Ройтерс: Лошото образование в България подкопава икономиката й

Ройтерс: Лошото образование в България подкопава икономиката й

© Анелия Николова



България трябва да реформира остарялата си образователна система, за да реши проблема с хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждите инвеститори и подкопава усилията да се помогне на боледуващата й икономика - това се казва в анализ на агенция Ройтерс от София за образователната система в България, цитиран от БТА.


Най-бедната страна членка на ЕС има и най-ниска продуктивност на труда и някои чужди компании се притесняват от цената на вноса на работници с необходимите умения, която може да надхвърли ползата от ниските данъци и цената на труда.


Десноцентристкото правителство дойде на власт с обещание да превърне образованието в един от своите приоритети, но повече от година по-късно малко, ако въобще нещо е действително направено, вниманието в дебата е строго насочено към съкращаване на разходите.




"Ако усилията на правителството не са насочени към секторите на образованието, информационните технологии и иновациите, нямаме никакъв шанс да настигнем страните от Централна Европа в следващите 30 години", каза Руслан Стефанов от мозъчния тръст "Център за изследване на демокрацията".


София харчи около 4 процента от брутния вътрешен продукт за образование - 18 процента под средното за ЕС. Рецесията затрудни финансирането, най-драстично за университетски изследвания и развитие, където субсидиите са намалели със 70 процента до момента за 2010 г. в сравнение с предходната година.


Българските резултати по ПИСА - Програма за международно оценяване на студенти - са спаднали значително. Балканската страна не само е далеч зад по-развитите страни, но резултатите й са сред най-ниските в сравнение с тези на съседките й.


Бизнесът се оплаква от качеството на образованието в училищата и университетите и твърди, че учебните програми са остарели и дипломантите са неподготвени за нуждите на работодателите. "Има хора, които учат информатика и роботика, но никога не им е показван робот", каза Мария Темелкова от българския клон на фирмата за набиране на персонал Manpower. Трудно се намират и кадри с познания по чужди езици, необходими за центрове за аутсорсинг, каквито избуяха напоследък.


Преподаването е насочено върху теорията, така че дори завършилите университет, които четат чужди езици, не могат да говорят свободно на тях, отбелязва Ройтерс.


България се нуждае спешно от чужди инвестиции, за да съживи поразената си от рецесията икономика, която се сви с 5 процента през 2009 г. Недостатъчно образованата работна сила е петият най-проблемен фактор за правенето на бизнес, сочи Световният икономически форум - доста по-висока позиция в сравнение със съседните Румъния и Сърбия, които са изправени пред много от същите икономически проблеми. Корупцията, достъпът до финансиране, ширещата се бюрокрация и липсата на инфраструктура са други големи проблеми.


"За да има квалифицирана работна сила, България трябва да подобри качеството на образователната си система, особено способностите на учениците, които завършват средно образование", каза Хари Патринос, водещ икономист по въпросите на образованието от Световната банка..


Младите хора избягват работническите професии, откакто комунизмът си отиде преди 20 години, и студентите се нахвърлят на специалности като бизнес администрация, икономика и социални науки, смятани за предпоставка за висши управленчески позиции и следователно за просперитет. Така страната се оказва с недостиг на точно онзи вид работна сила, от който тя има нужда, за да извлече полза от ниската му цена. През 2009 г. имаше над 16 000 души с университетска диплома по икономика и бизнес администрация в сравнение с 6365 с диплома за технически науки.


"През комунизма бе ясно, че няма нищо лошо в това да си стругар", каза Борислав Стефанов, директор на държавна инвестиционна агенция. "Сега всички искат да са шефове."


Съревнованието между университетите, основният стимул за по-добро качество, изчезна, защото институциите търсят по-големи държавни субсидии, изчислявани на база на броя студенти. Министърът на образованието Сергей Игнатов каза, че остарялата университетска система се нуждае от голяма реформа. Министерството планира да въведе рейтингова система, която да послужи за база за разпределяне на средствата. Проектът, иницииран от предишното правителство, се очаква да бъде готов през октомври, припомня Ройтерс.


Цитирани от агенцията анализатори твърдят, че повечето пари няма да помогнат, освен ако не се разпределят в съответствие с качеството на обучението, което университетите предоставят, а за това са нужни строги механизми за оценка.


"Ние сме на важен кръстопът, където трябва да решим от какво се нуждаем - образование или качествено образование", каза професор Иван Илчев, ректор на Софийския университет. "Страните, които успяха да просперират, са без съмнение страни, които са извели на преден план образованието", добави Илчев, цитиран от Ройтерс.

Ключови думи към статията:

Коментари (56)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2134 Разстроено

    Много "експерти", много "отговорности", "много" пари за качествените им изцепки...

    Коментиране на анализираното, вече...
  2. 2 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 707 Неутрално

    По повод на това,че никой не иска да е работник - това е естествено. Живота в България е така устроен, че за да не те подмятат като мокър парцал, трябва да можеш да защитаваш интересите си със зъби и нокти, дори с адвокати, а това не е по силите на един работник.
    По повод университетите - явно там отиват да си наваксат пропуските от гимназията напоследък.

  3. 3 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Вместо университет, в Перник трябваше да открият Механотехникум.

  4. 4 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 829 Неутрално

    "...По повод университетите - явно там отиват да си наваксат пропуските от гимназията напоследък. ..."

    #2, а пропуските от университета с доктурантура ли да ги наваксат?

  5. 5 Профил на johnatan-livingston
    johnatan-livingston
    Рейтинг: 778 Неутрално

    по университетите масово се учат напълно излишни неща, несъвместими с избраната специалност.

    Вместо образованието да е тясно и специализирано, ние действаме на принципа "От всичко по малко". Затова кадрите са неориентирани и без квалификация, когато излязат от академичните среди.

    Smile and the world smiles with you.Fart and you stand alone.
  6. 6 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 707 Весело

    До коментар [#4] от "kirsner":

    Ми кой както се чувства. Много завършващи едва ли подозират за някакви пропуски хи-хи

  7. 7 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1636 Неутрално

    "роничния недостиг на квалифицирана работна ръка" е основно продиктувано от хронично ниското заплащане...

    К** за руслямският халифат и емира ал Джуджани!
  8. 8 Профил на #43c6dB
    #43c6dB
    Рейтинг: 999 Неутрално

    Само че Ройтерс не са си научили урока този път. Недостига на квалифицирана работна ръка не идва от образователната система (не че казвам, че е отлична), а от това, че образованите отдавна си намериха по-цивилизовани държави, където образованието се цени.

    Fail with honour then succeed by fraud
  9. 9 Профил на #43c6dB
    #43c6dB
    Рейтинг: 999 Неутрално

    До коментар [#5] от "johnatan-livingston":

    Вие изобщо имате ли реална представа, или говорите наизуст? Защо по цял свят се ценят българските специалисти? Предполагам има защо. Образователната ни система наистина не е от най-добрите, но който има желание да научи му се дава основата. Останалото е до лична амбиция.
    Докато бях студент имаше много деца от село, които бяха дошли в големия град, на купон. Преписваха на изпитите, плащаха някой "балък" да им прави проектите и чакаха всичко да им се даде в устата. Да, ама сега ги гледам, че продават домати и псуват образователната система.
    Хората от випуска, които се реализирахме по специалността сме не повече от 5%.
    Това като проблем на образователната система ли Ви се струва?

    Fail with honour then succeed by fraud
  10. 10 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Тогава учителите са за боклука, с извинение. Трябва да се реализира програма, която да връща

    обучените и успялите в чужбина да предават знанията си тук. Инвеститорите биха били спокойни в

    дългосрочен план ако слугите поемат ангажимента да внесат учители обучени от техните учители.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  11. 11 Профил на Kurt
    Kurt
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#9] от "issunboshi":

    Естествено, че е проблем на образователната ситема. Ако беше свястна, щяха да продават домати след като ги накъсат първи курс. Така щяха да спестят пари и на държавата и на своите родители.

    Няма лоша професия. Има хора, които следва да продават домати и да печелят от това - иначе аз откъде ще си купя домати?

    Проблемът в България не е в достъпността на висшето образование, а в това, че не късат студенти.

  12. 12 Профил на theWho
    theWho
    Рейтинг: 420 Неутрално

    ....През комунизма бе ясно, че няма нищо лошо в това да си стругар....

    Че то и сега не е лошо. Обаче, ако няма работа за стругар, тогава къкво? Пазач за 200лв??

  13. 13
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:06 на 21/09/2010 от неговия автор.

  14. 14 Профил на usin
    usin
    Рейтинг: 0 Весело

    Хе кво образувание кви 5 марки.
    Идеална сие системата на ГЕРБ,майката испитва детето,присъжда титлата/я доцент ,я професор/,и не е нужно да се ходи на училище да се харчат пари.
    Парите да се харчат за магистрали,лувъри,училищата да се преустроят в молове,училищните площатки в платени паркинги,и тва е пълен бюджет и ГЕРБ на власт за винаги.

  15. 15 Профил на johnatan-livingston
    johnatan-livingston
    Рейтинг: 778 Неутрално

    @ issunboshi

    хайде не ми давайте за пример някакви абстрактни понятия от рода "българският специалист е най-търсен и т.н."

    Да, имам реална представа. Занимавам се със софтуер, и такава ми беше специалността в университета. Само че там се учеха неща като: социология, икономика, машинознание, материалнознание, химия (?!?) и какви ли още абсолютно несвързани по никакъв начин със софтуер неща.

    Само, че за да се държат на работа професорите тр да има и такива предмети, нали? Нищо, че вместо тях можеше да се включат в програмта много по-полезни за специалността неща.

    Smile and the world smiles with you.Fart and you stand alone.
  16. 16 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1582 Гневно

    ИГНАТОВ, ЧУ ЛИ:Лошото образование в България подкопава икономиката й

  17. 17 Профил на kalin_m
    kalin_m
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Наред с многото казани истини, една важна е изпусната - нашето образование не произвежда предприемачи, инициативни хора, свободни висококвалифицирани и високоплатени специалисти /с малки изключения - някои зъболекари, адвокати, архитекти/. Това е по-страшно от дупката между квалификацията на наемниците и желанието на работодателите. Най-добрите сами си стават работодатели, или с право си харесват такива от чужбина.

  18. 18 Профил на Боян Магесник
    Боян Магесник
    Рейтинг: 565 Неутрално

    "дипломантите са неподготвени за нуждите на работодателите" - Това е основният проблем на българското висше образование. Липсата на приложна подготовка. Защото практиката показва, че всъщност не е важно колко наукообразно предъвкваш стари теории, а какви реални знания предаваш - знания които да са полезни в реални условия. За жалост излишната формалност и иерархичност в българското образование създава излишно теоритични и безсмислени учебни програми. Обаче закостенялите синодални старци с по много научни титли ще се борят до смърт това да не промени...

    Potestatem obscuri lateris nescis!
  19. 19 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 922 Неутрално

    КАКВА ИЗНЕНАДА!

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  20. 20 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 736 Весело

    Абе истината е, че няма какво да се сърдиме толкова на държавните университети, че и училища. Явно е, че не може и не става (само хабилитациите трябва да се регулират по-добре от държавата, че много ВСЕ ОЩЕ настояват, че проф. се става след определена възраст, докато аз мисля, че не е зависимо от възрастта, колкото от знанията, които се натрупват при някои с годините, а при други с минути, зависи от потенциала). В крайна сметка има свободен пазар в образованието и ако се появят сериозни частни университети със сериозни програми и специалности в ИТ областта нещата могат много бързо да се коригират в правилната посока. И да се появят необходимите специалисти.

  21. 21 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 533 Неутрално

    От ройтерс са изпуснали една съществена подробност - от 1997 г. до днес, заплатите на учители, администрация, минимална раб. заплата, пенсии и т.н. се определят от МВФ и СБ. Ниските заплати, комбинирани с невъзножността за въдворяване на дисциплина в час и изобщо това, че училището няма интерес да гони ученици, защото ще загуби субсиди от държавата/общината, водят до катастрофа на образованието ни!

  22. 22 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 942 Весело

    Текстът на плаката на снимката трябва да е "Стига СТЕ орязвали бюджета за образование". Явно наистина е зле образователната система.

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  23. 23 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Съществува един голям парадокс. При соца, в определени ВУЗове и специалности, влизаха само качествени кандидати. Но не защото соцът диреше качеството, а защото неволно беше използвал най-качествения способ на капитализма - конкуренцията. Другарите много обичаха да забраняват. Човек имаше право да кандидатства само в един ВУЗ+един военен+един по изкуствата. Така, всеки се съобразяваше с възможностите си, очакваше люта конкуренция и се готвеше здраво.
    Затова и по-старото поколение, напълваше определени специалности с качествени хора, които въпреки невежото преподаване, излизаха подготвени. В среда с умни, се развиваш по-добре.

  24. 24 Профил на makca
    makca
    Рейтинг: 418 Неутрално

    След 15 години половината от работоспособното население на БГ ще са неграмотни цигани ! Без работници -няма икономика,без икономика-няма държава!!

    София=мъдрост(превод от древногръцки) "Тъй града се казва ( ирония жестока) гдето глупостта е най-евтината стока" Проф. Иван ШиШманов преди 110
  25. 25 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    Много хора застъпват тезата, че пирамидата, трябва да се обърне и лесно да се влиза, трудно да се излиза. Наместо трудно да се влиза във ВУЗ(или езикови г-ии). Това е съмнителна логическа конструкция. Нищо не гарантира трудното излизане. Професорята масово ще пускат, да не им секнат мангите.
    По-добре да има сериозна цедка на входа.
    Тук чакам мнението на младите, дето са запознати с цедката на престижните у-ти на запад, знаят подробности.

  26. 26 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 942 Неутрално

    А и колкото повече университети се откриват, толкова повече пада качеството на образованието. Често преподавателите са едни и същи хора, които обикалят навред като Хвърковатата чета. Не мисля, че така може да се преподава добре.

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  27. 27 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 572 Неутрално

    За съжаление нито средното, нито висшето образование са ориентирани към пазара на труда. Масово се преподават предмети, по които университетът има кадри, но които са безполезни за реализацията на студента. Да не говорим за калпавия материал и сред студентите, и сред преподавателския състав. И още много проблеми.
    Не виждам оправия...

  28. 28 Профил на pepi1442
    pepi1442
    Рейтинг: 521 Неутрално

    аз завърших "телекомуникации" в МЕИ през 2006. не ми показаха нито един GSM през целия 5 годишен курс на обучение...

    dnevnik са част от статуквото!
  29. 29 Профил на TheBelia
    TheBelia
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#9] от "issunboshi":

    Напълно вярно е това, което казваш - при мен беше същата работа и горе-долу същия процент се реализирахме. Проблема обаче Е И В СИСТЕМАТА - повярвай ми!

    I'm not angry. They just suck. It's that simple.
  30. 30 Профил на greebo
    greebo
    Рейтинг: 616 Весело

    До коментар [#22] от "Dehumanizer":

    Мисля, че различавам едно дребно жълто "сте" между двете думи
    _____

    След преминаване на целия образователен цикъл останах с впечатлението, че ни подготвят за решаване на кръстословици. Добрата обща култура е важна, безспорно, но не и когато е самоцелна. В средното образование децата са претоварени с информация и е трудно да се отдели важното от плявата. Поради това всичко отива в канала и се забравя, като мине изпита, контролното или матурата. По-добре по-малко, но качествено усвоено и запомнено. В университета (имам наблюдение само над СУ) ситуацията е подобна. Българите сме известни като специалисти по всичкология - сами си оправяме електриката, колите, мебелите и т.н. Лошо няма, както се казва. Само дето не излизаме специалисти на съвременния пазар на труда. Учих тв журналистика. За 4 години излязох ВЕДНЪЖ да правя анкета, ДВА пъти правих монтаж и имахме студио с оборудване отпреди 30 години. Колкото и добър да е някой преподавател, то той няма как да те подготви добре в такива условия.

    Автентичната тъпота всеки път надминава изкуствения интелект.
  31. 31 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    В някои области българската образователна система има върхови постижения в света. Например българските ученици са редовно сред първенците на математически (и други) олимпиади. Или някои учили в България музиканти са сред най-добрите в света. В миналото добър прием в чужди страни имаха български архитекти и строителни инженери. Преди около 5 години четох за едно международно проучване на нивото на грамотност на учениците в прогимназиите (съжалявам, че сега не мога да цитирам точно статията). Може би така се е случило - да са попаднали у нас на много добро училище, но нашите резултати бяха изненадващо хубави - най-добрите в Европа и някъде трети или четвърти в света.

    В няколко мнения по-нагоре е посочено, че не само образованието е причина за трудната реализация в България и че българите в чужбина някой път успяват по-добре в професията си. В това има нещо вярно. Нека си спомним старата гръцка поговорка, че ако някой може да търгува на Балканския полуостров, значи може и навсякъде другаде, защото на Балканския полуостров било най-сложно и се искали най-големи умения

  32. 32 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 724 Неутрално

    До коментар [#22] от "Dehumanizer":Сложи лупите и ще го прочетеш. Предполагач,че плакатът нарочно е написан така,защото неграмотните едва ли ще отидат да искат качесвено образование.От една страна,те не разбират,че са неграмотни,а от друга,ако разбираха и искаха да са грамотни,щяда да се изучат.

  33. 33 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 724 Неутрално

    До коментар [#31] от "ijj":Така беше.И не бяха малко областите в които българското обучение се признаваше па света.Сега обаче не е така.Това ,че има някакви островчета на добро образование ,се дължи не на системата ,а въпреки нея.Тъкмо започнаха да вкарват елементи на външно оценяне на учениците,а то след това да стане и основа за оценка на учителския труд и тия го отмениха. Едно време един преподаватл ни разказваше как се правят учебниците - в старите време- взема се една статия по определен въпрос написан на най високо научно ниво и като се махнат 30-40 процента от обясненията - остава разработка за учебник за студенти.От тази разработка се махат 20-30% от обясненията и остава материал за учениците от средното образование .Следващата стъпка е да се остави конспектът на темата- за по- малките.От дървото първо се махат листата,след това малките клонки ит.н.В сегашните учебници за основното и средно образование този принцип е тотално пренебрегнат.Тия ,които са сглобили учебника са копирали по нещо откъдето им падне,като че ли целта е била да се запълнят определен брой редове,а не да се даде основата за познанията по даден въпрос.И уроците трябва да се четат с речник за чуждите думи в българския език.

  34. 34 Профил на news_expert
    news_expert
    Рейтинг: 411 Разстроено

    До коментар [#23] от "napbon":

    Няма никакъв парадокс ! За едно място в елитна специалност кандидатсваха по 280-300 души и успяваха само най-способните и най-знаещите !...
    Тези, които отпадаха от съревнованието отиваха в педагогическите специалности с оценки и 2,50 и 2, 80 , защото се били " класирали " сред тройкаджийте...
    Първата група окьоревяваха от четене и " дране " на изпитите , а втората си четяха романите , гледаха си кефа през цялото следване и никой не им съдираше задниците, защото трябвали и педагогически " специалисти " и за да не закрият педагогическите ВУЗ-ове ,че беха останали гладни професори ...
    При това положение тройкаджийте ставаха даскали и преподаваха по тройкаджийски и знания като за тройкаджии , но пишеха шестици, за да не из закрият училището или да не им понижат заплатите .

    ТАКА СЕ ПОЯВИ ОМАГЬОСАНИЯ КРЪГ !

    След 10 ХІ нещата станаха още по-зле !
    Тези с оценки 2,50 или 2,80 започнаха да пълнят бройките и в по-престижните специалности , а само срещу кандидатстване записваха и в педагогическите институти и специалности ... Защото ВУЗ-ове бол , кандидати - малко и ако не си наберат бройката ВУЗ-овете трябва да " спуснат кепенци " !...
    КОЕТО ДОВЕДЕ ДО ТРАГЕДИЯТА !!!

    Категорично считам, че ЗА ДА ИМА НИВО образованието трябва :

    1. Да се закрият поне 70 % от ВУЗ-овете ...

    2. Да се забрани със закон постъпването в педагогическите специалности с оценка от изпитите по-малко от добър (4)

    3. "Прецеждането" ( съотношението ) на записалите се и завършилите студенти да бъде поне 3 : 1

    4. Да се създаде възможност и за изключването на учениците, които рушат дисциплината и не се трудят при усвояване на материала , като бъдат оставяни като частни ученици на самоподготовка . Един-двама слаби , тъпоумни (или каквито искате ги наричайте ) ,мързеливците или типични хулигани , безусловно снижават и нивото на преподаване и нивото на обучение на " нормалните " и ученолюбивите ученици от целия клас ... А финансирането да се прави на база вътшна оценка.

    В противен случай , колкото и да дърдорим и плещим , калкото и концепции да се правят , само ще се НАЛИВАТ ИЗЛИШНО ПАРИ в една БЪЧВА БЕЗ ДЪНО ,поставена ВЪРХУ ПЯСЪЧНИ ДЮНИ , заради пейзажа ! ...

    Тъжно е , но тук можеш да "срещнеш" не един Български идиот...
  35. 35 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#3] от "kirsner":
    В Перник имаше едно време Минен техникум...

  36. 36 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#9] от "issunboshi":
    Напълно си прав.! Който има мерак към професията си , при всяка система може да стане добър специалист. Кой няма, си пропилява живота да имитира работа.

  37. 37 Профил на .dru
    .dru
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Невероятно! А по брой университети на глава от населението сме на едно от първите места в света.

    И по брой академици!

    И по брой висшисти!

    И по бали плява...

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  38. 38 Профил на .dru
    .dru
    Рейтинг: 486 Неутрално

    До коментар [#34] от "news_expert":

    "За едно място в елитна специалност кандидатсваха по 280-300 души и успяваха само най-способните и най-знаещите !..."

    За кое време говориш? Щото ако е за онова, за което си мисля, тогава за това едно место се вреждаха първо с бележки от централния комитет, после тия, с бележки от окръжните комитети, после - от градските, от районните и общинските комитети на бекапе-то, след това изваше ред на етническите малцинства - турци, гагузи, македонци и цигани (да! И цигани примаха с предимство) и чак тогава се вреждаха най-знаещите и най-можещите.

    Впрочем, ти от кои беше?

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  39. 39 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#27] от "cup_of_tea":
    А какво иска пазарът на труда ? Я прочети обявите за търсене на работници и ще видиш, че не се иска нито високо образование ,нито акъл. Искат кебапчия с английски, секретарка на 20 години с 5 езика и 10 години трудов стаж. Престанете с фантазиите за свободния пазар ,дето щял всичко да оправи! Акъл се иска , за да управляваш държава - не мускули.

  40. 40 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#38] от ".dru":
    Тия за бележките ги вадиш от "една леля каза". Попълваше се един формуляр за кандидатск(тване. Бележки нямаше - по телефона се уреждаха. В моята специалност имаше по 14 души за едно място.Класирахме се 15 човека, после курсът стана 25. Някои отпадаха по данни на ДС. Четиримата братя Кобиларови не бяха допуснати да приемни изпити.

  41. 41 Профил на .dru
    .dru
    Рейтинг: 486 Неутрално

    До коментар [#40] от "ahasver":

    "една леля каза" ...

    Та "леля" може да ми е била дъщеря.

    Когато аз съм следвал, баща ти е ходил прав под масата.

    Хайде, със здраве.

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  42. 42 Профил на Чингиз Хан
    Чингиз Хан
    Рейтинг: 418 Неутрално

    дотук с митът за "невероятно качественото" ни образование

  43. 43 Профил на napbon
    napbon
    Рейтинг: Неутрално

    В езиковите имаше 10% за активни и 10% за деца на работници. Във ВУЗовете също за активни, но някъде към 50%. Например "География на туризма" във ВИНС, приемаха 4, от тях 2 на активни борци.
    Отделно от рабфака. В тежките специалности, бързо изхвърчаха, че бяха галоши. Е, имаше единици, използвали с-мата, да заобиколят изпитите, те изкараха чат пат. Имаше за малцинствата запазени квоти по едно време, а имаше и за окръзи. Тоя окръг е нуждаещ се, има квота, правим ги лекари, ама не се връщат там да си лекуват бабите, а се женят, остават в университетския град и се учат да стрижат върху нашата глава. А бабите им лекуват тия от града, по разпределение.

  44. 44 Профил на Gerasi
    Gerasi
    Рейтинг: 636 Неутрално

    offtopic 15 johnatan-livingston
    "Занимавам се със софтуер, и такава ми беше специалността в университета. Само че там се учеха неща като: социология, икономика, машинознание, материалнознание, химия"

    Че ти къде си учил ?! ФМИ Софийският си е за софтуер, може и другаде но не съм запознат.

    Изгони ГЕРБ преди да отровят Добружда заради шистовия газ, тогава освен бедни ще бъдем и гладни... Петиция http://citizenspeak.eu/node/45
  45. 45 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    до 38 дру
    За тези с партийни "заслуги" имаше отделни официализирани предимства. Имаше и много 'парашутисти' разбира се. Но въпреки това имаше и прием по заслуги - ако броят на връзкарите бе твърде голям в някоя специалност, увеличаваха бройката така че да не е за сметка на умните без връзки. А сега навсякъде става само с връзки и колкото си по-тъп, по-добре.

  46. 46 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 622 Неутрално

    Гераси, за софтуер не се учи само във ФМИ. МЕИтата също предлагат такава специалност. Освен това ФМИ пък ти продухва мозъка с излишни математики например

  47. 47 Профил на sasvirco
    sasvirco
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#8] от "issunboshi":

    Прав си, пак поставиха каруцата пред магарето. И на нас ни е ясно, че някй трябва да бачка в задовите, и тук идват циганите ама на....

  48. 48 Профил на coxo
    coxo
    Рейтинг: 442 Весело

    До коментар [#3] от "kirsner":

    В Перник има вече механотехникум - "Ю. Гагарин" , така нареченият "Механото". Там се раждат само орки.

  49. 49 Профил на 4i4olin
    4i4olin
    Рейтинг: 470 Разстроено

    До коментар [#37] от ".dru":

    Ще добавя: и по брой висши офицери на глава от население. Нека си представим, че зад всеки полковник стои по един полк каква страхотна армия щяхме да имаме. По този повод ще допълня, че у нас непрекъснато се образоват ненужни кадри, а на Ройтерс ще се присмея, че никак не са в час. В много редки случаи образоваността е причина някой да изпълнява определена работа. Най-много бие на очи невежеството и неграмотността на журналистите. Непрекъснато показват крещящо непознаване на езика ни. Това не им пречи да са на добре платени длъжности, като същевременно държат вън от играта добре образованите си колеги. Прецедент са специалистите в Бг, които работаят онова, за което са учили. Но атомните глави от Ройтерс не могат да схванат защо, както не биха схванали сатирата на Илф и Петров. Страната ни не се е наложила в определени отрасли, за да възпроизвежда висококвалифицирани специалисти. Една специализация достига върхове когато е тясна, но когато отрасълът умре, с него загиват и специалистите. Виждаме ги как сега ровят по кофите след промените. Очуканият ни беден народ е силно адаптивен. Какъв пример ще му дадеш за да го мотивираш да учи? Пост 17 упреква образованието: "...нашето образование не произвежда предприемачи, инициативни хора, свободни висококвалифицирани и високоплатени специалисти..." Приятелю, няма такова образование. Това се постига с традиции и мотивация. Как ще мотивираш някой да се образова, като непрекъснато се препъваме в образовани неудачници. Виж как се успява в Бг!

  50. 50 Профил на 4i4olin
    4i4olin
    Рейтинг: 470 Разстроено

    До коментар [#38] от ".dru":

    Има истина, но позволи ми малко да те коригирам. Най-трудно се влизаше в инжинерните специалности /особено в МЕИ/, а най-лесно - в икономическите и общо хуманитерните. Медицината не беше популярна, защото бе зле платена. Случайно попадналите в инжинерното образование отпадаха още в началото, защото математика, механика, съпромат и тем подобни не се изкарват с общи приказки и бележки от Партията. Прогресивните студенти се обучаваха за културтрегери, а най-големите любимци - за външно-икономически отношения в Москва. Така каймакът на следвоенното поколение се превърна техническата интелигенция на нацията. Сега за нея въобще не става дума, тя загина заедно с промишлеността ни.

  51. 51 Профил на ohubohu
    ohubohu
    Рейтинг: 433 Неутрално

    До коментар [#9] от "issunboshi":

    Ти това сериозно ли го говориш, или просто си пишеш да си в играта? Колко домата си видял в живота си? Знам, че не си произвел нито един!

  52. 52
    ****

    Този коментар беше изтрит в 23:06 на 21/09/2010 от неговия автор.

  53. 53 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#9] от "issunboshi":

    ТОП–ИДИОТ:
    "Вие изобщо имате ли реална представа, или говорите наизуст? Защо по цял свят се ценят българските специалисти? ...."

    Ха-ха–ха? Специалистите по тарикатлъци ли?))
    Или се осланяш ма малкоъо кадърни българи в чужбина, които и плюнката си няма да хвърляъ по кабаци като тебе)))))

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  54. 54 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Някой знае ли ли какви дипломи имат, примерно:

    Комуниста Пунта Мара (Б.Б)
    ТИМаджиите
    Доган
    Маргина
    Кр.Кабакчиев
    Пашата
    Ал. Петров
    ......и т.н.
    Че и по няколко дипломи дори)))

    Тогава коментирайте "образованието" в БГ))))

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  55. 55 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    В постингите виждам много митове и легенди. Ще се опитам да реагирам на някои от тях.

    Мит #1. Българското Висше Образование е ценено по света.

    Аз съм завършил висше образование в България в елитна специалност и съм си търсил работа в чужбина непосредствено след дипломирането. Неуспешно. Нещата се промениха след като изкарах докторантура на Запад.

    Сигурно има хора, които са успели да си намерят работа на Запад с български дипломи, но това най-вероятно са хора с професионален опит и репутация (напр. научни публикации). Моето впечатление, че българските дипломи сами по себе си не будят кой знае какво доверие и със сигурност кандидати имащи западни дипломи биват предпочитани.

    Независимо, че на книга българските дипломи се признават в съответната страна, всеки работодател преценява сам чий абсолвент да наеме и изборът определно не е в полза на българските вузове.

    Това може би е изненада за много българи свикнали с басните за "престижното българско образование", което привлича гръцки и арабски студенти в България. Истината е, че въпросните гръцки и арабски студенти в голямата си част съвсем не са интелектуалния елит на съответните държави. Нещата, които ги привличат в България са други (ниски разходи, а и доста по-лесно следване с възможности за купуване на изпит). Това е причината пости да липсват западноевропейци, които да карат цялото си образование в България.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  56. 56 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Мит 2: Образованието е лошо понеже работодателите в България не оценяват адекватно качественото образование.

    Всъщност това донякъде е вярно - но само по отношение на типичните за страната пишман-работодатели - бивши номенклатурчици и ДС кадри. Фирмите управлявани от чуждестранни мениджъри, особено по-крупните такива, определно имат по-адекватна политика по-отношение кадрите и тяхното възнаграждение.

    Всъщност това донякъде е като въпроса за това кое е първо - кокошката или яйцето. В България биха идвали много повече технологични компании ако тук можеха да намерят голям избор от високо-квалифицирани абсолвенти. Понеже няма, с малки изключения, идват по-второстепенни играчи, или такива, които търсят кадри за пласмент, а не за производство или развойна дейност. Което пък идва да затвърди мита, че "високо-квалифицирани кадри в България не се търсят".

    Истината е, че ако висшето образование се модернизира и започне да произвежда достатъчно голяма бройка квалифицирани абсолвенти, то тук ще дойдат и доста технологични компании както става в страни от Третия Свят като Индия и Китай и като става в по-развити страни като Израел, Сингапур и Тайван.

    Но за целта трябва да се вдигне качеството както на преподавателите, така и на студентите. За да стане първото субсидията за университетите трябва да е по-съществена за да може преподавателските заплати да се доближат до западните. Качествените преподаватели обикновено са в течение на последните новости и като такива лесно си намират работа в чужбина. Който не си намира, а остава да мизерства в България - значи не може. Такива са болшинството от сегашните преподаватели, а такива на нищо не могат да те научат - могат само да те въведат в заблуда или да ти загубят времето.

    Същевремено университетите да бъдат поставени под управление от западни специалисти и да се въведат по-серизни критерии за подбор на преподавателския състав. Иначе по-големите заплати няма да променят нищо при сега съществуващата шуробаджанащина.

    За да се вдигне качестото на студентите трябва критериите за прием да се повишат (сега в МЕИ човек може да влезе с посредствени резултати от приемните изпити) и ако има недостиг на качествени студенти в стратегически дисциплини като биотехнологиите и ИТ, такива да се внесат чрез стипендии и благоприятни визови условия от трети страни (напр. бившия Съветски Съюз, Китай, Индия и т.н.). Истината е, че малка и застаряваща страна като България просто не произвежда достатъчно голям брой качествени кандидат-студенти и ако не искаме малкото качествени такива да емигрират, трябва да се вдигне общото ниво като се внесат както качествени преподаватели, така и качествени студенти.

    По отношение на качественото сиво вещество е като при головете във футбола - ако не вкараш, ще ти вкарат. Ако ние не се научим да привличаме чуждо сиво вещество отвън, и малкото наше ще изтича навън. А сивото вещество е най-ценния капитал и това е най-важното (данъците са второстепенни), което привлича технологичните компании.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK