
© Георги Кожухаров
Публикациите в интернет, свързани с предизборната кампания, да бъдат уредени в бъдещия избирателен кодекс - това обмислят депутатите от комисията за подготовка на кодекса.
Пред "Дневник" председателят на комисията Искра Фидосова (ГЕРБ) посочи, че замисълът е правилата, които важат за провеждане на предизборната кампания за печатните медии, радиата и телевизиите, да се уеднаквят и за "интернет-пространството".
Тъй като в комисията нямало ИТ-специалисти, депутатите изпратили питане до министерството на транспорта с искане за разяснение на понятията "интернет сайт", "собственик на интернет сайт" и "социални мрежи". "Питаме, за да не стане грешка и да знаем кой термин е най-подходящ, за да запишем него", поясни Фидосова.
Целта на промените е под новата регламентация да попаднат и участниците в социалната мрежа "Фейсбук" и блогърите, съобщи в днешния си брой в. "Монитор". Те цитират Фидосова, че "освен информационните сайтове като електронните вестници или информационните агенции, наказателна отговорност ще носят и собствениците на блогове, както и участниците в уеббазираните социални мрежи".
"Не сме коментирали наказателна отговорност", заяви пред "Дневник" Фидосова. Тя обаче не даде еднозначни отговори имат ли депутатите намерение да включат в нормативната уредба и мнения, изказани в блогове и социални мрежи.
Не помня кой от колегите постави преди време въпроса да се уеднаквят правилата на предизборната кампания в електронните и печатни медии с тези в интернет, коментира тя.
Попитана защо изобщо комисията се интересува от понятието "социални мрежи", съпредседателят на парламентарната група на ГЕРБ отговори, че комисията е поискала тълкувание от транспортното министерство за всички термини," за да знаем кой е най-прецизният".
"Не съм компетентна в тази материя, не се занимавам с електронни медии, не мога да ви кажа" - това беше реакцията й на въпроса дали идеята е законът да преследва мнения, изказани във "Фейсбук" или пък във форуми (например под медийни публикации в интернет издания).
Искаме да се регламентира предизборната кампания в информационните агенции, като се предвиди възможност за право на отговор на кандидат, който бъде засегнат от публикация в интернет, каза Фидосова. Нищо не е решено, отложихме дискусията по идеите до изясняване на понятията, добави тя.
Според Димо Гяуров от "Синята коалиция", който е член на комисията, е абсурд под разпоредбите на изборния кодекс да попаднат "Фейсбук" и блогърите. Няма как да стане, те не са медии, допълни той. И също заяви, че целта е да се уеднакви режимът за печатните издания с този за информационните агенции, които са само в интернет.
Според сегашния закон за избиране на народни представители печатните издания са длъжни да предоставят едни и същи условия и цени за платени публикации на всички регистрирани за участие в изборите партии, коалиции и независими кандидати. Главен редактор на ежедневник или периодично издание, публикувал материал, накърняващ правата и доброто име на кандидат, е длъжен в първия брой след получаването на отговор да го публикува, като публикуването на отговора става на същото място и със същия шрифт и без коментар.
Тези ограничителни текстове се пренасят и в новия изборен кодекс, като работният проект предвижда изискванията да важат не само за главни редактори на печатни издания, но и за собственици на интернет сайтове. Сегашният закон за избиране на президент обаче гласи, че общите правила за предизборната кампания, включително тези за електронните медии, се прилагат и за всички интернет сайтове.
В становището си министерството на транспорта посочва, че "много трудно бихме могли да предоставим на този етап достатъчно убедителна дефиниция на "собственик на интернет сайт". Причината - създаването, поддръжката и управлението на уебсайта може да се извършва от един и същи човек или от различни хора. Най-близка връзка до собствеността на сайта има възложителят, който поддържа и управлява сайта, според становището на транспортното ведомство.
За постигане на легално приемлива дефиниция от министерството поемат ангажимент да инициират дискусия между всички участници от сектора информационни и комуникационни технологии, която в максимално кратки срокове да предоставят на комисията за подготовка на изборен кодекс.
Работният вариант на текстовете за предизборната кампания предвиждат още забрана на излъчване на анонимни материали, свързани с предизборната кампания. Помолена за уточнение какво разбира под "анонимни материали", Фидосова препрати питането към нейн колега, направил предложението, но не успя да си спомни кой е авторът.
Комисията за подготовка на нов изборен кодекс беше създадена през февруари със задача за 6 месеца да обедини правилата за четирите вида избори - парламентарни, за президент, за местна власт и за евродепутати. До момента спорните въпроси продължават да са повече от изяснените текстове.
Все още дискусионни са идеите за ограничаване на т.нар. бизнес партии пред участие в местни избори и за отзоваване на общинските съветници. Дискусионен остана и въпросът за вота зад граница - все още не е ясна позицията на управляващите ще подкрепят ли гласуване по интернет и разкриване на избирателни секции извън мисиите ни.