За пръв път в България - преброяване на населението по интернет

За пръв път в България - преброяване на населението по интернет

© Георги Кожухаров



От днес започва пробното преброяване на населението и жилищния фонд в областите Велико Търново, Плевен и Стара Загора, съобщи Националният статистически институт (НСИ). То ще продължи до 14 септември и ще обхване около 35 000 души.


За пръв път хората в България ще могат да се преброят и по интернет. Електронното преброяване започва в 8.00 часа днес и продължава до 8.00 часа на 7 септември. Това може да стане след регистрация на сайта на НСИ https://iscensus2011.nsi.bg. В пробното преброяване по интернет могат да се включат гражданите от всички области в страната.


В понеделник председателят на НСИ Мариана Коцева заяви, че една трета от българите предпочитат да се преброят по интернет. В София и Варна всеки втори предпочита да подаде данни по електронен път.




На 7 септември  ще започне класическото пробно преброяване - чрез преброители, които ще попълват книжния вариант на преброителната карта. Процесът ще приключи в 20.00 часа на 14 септември 2010 г.


Възнаграждението на преброителите е по 1.60 лв. за всеки преброен човек, 0.50 лв. за попълнена карта за жилищна сграда и 0.80 лв - за попълнена карта за жилище. Преброителите ще получат и по 0.90 лв. за всяко жилище, в което хората са се преброили по интернет.


Получените данни от пробното преброяване за населението и жилищния фонд ще се използват като тестова база за внедряването на официалното преброяване през следващата година.


Окончателното преброяване на българите ще бъде през март 2011 г. По данни на НСИ в края на 2009 г. населението на България е около 7.563 млн. души.

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Колаборационист
    Колаборационист
    Рейтинг: 958 Любопитно

    А ромовете ... или те не са българи !?

    Всички ТРЯБВА неумолимо да наказваме невежеството на администрацията и духовенството !
  2. 2 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 796 Неутрално

    ...една трета от българите предпочитат да се преброят по интернет...

    Очаквах да са повече, честно казано; от една страна, е по-удобно, от друга, средностатистическият нашенец традиционно не обича непознати да му заничат в канчето (макар самият той доста да обича да прави същото)...

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  3. 3 Профил на Чеша си езика
    Чеша си езика
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Аз лично ще се преброя през интернет. Предполагам, че след това преброяване ще лъснат доста неща. Ще се окажем една шепа хора за които се харчат безумни суми, например за здравеопазване и за пенсии.

    Работя бързо, евтино и качествено. Можеш да избереш две от трите опции.
  4. 4 Профил на джо
    джо
    Рейтинг: 458 Любопитно

    Добре де, а на кой адрес дабълюдабълюдабълю мога да се преброя?????

    .. за да правиш култура, ти трябва първо възпитание ..
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6
    ****

    Този коментар беше изтрит в 09:01 на 01/09/2010 от неговия автор.

  7. 7 Профил на Strygalldwir
    Strygalldwir
    Рейтинг: 716 Неутрално

    https://iscensus2011.nsi.bg/

    Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на ЕТ
    ЕТ
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Някой ще поясни ли, пробното преброяване по интернет за всички ли се отнася, или само за Търново, Плевен и Стара Загора?

  10. 10 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#7] от "Николай Цолев":
    Благодаря ! Ще се възползвам от улеснението. Вече се регистрирах.
    За разведряване на настроението в раздела / по темата: /
    прочетах,че не само нас ще ни броят а министър М.Найденов е разпоредил да се броят и говедата ))
    Лек ден.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  11. 11 Профил на Сони
    Сони
    Рейтинг: 796 Весело

    Да бяха направили и пробна смяна на документите за самоличност, щяха да си видят калпавата система овреме!

    :) Усмихни се днес! Утре ще е по-зле!
  12. 12 Профил на Деян Демиров
    Деян Демиров
    Рейтинг: 8 Неутрално

    При мен има проблем с зареждането на страницата!?!?!?! И какво прайм сега?

  13. 13 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    Не желая да се броя! Нито електронно, нито на живо! Въобще не виждам смисъл в това. При всички положения в МВР си имат всички данни.

  14. 14 Профил на Чеша си езика
    Чеша си езика
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Като звъннах на телефон 0700 16 310 ми обясниха, че на сайта https://iscensus2011.nsi.bg/ всеки може да се регистрира и да се преброи пробно. Разликата с избраните (райони) населени места е, че при тях ще минат преброители да ги броят ръчно ако не са се преброили в интернет и не покажат номер който ще им даде системата. Така, че всеки желаещ може да се регистрира и преброи пробно на сайта на националния статистически институт. Имайте напредвид, че като се регистрирате веднаж не можете да си изтрийте акаунта и въведената от вас информация остава. На мен това не ми харесва. Вътре се попълват доста лични данни. сайта е секюрити, но не се знае кой чете информацията. Никъде не видях декларация за конфиденционалност от тяхна страна.

    Работя бързо, евтино и качествено. Можеш да избереш две от трите опции.
  15. 15 Профил на nikoletam
    nikoletam
    Рейтинг: 458 Гневно

    Червената шефка на НСИ, която е част от неформалното лоби на УНСС назначи около себе си само братовчеди и познати на своите партньори. Тези хора сега ще използват преброяването за поредното източване на НСИ (подобно на безмисленото бурно строителство и ремонти на сгради и бази на НСИ).

    Така, че очаквам издънки, както в МВР
    Да им е сладко....

  16. 16 Профил на bate_Ventzi
    bate_Ventzi
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Преброяването на населението не е приумица, а отдавна утвърдена световна практика. Резултатите са изключително полезни в различни аспекти.
    Аз също се надавям да лъснат истинските данни за населението,тъй като много кметове на общини подържат неистински данни за населението на своите региони от гледна точка на финансиране и ако щете на пресонални заплати. Притеснява ме,че интернет гласуване ще попречи за това защото то ще даде възможност да се преброят и част от 1-2 милиона български граждани които от дълги години реално не живеят в страната.Нямам в пред вид тези от Турция а изобщо. Моят най-добър приятел например живее от 20 години със семейството си в Канада.

  17. 17 Профил на Vanko
    Vanko
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Не ми е ясно само как интернет преброяването ще гарантира достоверността на декларираните данни, или може би при всички случаи се разчита на лична съвест...

  18. 18 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1825 Весело

    До коментар [#17] от "Боби":

    То и книжното преброяване не ги гарантира - гледах въпросите онзи ден и стигнах до извода, че мога да им кажа каквото ми хрумне на момента Така и ще направя, защото, реално погледнато, това си е ровене в личния живот и на мен това не ми е приятно.
    Във Великобритания, например, неотдавна парламентът гласува тези преброявания да бъдат прекратени именно поради опасенията за намеса в личния живот на хората.

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  19. 19 Профил на Lemmy Kilmister
    Lemmy Kilmister
    Рейтинг: 796 Неутрално

    "...За първи път хората в България ще могат да се преброят и по интернет. "

    и не само хората в България: с тая система всичко дет отдавна не живее тук ще може да се пише преспокойно тук живеещ гласоподавател. а после по селата в Кърджали - ръгай бюлетини и за тия дет ги няма...
    евалла!

  20. 20 Профил на nosimoto
    nosimoto
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Хм, и аз съм от тези, които искат да се проброят в интернет, ОБАЧЕ щом отворих сайта за регистрация на НСИ замръзнах:
    трите имена в комбинация с мейл-адрес, ЕГН и номер на лична карта??? Някой знае ли при класическо преброяване дали се дават задължително тези данни? Според мен, най-вероятно не.

    -- i'm sick enough to be totally confident
  21. 21 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    До коментар [#20] от "nosimoto":

    Всичко си има, включително искат подробни данни за временно живеещи в жилището, демек гаджета, гости (и такива от чужбина) и прочие. Живо бъркане в личния живот си е това.
    Ето ви ги въпросите, гледайте и се чудете: http://www.nsi.bg/census2011/PDOCS2/Karta_Census2010.pdf
    Пълно безумие!

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  22. 22 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Понеже дискусията придобива твърде конспиративен оттенък, не вреди да се съобразяваме със следното:

    ЗАКОН за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 г.
    Обн. - ДВ, бр. 39 от 26.05.2009 г.

    Чл. 1. Този закон урежда подготовката, организацията и провеждането на преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 г., наричано по-нататък "преброяването".
    Чл. 2. (1) Необходимите данни за преброяването се събират непосредствено от физическите лица-обект на преброяването, както и от административни източници.
    (2) Държавните органи и органите, поддържащи административни регистри и информационни системи, предвидени в закон, са длъжни да предоставят безплатно на Националния статистически институт (НСИ) събраните при тях индивидуални данни, необходими за провеждане на преброяването.

    Чл. 3. (1) Преброяването по чл. 1 започва в 8,00 ч. на 10 март 2011 г. и приключва в 20,00 ч. на 24 март 2011 г.
    (2) Критичният момент на преброяването е 0,00 ч. на 10 март 2011 г. Данните за населението, сградите и жилищата, събрани по време на преброяването, се отнасят към този момент.

    (3) Контролните изследвания за пълнотата на обхвата и точността на регистрация на данните започват в 8,00 ч. на 25 март 2011 г. и приключват в 20,00 ч. на 31 март 2011 г.

    Глава втора
    ОБЕКТ И ЕДИНИЦИ НА НАБЛЮДЕНИЕ

    Чл. 4. (1) Обект на наблюдение при преброяването са:
    1. българските граждани, които живеят постоянно в Република България, независимо от това дали към критичния момент на преброяването се намират на територията на населеното място, в което живеят постоянно, или на територията на друго населено място в страната;

    2. българските граждани, заминали в чужбина след 9 март 2010 г., и членовете на техните семейства, които ги придружават;

    3. българските граждани, които живеят постоянно в Република България, но към критичния момент на преброяването пребивават в чужбина по поръчение на българската държава, на нейните органи и организации, както и членовете на техните семейства, които ги придружават;

    4. гражданите на Европейския съюз и чужденците, получили разрешение за постоянно пребиваване съгласно чл. 23, ал. 3, т. 2 от Закона за чужденците в Република България преди 10 март 2010 г.;

    5. лицата, на които е предоставена закрила по Закона за убежището и бежанците преди 10 март 2010 г.;

    6. българските граждани, включително лицата с двойно гражданство, които живеят постоянно в чужбина, но към критичния момент на преброяването се намират на територията на Република България;

    7. гражданите на Европейския съюз и чужденците, получили разрешение за краткосрочно или продължително пребиваване съгласно чл. 23, ал. 2 и ал. 3, т. 1 от Закона за чужденците в Република България след 9 март 2010 г., с изключение на лицата по т. 2-4;

    8. лицата, за които е открито производство за предоставяне на закрила или на които е предоставена закрила по Закона за убежището и бежанците преди 9 март 2010 г.;

    9. жилищните сгради, включително тези, които към момента на преброяването не се използват за живеене;

    10. жилищата, които се използват за живеене, необитаваните жилища и жилищата, използвани за нежилищни цели.

    (2) Техническа единица на наблюдение по време на преброяването са домакинствата, в които живеят лицата-обект на наблюдение.

    (3) Постоянното население на Република България се състои от преброените лица по ал. 1, т. 1-5.

    Чл. 5. Обект на наблюдение при преброяването не са:
    1. българските граждани, включително лицата с двойно гражданство, напуснали страната преди 10 март 2010 г., както и членовете на техните семейства, които ги придружават, с изключение на лицата по чл. 4, ал. 1, т. 3;

    2. чуждите граждани-членове на персонала на чуждестранни дипломатически и консулски представителства, служители на междудържавни и междуправителствени организации и членовете на техните семейства;

    3. чуждестранният военен персонал и членовете на техните семейства;

    4. екипажите на чуждестранните речни и морски кораби, намиращи се в пристанищата или в териториалните води на Република България, и пътниците на борда на тези кораби, както и екипажите на чужди самолети и пътниците, пребиваващи в тях или в района на летищата;

    5. жилищата, в които живеят лица по т. 2 и 3, както и жилищата-собственост на други държави.

    Чл. 6. (1) За лицата-обект на наблюдение по време на преброяването, се събират следните данни:
    1. собствено, бащино и фамилно име;

    2. единен граждански номер (ЕГН) за българските граждани и за чужденците, получили разрешение за постоянно пребиваване в Република България съгласно чл. 23, ал. 3, т. 2 от Закона за чужденците в Република България, и личен номер на чужденец (ЛНЧ) за чужденците, получили разрешение за краткосрочно или за продължително пребиваване съгласно чл. 23, ал. 2 и ал. 3, т. 1 от Закона за чужденците в Република България;

    3. възраст;

    4. пол;

    5. състав на домакинството;

    6. постоянен адрес и настоящ адрес;

    7. гражданство;

    8. място на раждане;

    9. семейно положение;

    10. завършена степен на образование;

    11. етническа група;

    12. вероизповедание;

    13. майчин език;

    14. трудов статус на лицето;

    15. професия/длъжност;

    16. икономическа дейност на заетостта;

    17. местонахождение на работата или учебното заведение;

    18. вид на транспорта, използван за пътуване до местоработата или до учебното заведение;

    19. вътрешна и външна миграция на лицата.

    (2) За лицата по чл. 4, ал. 1, т. 6-8 се събират данните по т. 1-8.

    (3) Данните по ал. 1, т. 11-13 се предоставят доброволно съгласно чл. 21, ал. 2 от Закона за статистиката.

    Чл. 7. За жилищните сгради се събират следните данни:
    1. вид на сградата;

    2. местонахождение на сградата;

    3. година на построяване;

    4. застроена площ;

    5. материал на външните стени;

    6. тип на строителната конструкция;

    7. брой на етажите;

    8. наличие на асансьор;

    9. наличие на гараж;

    10. брой жилища в сградата;

    11. брой други обекти в сградата, които се ползват на самостоятелно правно основание.

    Чл. 8. За жилищата се събират следните данни:
    1. вид на жилището;

    2. начин на ползване;

    3. размер на жилището и брой на помещенията;

    4. електроснабденост;

    5. наличие на водопровод и канализация;

    6. начин на отопление;

    7. наличие на баня и тоалетна;

    8. движими вещи и услуги с културно-битово предназначение, ползвани от домакинството.

    Чл. 9. Данните по чл. 7, т. 5-7 се събират чрез преброителни карти или по интернет чрез попълване на електронен формуляр.
    Чл. 10. При изчерпателното преброяване се използват следните преброителни карти:
    1. карта за домакинствата и за лицата в тях, която съдържа въпросите относно данните по чл. 6;

    2. карта за жилищна сграда, която съдържа въпросите относно данните по чл. 7;

    3. карта за жилище, която съдържа въпросите относно данните по чл. 8.

    Чл. 11. В програмата на преброяването се включват извадкови статистически изследвания, съпътстващи преброяването, на:
    1. раждаемост;

    2. миграция;

    3. бюджет на времето.

    Чл. 12. За провеждането на контролните изследвания се използват карти за проверка:
    1. на точността на регистрираните данни;

    2. за изчерпателността на наблюдението.

    Глава трета
    ОРГАНИ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО

    Чл. 13. Националният статистически институт, Централната комисия по преброяването и териториалните статистически бюра съвместно с областните управители и кметовете на общините организират и провеждат преброяването на населението и жилищния фонд.
    Чл. 14. Органите, които осъществяват преброяването, са:
    1. Националният статистически институт;

    2. Централната комисия по преброяването;

    3. териториалните статистически бюра;

    4. областните преброителни комисии;

    5. общинските преброителни комисии;

    6. контрольорите и преброителите.

    Чл. 15. (1) Националният статистически институт:
    1. осигурява общото ръководство и единна методология на подготовката и провеждането на преброяването във всички административно-териториани и териториални единици на страната;

    2. разработва Програма на преброяването на населението и жилищния фонд към 10 март 2011 г.;

    3. разработва мерки и осъществява дейност за информирането на населението за целите и задачите на преброяването;

    4. организира и провежда обучението на органите, осъществяващи преброяването;

    5. определя домакинствата, в които се провеждат специализираните извадкови изследвания и контролните изследвания;

    6. обработва, публикува, разпространява и съхранява резултатите от преброяването;

    7. предоставя на Евростат окончателните проверени и обобщени данни от преброяването.

    (2) Председателят на Националния статистически институт:
    1. председателства Централната комисия по преброяването;

    2. организира и ръководи дейността на Централната комисия по преброяването;

    3. представлява Централната комисия по преброяването;

    4. внася за утвърждаване от Министерския съвет приетата от Централната комисия по преброяването Програма на преброяването най-късно до 10 май 2010 г.;

    5. внася в Министерския съвет до 31 декември 2011 г. доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него.

    Чл. 16. (1) Териториалните статистически бюра:
    1. осъществяват общо методическо ръководство на преброяването в административно-територианите и териториалните единици в страната;

    2. отговарят за районирането на населените места по преброителни участъци и контролни райони-съставяне на списъците на сградите, жилищата и домакинствата;

    3. организират проверки по общини и населени места за хода на преброяването;

    4. организират съвместно с областните и общинските преброителни комисии разяснителна работа сред населението за целите и задачите на преброяването;

    5. разпределят преброителните материали, необходими за преброяването, по общини и населени места;

    6. провеждат обучението на органите на преброяването в областта, в общините и в населените места;

    7. организират приемането на преброителните материали и осъществяват контрол по комплектуването им;

    8. организират шифрирането на преброителните карти, въвеждането на данните на технически носители и изпращането им в НСИ.

    (2) Териториалните статистически бюра взаимодействат с териториалните звена на централната администрация на изпълнителната власт на територията на съответната област във връзка с използване на техни регистри и информационни системи за целите на преброяването.

    Чл. 17. (1) Централната комисия по преброяването е временен орган, състоящ се от председател, заместник-председател, секретар и не повече от 16 членове-представители на НСИ и на държавни органи и ведомства, които създават и поддържат регистри или информационни системи, съдържащи информация за обектите на преброяването, както и по един представител на неправителствени организации, средствата за масово осведомяване и академичната общност.
    (2) Централната комисия по преброяването се назначава от министър-председателя по предложение на председателя на НСИ не по-късно от 10 март 2010 г.

    (3) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.

    (4) Централната комисия по преброяването:
    1. обсъжда и приема Програмата на преброяването и останалите документи по организацията, подготовката и провеждането на преброяването;

    2. осъществява координация на действията на централните ведомства, които са отговорни за провеждането на преброяването сред специфични категории от населението;

    3. обсъжда и предлага мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, осъществяващи преброяването;

    4. приема докладите за резултатите от проведеното от областните преброителни комисии преброяване;

    5. изготвя доклад за изпълнението на задачите на преброяването и за основните резултати от него, който председателят на НСИ внася за приемане от Министерския съвет, и прекратява дейността си не по-късно от 31 декември 2011 г.

    Чл. 18. (1) Във всяка административна област се създава областна преброителна комисия не по-късно от 6 месеца преди началната дата на преброяването.
    (2) Областните преброителни комисии се назначават от председателя на НСИ в състав 7 или 9 членове, в т. ч. председател и секретар.

    (3) В състава на областната комисия влизат представители на областната администрация, общините, териториалното статистическо бюро и на териториалните звена на други централни ведомства.

    (4) Всяка областна комисия по преброяването се председателства от заместник областен управител на съответната област, определен от председателя на НСИ по предложение на областния управител.

    (5) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.

    (6) Областната преброителна комисия:
    1. съдейства за правилното провеждане на преброяването в областта в съответствие с Програмата на преброяването и инструкциите на Централната комисия по преброяването и НСИ;

    2. предприема мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, осъществяващи преброяването в областта;

    3. информира Централната комисия по преброяването и НСИ за подготовката и провеждането на преброяването в областта;

    4. приема докладите на общинските преброителни комисии за проведеното преброяване на териториите на общините в съответната област, изготвя доклад до Централната комисия по преброяването за представяне на всички преброителни материали в териториалното статистическо бюро и прекратява дейността си.

    Чл. 19. (1) Във всяка община се създава общинска преброителна комисия не по-късно от 6 месеца преди началната дата на преброяването.
    (2) Общинската комисия по преброяването се назначава от председателя на НСИ в състав 5 или 7 членове, в т. ч. председател и секретар.

    (3) В състава на общинската комисия влизат двама представители на общинската администрация, най-малко един представител на кметствата и представител на НСИ.

    (4) Представителите на общинската администрация и кметствата се назначават по предложение на кмета на общината, а представителите на НСИ-по предложение на директора на териториалното статистическо бюро.

    (5) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.

    (6) Общинската преброителна комисия:
    1. организира подготовката и провеждането на преброяването в общината в съответствие с Програмата на преброяването, инструкциите на НСИ и указанията на областната комисия;

    2. съдейства за организиране обучението на преброителите и контрольорите;

    3. информира областната преброителна комисия за подготовката и провеждането на преброяването в общината;

    4. координира дейностите по използването на необходимите за преброяването данни от регистри и други информационни системи;

    5. изготвя доклад до областната преброителна комисия за представяне на резултатите от преброяването в общината и прекратява дейността си.

    Чл. 20. Директорът на териториалното статистическо бюро определя преброителите и контрольорите и сключва с тях договори за извършване на работата по провеждане на преброяването.
    Чл. 21. (1) Контрольорът ръководи, контролира и подпомага преброителите от своя район. Той отговаря за пълнотата на данните, вписани в преброителните карти от преброителите в поверения му контролен район.
    (2) Контрольорът в своята дейност се ръководи единствено от инструкциите за попълване на преброителните карти, а при възникване на проблеми се обръща към председателя на общинската комисия по преброяването.

    (3) При приключване на преброяването контрольорът събира преброителните документи от преброителите и съставя обобщена таблица с данни за контролния район.

    Чл. 22. (1) Преброителят извършва непосредствената работа по попълването на преброителните карти съгласно инструкциите за попълване на преброителните карти.
    (2) При необходимост в населени места с особени местни условия, в които преброителите срещат затруднения в своята дейност, кметовете определят съответен придружител. Те подпомагат преброителите и изпълняват техните указания.

    (3) За преброяването на определени категории лица се използват преброители, определени от Министерството на външните работи, Министерството на вътрешните работи, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на здравеопазването и от Министерството на правосъдието.

    Чл. 23. Лицата, определени за контрольори и преброители, преминават курсове на обучение, организирани от териториалните статистически бюра и общинските преброителни комисии.
    Глава четвърта
    РЕД И НАЧИН НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО

    Чл. 24. (1) Националният статистически институт задължително провежда пробно преброяване като първи етап на преброяването за експериментиране на организацията, провеждането и инструментариума на преброяването.
    (2) Областните управители и кметовете на общини и населени места оказват съдействие при организирането и провеждането на преброяването.

    (3) Пробното преброяване в Република България започва в 8,00 ч. на 1 септември 2010 г. и приключва в 20,00 ч. на 14 септември 2010 г.

    (4) Критичният момент на пробното преброяване е 0,00 ч. на 1 септември 2010 г.

    (5) Председателят на НСИ съгласувано с областните управители и кметовете на общините определят населените места, в които се провежда пробното преброяване.

    (6) Резултатите и изводите от пробното преброяване по организацията, инструментариума и провеждането му се отразяват при изготвяне на окончателния вариант на Програмата на преброяването.

    Чл. 25. Преброяването на лицата се извършва на принципа на местоживеенето.
    Чл. 26. (1) При изпълнението на своите задължения по време на преброяването преброителите, контрольорите и придружителите имат право да посетят всички жилища и сгради в своя преброителен участък и контролен район от 8,00 до 20,00 ч.
    (2) Лицата по чл. 4, ал. 1, т. 1 и т. 4-8 са длъжни да осигурят на органите по преброяването достъп до жилището си в часовете по ал. 1.

    Чл. 27. (1) Данните за лицата и домакинствата по чл. 6 се получават лично от преброяваните лица. Изключение се прави само за:
    1. малолетни и непълнолетни членове на домакинството;

    2. тежко болни лица;

    3. военнослужещи на мисии в чужбина;

    4. задържани в структури на Министерството на вътрешните работи;

    5. временно отсъстващи лица.

    (2) За лицата по ал. 1 данните могат да се получат от главата на домакинството или от друг пълнолетен член на домакинството. В случаите, когато от мястото на постоянното им местоживеене отсъстват през целия период на преброяването цели домакинства, данните за тях могат да се вземат от съответната община, район или кметство.

    (3) Данните по чл. 7 и 8 за жилищните сгради и жилищата се получават от главата на домакинството или от друг пълнолетен член на домакинството, а когато това е невъзможно, тези данни се вземат от кметствата.

    Чл. 28. (1) За провеждане на преброяването НСИ наема лица с договор по Закона за задълженията и договорите.
    (2) Директорите на териториалните статистически бюра сключват договор с контрольорите, преброителите и с другите участници в преброяването.

    (3) На преброителите, контрольорите и придружителите се издава служебна карта, съдържаща техните имена, служебен номер, срока на валидност и снимка. Образецът на служебната карта се разгласява задължително чрез средствата за масово осведомяване. Служебните карти се връщат в териториалните статистически бюра заедно с преброителните материали.

    (4) Преброителите, контрольорите и придружителите са длъжни при посещението си в жилищата на гражданите задължително да се легитимират със служебната карта.

    Глава пета
    ПОВЕРИТЕЛНОСТ НА ДАННИТЕ И ОПАЗВАНЕ НА ТАЙНАТА

    Чл. 29. Статистическа информация, получена от обработката на преброителните карти, се използва единствено за статистически цели.
    Чл. 30. Лицата, заети със събирането, контрола, въвеждането и обработката на данните от преброяването, не могат да разгласяват или да предоставят индивидуални или обобщени данни, получени по време на преброяването.
    Чл. 31. (1) Националният статистически институт и териториалните статистически бюра осигуряват опазване на персоналните данни, като предприемат необходимите организационни и технически мерки и допускат до работа с данните само лица, подписали клетвени декларации за опазване на тайната.
    (2) Преброителите, контрольорите и придружителите подписват клетвени декларации по време на инструктивните съвещания при получаване на служебната карта по чл. 28, ал. 3.

    (3) Задължението по чл. 29 и по чл. 30 продължава и след прекратяването на работата с тези данни.

    Чл. 32. (1) Попълнените по време на преброяването преброителни карти се унищожават след изтичането на три години от датата на приключване на преброяването.
    (2) Редът и начинът за унищожаване на преброителните карти се определят със заповед на председателя на НСИ.

    Глава шеста
    ФИНАНСИРАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО

    Чл. 33. (1) Средствата, необходими за подготовката, организацията, провеждането, обработката и публикуването на резултатите от преброяването, се осигуряват целево от централния бюджет.
    (2) Средствата по ал. 1 се разходват по план-сметка, предложена от председателя на НСИ и утвърдена от министъра на финансите.

    Чл. 34. Председателят на НСИ подготвя и представя в Министерството на финансите годишни отчети за изразходваните средства по подготовката, провеждането, обработката и публикуването на резултатите от преброяването.
    Глава седма
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Чл. 35. Лице, което не предостави на преброителите данните по чл. 6-8 или предостави неверни данни, се наказва с глоба 60 лв.
    Чл. 36. Преброител, контрольор или друго длъжностно лице, което не изпълни задълженията си по този закон, се наказва с глоба от 250 до 500 лв.
    Чл. 37. Длъжностно лице, което има достъп до индивидуални данни и ги предостави или използва за други цели освен определените в чл. 29, ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 2000 до 6000 лв.
    Чл. 38. (1) Нарушенията се установяват с актове, съставени от длъжностни лица, определени от председателя на НСИ.
    (2) Въз основа на съставените актове председателят на НСИ или оправомощени от него длъжностни лица издават наказателни постановления.

    (3) Съставянето на актовете, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

    ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 1. Централните и териториалните органи на изпълнителната власт не могат да провеждат анкети и да разпространяват въпросници в периода 20 февруари-30 март 2011 г.
    § 2. Информацията, събрана по време на преброяването, не може да бъде разпространявана по какъвто и да е начин преди официалното оповестяване на резултатите от НСИ.
    § 3. По смисъла на този закон:
    1. "Административен източник" е регистър или информационна система, създадени със закон, съдържащи информация за обектите на статистическите изследвания.

    2. "Бюджет на времето" е времето, изразходвано от лице-обект на извадкови статистически изследвания, съпътстващи преброяването, за извършване на различни дейности в рамките на едно денонощие.

    3. "Глава на домакинство" е лицето, което осигурява основните средства за съществуване или което домакинството признава за такова.

    4. "Движими вещи и услуги с културно-битово предназначение, ползвани от домакинството" са: цветен телевизор; видеокасетофон; видеокамера; сателитна/кабелна телевизия; музикална уредба; домашен телефон; интернет; домашен компютър; мобилен телефон; готварска печка с фурна; микровълнова печка; автоматична перална машина; автоматична миялна машина; хладилник; фризер; лека кола/минибус; лодка/яхта; книги и компактдискове в домакинството.

    5. "Домакинство" са две и повече лица, които живеят заедно в едно жилище или в част от жилище. Домакинство е и едно лице, което живее в самостоятелно жилище, в стая или в част от нея към дадено жилище, живее на самостоятелен бюджет по отношение на разходите за хранене и разходите за задоволяване на други потребности.

    6. "Жилищен фонд" са жилищни помещения и сгради, както и жилищните условия и връзката между населението и жилищните помещения на национално, регионално и местно равнище към референтната дата.

    7. "Индивидуални данни" са данните за отделна статистическа единица.

    8. "Инструментариум" е съвкупност от всички документи и технически средства, необходими за подготовката, организацията и провеждането на преброяването.

    9. "Население" е националното, регионалното и местното население по своето обичайно местопребиваване към референтната дата.

    10. "Обичайно местопребиваване" е мястото, където едно лице обикновено прекарва дневния период на почивка, независимо от временно отсъствие поради почивка, ваканция, посещения при приятели и роднини, работа, медицинско лечение или религиозно поклонение.

    11. "Персонални данни" са получените за статистически цели индивидуални данни.

    12. "Референтна дата" е датата, към която се отнасят данните за съответната държава-членка на Европейския съюз.

    13. "Сгради" са постоянни постройки, състоящи се от жилищни помещения, предназначени за обитаване от хора, или конвенционални жилища, предназначени за сезонно ползване или за второ жилище или които са необитавани.

    § 4. Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. относно преброяването на населението и жилищния фонд (ОВ, L 218/14 от 13 август 2008 г.) е приложимият акт от правото на Европейския съюз.
    ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 5. За попълването на всички карти, списъци и други документи, необходими за преброяването, председателят на НСИ издава инструкции.
    § 6. Изпълнението на закона се възлага на председателя на НСИ.
    Законът е приет от 40-то Народно събрание на 15 май 2009 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

    Председател на Народното събрание: Георги Пирински

    П.П.
    Dura lex, sed lex - "Суров, лош закон, но закон". Това е едно от основните правила в правото още от древните римляни, което се спазва до днес. За съжаление българското законодателство дописа това правило и днес то лесно може да бъде перифразирано като "Лош, корумпиращ закон, но закон"...
    http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=2553&sectionid=31&id=0001501

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  23. 23 Профил на Lemmy Kilmister
    Lemmy Kilmister
    Рейтинг: 796 Любопитно

    до Комунягата с пенсията: и кой точно ще гарантира, че лицето писало се ПРЕЗ интернет напуснало страната след 9 март 2010 (или дори все още живеещо в страната), наистина е напуснало след тази дата, а не години преди нея? ако то освен всичко друго и към момента продължава да си се води живеещо в Кърджалийското село, в което е родено?

    преброител някакъв ли ще констатира лъжата на место (в интернет)?

  24. 24 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#23] от "Lemmy Kilmister":

    До адаша на най-дебелата "моторна глава" -
    ако бъде спазена буквата на Закона - и по-точно чл.2, ал.2 - при обратна връзка с регистрите на МВР може да се види кой кога е напуснал страната; отделно от това има и други "административни регистри и информационни системи" на местно ниво, за чиято акуратност следва да има отговорност...
    Да не забравяме, че освен Закона следва да има и подзаконови нормативни актове (най-малкото т.нар. инструкции), но не ми се задълбава да ги търся...

    А че и в най-съвършените информационни системи (каквито родните обикновено не са) могат да се появят неистини или пукнатини, е аксиома... Ако има нещо ОБАЧЕ, което да е обективно притеснително относно Интернет-преброяването, то по-скоро е дали на конкретния компютър няма прикачен някой зловреден код - троянец или кийлогър - който да се възползва злоумишлено от информацията...

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  25. 25 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Получените от преброяването данни са в доста насипен вид. Направени от хора, които не умеят да подредят инфото. Аз нямам полза, защото са неизползваеми.
    От предишното, съм запомнил следното. Дава се населението на цялата община, в градовете толкоз, по селата толкоз. Аре, в повечето общини има само по един град, в някои няма. Но има и с по два и даже три града(Несебър, без да броим Санито ни като град, ни като село). Там трябва да извадиш едното от другото двеста и петдесет пъти, за да получиш жителите на града.
    В тия с по два града е невъзможно.
    Кво пречи да се направи една таблица, с подредени всички градове по големина? Преди 30 г, така се правеше.
    По същия начин ни дават резултатите от изборите. За целия МИР. Няма по градове, няма по населени места. Един ял свинско, друг зеле, средно аритметично - свинско със зеле.

  26. 26 Профил на Lemmy Kilmister
    Lemmy Kilmister
    Рейтинг: 796 Весело

    До коментар [#24] от "Дон Пенсио де Комуняго":

    ама после точно вие ревете, че Стефан Данаилов ги бил бил в Кърджали, ама заради вота от селата няма да е депутат от там
    а за кметските избори - нема нужда да споменавам

    между другото освен "моторна глава" името е и стар жаргон за "друсан" или "къркан". Не съм чак толкова "друсан", за да забравя и да не забележа, че ББ дойде с обещание да "види тая работа" с измислените бюлетини в турските райони, дето ги пъхат на кило в урните, ама явно бързо забравя момчето, кво е казал в изборната нощ....

  27. 27 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1533 Весело

    До коментар [#25] от "napbon":

    Специално за теб:

    http://www.nsi.bg/otrasal.php?otr=19&a1=376&a2=377&a3=381#cont

    Covid live matter. Stop the genocide.
  28. 28 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 796 Любопитно

    До коментар [#26] от "Lemmy Kilmister":

    Кои сме "вие"? Родените 1978г. ли?

    Иначе нямам забележки към останалата Ви "забележителност"...

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  29. 29 Профил на nosimoto
    nosimoto
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#22] от "Дон Пенсио де Комуняго":

    Благодаря за инфирмацията! Може нещо да ми е убягнало, коджа закон е това, но ми се струва, че никъде в закона (който е със спорна адекватност, да) не се споменава мейл-адрес. За онлайн-преброяването не е ли достатъчно, че попълвам ВСИЧКИТЕ си лични данни, че да искат и мейл-а? Технически Е възможен формуляр, в който въвеждам ЕГН, примерно, и се озовавам на онова място в анкетата, на което съм я прекъснал/а, не е нужен акаунт към НСИ.

    -- i'm sick enough to be totally confident
  30. 30 Профил на Lemmy Kilmister
    Lemmy Kilmister
    Рейтинг: 796 Любопитно

    До коментар [#28] от "Дон Пенсио де Комуняго":

    ник-ът подсказва близост до Данаиловите симпатизанти?... или е ирония неусетена от мен? ако е второто - взимам си бележка и зачезвам от тука

  31. 31 Профил на achilea
    achilea
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Сколасах и се преброих. Стори ми се по - разумно, отколкото да идват непознати вкъщи и да ми губят времето, да ги пазя от кучето и прочее. Има лични неприятни въпроси за имуществото като например телефон, комп, ТВ, доход, но се оказа, че може да не се отговаря конкретно. И хубавото е, че не са досадни, с едно прочитане се разбира какво питат? Става бързо. Пък и без друго ченгетата знаят всичко, дори и повече от мен за мен, така че не ми пука!

    www.epohitv.com
  32. 32 Профил на hhss
    hhss
    Рейтинг: 8 Неутрално

    " * Колко лица живеят в жилището?"
    " * В колко домакинства са разпределени тези лица?"

    че аз от къде да знам колко хора живеят в блока бе, то да не е 1 вход!!

  33. 33 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 796 Весело

    До коментар [#29] от "nosimoto":

    Действително в чл. 6 от Закон не е формулирано конкретно изискване за предоставяне на и-мейл; това прехвърля задължението за отговор на резонния Ви въпрос в полето на НСИ по смисъла на чл.15, ал.1, т.1, предполагам...

    До коментар [#30] от "Lemmy Kilmister":
    "Ник-ът подсказва близост" с личния ми стремеж към виртуална индивидуалност, ако щете - кореспондира с очакванията ми, че "преходът" ще го натакова на собствените ни пенсии след време... А че "комунягите", ама оригиналните, са го натаковали на дядо ми по майчина линия (ковач, не "кулак" в Бухово само защото не е искал да влиза в разните ТКЗС-та и прочее пародии, е достатъчен повод да не се виждам сред "Данаиловите симпатизанти"...
    Ирония че има - има; но пък наблюдателните и разсъдливи съфорумци не бива да зачезват, че тогава ще остане един асортимент, не си е работа...

    П.П.
    Както и да го върти държавата, "пилците се броят наесен" (във всеки смисъл)...

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  34. 34 Профил на pipi_lang
    pipi_lang
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Ел . преброяване не бачка

  35. 35 Профил на Lemmy Kilmister
    Lemmy Kilmister
    Рейтинг: 796 Неутрално

    тук настроението ми би трябвало да е "гузно"...

    До коментар [#33] от "Дон Пенсио де Комуняго":

  36. 36 Профил на balla
    balla
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Понятието преброяване ли не разбирам, има видни за нарушение на правата на лична сфера. За тези дани в Европа се плащат милиони евро и са много строго секретни и никога не трябва да се съхраняват на едно място.
    За съжаление в България нищо не е на ред, а едно въввеждане на електрони услуги би било чудесно. Разбирам че просто сме далече от истината. За пример давам електронната флешка по границата която беше направо "блестяща" идиотщина.

  37. 37 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 796 Неутрално

    При преброяванията досега винаги излизат две грешни данни.Първата е за броя на хората,живеещи в България.Защото като отиде преброителя в някое семейство и бабата казва"Сина,снахата и двете внучета живеят у нас,а само временно са в Канада от 20 години."И хоп преброителя пише че в това семейство има 5 души,а реално тези четирима си живеят в чужбина и озобщо нямат намарение да се връщат освен по празници.Така населението излиза,че е с поне 600-700 хиляди повече отколкото реално живеят у нас.Другия проблем е за истинския броя на циганите.Когато преброителите ги питат като какви се самоопределят те казват-турци или българи.И излиза че у нас живеят само 350 хиляди цигани,а в действителност са някъде около 1 милион.Така че не очаквам и това преброяване да представи реалната картина у нас.

  38. 38 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Благодаря Цецо.
    тук са подредени по-добре. Аз съм попадал на друг сайт.

  39. 39 Профил на unvitamin
    unvitamin
    Рейтинг: 451 Неутрално

    аз няма да се преброя нито по интернет нито лично,хаКам им го на всички политици

  40. 40 Профил на м
    м
    Рейтинг: 608 Неутрално

    "Преброителите ще получат и по 0.90 лв. за всяко жилище, в което хората са се преброили по интернет." Всичко хубаво, но това пък защо?

  41. 41 Профил на Ekspert
    Ekspert
    Рейтинг: 8 Неутрално

    таман сега опитах и аз да се преброя ама тЦ не стаа както казват някои, счупи се системата баш като реших да си сменям паролата, е голям праз че не баца, ама и защо наистина ще получават преброителите почти по левче за всеки дето сам се е преброил ? то няма лошо ама сайта не баца кат ората, пак някой полуграмотник го е правил.

    Извинението е като задника, всеки си го има




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK