Столичани по-рядко използват градски транспорт

Столичани по-рядко използват градски транспорт

© Красимир Юскеселиев



Пътниците в градския транспорт в София са намалели с 12%, като пътуванията в делничен ден са около 1.1 млн. Това показва проучване на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) на столицата. Изследването е направено март и април тази година, като данните се сравняват с тези от 2002 г., когато е правено последното проучване на пътниците в обществения транспорт в София.


Намалението в пътуванията с трамвай е 22%. Според един от управителите на ЦГМ Николай Костов това се дължи на изграждането на метрото. При автобусите средно пътниците са с 22% по-малко, но в градските автобуси намалението е с 20%, а при извънградските - с 30%. При метрото е записан ръст от 308%, но причината затова е, че през 2002 г. нямаше метро в София, напомни Костов.


Според него свиването на броя на пътниците е заради кризата и маршрутките в София. Заради кризата все по-малко работници от провинцията идвали в София и все по-малко хора ходели по огледи.




В хода на изследването е установено, че 54% от пътуващите с градски транспорт използват автобус, а 11%  метрото. По принцип има стандарт от максимум 5 пътници на кв.м в час пик. Той е надвишен в тролеите по линиите 7,8,9,11, отчитат от Центъра за градска мобилност. А над 6 пътници на кв. м имало в автобусите 204 и 604, защото колите им били по-къси.


На база на това проучване линиите на градския транспорт ще бъдат оптимизирани, каза Костов. Той предупреди, че от 15 юни ще се въведе лятно разписание. "Учениците престанаха да пътуват, а възрастните отидоха на село", обясни той. От общинската транспортна комисия днес поискаха от него и конкретни предложения за оптимизация.


За единичната цена на пътуването в градския транспорт пък се очаква доклад от фирмата "Дейлот и Туш" (избрана е за анализа от ЦМГ с конкурс). Документът, който ще е готов до края на юни, ще съдържа информация за това кои разходи трябва да се включат в себестойността на билета за пътуване, като ще бъде направено сравнение с Прага, Букурещ и Будапеща, обясни Костов. На база на това проучване ще се решава каква ще е цената на билета за градския транспорт в София.


Общинският съветник от ДСБ Димитър Бъчваров пък предложи на транспортната комисия София да се включи в изследване, финансирано от Брюксел, за енергийната ефективност на обществения транспорт. То ще се прави от университет във Виена, от Столична община не се очаква финансиране, а само съдействие при проучването, уточни Бъчваров. В края на изследването градът ще получи резултатите и изводите. "Не е толкова лесно да сме бенефициент, после може да се наложи да се съобразяваме с предложенията, а Столична община няма капацитет за това", коментира Екатерина Йорданова от ГЕРБ.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ruru
    ruru
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Столичани рядко си перфорират и купуват билети за градския транспорт.

  2. 2 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1513 Неутрално

    Ако хората бягат от СГКТ заради кризата, значи се получава, че масовия транспорт има по-евтина алтернатива, и това са колите, защото задръстванията не намаляват. А щом градския транспорт е по-скъп от колите, значи има хора в общината, които са за бесилото.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  3. 3 Профил на VBT
    VBT
    Рейтинг: 400 Весело

    Как точно са засекли броя на пътниците, по билетите?

    ))

    VBT
  4. 4 Профил на lomv
    lomv
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#3] от "VBT":

    не. броиха ги.

  5. 5 Профил на qbn24558812
    qbn24558812
    Рейтинг: 1078 Любопитно

    Той предупреди, че от 15 юни ще се въведе лятно разписание. "Учениците престанаха да пътуват, а възрастните отидоха на село"

    Демек активнта част от населението да го ду*а...

  6. 6 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2759 Неутрално

    От 4-5 години насам не сложено по спирките нито едно ново табло с времето на пристигане. А това е нещо много полезно, когато имаш избор между 2-3 маршрута. И майтапът е, че едно такова табло китайска доставка струва към 60 лева, но от много крадене и за това пари не остават. Аз предложих по телефона за жалби на Градски транспорт, да сложат една касичка на спирките и всеки да оставя по 2 стотинки. При 1000 чакащи на ден по големите спирки, сумата ще се събере за 1 седмица.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  7. 7 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 616 Весело

    Метрото ще пенсионира СКГТ.

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  8. 8 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1391 Весело

    "ходели по огледи" не знаех че огледите формират голямо перо от Градския транспорт. Истината е, че той е правен за ученици и пенсионери и не може да привлече никой друг - поне никой който има кола и книжка - претъпкан, нередовен, за всеки автобус нов билет, мръсен, студен зимата и горещ и вонящ лятото - е при тези дадености предпочитам да вървя пеш, да карам колело или да си карам колата - според случая.

    low riders team
  9. 9 Профил на zaro_sof
    zaro_sof
    Рейтинг: Неутрално

    Един от управителите на СМГ Николай Костов май не е нещо в час! От пазара Ив. Вазов с А102 до х-л Хемус са 3 спирки и на 4 слизаш! Ако сме двама с автобуса даваме 2 лв. ,ако вземем такси излиза око 1,65 лв. ! Какво да изберем??? Нека този да си направи сметка какъв е процента на увеличаване на цените на билетите, на заплатите и на цените на таксиметровите услуги за тези години и тогавя да плямпа за метра, летящи чинии и т.н.

  10. 10 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2759 Неутрално

    От години не са пускани нови автобуси, няма циферблати с време на пристигане по спирките, няма воля да се разчистят неправилно паркиралите коли от улици с интензивен обществен транспорт. По тротоарите на "П. Евтимий", "В. Левски" и особено "Евлоги Георгиев" постоянно излизат на заден ход или форсират високия бордюр, а рейсът със 100 човека вътре трябва да ги чака. Да не говорим за други тъпотии, че управлението на светофарните уредби изобщо не отчита наичлието на рейсове наблизо. Какво става на телевизонната кула например? Пускат 5-минутна зелена вълна, но я спират точно пред носа на 2 рейса 120 и 413. Така 200 човека чакат още 5 минути, което са 17 човекочаса (2 надници) загуба само от тази тъпотия. А това е софтуерно решение, което изисква няколко хиляди лева на уредба и ще се изплати за 2-3 месеца. Но както каза Данчето Фандъкова, горди сме, че в Градски транспорт не се налага да съкращаваме щат! Не са горди, че са вдигнали приходите, броя пътници, качеството и бързината, а че ремонтират допотопни икаруси, които отделно едвам се влачат. И ето ти ги работните места, на гърба на потребителя!

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  11. 11 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 745 Неутрално

    1. Причината за намалението на пътниците в градския транспорт (трамваи, тролеи, рейсове) било метрото? А жегата, мръсотията, миризмите, клошарите с торбите си, просяците с акордеоните си? А демотивирането на желаещите да си плащат причинено от хилядите неплащащи - по желание или по закон? Ползват ли изобщо шефовете на градския транспорт услугите му или говорят наизуст?

    2. Учениците престанали да пътуват, пенсионерите били на село? Костов явно е поръчал на НСИ да му направи преброяване. Защо да не пътуват учениците - може би си седят вкъщи или са си купили лични МПС?

    3. ДА, градския транспорт трябва да бъде оптмимизиран! Но не чрез съкращаване на линии и разреждане на курсове, а с въвеждане на практиките на така успешното метро (което му изяждало пътниците): а) предварителен контрол на всеки пътник, а не контрол по време на превоза и то само на някои пътници; б) поддържане на точно разписание; в) чисти спирки и превозни средства





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK