Градският транспорт в София няма пари, ще се движи по-рядко

Градският транспорт в София няма пари, ще се движи по-рядко

© Красимир Юскеселиев



Четирите дружества, които осигуряват и координират градския транспорт в София - "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт", "Метрополитен" и "Център за градска мобилност", страдат от недостиг на средства. Това показват финансовите резултати на дружествата за 2009 г., които бяха гласувани днес на сесия на Столичния общински съвет (СОС).


Всяка една от фирмите е завършила с печалба миналата година, но в същото време те са натрупали и големи задължения, показват отчетите им. "Метрополитен" АД има задължения за над 49 млн. лв., а "Център за градска мобилност" - над 35 млн. лв. Общо транспортните дружества имат задължение за над 130 млн. лв., каза общинският съветник от БСП Гоерги Кадиев.


"Получените сравнително добри резултати за 2009 г. не трябва да успокояват нито управителните органи на дружествата, нито собственика - Столичната община", пише в доклада на балансовата комисия към общинския съвет.




"В тази връзка ще поискаме цялостно преразглеждане на разходите за гориво, резервни части и администрация", коментира председателят на СОС Андрей Иванов. Според него ще има оптимизация и на линиите на градския транспорт - при тези, които се пълнят по-малко, ще бъдат съкратени колите, а при другите ще се търсят решения, като например да се движат повече коли в пиковите часове, а после въобще да не се движат, обясни Иванов. Всяка линия на градския транспорт ще се гледа поотделно и мисля, че няма да има закрити линии, уточни Иванов.


От миналато лято автобусите, трамваите и тролеите се движат по летен разреден график, напомни Кадиев. Сега искат отново да минават на по-разреден график и вероятно ще са през половин час, допълни той.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Както е тръгнало, градският транспорт в София ще почне да обявява търгове с наддаване за места в колите си... Или пък блъсканицата ще стане като в Шанхай...

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  2. 2 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    Интересно, как се стигна до дълговете?
    И това съкращение може да доведе единствено до по-големи задръствания и съответно още по-лош транспорт. Всъщност нищо ново.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  3. 3 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1792 Неутрално

    "Всяка една от фирмите е завършила с печалба миналата година, но в същото време те са натрупали и големи задължения, "

    Значи няма печалба, а приход. - Има съществена разлика, нали?

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  4. 4 Профил на Зора Чернева
    Зора Чернева
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Всъщност градският транспорт е услугата и въобще "нещото", което е поскъпнало най-много в сравнение с всички останали стоки и услуги спрямо 1989 г., мисля. Билетът от 0,06 лв. в момента е 0,80-1,00 лв. Вярно тогава градския транспорт се дотираше или субсидираше, но все пак не в рамките на 15 и повече от 15 пъти. Общо взето цените на повечето стоки и услуги от 1989 г. досега са поскъпнали между 8-10 пъти. В този период , а и по-късно. Разписанието беше също като на градски, а не на междуселски транспорт. Това ме кара да мисля, че не е лошо да се направи сериозна проверка и анализ на приходите и разходите. Да не отваряме дума за техническото състояние на превозните средства. Хайде, баста!!

  5. 5 Профил на stefan_
    stefan_
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Прекрасно - градът ще продължи да издъхва от таралясници по градинките и тротоарите, защото много хора просто не могат да стигнат до работа по друг начин.
    Естествено, колоезденето е вариант, но не във всяка ситуация и за всяка работа.
    Единствено решение е всички линии да станат частни, за да може превозвачите да са на печалба и услугата да е качествена. За съжаление, политиците се опитват да се харесат на всички (вкл. пенсионери) и забравят пазарния принцип, което винаги води до икономически колапс. Затова ще висим в задръствания - защото някое шефче на транспортно звено в столичен общински съвет няма топки.

  6. 6
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:00 на 27/09/2010 от неговия автор.

  7. 7 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#3] от "Хриси":

    Тия фирми май хронично трупат веднъж разносрочни задължения (основно към доставчици), и може би втори път - вземания, които не успяват да събират... Балансовите задължения не се трансформират незабавно в разход, НО си висят като дамоклев меч над какъвто и да е крехък положителен финансов резултат...

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  8. 8 Профил на ras16377431
    ras16377431
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Провал за Борисов, провал за Фъндъкова!

    gradinko.bg
  9. 9 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Какво ще го разреждат, да го спират напълно. И да пускат частници без да им поставят дивашки изисквания: да возят с намаление този и онзи, да монтират интелигентни (и скъпи) електронни системи за таксуване и т.н.

  10. 10 Профил на izumena
    izumena
    Рейтинг: 442 Гневно

    Разреждането на колите ще намали пътниците, които ще ползват услугата, следователно, градският ще натрупа още загуби..
    Елементарна логика, известна на всеки, но явно не и на генЯлните умове, които го управляват... Не виждам как Метрополитена ще трупа дългове, като единствената му засега линия е препълнена, такава се очертава и втората....

  11. 11 Профил на VBT
    VBT
    Рейтинг: 388 Весело

    Интересно как ще се отрази на Приходната част ако спрат/намалят броя на курсовете? ))

    VBT
  12. 12 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1792 Неутрално

    Аз защо хитреците таксуват еднакво и седналите и правостоящите, хм? Или трябва да има места за всички, или правостоящите да плащат по-малко.
    Сега знам какво ще ми кажете - няма как да се контролира това. Тогава да пуснат линиите на концесия, а концесионерите ще си намерят начин да си таксуват пътниците. И о, чудо! - няма да има вече гратисчии!
    Да, ама някой трябва да точи обществени предприятия и да пере пари.

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса
  13. 13 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Уникално изречение: "... е завършила с печалба миналата година, но в същото време те са натрупали и големи задължения..." - изключителен икономически феномен!

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  14. 14 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 986 Весело

    С тия "Икарус"-и съм се родил, и когато умра съм убеден, че още ще ги има. Те са една от непреходните ценности на българщината - като Лили Иванова.

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  15. 15 Профил на BBC
    BBC
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Ами да спират градския транспост след 11 часа! Който иска да буйства нощем, да си търси пари за такси!

    Инфантилните народи се изтребват сами!
  16. 16 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 986 Весело

    До коментар [#15] от "BBC":

    Кое те кара да мислиш, че има такъв след 23:00?

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  17. 17 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 413 Неутрално

    дрънканици..правилно казват виждащте...само разни врътки..уж печалба,пък сме на загуба(!!) хахах кое от двете последно..и като сте на загуба,кой ви търпи?? ясно кой!! Лапкане на парички якоооо!! При 1 лев за билет!! а му викат-билетЧЕ ,хахаахах!!
    грабят,перат..баламосват и блабламосват-българска работа!!
    айде,ако има зор-пускайте циганските каруци за общ. транспорт...билетчето ще струва къде-къде по-евтино,ама работа ще свършат безработните циганя...ЕТ "каруца градски превоз" !! хахахаах И заплата им дайте!!
    КОНТРОЛ НЯМА и ДРЪВНИК !!! Да видим от загубата ти и от дълговете ти как лапкаш и КАКВО лапкаш-за заплатка и покрай заплатка!!! Ама няма го фюрера да ти пусне една директива ,да се вкараш у правия път и да станеш номер едно за нула време!!! Резултат да се изисква и КОНТРОЛ РЕАЛЕН!!
    Ама го нямаааа...хе затуй бъде ПОСЛЕДЕН,българино!!

  18. 18 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Последният път когато бях в София, се качих 4 пъти на автобус и никой не мина да ми провери билета. Нещо ми подсказва, че това продължава и докато не се промени, София ще е столицата с най-добър африкански транспорт в Европа.

    А да завършиш годината с печалба, но да натрупаш задължения е напълно възможно. За невярващите има учебници по счетоводство.

    Не цъкам плюсове и минуси.
  19. 19 Профил на kKk
    kKk
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Никъде по света няма печеливш градски транспорт. Никъде. Навсякъде се дотира. Навсякъде има два пикови периода пред деня и пез другото време е около 60% по-леко. Такъв бизнес е невъзможно да бъде печеливш. Трябва да имаш много возила и шофьори за да обслужиш пиковите часове. Следователно трябва да имаш големи гаражни площи и сервизи. Много шофьори на силно разпокъсано работно време. Вие бихте ли се навили да работите от 4 през ноща до 9 сутринта в най-големия трафик и да возите всички недоспали нерваци бързащи за работа. После от 3 след обяд до 7 вечерта пак същия ад. а през другото време да седите някъде. Кой се натиска да работи в ГТ? Едно време при Соца на тези хора им даваха жителство както в Кремиковци само и само да има кой да я работи тази гадна работа. Един автобус струва над $200,000 , подръжката му е скъпа.
    Всички псуват ГТ но без него не може! Ако правителството и кметството отделят повече пари за ГТ, ако се направят ленти само за тях и това се спазва както е по света - глобите ако влезнеш в такава лента е над $1000 в Сан Франциско. Патрулира се от униформени служители на кметството + полицията. Парите отиват дирктно за ГТ. Така ГТ върви много по-бързо от трафика, много по-удобен е. Хората го ползват и това много разтоварва трафика. В повечето големи световни градове не се затваря цебтъра за коли а се правят зони в които за да влезнеш плащаш от $5 до $20 на всяко влизане в зоната. Защо затваряте Витошка. Мутрите пак си минават. Отворете я но сложете КППта с камери. Всяко влизане по Витошка и Патриарха да е 10лв, тези пари да се събират безкомпромисно и да отиват в ГТ. Има много начини. И винаги и навсякъде общината и такси за достъп до центъра плащат за милионите работещи хора за да функционира града.

    And was Jerusalem builded here, Among these dark Satanic Mills?
  20. 20 Профил на САРФОШ ГОШО
    САРФОШ ГОШО
    Рейтинг: 449 Неутрално

    УВАЖАЕМИ,

    В Любляна в автобус се влиза само от първата врата.Билетчета няма-има електронни карти и всеки я приявява на електронен датчик!Контрола почти не се появява!И всичко е наред,но затова се иска и друг манталитет...

  21. 21 Профил на darkmanx_bg
    darkmanx_bg
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Не се искат кой знае какви бизнес нюх и инженерни познания, за да се разбере, че нищо странно няма:

    - Автобусите като цяло са много стари, следователно с висок разход на гориво и скъпа поддръжка
    - Трафика е много накъсан, в пиковите часове е непрекъснато спри-тръгни-спри-тръгни, което е фатално за разхода, а и съкратява сервизните периоди. А извън пиковите часове рейсовете се лангъркат празни
    - Като така цялата услуга струва много пари, а не предлага нищо кой знае какво на клиентите. Затова и те избират да си се возят на таксита или със собствената кола

    Както #19 каза, обособени автобусни ленти (и надзора им) биха помогнали много. Хем разходите ще са по-малки, хем клиентите ще са по-доволни и следователно повече. Едно обновяване на флотата също ще се отрази добре (но това в интерес на истината от години го правят, все по-малко Икаруси се виждат - с изключение на архаичните тролейбуси и крайградските линии). Промените по разписанията, описани в статията, също са добра стъпка - и тук в Мюнхен (според наскорошно проучване това е градът с най-добър градски транспорт в Европа) има линии, които се движат през час. Важното е само да има разписание, което да се спазва - тогава дори и веднъж на 2 часа да е рейса, човек може да си планира пътуването. Това да отидеш на спирка и да не знаеш дали ще чакаш 3 или 30 минути, просто не си е работа...

  22. 22 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    Държавният транспорт носи манталитета на държавния чиновник. Ето, софиянци много харесаха електронните табла с времето за пристигане. Помагат да си направиш сметката, ако трявба да избереш алтернативен маршрут. Резултат? От 4-5 години насам не е монтирано нито едно ново табло! Колко струва то? Сигурно 200 лева! Колко души минават годишно през една натоварена спирка? Сигурно 200 хиляди! Да бяха сложили една касичка, всеки щеше да пуска на седмица по 2 стотинки и въпрост щеше да е решен и забравен. Нооо, сигурно синдикатите са ревнали, че с тези пари трябва да се назначат още служители в администрацията. Друг пример? След 19 часа колите се движат празни. Една частна компания като М-бус Бургас пуска в това време по-малките рейсове ивеко. В София до 23 часа пуфтят съчленените икаруси. Хем празни, хем 3 пъти по-бавни, хем харчат 3 пъти повече. Друг пример? От Белград на запад рейсът има радиовръзка със светофарната уредба. Зеленото трае докато се източат рейсовете. А какво става на телевизионната кула? 5 минути зелена вълна и най-накрая червено точно пред носа на 2-3 рейса. Хем 300 души кесят в задръстването наравно с 30 шофьора сами в колата, хем после пречат на бързото потегляне, хем заемат повече място. Пълно безхаберие но така е, когато работят за синдикатите, за партийната каса, за лукойли, за доставчиците на резервни части но само не за клиентите. Типчина държавна работа

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  23. 23 Профил на Петко
    Петко
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#19] от "kKk":

    В Япония съществуват печеливши фирми за градски транспорт. Вероятно билетчетата струват майка си и баща си, но все пак...

    Damnant quod non intellegunt.
  24. 24 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 517 Весело

    Внимание, прибирайте си билетчетата, защото и те имат номера-да не се изкуши някой, случайно.

  25. 25 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1614 Любопитно

    Абе как в София не успяха да направят като в другите градове, във всяко превозно средство кондуктор? Същевременно ми се налага да съпътствам с хора с всякакъв цвят на кожата, а сега през лятото и всякакъв мирис.
    Толкова ли ръководството на този градски транспорт в София не успя да се усети, че колкото по-мръсен и мизерен става, толкова повече хората се тъпчат в таратайките си, и потребителите на градския транспорт стават все по-малко и мизерни.

  26. 26 Профил на B-dot
    B-dot
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#20] от "САРФОШ ГОШО":

    И в САЩ е така, и в Италия е така, предполагам и на доста други места.

    Успех е колко на високо ще отскочиш след като удариш дъното.
  27. 27 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Ако има кондуктори в ГТ и пътуваш за 1 спирка, за да се прехвърлиш на друга линия, пак ли ще платиш 1 левче?! То с такси ще ти е по-евтино. И не ми хвалете западния транспорт с кондуктори, пускащи пътниците само от първата врата - минала съм го в УК. Възможно е ако трафикът не е толкова голям, както и пътниците толкова много както в София. Иначе само един автобус ще запушва пътя с около 7-10 минути, докато опашката на коли нарастене неимоверно отзад. Така е на моята улица дори за по-малко от минута като спре рейса, защото пътя няма лента за автобуси - просто пътя е тесен. Ние и пътища нямаме за тази работа. Както върви всички ще си купуваме коли май.

  28. 28 Профил на kaubojko
    kaubojko
    Рейтинг: Неутрално

    Мене питайте бе. Аз ще ви кажа как става работата.
    Значи ако си редовен пътник, добре. Ако си нередовен ти дават шанс да си платиш билета - вместо 1 примерно 2-3лв. Всеки има в джоба си 2-3 лева и на всеки му се случва да е забравял документи. Ако нямаш кинти наистина - даваш си данните, пишат акт и после плащаш.
    Ако се правиш все още на тарикат, контролата върви с 3-4ма полицаи които яко раздават шамари. Шамари, шамари, шамари. Ако си някой по корав бой, бой и пак бой.
    Човешкият материал се обработва само така.

  29. 29 Профил на manasiev
    manasiev
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#20] от "САРФОШ ГОШО":

    В Сеул са на същата система. Влизаш отпред, минаваш картата през машината, на илзизане от задната пак се чекираш, като ако се прекачваш на друг автобус или метрото да не те таксува отново, ако пътуването е в рамките на 3 часа. Но честно единственото решение на проблема с ГТ се оказва метрото, тук стига до всяка тока на града, та дори и до съседните на Сеул градчета.

  30. 30 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 894 Неутрално

    Не знам дали това за нямането на пари е вярно, или е просто спекулация, но ситуация, при която ползването на личен автомобил излиза по-евтино от градски транспорт, е меко казано безумна.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  31. 31 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Ако трябва да чакаш автобуси през зимата по 30-40 минути на минусови температури и перманентно да си болен, май е по-здравословно, не по-евтино, да минеш на личен автомобил или такси. Да не би затова да се готвят да махат тавана на цените на такситата

  32. 32 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 586 Неутрално

    При мен в Германия транспорта се движи в пиковете часове(трамвай) през 10 мин(пиков час; пон-пет:6:00-19:00), в непиковите часове(пон-пет: 04:00-06:00,19:00-00:00, събота) през 20 минути, неделя през 30 минути. Билета за две зони(една зона е само центъра на града) струва 4,20 лв, три зони( извън града до 20 км) струва 5,20 лв. Билета ми важи 90 мин след отметка на автомата. В последно време намалиха субсидиите за градският транспорт, затова доста се повишиха цените, през 2006 г. за две зони струваше билета 3,20 лв. Но транспорта не са го разреждали оттогава. Ватман получава 3.400 лв на месец

    Es muß Geld fließen!
  33. 33 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 617 Любопитно

    Ами крайно време е да се сложи край на далаверата градски транспорт. Общината плаща по 3.4 на километър на частните компании и по примерно 2.4 на общинските дружества. Същевременно билетчетата се продават от компания майка - бившето СКГТ, което сега вляха с Паркинги и гаражи и стана Център за градска мобилност. Така разходите са в една компания, а приходите в друга. Интересно защо ли? В същото време, ако поискате от общината справка като как се формира цената на билетчето, няма да получите. Това е най-строго пазената тайна в СО. Защо? Всеки може да се досети... Изобщо тотална тъмница относно това кой пие и кой плаща в градския транспорт. Едно е ясно, много хора са много по-богати, а гражданите се возят на дърти, мръсни и опасни возила

  34. 34 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1150 Весело

    ... най-добре ще е да спре и така няма да има никакви загуби...

  35. 35 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1545 Весело

    До коментар [#12] от "Bulgarische Motoren Werke": Аз защо хитреците таксуват еднакво и седналите и правостоящите, хм? Или трябва да има места за всички, или правостоящите да плащат по-малко.

    Тук изби рибата... Мисля съм бил на доста места по света и такова "животно" не съм срещал... Обществен странспорт с цени за правостоящи и цени за седнали
    Мисля си че и в Северна Корея не е така, но разбира се ако бъркам ме поправи...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  36. 36 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    До коментар [#32] от "slan":

    тук е така , както и при уж реформите с пенсионирането, защото БОРИСОВ ВИДЯ,чЕ Е ПО ЛЕСНО ДА СЕ СЪБИРАТ ПАРИ ПО СТАРИЯ НАчИН И НЯМА ДА НАПРАВИ НИщО ЗА ДА ПРОМЕНИ НЕщАТА, ДОБЪР УчЕНИК НА БАЙ ТОшО...но не за дълго.

  37. 37 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1792 Неутрално

    До коментар [#35] от "B52":

    Вярно, че няма такова "животно", но не пречи да се изобрети.
    И аз съм бил на немалко места и общо взето хората са предвидили места за всички пътници. Ако линиите са претоварени, пускат други машини.
    Само метрото е някакво гадно изключение.

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK