20 000 деца са учили религия, от тях само 3 000 - християнство

20 000 деца са учили религия, от тях само 3 000 - християнство

© Цветелина Николаева



През 2009 г. около 20 000 деца са изучавали религия – главно ислям, и само 3000 са се интересували от християнската проблематика. Това обяви министърът на образованието Сергей Игнатов пред журналисти в парламента.


По думите на Игнатов "предстои един дълъг път на възвръщане на ценностите в нашето общество и мисля, че това, което обществото трябва да направи е да помогне на църквата, защото когато храмовете са пълни, тогава има основание да обсъждаме и други въпроси". Така министърът коментира днешното шествие, организирано от Светия синод с искане часовете по религия да станат задължителни в учебната програма.


По думите на министъра по този въпрос трябва да има всенародно обсъждане. Когато има някакво съгласие, правителството трябва да защити обществения интерес, каза той. Това, което трябва да направим ние като общество, е да помогнем и да призовем в неделния ден семействата, празнично облечени, които са вярващи, да посетят храм. Хубаво е там да има и беседи, за да се стартира една поредица от стъпки, които ще доведат до развитие и възстановяване на тези училища, каза Игнатов.




Вярата не може да бъде усвоена по академичен път - било то в училище или на университетската скамейка, допълни още Игнатов. Той уточни, че нормативната уредба не позволява в хода на учебната година да се правят промени. Дори да залегнат подобни промени в закона, това ще стане частично от следващата година, за да има учебници след 3-4 години.


Игнатов добави, че неделни беседи могат да се правят във всеки храм. "Църквата и обществото трябва да бъдат активни - така ще се възстанови вярата", смята министърът.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Distributed
    Distributed
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Децата трябва да учат наука, логическа мисъл и, още по-важно, логически грешки в училище.

    Например. "Вярвам, че Х е вярно" не прави Х вярно.

    Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
  2. 2 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 581 Неутрално

    abadobata,

    Аз пък не вярвам, че ти като атеист си нормален. Как ще докажеш противното?

    Има около 40 теории що е електричество и нито една от тях не е наложена като общовалидна. Но без електричество не можем да си представим живота днес. Така е и с вярата.

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  3. 3 Профил на galinr
    galinr
    Рейтинг: 581 Неутрално

    "неделни беседи могат да се правят във всеки храм"
    Не е лошо като идея,но като знам скучните и безсмислени проповеди,едва ли ще изненадат с нещо и беседите.

  4. 4 Профил на Karla Lihula
    Karla Lihula
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#2] от "о. Павел":

    40 ТЕОРИИ!?!

    Не случайно , за да вярваш в овчарските небивалици от преди 2000 години е задължително да си малоумен!

    Който живее в страх никога няма да бъде свободен. Хорацио
  5. 5 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1170 Любопитно

    Няма да сеучудя, ако останалите 17000 деца са ги учили на "Основи на комунизма"

  6. 6 Профил на Distributed
    Distributed
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#2] от "о. Павел":

    По принцип съм агностик, но едва ли правиш разлика между агностицизъм и атеизъм.

    Facebook: Възобновяеми енергийни източници - бъдещето на енергетиката на Земята! http://www.facebook.com/groups/172169062843817/
  7. 7 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#2] от "о. Павел":
    Уважаеми, вярата е едно, логиката- друго. Двете неща биха могли свободно да съжителстват в душатаи в ума на човека, но само когато човек е достатъчно зрял да реши сам дали желае това. В края на краищата Република България все още е светска държава и цезаро папизма е доминантен принцип.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  8. 8
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:12 на 24/09/2010 от неговия автор.

  9. 9 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално


    А,даааа- насоченото движение на електрически заряди се нарича електрически ток. Това го помня от преди 30 години- т.е. има физично обяснение що е електрически ток, което се изучава по физика в средното образование

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  10. 10 Профил на Zii
    Zii
    Рейтинг: 237 Любопитно

    Защо като се каже изучаване на религия и трябва непременно да учим или за Християнството или за Ислям. В Англия, примерно, всички деца изучават предмета 'Религия', но изучават какво представляват религийте по света. Все пак България е свободна страна и хората имат право да знаят какво става по света и съответно да избират в каква религия да вярват и дали изобщо да вярват.
    На децата каквото им кажеш, това ще правят. Затова ми се струва тъпо да им налагаш нещо в което ти вярваш и не значи че 100% е вярно.

  11. 11 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#10] от "Zii":
    Интересно ще да е в час по религия в Англия Аз например бих започнала с Книгата на Енох- етиопския препис

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  12. 12 Профил на burgas73
    burgas73
    Рейтинг: 255 Неутрално

    Драга dqdomart, скокът в дълбоки води с ръкописа на Енох е добро шеговито намигане от Ваша страна. Но, ако подрастващите нямат /не учат/ представа що е християнството и историята на църквите, то вашият пример с Енох ще им е неразгадаем.....

  13. 13 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#12] от "burgas73":
    Нямам нищо против да са запознати в свободноизбираемия предмет 'религия" със всички религии. така ще могат да изградят своя собствена представа за религиите по света и свободно да преценят коя желаят да изповядват. Все пак думата " Амин " в християнската догматика е транскрипция на "Амон"- възгласа, отправян към бог Амон- Ра в древноегипетските светилища Що се отнася до "скока в дълбоките води"- избирам да вярвам повече на Книгата на Енох и една хипотеза, лансирана от Робер - Жан Виктор в книгата му "Бог и боговете са били хора", отколкото в православната християнска доктрина, която все охулва жената....Била изкусителка, била грешна,тя съблазнила мъжа, а той горкия, понеже явно не е бил силен характер, се поддал на съблазънта.....Дъра- бъра....

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  14. 14 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Не желая да засегна ничия вяра, просто реалността на 21в. и идеите , закрепени в законите на европейските държави относно равните права на мъжете и жените кореспондират отлично по между си, докато идеята, че заради прамайката на човешкия род- библейската Ева, човечеството търпи наличието на 'първороден грях"и жената стои по-ниско от мъжа, не кореспондира с 21век.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  15. 15 Профил на burgas73
    burgas73
    Рейтинг: 255 Неутрално

    до /dqdomart/
    ..."Нямам нищо против да са запознати в свободноизбираемия предмет 'религия" със всички религии. така ще могат да изградят своя собствена представа за религиите по света и свободно да преценят коя желаят да изповядват".
    Лошото е, че със СВОБОДНОИЗБИРАЕМ предмет нищо не се получава. Юношите днес /поне в мнозинството си/ нямат и БЕГЛА представа за световните религиозни учения. Дори и за някакъв условен праг на т.нар. "обща култура". Мисля, че ако ЧУЯТ за някои личности, събития и дати, то тези, които имат интерес, ще стигнат и до Енох и ролята на жената в цялата картина - последното не е закачка с феминизма.

  16. 16 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#15] от "burgas73":
    Е, да, но когато решат да учат право в университет, ще изучават /поне по мое време беше така/ предмета " История на политическите учения' и дано да попаднат при проф. Владимир Чуков- изключително ерудирана личност! В този предмет се учат и основните идеи и възгледи на всички религии, както и се разглеждат накратко и техните разклонения, защото всяко едно религиозно учение всъщност изразява и политическата мисъл и дадени политически процеси, развивали се в даден регион.
    А иначе юношите днес нямат и представа за правата и ЗАДЪЛЖЕНИЯТА СИ КАТО БЪЛГАРСКИ И ЕВРОПЕЙСКИ ГРАЖДАНИ, какво да говорим за духовните им търсения.....при много от юношите отсъстват такива потребности.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  17. 17 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Може би ще е по -добре юношите да учат в най-общи линии правата и задълженията си като граждани- български и европейски,както и "морал и етика" - предмет, в който да им се дават начални знания от философска и религиозна гледна точка по етическите категории добро и зло ,морално- неморално, красиво грозно, грях- благочестие,като има специални лекции относно това що е наркотик и действието му върху човешкия организъм.Мисля,че едва тогава ще може да се изгради доста по- пълна представа на младия човек относно възможността сам да надгради тези първоначални познания.Страхът от Бога не може да е възспиращ фактор в 21 век, именно защото се основава на вярата, а не на реална, зрима санкция- съвременния човек е материален човек.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  18. 18 Профил на ganeshan
    ganeshan
    Рейтинг: Гневно
  19. 19 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Гневно

    ЕЕеее, чак пък липсата на вероучение да пречи да се разберат Ботев ,Вазов, Елин Пелин и " че децата иначе трудно различават добро от зло"....Аман от "слепци с очи"! Пловдивския митрополит да чете Ботев - "Моята молитва"! За такива като митрополита е написана и все още е твърде актуална!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  20. 20 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1080 Весело

    Пресветли отче Павел,ако си завършил поне осмий клас,щеше да знаеш,че електрический ток е насочено движение на електроните в една посока,т.е.това е движението на ракията от чашата към устата и от там през пищепровода към стомаха на Йона.И от това действие свети крушката в стаята вечер,а на Йона му светат очите и му олабват коленете.Амин и наздраве во веки веков!

  21. 21 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 581 Неутрално

    в Гърция задължителното изучаване на религия започва от трети клас и включва по два часа седмично; в Австрия началото е още по-рано. Там то е задължително от първи клас и също включва два часа занимания седмично. В Германия религиозното обучение също е в кръга на задължителните предмети и са му отделени два часа седмично в рамките на основното образование. В Италия са задължителни 33 часа годишно преподаване на религия, което се равнява на 1 час седмично. В Испания предметът "Религия" е задължителен по програма, но учениците могат при изрично желание да се откажат от изучаването му. В Ирландия религия се изучава два часа седмично в часове по 30 минути. В Лихтенщайн изучаването е по един час седмично в първи клас и по два часа в следващите класове. В Дания задължително се изучава вероучение. Във Финландия учениците избират между предметите "Религия" и "Етика", като ги изучават задължително от първи до девети клас. В Норвегия задължително изучаваният предмет се нарича "Християнство, религии и етика" и се изучава от първи до 10 клас, като общият брой часове за 10 години е 779. В Швеция държавата задава рамката на задължителните предмети, а всяко училище разпределя по свое усмотрение точния брой на часовете. Така в рамките на средното образование образователният закон регламентира 885 часа, които да бъдат отделени на обществените науки, сред които задължително "География", "История", "Религия" и "Общество". В Шотландия сред задължителните образователни области още в началния етап е "Религия и морално образование". Според Закона за задължителното образование на Исландия учебните занимания по "Религия" и "Общество" трябва да заемат минимум 10% от учебния план.

    Образованието по религия е задължително и в редица от новите страни членки. В Словакия учениците избират между "Религия" и "Етика" и ги изучават задължително по 1 час седмично в основния етап от образованието. В Полша децата от първи до шести клас учат 6 часа седмично по избор "Религия" или "Етика". В Литва изборът на учениците е същият - между "Религия" и "Етика", които се изучават задължително по 1 час седмично още в началния етап. В Малта от първи до шести клас религия се изучава 5 часа по 30 минути седмично, а в по-горните класове - по 2 часа седмично. В Румъния има задължително обучение по религия по 1 час седмично в целия етап на основното образование. Накрая трябва да отбележим, че и в съседна Турция, която стартира преговори за присъединяване към ЕС, обучението по религиозна култура и етика е задължително и му се отделят по два часа седмично от четвърти до осми клас включително. (Данните са от информационната мрежа за образование в Европа - EURODICE.)

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK