ЕК започна наказателна процедура заради монопола на фирмите на софийското летище

ЕК започна наказателна процедура заради монопола на фирмите на софийското летище

© Анелия Николова



България е нарушила европейското законодателство за свободна конкуренция, като е ограничила силно възможността на фирми да предоставят услуги на софийското летище. Това обяви днес Европейската комисия, която започна наказателна процедура срещу страната.


Засегнати са фирми, които предоставят "наземните" услуги - кетъринг, обработка и пренос на багаж  и гориво, обработка на билети. Според Еврокомисията на софийското летище са наложени твърде ограничителни условия за одобрение на доставчиците на такива услуги, което блокира достъпа на повечето фирми. Процедурите за подбор на фирмите, работещи на летището, са неподходящи, посочи още ЕК. На трето място, доставчиците на услуги нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура.


Това е създало монопол на фирмите, предоставящи услуги на най-голямото българско летище. Така България нарушава европейската директива която гарантира, че всяка фирма има право да се конкурира за да предоставя наземни услуги на летищата в ЕС, през които преминават над 50 хиляди тона товар и над два милиона пътници годишно. У нас на тези условия отговаря само софийското летище.




България има два месеца, за да премахне дискриминационните ограничения пред фирмите, които искат да работят на летището. Ако това не стане, Еврокомисията има право да приеме "мотивирано становище" за неспазване на европейското право, което е последната стъпка преди дело срещу страната в Европейския съд.


От "Летище София" ЕАД, което е и летищен и наземен оператор, отказаха да коментират започването на наказателната процедура, както и да отговорят кой определя правилата за избор на наземни оператори. От там добивах, че имали разпореждане да отклоняват въпросите по темата към министерството на транспорта. От пресцентъра на ведомството все още не са отговорили на въпросите на "Дневник". Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев заяви пред "Медиапул", че подобно предупреждение не е получавано в транспортното министерство през последните дни. Той предположи, че става въпрос за старо писмо на ЕК от ноември 2009 г., когато България е предупредена, че пазарът на наземно обслужване на летищата – не само софийското, ами всички останали, не е либерализиран. Кичев призна, че се очаква второ писмо на комисията по случая, но такова до момента на хартия не било пристигало.


Конкурсите за наземни оператори на летище София се правят от главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), която издава и лицензите на фирмите. В момента компаниите които обслужват пътниците и самолетите са три - държавната "Летище София" ЕАД, швейцарската "Суиспорт" и гръцката "Голдеър Хендлинг" (Goldair Handling). Третата компания получи лиценз за наземен оператор тази година. Първоначално обаче от "ГВА" отказаха да разгледат искането й за издаване на документа, което накара гръцкото дружество да се обърне към Европейската комисия. След жалбата на "Голдеър Хендлинг" от дирекцията отмениха своя заповед от 2008 г., с която се ограничава броят на операторите за услугите по обработка на багажи, обслужване с горива и масла и перонно обслужване на самолетите. По закон на летище като софийското с над 2 млн. пътници годишно и 50 хил. тона товари наземните оператори трябва да са поне двама.


През 2009 г. другият оператор "Суиспорт" също изпрати жалба до Европейската комисия заради монопола на "Летище София" ЕАД, а по-късно подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу държавната фирма. В резултат на това държавната дружество се съгласи да даде достъп на швейцарския оператор до системата за регистрация на пътници и багажи на Терминал 1 на летището, както и до бизнес салона за обслужване на пътници и до офис за изгубени багажи. "Летище София" се отказа да събира по 5 евро за 30 минути ползване на гишетата за регистрация на пътници и багажи на Терминал 1.

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Schwejk
    Schwejk
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Хубав повод на Цветков да му духнат под опашката. Тигърът и без това не го долюбва.

  2. 2 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1328 Неутрално


    АМИ НАПИШЕТЕ И КОИ СА ФИРМИТЕ ...

    НА ВеКеРейско-Бесепарската групировка от Варна ....

    т.е Ние им ДОПЛАЩАМЕ .....

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  3. 3 Профил на Северозападнал
    Северозападнал
    Рейтинг: 797 Гневно

    Наскоро Нова ТВ направиха журналистическо разследване на кого са заведенията на летище София. Мноооого интересни неща излезнаха наяве. Едно от заведенията е на български евродепутат, а друго се води, че принадлежи на социално слаб от Видинско! Цените на напитките и сандвичите обаче са еднакви и във двете.

  4. 4 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1376 Разстроено

    До коментар [#3] от "Северозападнал":

    Еднакви са още: гадното меню и нелюбезното обслужване.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  5. 5 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 501 Неутрално

    Какво си мислят далавераджиите там в момента "аха, ми ок, ще променим нещо по документчетата, ще оправим официалната страна, пък помежду си ще уредим всичко по старому"

  6. 6 Профил на Ицо
    Ицо
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Айде сега някой да погледне и веригите бензиностанции, с уникалната за европа единна цена на горивата!

  7. 7 Профил на Lord
    Lord
    Рейтинг: 643 Неутрално

    Тъпото е, че някакви дебеловрати печелят много от това, а после се водят дела срещу държавата, т.е. плащаме всички.

  8. 8 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson
    Рейтинг: 235 Разстроено

    До коментар [#7] от "Lord":

    Що да е тъпо? Нали виждаш евродепутат го държи едното - значи с глобата на България ще му платят заплатата - тоест цоцат от всички възможни места. А който има нещастието да лети през най-нещастното летище в Европа (летял съм поне през 25 летища), трябва да чака да кацне на "по-нормално" за да пие нормално кафе на добра цена , да не говорим за бири и ядене...

    Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717
  9. 9 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Отчитане на реални печалби-нанайци!

    4itatel
  10. 10 Профил на hyram1
    hyram1
    Рейтинг: 587 Неутрално

    За да спечелиш обществена поръчка има три варианта .
    Да си на високо ниво от упраляващите.
    да си платиш.
    да си мутра.
    Забравете пазарната икономика ,забравете конкуренцията,забравете морала.А без тези три неща винаги ще си бъдем най -нещастните и най -бедните не само в европейския съюз.

  11. 11 Профил на D Day
    D Day
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Летището е с нов мениджмънт, скоро ще има промени.

    We will accept nothing less than full victory.
  12. 12 Профил на KTPK
    KTPK
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Министре, каква стана тя?

    http://www.misho.eu/?p=165

    Заради лобистки интереси за пореден път ядем шамари от Брюксел.

    To argue over internet is like participating in special Olympics - even if you win, you will be still retarded. www.misho.eu
  13. 13 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Проблемът е че нашите плащат глобите (нали ги плаща раята която Дянков и всеки глупак преди него скубе яко), а нещата си продължават по старому. В момента плащаме милиони Евро глоба, за неща за които и дума не се е промъкнала в медиите, само и само за да може бизнеса на "наши хора" да си върви с пълна пара. И тук на летището в София всичко ще си остане по старому, само ще плащаме и за него, а после някой с патос ще обяви колко е зле в ЕС понеже сме дали повече пари отколкото сме получили.

    investments.dir.bg
  14. 14 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 851 Неутрално

    Вероятно поради тази причина столична община реши да закрие бързата автобусна линия 284.
    И тъй като покрай летището не минава нито метро, нито железница, нещастният пристигащ пасажер има да се клати с нормалния автобус 84, спиращ на всички възможни спирки, поне половин час до Орлов мост.
    Не му стига клатенето в самолета.
    Разбира се, може и да се довери на някой бакшиш. Ако е достатъчно як и смел.

  15. 15
    ****

    Този коментар беше изтрит в 21:00 на 30/09/2010 от неговия автор.

  16. 16 Профил на arch_
    arch_
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#14] от "ppopov_67":

    Автобус 84 обикновено е фрашкан с хора, които живеят в жк-тата преди летището и да се качиш с куфар в него варира между приключение и мисия невъзможна. Чудя се как отрязването на бързата автобусна линия кореспондира с изхвърлянето на сегашното правителство че отсечката до летището от метрото била особено важна и с предимство. Уникална за Европа ситуация е да няма бърз транспорт до летището освен таксита. Поправете ме, ако греша, но май друга такава европейска столица няма.
    Иначе кафенетата по летищата по принцип са гадни и скъпи, но тези на софийското добавят и слаб асортимент и ужасно обслужване към това.

  17. 17 Профил на Скиорски
    Скиорски
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Аз да напомня само че е редно да има автобус и до гарата.
    Освен това очаквам до 10 години да направят паркинга на Терминал 1 да се плаща на автомат, който да издава касова бележка, макар че всеки момент очаквам същият на Терминал 2 да се счупи - не съм ходил от 1 месец може и да е станало вече. Наистина, както някой по-горе писа най-идиотското и тъпо летище..... всъщност летището си е хубаво, само хората вътре не стават

  18. 18 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2085 Любопитно

    разбира се 4е не само е редно но и Трябва да има експресна автобусна линия която да свързва летището с другите транспорни възли на столицата /гара ,автогара /така поне е в цивилизования свят ! а у нас вси4ко е оставено в ръцете на само една таксиметрова компания и т.н. таксита копърки които яко скубят нищо неподозиращите пристигащи пътници .

  19. 19 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    В областта на конкуренцията, България е на светлинни години от развития свят.
    Тези явно ни подпукват от летището и после в София и другите градове.
    Отделно е, че за това би трябвало да вдига джангър т.н. "гражданско общество" у нас и т.н. "четвърта власт" медиите, но те явно са оплетени в картели и затова стигнахме до дереджето гледаме по т.н. "частни телевизии" някви балкански маймунки да подскачат и се кълчат по едно и също време и изцицат от балканските шебеци некое есемесче за няколко шебечета, родени и изоставени от други шебеци, за да могат кълчещите се шебеци да си платят топлото през идващата зима.

  20. 20 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    ... ГЛОБИТЕ ще са болезнени и всички ние ще ги платим, защото толкова и разбираме, кои сме, защо сме и как така станахме част от ЕВРОПЕЙСКИТЕ ОБЕДИНЕНИ ДЪРЖАВИ...от много здрав разум на всички гласували и избрали ПРЕСТЪПНА КРАДЛИВА АГЕНТУРНА с низко ниво на интелигентност паплач, да управлява даденият ни ресурс, с който да подобрим живота си...жалка картина както винаги... няма да ни се размине и този път и никога вече...

  21. 21 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 933 Разстроено

    Преди 2 години през зимата пътувах с автобуса от Ж.К. Дружба до летището. Отивах да изпратя едни познати чужденци, които бяха на Боровец и си летяха за Европа. Автобус 84 стигаше само до стария терминал! Другия автобус - 284, който няма как да вземеш от "Дружба", не спираше на стария терминал! Чакаха само едни таксита. Питах първия (беше циганин, няма лошо) колко струва до новия терминал, каза 5 лева! Намах никакъв избор, платих си за гяволъка, толкова щеше да ми струва ако си бях поръчал такси да ме вземе от къщи до летището. Друг транспорт между двата терминала нямаше. По-точно, имаше някакъв микробус, през 30 ли или през 60 минути, но никъде нямаше означено, и явно беше само за персонала, защото въпреки сериозните ми усилия да го хвана поне на връщане от новия до стария терминал, не можах. Изпуснах го и трябваше да отида до Окръжна болница с 280 и да се върна с друго до Дружба. Кмете, кмете ... колко попръжни ми минаха през ума тогава. И нищо не е мръднало досега, няма и да мръдне. Мизерия.

  22. 22 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Я идете да потърсите чашка кафе на летището, докато чакате самолетите, и ще ви се отще. Има само две пре-прескъпи заведения, пустеещи заради астрономическите си цени, дори и чужденците ги отбягват. Отделно платеното паркиране, районът наоколо е отцепен на квадратни километри, да не би някой завалия да си паркира безплатно трошката. Ситуацията с летището много напомня мутренското ограждане с въженце на морския бряг - плащаш на мутрата, а тя плаща на баш-мутрата.
    На летището липсват елементарни условия за чакащите, в това отношение гарата и автогарата са в услуга на пътуващите. Самата сграда на летището е отвратителен архитектурен хамбар, тонове висящи железа и грозотии, десетина пейки и грозни неразбираеми информационни табла. Хората чакат пред метален парапет като идиоти и гадаят кой ще излезе от кичозната преграда. Терминалът е така изолиран, че освен с такси или посрещач до града не можеш да се добереш. Антипътническа компания, грозно, скъпо, пътниците са главен враг. И дразни това летище - кофти осветление, липса на уют, отвратителна акустика, намръщени билетопродавачи и служители, липса на информация, липса на охрана в подземните паркинги, пълно отсъствие на насочваща информация долу как да се добереш до нивото, дори в асансьорите гадаеш къде да излезеш, всекиму е неприятно докато се измъкне от тези дълги и изглеждащи опасни като в подлезите коридори, а най-гадна е инфраструктурата на влизане и излизане от летището - някакви огромни и безмислени пътища, направени така, че да не можеш да припариш със собствен превоз до входа, камо ли да паркираш. Отврат.
    Единствената екстра е безплатната тоалетна, макар за десетина човека. Чешмичката, църцореща отпред, те кани да я избегнеш в радиус от десет метра, зървайки как неккъв арап се плакне и гаргари върху нея.
    Софийският Терминал 2 спокойно може да се нарече най-грозното и античовешко архитектурно недоразумение в света. Той е типично български пример за отблъскващ административен подход на екскомунистическите властващи към населението.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  23. 23 Профил на Хан Крум
    Хан Крум
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Отделно отвратителна е системата за платено паркиране, трябва да намериш горе гишето и да чакаш за талонче, сетне да си платиш престоя, а после да го представиш на мутрата на излизане. Ако не изпращаш своите хора дойдеш предварително поне два часа преди полета, може и да не ти стигне времето тъкмо заради паркирането. Таксиджиите и управата на летището са в яка корупционна връзка, всичко е направено щеш-не щеш да цакаш на бакшишите. А мутренската тактика на Бойко Борисов да запуши с ремонт достъпа и до летището е уникален - никакви указателни табели не показват как да се добереш дотам по обиколните пътища. Уникално говедо-мутра е Бойко Борисов.

    този коментар написа безплатно за вас дедо ви Хан Крум
  24. 24 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Правила няма правила ,въпросната фирма" Суиспорт" беше натресена на летището без конкурс от предишното правителство.Лесно е да използваш готова инфраструктура без да плащаш нищо, всеки иска така но само нашите хора бяха пуснати .Журналистите да се поинтересуват кой са шефовете и собственици на "Голдеър Хендлинг" ,бивши директори на летището.Пак нямаше конкурс ,пак няма да плащат.Та нека от министерството на транспорта отговорят къде са правилата за да станеш наземен оператор на летището , кога бяха конкурсите , защо държавна собственост години се използва от частни фирми без пари .

  25. 25 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 494 Гневно




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK