" или "Изгрев", но в нея влизаха всички улици в тях. По препоръка на архитекти обаче вероятно тя ще се разпростре и в по-отдалечените части на града, но ще обхваща само улиците около търговски центрове, където се събират повече коли. До новото решение се стигна след обществено обсъждане на концепцията за паркирането, организирано днес от общински съветници от ГЕРБ. Предстои точните места в жълтата зона да бъдат прецизирани.


Промените ще влязат в сила скоро


Синята зона, която ще е най-скъпа, е оградена от булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Скобелев" и "Христо Ботев". Зелената стига до бул. "Данаил Николаев", бул. "Мария Луиза", ул. "Веслец", бул.  "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Тотлебен" и ул. "Опълченска". В нея се включва и районът около Централна гара.


Очаква се новите синя и зелена зона, както и тарифите за паркиране в тях да влязат в сила още през тази година, а жълтата зона да бъде въведена догодина. "Първите две зони могат да заработят веднага след като общинският съвет одобри концепцията и промени нормативните актове. Ние на практика сме готови с тях, тъй като те покриват почти изцяло сегашните места за платено паркиране. Трябва само да направим нова маркировка и да въведем новите номера за паркиране чрез SMS", обясни съуправителят на Центъра за градска мобилност Марчело Доковски. Той добави, че създаването на жълтата зона щяло да отнеме около година.


Трафикът трябва да намалее с 25%


"Целта на концепцията е да се ограничи достъпът на автомобили в центъра, като по наши изчисления трафикът ще се намали с до 25%", каза председателят на групата на ГЕРБ в общинския съвет Малина Едрева. "В момента в София са регистрирани 720 хил. автомобила, но реално по улиците се движат над 1 млн. коли. В същото време местата за паркиране не стигат, много шофьори спират на непозволени места и това пречи и на градския транспорт", обясни Доковски. Общинските съветници се надяват, че драстичното повишаване на цените за паркиране в центъра ще реши тези проблеми и ще накара повече хора да използват градския транспорт, колелета или мотори, за да се придвижват.


За да се насърчат софиянци да карат велосипеди или мотоциклети, едно на сто места в трите зони за платено паркиране ще е безплатно за този вид транспорт. Ще се забрани и паркирането по някои улици и булеварди, по които минава градски транспорт, и при възможност ще се направят бус ленти. "Къде да се въведат такива забрани ще се решава отделно и това ще е свъзрано с изграждането на общинска инфраструктура например", обясни Доковски.


Проблемът с липсата на места за паркиране в синята зона щял да се реши от само себе си. С увеличаването на цените се очаква 15% от местата в трите зони да остават празни и така хората, решили да спрат в тях, ще могат по-лесно да намерят места.


Алтернативата - евентуално догодина


Засега основната алтернатива за хората, които все пак искат да ползват колите си, са паркингите към станциите на метрото. Идеята е шофьорите да стигат до тях с автомобилите си, да ги оставят на спирките и да се придвижват до центъра с метрото. Проблемът е, че засега няма нито един работещ паркинг към метростанция, въпреки че има няколко направени на груб строеж - на станция "Сливница", до "Интерпред" и до Националния стадион. От общината обаче не могат да отделят пари за довършването им и за това гаражите не могат да се ползват.


"В момента подготвяме работни проекти, за да ги довършим, и се надяваме, че догодина те ще работят", каза заместник-кметът по транспорта Любомир Христов. Той добави, че такива буферни паркинги се строят и по втория диаметър на метрото от надлез "Надежда" до кв. "Лозенец". Те обаче също се правят на груб строеж, който трябва да приключи през 2012 г. За да не се забави пускането им в експлоатация, както на гаражите по първия лъч, още догодина ще започне проектирането на довършителните работи.


120 лв. такса за живеещите в зоните


Живеещите в зоните за платено паркиране ще плащат годишна такса, за  да не им се налага да плащат по 1, 2 или 3 лева на час. "Абонаментът ще е не повече от 10 лв. на месец, или 120 лв. на година, като цената ще е една и съща за всички зони", обясни Доковски. Доскоро живеещите в сегашната синя зона плащаха по 70 лв. на година. Таксата обаче беше отменена от съда с мотива, че общината не осигурява място за спиране. "Ще върнем стария режим независимо от решението на съда, тъй като имаме много оплаквания от живеещите в центъра", каза Доковски.


Обещания за прозрачни разходи


Съветниците от ГЕРБ обещаха прозрачно управление на приходите от по-скъпото платено паркиране. Те трябвало да се изразходват за строителството на нови паркинги, за изграждането и поддържането на зелени площи и детски площадки в районите на трите зони. Приходите от платеното паркиране обаче отиват в Център за градска мобилност, който е търговско дружество, а не в бюджета на общината. Тя получава 80% от печалбата на фирмата, като за 2009 г. тя е около 3 млн. лв. "През миналата година имаме 13.473 млн. лв. приходи и 10.463 млн. лв. разходи", обясни съуправителят на центъра Доковски. Парите се изразходват за заплати на служителите, за поддържане и консумативи за автомобилите, както и за почистване и обозначаване на местата.



"Трябва да се направи истинско обществено обсъждане, както го предвижда законът. Сега все едно обсъждаме нещо на площада", каза след общественото обсъждане, което беше закрито за медиите, адвокат Александър Кашъмов от фондация "Програмата за достъп до информация". Според него концепцията трябва да бъде публикувана на официалните сайтове на общината и на общинския съвет. В момента тя може да се види на страницата на Центъра за градска моблиност. "Когато гражданите нямат информация за нещо, не се интересуват. Но когато новите правила влязат в сила, ще има много недоволни", коментира Кашъмов. Според него намеренията на общината може да нарушат правата на гражданите, живеещи в зоните за платено паркиране. "Недопустимо е да се искат пари от тях, за да паркират колите си пред собствените си домове", каза адвокатът.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на prodanov_
    prodanov_
    Рейтинг: 497 Весело

    Така трябва!

    До 9. ІХ. 1944 г., тази паметна дата, българският народ се намираше на ръба на една бездънна пропаст! След девети той направи съдбоносната крачка напред! - Тато
  2. 2
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:02 на 16/05/2010 от неговия автор.

  3. 2
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:02 на 16/05/2010 от неговия автор.

  4. 2
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:02 на 16/05/2010 от неговия автор.

  5. 3
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:06 на 16/05/2010 от неговия автор.

  6. 4 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Не само паркирането, но и преминаването през широкия център трябва да бъде платено.
    Със специални винетки например.
    А то отиват до съседната бакалия или да пият кафе с колата и се разучиха да ходят.
    Още повече, че ми писна да виждам какво дишам.

    Попътен вятър в главите!
  7. 5 Профил на The.Teacher
    The.Teacher
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Някой да обясни защо след като хората чинно си плащат всички данъци, такси и ДДС с които се поддържат и пътищата, пак трябва да плащат и за паркиране върху същите тези пътища??? Ясно, че местата и паркингите не достигат. Но ако ще се плаща, поне да е за нарочни паркинги, а не с едно просто решение улици да се превръщат в паркинги. По всяка вероятност приходите от това паркиране ще потънат пак в нечии джобове без ни най-малко да има дългосрочен план за решаване на проблема. Но аз не се учудвам, по скоро бих се учудил на обратното.

    Местоживеене:---> Магратеа. Образование:---> Антична филология, трансформационна етика и вълново-хармонична теория на историческата перцепция.
  8. 6 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До Дневник,

    Има ли възможност за регистрация на потребителско име над 16 символи. Също така не мислите ли, че форума изгуби блясъка си след въвеждането на промените или ви домързява да триете постоянно. Нивото ще падне и ако се замислите най-добре да върнете всичко по старому.

    поздрави

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  9. 7 Профил на Lord
    Lord
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#5] от "The.Teacher":

    Наистина, трябва да има прозрачност къде отиват парите от паркинги, данъци , винетки и т.н. Но в този случай основната причина за плащането е много проста - за да се освободи града от всичките автомобили, които сега заемат всеки свободен сантиметър тротоари и (бивши) зелени площи. И понеже повечето от нас няма да се научат да не си спират 30-годишната барака пред кафето, че да му се любуват повече, и че няма да им се повреди безценния организъм, ако минат 5 метра пеша, единствения начин да се научат е като някой им бръкне в джоба.

    Напълно подкрепям тази инициатива. Дано само да се налага еднакво за всички, че и сега на места, където не трябва да спират коли има разни, които са там "за малко", "по работа" и какво ли не още.

  10. 8 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    По главните улици навсякъде трябва да е платено, но в преките трябва да е свободно за живеещите там и колите тябва да се движат като в едни дни от седмицата паркирането е забранено, а в другите - разрешено и обратното, никакво застояване не е допустимо, а това помага и за почистването на платната и тротоарите, коъто иска да престоява да отива на платен паркинг или гараж. Обаче, вечер след 7 навсякъде не трябва да се плаща независимо от зоните, както и в събота и в неделя, паркирането трябва да е свободно навсякъде. Глобите и фишовете за нарушителите трябва да се подържат на първо време фантастично високи и после да се регулират според очакваните приходи и постоянно да се адаптират ежегодно, това ще напълни касата ина фирмата и на общината. И никакво протакане за събирането трябва да тече ежедневна разумна лихва и сумата при неплащане да се събира редом с другите данъци, които плаща собственика на автомобила. Желая успех на реформата и без половинчати мерки, проблемът е много голям и ще се реши едва когато се построят и създадат повече платени паркингови и гаражни места за регистрираните в града автомобили.

  11. 9 Профил на souleil
    souleil
    Рейтинг: 931 Неутрално

    До коментар [#5] от "The.Teacher":

    Защото, Тийчър, основната цел на тези такси е не събирането на средства, а целенасоченото отказване на част от хората, паркиращи в центъра, да паркират там. В Лондон, например, преди няколко години беше въведена т.нар congestion charge, за която можеш да прочетеш и в Уикипедия. Най-просто казано, тя работи така: влизаш в центъра с кола през деня, плащаш 10 паунда. Няколко години след въвеждането й, трафикът там намалява значително (конкретни цифри не помня, а и не ми се търси, но става въпрос за поне едно 15-20%). Това е и желаният резултат от новата концепция за паркиране в София. Дали той ще бъде постигнат е друг въпрос и зависи както от реализирането й, така и от самите нас. Със сигурност обаче новият план е крачка напред и аз твърдо го подкрепям.

  12. 10 Профил на КУМЧО ВЪЛЧО
    КУМЧО ВЪЛЧО
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Улиците и тротоарите са общинска, а не частна собственост. В съответствие с обществения интерес, паркирането трябва да е платено, а глобите за неправилно паркиране-драстично увеличени. Например по 100 лева на всяка гума на МПС качено на тротоара, а "услугите на паяците" минимум 400 лева. Който не може да плати тези санкции да "упражнява" обществено полезен труд по разценките за съответната трудова дейност.

    "Казвам ви, че ако тия млъкнат, камъните ще завикат".
  13. 11 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    Браво добра идея ... също могат да дадът на концесия дигането на колите и ще има бая повече глобени и оттам повече пари за подобряване на инфраструктурата и тн от което София има неотложна нужда.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  14. 12 Профил на Пит
    Пит
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В нормалните страни има до 2 часа безплатно паркиране, а след това солидна глоба. натрупването на подобни глоби води до намаляване на точките за безопасен шофьор и съответно до увеличаване на застраховката и таксата за регистрация. Всички плащания стават по Интернет срещу малка такса. България пак е страшно назад и встрани. Пак в нормалните страни много рядко се слагат скоби на колите, а още по-рядко го вдигат. Много е просто и разбираемо. Всяко блокиране на кола може да доведе до повреди и съдебна отговорност на ВЛАСТИТЕ.

    Корте
  15. 13 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Тротоарът пред собственоста ТРЯБВА да бъде на собственоста, а не на общината и неговата подръжка, изпозване, чистене трябва да са задължение нана СОБСТВЕНОСТА, А НЕ НА ОБщИНАТА, ТЯ НИКОГА НЯМА ДА ИМА ДОСТАТЪчНО ПАРИ ДА ПОДЪРЖА МИЛИОНИ КИЛОМЕТРИ ТРОТОАРИ, ТОВА ТРЯБВА ДА СЕ РАЗБЕРЕ, колкото по-рано по-добре.

  16. 14 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Колите не трябва да се вдигат ,а да се ГЛОБЯВАТ собствениците им, многократно е по ефтино и по изгодно за общината, хем ще се отърве от корумпирани "паяци" Само при спиране пред гараг или при пречене на дейност пред магазини или други действия, тогава се вдигат, а глобите при вдигане и изнасяне ТРЯБВА ДА СА направо"СМЪРТОНОСНИ", та друг път едва ли си бих позволил такова нещо - да спра пред гараж или да преча някому да извършва дейноста си.

  17. 15 Профил на Chad
    Chad
    Рейтинг: 442 Гневно

    "Ще върнем стария режим независимо от решението на съда, тъй като имаме много оплаквания от живеещите в центъра", каза Доковски.
    Прекрасна илюстрация на прогнилата ни система - всеки прави каквото си иска, без да зачита разни съдебни решения и прочее досадни пречки...
    Впрочем какъв ви е проблемът, господа общинари, да ограничите броя автомобили в центъра? Защо да не сложите на възловите места по една дебела бариера, подкрепена от по двама жандарми автоматчици? Или да направите таксата за паркиране по 500 лева на час? Tогава в синята зона наистина ще бъдат само колите на който трябва, и никакви простосмъртни няма да им се пречкат, а вашите собствени такси ще бъдат плащани през бюджета от данъкоплатците...Кеф!

    Chad
  18. 16 Профил на georgedailiev
    georgedailiev
    Рейтинг: 171 Неутрално

    Много хубаво ще ограничим хората паркиращи или както някои искат дори преминаващите през центъра .. А как трябва да се постъпи с бакшишите и маршрутките?? Които в интерес на истината образуват голяма част от трафика и най-вече ПТП-тата не само в центъра, а и в цяла София ?? Съветвам уважаемите обшински съветници да не мислят само как да ограничат обикновените хора, а да се замислят и за фирмите чиито лобистки интереси защитават...

  19. 17 Профил на qbn24558812
    qbn24558812
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Добро като идея, стига да се предложат и някакви алтернативи.
    Това със заплщане на символична сума по местоживеене е чудесна идея. От там на сетне всеки ще може да си изкаже претенциите-било към община, било към работодател, който не е подсигурил паркомясто или безплатна карта за транспорта. Време е да се научим, че колата освен удобство е и разход, който освен застраховки и бензин, е и паркомясто.
    Само за сравнение, в Атина ме качиха на стоп докато висях на спирка да чакам автобус. Било обичайна практика. Тук пък да видиш друг човек в кола освен шофьора е почти невъзможно. Тук всички сме баровци и щом можем да имаме по 5 коли в семейство, да им плащаме консумативи и данъци-значи можем и паркоместа да им подсигурим.

  20. 18 Профил на Добри Божилов
    Добри Божилов
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Следващата година има избори за кмет, и тогава е моментът народът да мисли, преди да гласува. При предишното гласуване очевидно не е мислил.

    www.dobribozhilov.com
  21. 19 Профил на Чоко
    Чоко
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Добри, с това изказване какво предлагаш и за какво изобщо се бориш?
    За синята зона ли си или против?
    Критикуваш цените или ги подкрепяш?
    Какво ти е мнението за дейността на кмета относно паркирането, или просто плюеш за да си в медиите непрекъснато?

    Едно сравнение с Англия:
    -такса за влизане в центъра-12 лири.
    -синя зона - на места таксата стига до 6 лири за 15 мин.

    Така, че да престанем да ревем и да си плащаме за хитрината да спираме точно пред заведението, в което отиваме.

    Proud to be anonymous!!!
  22. 20 Профил на Харалампий
    Харалампий
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Предложение за правилата за паркиране:

    Улиците с дупки с диаметър или дълбочина повече от 5 см ДА СЕ ИЗКЛЮЧВАТ ОТ ПЛАТЕНАТА ЗОНА до тяхното запълване.

    Само така общината ще има интерес от поддържането им. Финансов.

    Never underestimate the predictability of stupidity
  23. 21 Профил на pgounev
    pgounev
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#5] от "The.Teacher":

    Целта е да се намали карането на кола в града, а не да се предоставя услуга. В Лондон защо се плаща за да се кара в центъра (въпреки че данъците в Англия са в пъти по-високи от нашите)?

  24. 22 Профил на борко
    борко
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Одобрявам, но поне да построят втория лъч на метрото и съответните паркинги, защото така хем въвеждат изисквания, хем е трудно да се спазват.

    If you want to kiss the sky, better learn how to kneel.
  25. 23 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1377 Неутрално

    До коментар [#11] от "ivanchoLA":
    Спомням си "разследване" на Нова тв. как Паркинги и Гаражи отчитат печалба близка до загубите с оправданието, че хората не си плащали. Това разбира се е лъжа особено след като въведоха плащането с СМС. Та си мисля че с новите такси нечий джоб ще се издуе още повече.
    ПП. В България Вдигаме, а не дигаме.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  26. 24 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Тук става въпрос не за изисквания, а за ЗАБРАНИТЕЛНА ТАКСА. Много висока , водеща до отказ, това е и целта.

  27. 25 Профил на Юлияна Йорданова
    Юлияна Йорданова
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#6] от "paco_titana":

    Можете да промените името, което се показва публично към профила Ви в коментарите, през линка "Профил" най-горе вдясно на страницата след като сте логнат. Отваря се прозорец за редакция на основните данни и първото от полетата във формата е "Вашето име". Можете да ползвате кирилица и повече от 16 символа.

    Що се отнася до качеството на форума: очакваме то видимо да се повиши допълва: коментарите да допълват журналистическото съдържание, макар и не винаги с блясък. Мързелът не е фактор.

  28. 26 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#25] от "Ю.":

    Ееее, мерси, чак кюнеца ми се зачерви от кеф.

    Народа добре се забалвяваше в темите и имаше доста парливки,лютивки и горчивки за някой.Преди си беше по-готино айде пак така и както е казано : "Шоуто трябва да продължи"

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  29. 27 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    Не мога да разбера примерите с Лондон. По какво точно си приличаме с Лондон, Сингапур или други градове с такива проблеми, за да прилагаме техните решения? И освен това, хората им се радват. А каква ще е ползата - никаква. Същите доводи ги слушахме при внедряването на Синята зона. Щяла да освободи града, а парите да отидат за паркинги. И? Града освободен ли е? Не. Паркинги има ли? Не. Това е поредното кретенско решение на общината, чиито експерти имат две гънки - да свържат думата проблем, с думата такса. И до тук. А всъщност, има много по-лесни решения, но някой трябва да работи, а така не се крадат пари.
    Толкова ли е трудно да се направи нормален градски транспорт и хората сами ще слезнат от колите? Толкова ли е трудно да има велоалеи? Пешеходни зони?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  30. 28 Профил на tanuco
    tanuco
    Рейтинг: 225 Гневно



    Пак се работи на парче!
    Гледа се следствието, а не причината - защо хората все още използват масово автомобили за придвижване в София?
    Защото все още е 2 пъти по-бързо с кола, отколкото с градски транспорт, освен ако не ползваш еднолъчевото ни метро, което не е панацея.
    Направете велоалеи, сложете светофари за мотори, направете паркинги за мотори, намалете данъците за двуколесни, оптимизирайте градския транспорт и тогава вдигайте цената на синя зона!!!
    По тази крива и тъпанарска логика, като с цена от 3 лв/час ще намалеят с 15 % заетите места, ми направете я 18лв/час, така 95% от местата ще са свободни и София ще е рай!

  31. 29 Профил на Dwight Schrute
    Dwight Schrute
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#9] от "souleil":

    Айдеее пак Лондон вкарахте в играта, ама там, пичове, дължината на метрото надхвърля общо всичките ни магистрали...Когато пипнат така целия градски транспорт както в Лондон, тогава да ми събрират билетчета за първи ред...

  32. 30 Профил на Weingro
    Weingro
    Рейтинг: 847 Гневно

    Оставям колата си поне по 3 часа седмично "на синьо", което не е особено много. Не ми е ясно на какво отгоре се повишава таксата в центъра на 3 лева, а в "по-нецентъра" на 2. Може би:
    - използва се по-скъпа и трайна боя за означаване на зоната;
    - паркинги и гаражи (разбира се съвсем законно и прозрачно) са си вдигнали тарифите;
    - фирмите, "поддържащи" улиците, са инвестирали в нови и все по-качествени материали и технологии, които общината трябва да им плати;
    - най-после алхимията е дала резултат и общината е намерила още места за паркиране по технология, различна от почина "правим улицата еднопосочна, 2/3 от платното става синя зона, а в остатъка се прошмулват тъпанарите, пардон, шофьорите между паркирали коли, баничарки и хора по улиците";
    - масово строене на паркинги (без гаражи);
    - инспектори проверяват колко гаражи са преустроени на магазини и складове, а колите събират псувни по тротоарите;
    - нито едно от изброените.
    (мога да продължавам все така утопично, ама няма смисъл)

    А ето и чудесен пример за работа на обществена институция в (имаща се за) правова държава: "Ще върнем стария режим независимо от решението на съда". То щото съдът се е скъсал да работи, дай сега и да не изпълняваме решенията му.


  33. 31 Профил на liolio125
    liolio125
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Имам един кратък въпрос:
    1. А тези които ще паркират в останалите квартали на столицата, защо няма да си плащат?
    В крайна сметка всички тротоари и междублокови пространства са общински, а ни карат НАС да си чистим снега и поддържаме озеленяването - иначе има солидни глоби. Някой въобще мислили в тази държава????????





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK