Национализация за личните сметки в професионалните фондове

Национализация за личните сметки в професионалните фондове

© Дневник



Средствата по личните партиди на работниците от първа и втора категория труд в професионалните фондове ще се прехвърлят в общ фонд към Националния осигурителен институт. Решението за практическата национализация на частните сметки взе правителството вчера. Предложението е на социалния министър Тотю Младенов, подкрепено на 100% от премиера Бойко Борисов.


Причината е липсата на достатъчно средства по частните партиди, които трябваше от 1 януари догодина да поемат напълно ранните пенсии, независимо че парите в тях се трупат от 2000 г., а голяма част от хората са внасяли осигуровки в НОИ преди това.


В дискусията в МС няма и дума как ще стане прехвърлянето на активи за близо 500 млн. лв., нито за възможните ефекти. Един от тях се прояви още вчера - борсата затвори с 2% надолу след новината. Според анализаторите с тази стъпка България се връща назад в развитието на пенсионния си модел. Депутати от опозицията и юристи определиха решението като противоконституционно.




Работодателите потвърдиха, че няма да подкрепят споразумение за пенсионната реформа с подобна промяна. Премиерът обаче не се интересува от мнението им. Професионалните фондове отказаха коментар, преди да видят решението черно на бяло.


Засега е ясно, че от 1 януари 2011 г. работодателите ще плащат допълнителните пенсионни вноски за ранните пенсии (12% за първа категория и 7% за втора) в НОИ вместо в частните фондове. Впоследствие там ще се прехвърлят и сегашните активи. Голямото неизвестно е по каква схема и за колко време. Пред БНТ управителят на НОИ Христина Митрева каза само, че ще става плавно и за дълъг период от време. Преди дни и.д. президент на КНСБ Пламен Димитров определи като срок 2015 г.


Въпросът ще се обсъжда между правителството, работодателите и синдикатите на заседание на съвета за тристранно сътрудничество в събота, за да може следващата седмица промяната да се впише в Кодекса за социално осигуряване (КСО).


По всичко изглежда, че дискусията ще е само за протокола, тъй като стенограмата от правителственото заседание (качена почти светкавично) показва как Бойко Борисов лично дава указания за смяната на пенсионния модел. Апелът на  финансовия министър Симеон Дянков решението да не се отлага с една година, както предлага колегата му Тотю Младенов, е приет.


Вариантите за трансформацията най-общо са два. Първият е НОИ да смени частните фондове като управляващ активите. Според Митрева това ще стане с банковите депозити на професионалните фондове - общо над 91 млн. лв. към 30 юни. Институтът обаче досега не е управлявал инвестиции в акции, облигации и ДЦК, в които са вложени огромната част от парите по личните сметки.


Другата възможност е тези активи да се осребрят и да се прехвърлят в НОИ. При този вариант страховете на инвестиционната общност са, че масови разпродажби на акции и облигации ще сринат доверието в капиталовия пазар и ще ударят фирмите. Според портфолио мениджъри на пенсионни фондове евентуална бърза разпродажба ще срине цената на активите.


"Тази промяна ще срине борсата. Само заради слуха за предстоящо национализиране на пакети от определени компании цената на акциите им ще падне", каза изп. директор на КРИБ Евгений Иванов.


"Това е директно посегателство върху личните права на хората, които са осигурявани в тези фондове,
тъй като тези сметки могат да се наследяват", добави той. И според председателя на БСК Божидар Данев тази стъпка ще създаде сътресение на фондовите пазари, затова е по-добре решението да се отложи с 3-4 месеца, за да се направят актюерски разчети, а не да се взима "на коляно".


Прехвърлянето на активите е трудно осъществимо, нелогично и противоконституционно, очаквам решението на кабинета отново да се окаже предпоследно, коментира експерт по пенсионната реформа, пожелал анонимност.


И според адвокат Ивана Близнакова от кантората "Точева и Мандажиева" прехвърлянето на лични пари в общ фонд може да се атакува в Конституционния съд, тъй като така се размива личната собственост и нито осигурените могат да се разпореждат с тях, нито да се наследяват.


"Това е престъпление, така не се градят стабилност и сигурност", коментира икономистът Любомир Христов. "Разбирам правителството – трудно му е, опитва се да намери решение. Но търсенето
на краткосрочни решения за дълбоки проблеми е като завързване на рана с бинт вместо операция."


Бившият зам.-председател на КФН по осигурителната дейност Бисер Петков определи решението като крайно, но в унисон с подобни действия и на други бивши соцстрани, които се опитват с капиталовите фондове да решават проблемите на солидарния пенсионен стълб.


По думите му досега българската пенсионна реформа е оценявана положително от МВФ и Световната банка, включително частните професионални фондове. Преди 3 години представители на Полша са идвали в България да проучат опита на тези фондове, тъй като имали проблеми с изплащането на ранните пенсии от солидарната система.


Според твърденията на синдикатите в нито една страна от ЕС не се използва капиталова система за ранни пенсии. Любомир Христов обясни, че именно това е масовата схема в Западна Европа. Разликата е, че там фондовете се създават и управляват от работодателите. Това е и недостатъкът – затруднява се мобилността на хората, защото при смяна на работно място трябва да се прехвърлят и пенсионните партиди. Според Христов българската  система е по-добра и гъвкава в това отношение.


Пред министрите вчера премиерът Борисов обвини частните фондове и в разхищения: "Защото в тези фондове около 20% от парите отиват за разходи. Там са скъпи коли, там са скъпи секретарки също така."


Справка на "Дневник" с данните на КФН за 2009 г. показа, че таксите, събрани от професионалните пенсионни фондове, които се използват за издръжка на дружествата, са по-малко от 2% от активите, които управляват. В КСО има горна граница на таксите и удръжките, които фондовете могат да събират, а спазването им се следи от КФН.

Коментари (135)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    Национализация, масово следене и подслушване, извънредни съдилища, пламенна риторика срещу богатите... ето това е истинската демокрация, а не както през последните 20 години от които се възмущава Цецко Цветанов.

  2. 2 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1416 Гневно

    Чакахме и се надявахме на българският еквивалент на Чилийското икономическо чудо, а то се оказа че май ще ни "огрее" Боливарският модел на хахото Чавес.

    Да пукна дано, но през живота си няма дам и лев за осигуровки в България.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  3. 3 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Мили хора, задава ли си някой въпроса какво ще придобие държавата и защо от тези актови частните пенсионни фондове не могат да плащат пенсии в момента? Как са похарчени парите за пенсии в частните пенсионни фондове? Ще има ли инвентаризация преди прехвърлянето им към държавата? Защото другото ще бъде успешен опит за замитане на следи! Пари, инвестирани на БФБ? А има ли такава? Пари инвестирани в български компании? Колко от тях са състоятелни наистина, и колко са балони? Защото Мостстрой фалира! защото Петрол и друга компания не могат да плащат дори лихвите си!!!!
    Инвентаризация преди прехвърлянето!!!!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  4. 4 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3588 Неутрално

    Тия тъпанари ще си идат, преди да са направили 2 години. Лошото е, че на тяхно място ще дойде Алексей Петров...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  5. 5 Профил на Борислав Обрешков
    Борислав Обрешков
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много хора защитават личните вноски и отделните партиди и предимствата на частните фондове. Искам да попитам колко от вас, внасят пари в третия стълб. То е ясно, почти никой не внася пари там, нищо че ако внасят ще ползват даначни преференции, защото малко са лудите дето биха си вкарали собствените пари в фонд с доходност от - 3 % за две години, при условие, че в банка ще направи 18 %.
    Осигуряването за пенсия по принцип е за да се получиш пенсия, не се прави за да инвестираш и да правиш пари от това. Затова трябва модела да е такъв, че да не тежи на хората и вноските за осигуровки и да осигурява определена пенсия задоволяващ определен минимален жизнен стандарт, а който иска да да има по-голяма пенсия да се осигурява доброволно.
    Защото сега писнахте, че национализира частни партиди, нали тези частни партиди са набрани като осигуровки за пенсии и са били задължителни. Затова държавата, която чрез НОИ плаща тези пенсии и трябва да следи размера им, трябва да национализира тези средства, щом прецени, че не се управляват ефективно от частните фондове. Това е в интерес на всеки...
    Само ако фондовете носят по-висока доходност от инфлацията има смисъл да се спестява и инвестира в тях, ако не могат да постигнат това, по-добре да се намалят вноските и да се разчита на разходопокривната схема, а освободените пари всеки да прецени къде да ги инвестира да си осигури допълнителни доходи - дали да се осигурява във фонд за пенсия, дали ще направи застраховка живот с рента, дали ще ги вкара в банка, дали ще купи имущество, акции или облигации.
    Аз не искам да съм задължен да плащам на частни фондове, дето си пълнят гушите и като стане време за плащане, почват да се оправдават, че нямат достатъчно авоари, заради собствената си некадърност.

  6. 6 Профил на Pivoley
    Pivoley
    Рейтинг: Неутрално

    Сега само чакаме да се национализират и всички депозити. А по-нататък и всички недвижими имоти на гражданите. В край на сметка трябва да има СОЛИДАРНОСТ.

  7. 7 Профил на Pivoley
    Pivoley
    Рейтинг: Неутрално

    Ей това е истинският десен премиер на България )

  8. 8 Профил на Кирил Кирилов
    Кирил Кирилов
    Рейтинг: 1305 Разстроено

    Частната собственост е неприкосновена според конституцията на България. Никой не може да ги национализира освен ако не иска да погази конституцията. Това само комунистите през 1944 г. са си го позволили.

    Кирил Кирилов
  9. 9 Профил на Кирил Кирилов
    Кирил Кирилов
    Рейтинг: 1305 Разстроено

    Деградацията продължава: национализация
    http://ikonomika.org/?p=4716

    Кирил Кирилов
  10. 10 Профил на Кирил Кирилов
    Кирил Кирилов
    Рейтинг: 1305 Разстроено

    Връщаме се в 1944 г., тогава за последно национализираха частни пенсионни фондове и знаем какво стана по-късно.

    Кирил Кирилов
  11. 11 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Нека някой не си мисли, че сега за първи път от 21 години насам държавата ще спечели нещо от промяна на собствеността с частсния бизнес!
    Не се хващайте за думата национализация! Важната дума е инвентаризация! И важният въпрос: Защо частницте пенс. фондове не могат да плащат пенсии от партидите сега, не са могли и миналата година, както е било по закон и няма да могат и догодина? БФБ ли е причината? И "светоната финансова криза" ? А защо много пари са били инвестирани на БФБ?...

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  12. 12 Профил на Opsss
    Opsss
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Национализация, да! Това е точната дума. Това е безпрецедентен удар върху социално-осигурителната система.

  13. 13 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    До коментар [#3] от "~":

    Дали да плащат решава парламента, а не фондовете. Това, че досега не са плащали е само в + за тия олигофрени, които дойдоха на власт. Досегашните, които обявявахме за крадци и незнам си какви успяваха и да плащат пенсиите и да позволят да се трупат пари в капиталовите фондове, за да имаме един ден и капиталов стълб. Съжалявам Станишев бил гей, незнам си какъв бил, но истината е, че колкото и да не е подходящ за премиер е много класи над Борисов.

  14. 14 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 562 Гневно

    Някой знае ли, чел ли е къде аджеба са инвестирани тези о,5 млрд. лева ?! Аз още не съм видял отчет.
    Що се отнася до доходността, та тия фондове са на загуба и то огромна и пищенето идва от това че майките-фирми ще трябва да възстановяват пари кеш.
    Това е голата истина.
    Де що имаше фонд на запад имаше загуби, тия нашите се натискат като пръдня в гащи.
    Парите на хората са изкрадени и сега това ще лъсне.
    Мениджърите на фондовете са за трепане

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  15. 15 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Песионните партиди са активи с настрещни задължения! Повече са активите, или повече са пасивите? При всички случаи активите не са достатъчни за плащане на пенсии в момента!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  16. 16 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално


    ППФ "ДОВЕРИЕ" 164 717
    ППФ "СЪГЛАСИЕ" 77 238
    ППФ "ДСК-РОДИНА" 25 934
    ЗППФ "АЛИАНЦ БЪЛГАРИЯ" 88 091
    "АЙ ЕН ДЖИ ППФ" 25 664
    ППФ "ЦКБ-СИЛА" 14 471
    "ЛУКОЙЛ ГАРАНТ-БЪЛГАРИЯ-ППФ" 31 482
    "ППФ - БЪДЕЩЕ" 4 642
    ППФ "ТОПЛИНА" 17 026
    ППФ "ПЕНСИОННООСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ" 160
    -------------------------------------------------------

    Така като гледам стари познайници. Има и такива, които по времето на измислената приватизация, вземаха приватизационните бонове на глупавите ни съграждани срещу чифт маратонки и обещаваха да получат дивиденти от хартийките на инвестиционния им фонд. ... За 15...
    години сигурно си мислите, че нещо им изплатиха.... а на сметката на фондовете са многобройни предприятия, много от които стигнаха до фалити..... но фондовете съществуват и бъдете сигурни, че "собственниците" им не ги вълнува проблема за вашите пенсионни осигуровки, те са обезпечени достатъчно...


    Та защо да им вярвам?????? Че пък и да им давам собствените си пари????

    un buen dia empieza con un solo rayo
  17. 17 Профил на Hristo Hristov
    Hristo Hristov
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    САЩ решиха да наливат пари в икономиката си, за да се справят с кризата - ние решихме пък да ги изтеглим от нея. В Европа решиха да поддържат строга фискална политика - ние решихме пък да раздуваме бюджетния дефицит.
    Докато другите се опитват да си построят мост, за да излязат от кочината, ние си търсим шезлонг да се чувстваме по-комфортно в нея.

    www.economistbg.com/
  18. 18 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    И в Унгария така и в България,а народа в Турция се пенсионира на 40 години с минимална пенсиъа 800 лева.
    Айде Европейците,тръгвайте към Анадола докато още сте млади.

  19. 19 Профил на miet
    miet
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Полицаи , военни и други подобни ще получават големите си пенсии от нашите осигуровки , събирани от десетилетия в НОИ.Това , обаче е несправедливо.Ако искат да се пенсионират рано, редно е и справедливо, да не им заплащат накуп над 20 заплати и да им намалят няколко пъти пенсиите , защото не са били осигурявани и нямат осигурителен доход , който да съответствува на големината на пенсиите им.

  20. 20 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#18] от "tur4in":

    хахаха кач бурда..

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 562 Неутрално

    До коментар [#18] от "tur4in":

    Ти какво правиш още тука бе ?!
    Айде къш при майка Турция да ти плаща голямата пенсия.
    Най-добе е да те засели в Анадола, която е около 70 % от територията.

    Глупендер Турция не е само Анкара, Инстанбул и Бурса, а и кирпичените къщи в цялата азиатска част на разпадащата се държава.
    Гледай до 5 години. САЩ ще си го върнат на турция за войната в залива.
    Вявай ми !

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  23. 23 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 562 Неутрално

    До коментар [#21] от "tur4in":

    Коко си нагъл да говориш за арменците.
    Та вие имате поне три геноцида бе резак.
    Български, арменски и сега к'рдски.

    Рязан читак смотан

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 25 Профил на clearly
    clearly
    Рейтинг: 515 Неутрално

    С какво се различават от комунистите, които след 1944 година национализираха парите на всички фондове в България???
    По нищо!!!Дясна партия ли била Герб?!Ха ха!!!

    toni
  26. 26 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Повече от ясно е как намеренията на главния и социалния слуга да прибягват към все по-отчаяни опити водят до още по-опасни състояния, които могат да поставят под въпрос националната сигурност и евроатлантическото партньорство. Особено след като вече става

    все по-трудно да си измиват ръцете с финансовия маг за неизбежната зависимост на страната. Вероятно стремежа им е да сблъскат породената от тях политическа криза с продължителната и мъчителна икономическа криза. Така в

    безизходицата и хаоса кабинетът може да претърпи промени и с оглед последните новини отново да се стигне до коалиционно управление и черната дупка ДПС да се върне и официално в изпълнителната власт.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  27. 27 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#23] от "ironhorse":


    http://webtv.hurriyet.com.tr/2/10590/16081667/1/ardahan-da-bulundu.aspx

    ето ти за арменците и геноцида
    а на вас работа 6те ви дадем и пенсия на млади години

  28. 28 Профил на masklin
    masklin
    Рейтинг: 8 Неутрално


    Нали направиха пенсионните фондове, за да могат хората да си имат партиди и да не се стигне до фалит на пенсионната система?!
    Аз лично мисля,че това е политическо самоубийство и няма да го направят, ама пробват, ако мине номерът.
    Те вместо да направят отделни партиди и за здравните вноски искат да прилапат и пенсионните..

  29. 29 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1302 Неутрално

    Вноските са индивидуални - собственост на вносителите. Все едно държавата да ви конфискува депозитите и да и ръкопляскате за това.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  31. 31 Профил на Seaman
    Seaman
    Рейтинг: 233 Гневно

    "Това е директно посегателство върху личните права на хората, които са осигурявани в тези фондове, тъй като тези сметки могат да се наследяват", председателя на БСК Божидар Данев!
    Този г-н е прав, аз в момета плащам средно по 150 лв на месец в такъв фонд, което прави 36 000 лв за срок от 20 години без лихвите! Един ден тези пари могат да се вземат от децата ми! Ако плащам всеки месец на НОИ по 150 лв след 20 години децата ми няма да вземат НИТО ЛЕВ!!!! Б.Б. = УГО Чавес

  32. 32 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 562 Неутрално

    До коментар [#27] от "tur4in":

    С този хюриет можеш ....

    А непризнаването на геноцидите и възпитаването в лъжа на една нация води до последствията както за сърбите.

    Та сърбите са учили, че 1885 са превзели София и още куп глупости за съседните държави.
    Сега знаеш какво става с тях. Същото ви чака в турция.
    Кюрдите ще ви подпалят чергата, истината ще деморализира младите и сте до там.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  33. 33 Профил на Галчо Залъгалчо
    Галчо Залъгалчо
    Рейтинг: 120 Гневно
  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 541 Разстроено

    На мене ми се струва, че 2% от активите е доста голяма такса, при положение, че тези фондове са докарали около 3% за 10 години.

  36. 36 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1416 Весело

    Хахаха, колкото и изкривен да бг-пазарът на акции, сега ще има учебна демонстрация как работи..., по-скоро как НЕ трябва да се манипулира...

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  37. 37 Профил на ямх
    ямх
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Типично българска измама, по американски стандарти! Приложете и американското законодателство сега, на българските тарикати! Щатите бяха пред гражданска война и в същата ситуация! Разликата е, че там се стреля на месо за защита на частната собственост и осъдителните присъди влизат веднага в действие, а в БГ крадците са радват на демократичната съдебна система и си харчат присвоените парички на дадъкоплатеца. Вижте какво стана с фанитата и фредитата и ще разберете милата картинка.

  38. 38 Профил на lackofmotivation
    lackofmotivation
    Рейтинг: 8 Весело

    И банките и сичку , а срамота

  39. 39 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    А сега сериозно: Този стълб има съвсем нагласени и лошо измислени условия за съществуване... Спор за това няма. Но правителственото решение е абсурдно от където и да го погледнеш. Първо самото съществуване на тези фондове беше законови "в пранги", второ - държавата изобщо не си вършеше работата...

    И пак смешно: точно днес, само преди час, говорих с приятел, принудително плащал вноска в такъв фонд (роден е преди 31.12.1959 и по закон не е задължен). Човекът не ползва терминологията и докато се сети за думата ми изреди един куп нейни синоними. Попадението беше с "дирек" вместо "стълб". Професията му е шофьор и нали се сещате каква е асоциацията?

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  40. 40 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Канибализъм Свършва им храната и почват да се ядат един друг. Фондовете да не са на мен или на теб, пак са техни хора. ..А може и самите фондове да са така източени и на загуба, че само това да е начин да се замаже положението.

    investments.dir.bg
  41. 41 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1384 Весело

    До коментар [#40] от "Jay Gould":
    Мани тези "конспирации".
    Пари трябват - много и сега! На момента!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  42. 42 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#40] от "Jay Gould":

    Тогава не е ли по-добре да няма задължително пенсионно осигуряване, а само социално - т.е. на минималния жизнен стандарт, който иска повече - доброволно да си търпи риска?

    un buen dia empieza con un solo rayo
  43. 43 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    До коментар [#2] от "NPaine":

    Не съм внесъл и лев, и не мисля да внасям нито стотинка дори за осигуровки в България. Нямам намерение като дойде ред да се пенсионирам (ако доживея, че средната продължителност на живота в БГ е 68 год. за мъжете) да няма кой да ми плати пенсията. Предпочитам да си заделям някой лев за старини под възглавницата (образно казано).
    От няколко години разправям, че осигурителната система в България скоро ще фалира. Ето - вече се вижда и с просто око.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  44. 44 Профил на Вовка Вурдалак
    Вовка Вурдалак
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Добре де, ама някой вЕрва ли вече на всяка простотия, изречена от тези? Вие вързахте ли се?... Чакаме Великата Уморена Тиква утре да опровергае Малкия Тотю...

    Praise the Lord and Pass the Ammunition! Ще не вмерла Україна!
  45. 45 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    А след 20 години, когато циганското население е 25%, кой ще внася осигуровки, че да има за нас - тогавашните пенсионери. Щото парите, които сега би трябвало да внасяме, не се спестяват (и увеличават) в НОИ, а се дават на сегашните пенсионери.
    Да, ама пенсионерите се увеличават, работещите намаляват, доходите им не се вдигат, макар че производителността им е същата и по-голяма от колегите им на запад.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  46. 46 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#44] от "bungee":

    Щом синдикатите са настоявали за "национализацията"....ако знаеш кой стои зад тях...може и да се досетиш в каква степен ще е вярно

    un buen dia empieza con un solo rayo
  47. 47 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1608 Любопитно

    До коментар [#44] от "bungee":

    Добре де, ама защо на всички ви в устата е Тотю. Той поне е искал "резнята" да се отложи с една година.
    НО Вирусът Дянков е "тропнал" по масата и .... И на Тотю му набили канчето.
    А за една година можеше много вода да изтече ...
    На Вирусът Дянков много му стана...

  48. 48 Профил на victor troska
    victor troska
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#5] от "moondog":
    бе вие, червените, все смятате, че държавата знае най-добре.
    сега ако и обясните що където е имало социализъм и е пропаднал...
    (северна корея живеят изцяло на помощи от злите капиталисти, китай са си на практика капитализъм)

    Ако имате 5 лева, Костов може да открадне от вас 6 лева.Костов е откраднал целия свят 5 пъти, като два от тях от самия себе си.
  49. 49 Профил на Masiv665
    Masiv665
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много отдавна всички ние коментираме,че живеем в държава на абсурдите,та ето още един – навсякъде по света синдикатите са в защита на работещите,но нашите –не.Явно и в техните очи просперириме,щом можаха да ни натресат вдигане на осигуровките.

    Това не е за вярване!Синдикатите,които разчитаме да бъдат наша опора в трудни моменти /а какъв по-труден от този?!/,точно те, ни изиграха тази меко казано „лоша шега”.Парадоксалното обаче е ,че това не им е достатъчно, и замислят национализиране на професионалните пенсионни фондове!!!Това вече наистина е безумие,но за съжаление отново всички ние не сме учудени.Защо ли?!
    Какво става с капиталовия модел на осигуряване,господа?Пак ли ни връщате в пещерната епоха,отново на светлинни години от „белия свят”?

    Quepasa?
  50. 50 Профил на Chad
    Chad
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#16] от "rayo":
    Поне с половин година си назад - няма ППФ Лукойл Гарант България. Вля се в притежавания от Химимпорт фонд ЦКБ Сила.
    Алюзиите ти с масовата приватизация само доказват че не си в час.

    "собственниците" им не ги вълнува проблема за вашите пенсионни осигуровки, те са обезпечени достатъчно...

    Само в това си прав. Проблемът за твоите пенсионни осигуровки е твой проблем и ти трябва да си го решиш - в това число като направиш точния избор на пенсионен фонд, който да ти опази спестяванията, и като гласуваш за хора, които няма да ти ги национализират.

    Chad
  51. 51 Профил на Борислав Обрешков
    Борислав Обрешков
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#45] от "Athanatos":

    Ако мислиш, че парите които сега управляват частните фондове по индивидуални партиди ще ти стигнат за пенсия, много ама много се лъжат. Парите в частните фондове се източват с високи такси и инвестиции в свързани предприятия, които реално не струват нищо. След двайсет години, когато трябва да плащат пенсии на стотици хиляди ще видиш какво ще стане.
    Сега фондовете прибират 17 % за първия категория труд, държавата 11 % и какво дават в замяна 40-50 лева пенсия. Мерси.
    В България пенсиите трябва да се на разходопокривен модел, защото ако има както сега задължителни схеми във фондове които да инвестират парите, е ясно, че тези които управляват средствата ще се управляват не в интерес на инвеститорите по лични партиди, а в интерес на собствениците на фондове.
    При разходопокривния модел, колкото пари се вземат като осигуровки, токлкова пенсии ще се дадат, контрола тук е много по-лесен.
    Аз също съм фен на частната инициатива, но модела със задължително доброволното осигуряване си е чист грабеж и надявам се да спре, преди да се стигне до сигуацията в която се разбере, че хората са си внасяли десетилетия парите по лични партиди, ама в тях няма нищо.

  52. 52 Профил на Dante
    Dante
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Няма лошо да национализират пенсионните фондове. Още по-добре ще е да национализират и някоя друга банка- Сиб банк например...

  53. 53 Профил на angus_jones
    angus_jones
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До: 11. Жалко е , че малцина четат и разбират какво си писал, но пък са нащракали минусите. Инвентаризация е ключовата дума, ама чукча тук не читател, а писател.

  54. 54 Профил на ivetar
    ivetar
    Рейтинг: Неутрално

    Казвам се Ивета Радионова,на 42 години съм и бих искала да отправя протеста си към всички,от които зависи поредното безумие,сътворено на наш гръб.Та значи въпросите ми са отправени към правителство, синдикати, пенсионни фондове,т.е. така нареченото гражданско общество,в чието същесвуване се съмнявам..
    От доста дълго време съм съвестен данъкплатец/защо ли?!/,та по този повод ми е питането – аз и тези като мене ли сме малоумните,че да плащаме за еднакви и равни пенсии на раннопенсиониращите се,които обаче ,видиш ли, не са си правили вноски?! .
    Това е равно на безумие!
    Равенството,във всичките негови форми,трябваше да си отиде още преди двайсетина години ,че и малко повече.Нали в крайна сметка това е идеята на индивидуалните вноски във втория стълб,ама наблягам на „индивидуални”?!
    Или просто правителството се чуди как да присвои готови пари.
    Вижте,едва ли аз съм единствената,която не желае да носи никой на свой гръб,но да го заявя гласно,пък дано да бъда чута!!!

  55. 55 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#45] от "Athanatos":

    "А след 20 години, когато циганското население е 25%, "
    то сега си е толкова а след 20 години 6те е 50%

  56. 56 Профил на Atanas Atanasov
    Atanas Atanasov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не мога да кажа кое е по-добре - дали да ги национализират или не. Друго обаче не разбирам. Парите са някакво число, което явно не е достатъчно, за да се платят тези пенсии. Как тогава като ги вземе държавата ще успее да плати по-големи пенсии? Ако ще "доплаща" някак, какво пречи да го прави и в случая с частните фондове?

  57. 57
    ****

    Този коментар беше изтрит в 00:34 на 21/10/2010 от неговия автор.

  58. 58 Профил на hotmm
    hotmm
    Рейтинг: Неутрално

    Дали аз не съм разбрал или наистина нашите синдикати са сътворили подобно нещо?
    Възможно ли е точно те да искат изземването на парите на частните пенсионни фондове?Сериозно ли лобират за прехвърляне на набраните средства в обща солидарна сметка?!
    Аз не съм съгласен,защото прокламираните свобода и равенство са ми дошли до гуша.Искам да имам спокойни старини,така както аз съм си ги организирал,а не всички еднакво!!!

  59. 59 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#42] от "rayo":

    Какво е по-добре никога не е имало значение. Важно е за ТЯХ какво е по-добре.

    investments.dir.bg
  60. 60 Профил на Борислав Обрешков
    Борислав Обрешков
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#56] от "nasik":

    Ами те няма да вземат само тези 450 милиона, а и ще вземат и 12 % дето сега отиват при фондовете, по този начин държавата ще има пари да праща пенсии, защото както е до сега десет години фондовете събират комисионни и си въртят далаверите и прибират всеки месец милиони осигуровки, а държавата плаща пенсиите.
    Погледни и собствениците на фондовете, те са най-големите групировки в България, ТИМ, Ковачки и т.н.
    Ясно е, че тези пари които отиват при тях, малка част накрая ще стигне до тези които са внасяли осигуровките, повечето ще бъдат безцеремонно откраднати.
    Не случайно доходността от фондовете последните 2 години е -3 %, докато банките за същия период дават 18 %.

  61. 61 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#41] от "skara":

    "ЕК може да не възстанови до 230 млн. лв. по САПАРД" http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/10/20/979749_ek_moje_da_ne_vuzstanovi_do_230_mln_lv_po_sapard/ и тъй като целия бюджет е миш-маш, НОИ също, парите в НЗОК също и всичко отива на едно място искат да съберат... Това е вариант 1...
    ... а вариант 2 е другия който казах също, зле са и замитат следите по този начин.

    investments.dir.bg
  62. 62 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#54] от "ivetar":

    "Казвам се Ивета Радионова,на 42 години съм и бих искала да отправя протеста си към всички,от които зависи поредното безумие,сътворено на наш гръб"

    Искам да изразя уважението си към изложените от тебе мисли,но не знам дали 6те ме разбере6 правилно.За6тото каквото и да кажа за България вси4ко тука се таксува като омраза към вси4ко българско.
    Но истината в България е груба,макар,4е и в останалата 4аст на европа не емного по-добре.Аз съм малко по-голям от тебе,но проблема е,4е нас 45 години ни лъгаха ,4е 6те дойде комунизма и 6те живеем добре.После близо 20 години лъгаха хората в Бг ,4е 6те влезем в ЕС и 6те се оправим.Аз от 21 години живях в западна европа със сами4увстието ,4е старините ми са осигурени,и преди няколко месеца полу4их писмо ,4е пенсионната ми възраст се увели4авас 2 години, а съм убеден 4е до тогава поне 6те я направят 71.за6то ти пи6а това-не за да за6титя ре6ението на българското правителство(унгарците направиха съ6тото), а за да се опитам да кажа ,4е разо4арованието е в цяла европа.Това дали 6те те успокои не знам,но днес над 3 милиона французи са по улиците.Идват времена,когато татово време 6те ни се види рай.Не знам даже какъв съвет да ти дам,но май само 6те стискаме зъби и 6те търпим-ти в Бг , аз в западната "богата" 4аст на Европа.
    Просто се опитах да споделя моята загриженост .Даже ве4е нямя сили и да протестирам-просто не виждам смисал.
    Моите уважения.

  63. 63 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#54] от "ivetar":

    Подкрепям:
    "Вижте,едва ли аз съм единствената,която не желае да носи никой на свой гръб,но да го заявя гласно,пък дано да бъда чута!!!"


    Не, но нямаме избор. Въпросният "дирек" (стълб) по своята същност не е много по-различен от основното осигуряване. А сега и малката разлика - това, че вноските са лични и се унаследяват, вече е заличено (според стенограмата). Е, няма начин да стане по този път, но те се пробват. И пробват нашето търпение или хм, овчедушие.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  64. 64 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#59] от "Jay Gould":

    Е, да най-сладко за някои хора е да живеят от събраните пари на нищонеразбиращите....

    un buen dia empieza con un solo rayo
  65. 65 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Щяха да свалят с 5%, те не само ги вдигнаха, ми и национализират.
    Преди изборите беше "Гласуваш за Бойко, получаваш Костов" а сега какво стана?
    Гласуваш за Бойко получаваш, Сергей Станишев, Гоце и цялото Бекапе накуп.
    Честито овци. Пак ви извозиха, издоиха и остригаха.
    На следващите избори пак така умно! Браво! Венсеремос!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  66. 66 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1384 Неутрално

    До коментар [#61] от "Jay Gould":
    Откъдето и да го погледнеш иде Виденова зима! (Не искам и нямам сили да издължа още веднъж такива дивотии!).
    Но както е написал и турчина - това е по цял свят. И в САЩ е същото - и там се притесняват яко за утрешния ден!
    Писна ми да живея в интересни времена. Писна ми!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  67. 67 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#62] от "tur4in":

    Сложих ти минус, не защото не си прав. Проблемът в "богата Европа" е аналогичен - солидарност. Хм, звучи страхотно като лозунг, но в действие е пагубно. Особено когато е без някакви разумни рамки. Най-вече с кого се "солидализираш", това трябва да е свързано с личния ти избор. Когато държавата те задължава да си солидарен и с последния мързел или измамник - нямаш никакъв шанс. И добре, нека го прави, но в поносими размери, например с около 5 до 10% от твоята вноска. Реалното съотношение е точно обратното - не повече от 10% остават за теб, редовния платец. Все пак из Европата имаш истинска възможност да избереш и друг начин за осигуряване (застраховане при остаряване), а тук - нямаш никаква такава възможност.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  68. 68 Профил на КАФ
    КАФ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Как да ограбим пенсионните фондове. Гледайте филма ,,Фирмата" на Джон Гришам - там много добре е показано как се прави това , макар и в по малък мащаб. Какво друго може да е научил Дянков отвъд океана ?

  69. 69 Профил на Chad
    Chad
    Рейтинг: 458 Любопитно

    И все пак, дами и господа, честита първа национализация! Някой ще ме светне ли, както е тръгнало, кога ще се именуваме вече не както досeга, а "другарки" и "другари"? И кога да се готвим за посрещане на Червената армия?
    Синдикатите в случая бяха използвани като сексуалнa кърпичка, с която Big Bug да си избърше мръсната пръчка. Но проблемът е техен - сегашното състояние е резултат и на техните действия на това поле. И Тренчев, и Димитров бяха на същото място, когато се приемаше Кодекса за осигуряването. Защо се правят, че вчера на събуждане са се сетили за проблемите (които наистина са много, много са и недомислията - но това е друг разговор). Просто толкова им е пукало през цялото това време досега.
    Констатирам затрогващо единомислие между правителство и синдикати по повод въпросната национализация. Как се постига въпросното единомислие, не ми се мисли...
    Не ми се мисли и кога ще станем като французите и вместо да си налягаме полите и панталоните на столчетата, ще правим като тях, когато посегнат на правата ни - трудови, осигурителни ...
    Тъпотията в случая е, че в цяла Европа солидарните пенсионни схеми са на ръба на невъзможността да плащат обещаните пенсии и са пред прага на дълбоки реформи. В същото време ние ще преобразуваме една капиталова пенсионна схема в солидарна и имаме гьонсуратлъка да твърдим, че това ще реши проблемите... Юнаци!
    Е, събрани са (относително) много пари на едно място. Досега апетити за тях е имало много, но никой не се осмели да им посегне. Дори Жан и Сергей комунистите. Само Big Bug посмя да вдигне ръка. Но нищо не можем да направим, щом човекът е решил да изпълнява Програмата на БКП за изграждане на Комунизъма... Освен едно нещо, но редът му ще дойде след повече от две години.
    А дотогава, дами и господа, молете се да не стане така, че с благословията Му следващите ни коментари задължително да започват с "другарки и другари". Че като слушам как за една седмица от споменаването се реши да се направи национализацията, тръпки ме побиват - тези явно изпълняват насрещен план някакъв...

    Chad
  70. 70 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#69] от "Chad":

    ++++++++++++++++++++++

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  71. 71
    ****

    Този коментар беше изтрит в 00:06 на 21/10/2010 от неговия автор.

  72. 72 Профил на Веселин
    Веселин
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Оставка за Тотю Младенов. Време е Бойко да отстъпи премиерския пост на Дянков и да остане неформален лидер.

  73. 73 Профил на aneli65
    aneli65
    Рейтинг: Неутрално

    Както казва професор Вучков-“Гледам и не вярвам на ушите си!!!” Тези от синдикатите май съвсем са изперкали, заедно със социалния министър. Той нали също беше виден синдикалист. То бива, бива, ама да паднат толкова ниско и да искат да приватизират парите на хората. Не! И този път народът трябва да е твърд. Не може кой както си поиска да краде от нас...

  74. 74 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Chad, ако всеки се научи да разчита на себе си, а не на някакви стълбове и диреци, тези проблеми ама хич няма да го вълнуват.
    Не искам единствено да ме заставят да храня освен социално слабите, което може да се постигне и чрез социално осигуряване, още една сюрия пенсионни фондове и техните служещи, синдикати и прочие хранещи се около тях. Ето за тези права на право на избор ще се осигурявам ли пенсионно или не съм съгласна да отстоявам мнението си.

    un buen dia empieza con un solo rayo
  75. 75 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    "Откъдето и да го погледнеш иде Виденова зима! (Не искам и нямам сили да издължа още веднъж такива дивотии!).
    Но както е написал и турчина - това е по цял свят. И в САЩ е същото - и там се притесняват яко за утрешния ден!
    Писна ми да живея в интересни времена. Писна ми!
    Прави каквото трябва, да става каквото ще."

    Ето 4е дойде и на моето.като ви пи6ех ,4е спасението е в анадола мислехте 4е е злоба.
    само си представи за момент ,4е и в това се окажа прав и виж тогава на какво 6те заприли4а света .




  76. 76
    ****

    Този коментар беше изтрит в 02:17 на 21/10/2010 от неговия автор.

  77. 77 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#74] от "rayo":

    И как да стане това, като работи за 500 лева , храни 2 деца и се осигурява на 240 лева?
    Ама всеки гледа от неговата си камбанария.
    Нямам никакво намерение да подарявам на държавата 10-годишните си вноски. Тия синдикати работят против интересите на членовете си.

    ☭= ☠
  78. 78 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#74] от "rayo":

    Да в Европа да разчитат на себе си и тн успех

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  79. 79 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#77] от "earthquake":

    аз затова написах, че едно социално осигуряване трябва да обезпечи минималния жизнен стандарт на човек след пенсиониране, а въпросът дали той иска допълнително да се осигурява пенсионно - това трябва да е негово доброволно желание, а не задължение. Като искаш - осигурявай се допълнително, но рискът дали ще получиш пенсия в размера, който си представяш си е само твой тогава. Няма защо всички хора да са в кюпа

    un buen dia empieza con un solo rayo
  80. 80 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Общо взето няма какво повече да добавя, лека на всички

    un buen dia empieza con un solo rayo
  81. 81 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    И в края на 40-те управляващите са национализирали предприятията за да подобряват ефективността им и по - добре да разпределят социалните блага....а народният съд е трябвало да осигури възмездие за ограбването на народа, нуждата от него е била продиктувана от това, че съществуващите съдилища са били корумпирани и са бранели статуквото...

    Трагедиите в историята се повтарят като фарс.

  82. 82 Профил на pdd
    pdd
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#81] от "svoboden":

    страхотна ирония))

  83. 83 Профил на dakl
    dakl
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Не си спомням Сталин да е национализирал личните влогове на гражданите в банките , но Б.Б. сигурно и това съвсем скоро ще направи.Който е казал "а", ще каже и "б" и "в" и т.н. След национализацията на БФБ, на личните партиди в пенсионните фондове и пр., вече всичко е възможно, нали?

  84. 85 Профил на vkk13
    vkk13
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Чета и не вярвам на очите си. На практика това са парите на хората с най-тежки професии: миньори, енергетици, химици и т.н. За 10 години по индивидулната сметка на един миньор има примерно от 10 до 20 хил. лв. в зависимост от заплатата на която е осигуряван. При достигане на възраст за ранно пенсиониране той има право да се разпорежда с цялата сума или част от нея, както намери за добре. А ако, да пази Господ, се случи авария и работникът загине, средствата се изплащат на близките му...

  85. 86 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#83] от "dakl":
    "Не си спомням Сталин да е национализирал личните влогове на гражданите в банките"

    той национализира направо гражданите

  86. 87 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#51] от "moondog":

    Какво значи "задължително доброволно осигуряване"?

  87. 88 Профил на vkk13
    vkk13
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Сигурно е имал предвид "задължително допълнително осигуряване"

  88. 89 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#75] от "tur4in":

    Добре де, всички знаем, че в Турция раждаемостта е висока и затова нямате проблеми - засега.

    What's the big deal?

    Разбирам да беше заради много умна икономическа политика, да се веселиш и да злорадваш. Освен това, в Анадола вместо циганите, ще ни претопят турците - крайният резултат - все тоя.

  89. 90 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#89] от "kaka_ginka":

    "Разбирам да беше заради много умна икономическа политика, да се веселиш и да злорадваш. "

    то4но това не разбира6 -Йозал по4на тая политика 1980 по4ти заедно с китайците

  90. 91 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#90] от "tur4in":

    Ако съотношението пенсионери - работещи беше като в България, нямаше да ти е толкова весело.

  91. 92 Профил на tur4in
    tur4in
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#91] от "kaka_ginka":

    "Ако съотношението пенсионери - работещи беше като в България, нямаше да ти е толкова весело."

    Ами саотно6ението аз ли го направих-ти како гинке туркините като раждаха деца какво праве6е???
    да те питам аз

  92. 93 Профил на Мишуга
    Мишуга
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Това е партенка, подхвърлена от партиойни гаулайтери. Най-вероятно оная дето е по-лесно да я прескочиш отколкото заобиколиш - Фидосова.
    Както и да е. Не си струва да се коментират партенки, че изглеждаме като шарани на журналистишка кука.

  93. 94 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#92] от "tur4in":

    Айде, сега, аз питам ли те защо се отнасяш безотговорно, допринасяйки за пренаселването на земята, нарушаването на екологичното равновесие и потенциалната екологична катастрофа?

  94. 95 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 562 Неутрално

    Много спорове много нещо ...

    Чудя се защо хората да не купуват ДЦК или облигации по дълг на държавата и така да се осигуряват за пенсия ?!
    Тази дейност за сега е оставена на банки-бандити най-общо казано.
    Тогава хем държавата получава пари, хем има капиталов принцип на натрупване.
    Крайно време е тези инструменти да се признават за осигуровка за пенсия.
    Когато си до 30 г., купуваш книжа с падеж след 30г, ставаш на 40, купуваш с падеж след 20г. ставаш на 50, купуваш с падеж 10 години.
    Кратко точно ясно, унаследяемо, некрадимо !

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  95. 96 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    69,
    "Е, събрани са (относително) много пари на едно място. Досега апетити за тях е имало много, но никой не се осмели да им посегне. Дори Жан и Сергей комунистите."
    Съгласен съм с теб, но само една корекция да направя. Тия фондове са създадени след Жан по времето на Костов, та няма как 1996-7 да се е посегнало на тях. Но пък сега имаме "десни" на власт, а "левите" не са стигали до прозрения за национализация. Странна ни е политиката, щом членове на ЕНП и уж ултра десните(Атака) искат национализация. Още по-гадно в историята е тоталното опорочаване на идеята за избори, щом така се променя вота на избирателите. Не може да спечелиш като дясна формация и да прокарваш най-левите възможни идеи. Това е много повече от най-върлото нарушаване на конкретно изборно обещание, защото просто все едно си гласувал не за ГЕРБ, а за някое от сегашните БКП-та(2 ли са, 3 ли...).

  96. 97 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    95,
    Не купуват, защото не са предвидени данъчни облекчения най-малкото. Другият важен въпрос е защо да купуваш книжа, ако имаш осигуровки всеки месец, даже на доход, който може да не си получил(Минималните прагове за много хора, особено в кризата, са над чистото, което им остава от бизнеса след разходите.). Вече просто лъсва защо много от нас не вярват на системата и съответно не плащат вноски, а крият доходите си, и все повече хора ще започнат да укриват доходи, като ефектът ще е бая продължителен, защото доверие в системата се печели адски бавно, а не става просто в един момент да бутнат ставка или да обявят начало на лични партиди. Ще има чудене кога за пореден път ще се вдигне пенсионна възраст и колко, кога ще има пореден опит за национализация, кога ще се обяви, че парите не стигат за пенсии и т.н.

  97. 98 Профил на Кирил Кирилов
    Кирил Кирилов
    Рейтинг: 1305 Разстроено

    Тази година Нобелова награда за икономика получи моделът, който обяснява как засилването на влиянието на профсъюзите води до намаляване на работните места и на реалната заплата.

    http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=7329&sectionid=5&id=0001101

    За съжаление ГЕРБ и Бойко Борисов правят точно това, правят всичко каквото им кажат синдикатите, но това е пагубно за България.

    Кирил Кирилов
  98. 99 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    85,
    Има само два-три проблема в системата(обаче те не значат да се изкоренява досега постигнатото и положително):
    - вноските са адски малки- 12%, при средния стаж на тези пенсионирани и времето на получаване на пенсия. Събират ти 20000лв във фонд. Дали стигат за 20г до достигане на нормална пенсионна възраст да получаваш по 500-600лв, колкото би била пенсия при заплатата, на която са правени удръжки? Трябва тези пари някак да се определят да са поне 5-10 пъти повече, иначе 90% от пенсията би била скрито солидарна с доплащане от текущи приходи от следващите внасящи или държавния бюджет. Проста сметка:
    от 45 до 65 години са 20 години за един мъж ранна пенсия. Той при натрупани 20000лв във фонд сигурно е получавал заплата 600-700лв и ще търси пенсия поне 500лв. 12х500=6000лв, х20=120000лв. Е, такъв депозит с доходност 6 пъти за 20 години, през които за първата година ще се изтеглят 1/3 от парите, просто няма как да има. Нормално фондовете казват, че имат пари за пенсии по 50-60, до 100лв. Нормален човек събира примерно 40000лв удръжки за стажа си и получава пенсия 4-5 години.
    - оказа се, че държавата бави вноските поне с 3 месеца, което е загуба за фондовете.
    - много работодатели не били правили вноските и никой не ги е гонил.
    Честно е по-добре да се регулира някак всичко това и партиди да се трупат с 1-2 заплати като еквивалент удръжки всеки месец за сметка на работодателя, като при липса на пари в бюджета за толкова полицаи и военни да се направи сметка да се съкратят излишните, а в частните фирми собствениците да си правят сметка вече сами колко човека да назначават. Нямам против да се пенсионира на 45-50 металург с изкапали зъби и куп болести, но защо аз да му плащам пенсията, ако професията му си е негов избор, печалбите ги е прибирал друг и аз съм си плащал реална цена за продукта, когато съм имал нужда от него? Може през живота си даже да не съм купил и чувал въглища, а ще плащам всеки месец заради това, че някой ги е произвеждал и е печелел от това, и все едно да давам по 10лв месечно 40 години за въглища...
    Та... Да има професионални фондове с лични партиди е истината за ВСЯКА професия, като НОИ трябва постепенно да остане само за инвалидни и социални пенсии. Трябва и някак да се оправи наистина да е справедливо натрупването на партиди.

  99. 100 Профил на uzur
    uzur
    Рейтинг: 458 Неутрално

    http://yphalachev1.blogspot.com/2010/10/14-465.html
    Не е ясно,защо въпросните фондове не започнат да изплащат на новите пенсионери ,част от пенсиите,толкова колкото всеки е спестил,а остатъка от пенсията ,да се поема от НОИ, без национализация.Това да става,докато се натрупат достатъчно средства-10-15 години.Колкото до увеличението на възрастта с 3 години,това може да се промени чрез гласуване в НС.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK