Автобусите ще тръгват през интервали, зададени от министерството на транспорта

Автобусите ще тръгват през интервали, зададени от министерството на транспорта

© Цветелина Ангелова



Общините да продължат да правят конкурсите за автобусните линии, но министерството на транспорта ще определи минимални интервали на тръгване от гарите, включително и междинните. Това са основните промени, които ГЕРБ и министерството на транспорта ще предложат в Закона за автомобилните превози между първото и второто му четене в парламента. До компромисния вариант се стигна след недоволството на пътниците и превозвачите.


Вчера законът беше приет на първо четене само с гласовете на ГЕРБ и веднага след това беше заявено, че ще бъде променен. Приетите във вторник разпоредби предвиждат министърът на транспорта да прави конкурсите за превоз между градовете с население над 30 хил. души, а от малките населени места до големите да няма директни превози. Това предизвика съмнения за лобизъм и недоволство сред малките превозвачи.


"Условията за превозите от градове до 30 хил. души отпадат. Ще въведем минимални интервали на тръгване на автобусите от гарите, което ще важи и за междинните спирки", обясни министърът на транспорта Александър Цветков на специален брифинг. Според него това ще спре нелоялната конкуренция и "надбягването по пътищата", което застрашава и живота на хората. "Ще постигнем същата цел, както с предложените преди това текстове, но няма да се нарушават интересите на бизнеса", каза Цветков. Той увери, че няма опасност малките населени места да останат без директни превози.




Минималните интервали ще зависят от типа населено място и броя на пътниците, които пътуват по даденото направление. Те ще бъдат определени от транспортното министерство и записани в наредба към закона. "Тя ще бъде приета до 6 месеца след влизането в сила на закона", обясни Цветков. Той добави, че въвеждането на минимални интервали няма да доведе до прекратяване на действащите договори на превозвачите с общините, а само ще промени разписанията им.


Конкурсите остават в общините, но ще са по други правила


Другият спорен текст - конкурсите за републиканската пътна схема (за линиите между населени места с над 30 хил. души) да се правят от министъра на транспорта, също ще отпадне. "Въпросът дали линиите се разпределят от общините или министерството е по-скоро технически", каза Цветков. "Досега се правеха доста изкривени по места конкурси. За да се избегне това ще минем към Закона за обществените поръчки или закона за концесиите. Собствена бензиностанция или автомивка не трябва вече да е критерии, равен на цената", каза председателят на транспортната комисия в парламента Иван Вълков от ГЕРБ. Той допълни, че при разработването на изискванията общините ще трябва да прилагат и унифицирани критерии по регламент на Европейската комисия, но не уточни какво предвижда той.


Според Цветков и Вълков в този си вариант законът ще бъде приет от браншовите организации и обществото, тъй като защитавал интересите на бизнеса и най-вече на пътниците.


Централизирано разписание


Според заместник-кмета по транспорта на Столичната община Любомир Христов е добре министерството на транспорта да определи освен интервалите на тръгване и пристигане и разписанията за всички общини. "Не мисля, че е по силите на общините сами да го направят", каза Христов.


Той даде за пример линиите от София до градовете в Югозападна България като Перник, Дупница, Благоевград, Сандански. "За да напаснем интервалите на движение по тези маршрути не само за крайните спирки, но и за междинните, трябва да се разберем с всички общини по пътя", Христов. Той добави, че и сега министерството контролира разписанията чрез комисия в изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", която ги предлага за одобрение на министъра.


Христов каза, че новият ред за провеждането на конкурсите няма да промени много работата в общините. Предварителният контрол по Закона за обществените поръчки обаче щял да дава сигурност на местните власти, че процедурите няма да се бавят или провалят заради обжалвания на дискриминационни критерии.


Проблемът с контрола


Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи каза пред "Дневник", че приветства предложените нови текстове. Организацията обединява предимно малки фирми и беше сред противниците на първите изменения. "Намеренията не са обсъждани с нас, но звучат разумно", коментира Лалов. Той обаче добави, че ако министерството е искало да прави промени в закона, трябвало да го направи преди да го внесе в парламента. Според него все още не е ясно как разписанието на влаковете на БДЖ ще влияе на това на автобусите. При представянето на първоначалните промени в закона от транспортното министерство обявиха, че превозвачите ще трябва да се съобразяват с това кога тръгват влаковете.


"Остава обаче проблемът с контрола. То и сега има разписания и определени места за спиране, но те не се спазват", каза Лалов. Според него трябва да се даде възможност и на браншовите организации да следят за спазването на правилата, тъй като ресурсът на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" бил ограничен. Лалов очаква, че след определянето на интервалите на движение може да се наложи прекратяване на неизтекли договори с превозвачите. "След като сега казват, че пътуват много автобуси по дадено направление, като се направи по-голям интервал, ще се наложи някои да отпаднат. Какво правим с договорите тогава?", допълни председателят на сдружението и добави: "Надявам се текстовете да бъдат изчистени между двете четения, за да не направим пак една врата в полето".



Максималната цена за такситата остава


Министърът на транспорта Александър Цветков заяви, че няма да се отстъпва от текстовете, които въвеждат изискването за максимална цена на таксиметровите превози, която ще се определя от общинските съвети. За неспазването й ще се отнемат лицензи и разрешителни. Ще остане и изискването строителните фирми, които имат големи камиони, да се лицензират и като превозвачи. "Когато караш товар над 12 тона това не е строителна, а транспортна дейност. Ако една транспортна фирма реши да извършва строителна дейност, нима не трябва да се лицензира", обясни Цветков.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кака Пена от голямото село
    Кака Пена от голямото село
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Единственото правилно решение е ПАЗАРЪТ да определи автобусните линии.
    Ако има пътници - ще има линии.
    Всичко друго е начин чиновниците да лапт парички, веднъж като участници в разни комисии и втори път като рушвети от превозвачите.

    Истинският софиянец се отличава с това, че си затиска киселото зеле в мазето с жълто паве.
  2. 2 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    Все повече неща от доброто старо време се завръщат. Скоро очаквам и тържествено да обяват че българите пак ще могат да притежават само по един апартамент и ще правят жилищно-спестовни влогове. Всичко е супер само за Цецко се притеснявам със 6 апартамента няма да се впише в идиличната картинка.

  3. 3 Профил на Dark horse
    Dark horse
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Почва да намирисва на някаква недомислена планова икономика.
    А това просто няма нужда от коментар:


    "Вчера законът беше приет на първо четене само с гласовете на ГЕРБ и веднага след това беше заявено, че ще бъде променен"

  4. 4 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2651 Неутрално

    Централно планиране = социализъм = опашки, чакане, мизерия, мръзнене по гарите, лоша хигиена, мръсотия, мухи и запушени кенефи. Видяли сме го вече, нямаме никакво извинение да правим същата грешка. А големите тарикати, които "фффкараха некфи пари у целата таа галимация" накрая ще бъдат пак прецакани от държавата. Следващото правителство, или ЕС, или Стразбург ще демонополизира пазара, точно когато са се набълбукали с кредити, за да си изпълнят ангажимените. Големите тарикати фармацевтите въртяха същите номера до безкрай, докато накрая в квартала от 10 аптеки останаха 3, а на останалите им описаха имуществото

    За трети път правителството на промяната е изрисувано. ПП+ИТН+ДБ +БСП. Първите две два шанса бяха проиграни от политическите тролове от ИТН.
  5. 5 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 791 Гневно

    Този тъпак - как разни трътки в министерството ще определят времето за тръгване? На каква база? Сигурно както е удобно на големите фирми, за да изтласката малките. Това ако не е бандитизъм, здраве му кажи!

  6. 6 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1188 Весело

    Голям смях! Как ще определиш минимално време на тръгване например по крайградски линии в агломерациите по които пътуват хора сутрин и вечер?! И ще сравниш например трафика по Асеновград - Пловдив с този по Малко Кадиево - Пловдив! Пълна простотия. Просто трябва да си оттеглят малоумните предложения и да и признаят, че са пълни некадърници! Еле този Цветков е министър анонимник!

  7. 7 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    "Депутати приеха "с отвращение" промените в закона за автомобилните превози"

    Два месеца по-късно, с отвращение този закон мина и през пленарната зала на парламента. Едни лобисти, спонсори на ГЕРБ, в пълно съответствие с наложените през последните двадесет години нрави си написаха закон, пуснаха го на подопечния министър, а той на Бойко. Бойко па го спусна на нечленоразделното депутатство от ГЕРБ, което в самотата си, повръщайки, натискаше с ентусиазъм копчетата на пулта пред себе си. За да превърне срамните текстове във факт.
    Е, сега чакаме цирка от второто четене, за да видим и другите срамежливци от групата, която вчера празнуваше байряма. Които са увързани в далаверата с въжета, вериги и други средства срещу боксуване....

    Ecrasez l’infâme
  8. 8 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Ка-пе-ес-ес- бе-ка-пе!

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  9. 9 Профил на nage
    nage
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Национализация на пенсионните фондове, централизация на пазара на автобуси, централна мегаагенция за европейски проекти, възхвала на Тодор Живков...

    Каква я мислихте, каква става, а? Но както се казва пътят към ада е постлан с добри намерения... Гласувайте си за борчета, щом толкова обичате да ви бият и насилват.

  10. 10 Профил на Alexander Lazarov
    Alexander Lazarov
    Рейтинг: 515 Любопитно

    много ми е интересно какъв ще бъде "критерият" за разпределение между превозвачите на вече крайния брой (ако наистина се приеме този закон) възможни часове на замиване на автобусите

    rm -rf /bin/laden
  11. 11 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Просто можеше да заложат в закона че часовете на тръгване трябва да са минимум през 30 мин.
    Сега това се прави със следната цел - конкуренцията е кой ще вземе пътниците първи.
    Затова и като жест на добронамереност автобусите за Варна и Пловдив примерно тръгват от софия в един и същи час.
    Получава се че три линии тръгват сутрин в един и същи час с по един автобус, а после до обяд никой.
    Не приемайте на нож всичко.
    Има и логични промени.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  12. 12 Профил на ikar82
    ikar82
    Рейтинг: 402 Неутрално

    От това по-голям лобизъм няма.Ако има пътници за дадено направление какъв е проблемът ,ако ще и десет фирми да тръгват по-едно и също време.Но сега ще отсвирим неправилните фирми ,а пък и допълнително ще вземем едни пари под масата.Ето заради такива малоумни закони в България никога няма да има свободна конкуренция,пазар и тази изкривена икономика с доморасли "бизнесмени" ще спира развитието на всичко нормално.

  13. 13 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Остава министрите и Боко да ми зададат интервалите през които ще ям, ще се чукам и ще ползвам тоалетна. Тези скоро ще надминат и най-"светлите' мечти на комунистите от началото на миналия век! И са също толкова, ако не и по-тъпи! Разликата е, че всички малоумщини правят не по идеологически причини, а за да наместят на кльопачката некои свои хора. За това съществува и държавата - за да могат нЕкои 'наши' хора да папкат, крадейки от залъка на всички останали.

  14. 14 Профил на Alexander Lazarov
    Alexander Lazarov
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#11] от "Десен":

    На мен простата логика ми говори, че ако имаше пътници, които да пътуват в тези часове до обяд все някой щеше да пусне един автобус.

    rm -rf /bin/laden
  15. 15 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Минимални или максимални интервали? Защото за мен няма смисъл да има минимален интервал. Това означава, че автобусите не могат да пътуват по-често от "веднъж на всеки час" напр. - Изцяло в ущърб на пътуващите.

  16. 16 Профил на Alexander Lazarov
    Alexander Lazarov
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#15] от "bestbuy":

    Ами то и обратното също няма логика... кой ще прави празни курсове?

    rm -rf /bin/laden
  17. 17 Профил на reality
    reality
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Скоро четох, за дистрибутор на лекарства в Европа, който инвестира солидна сума, за да оптимизират схемата му на движение от клиент до клиент. В министерството, ми се струва, че леко се надценяват. Да изготвиш такава оптимизация (на интервал на пътуване и/или маршрут и тн) качествено и смислено е нещо, което изисква капацитет, с който не разполага нито едно министерство в момента.

    Stupidity should be painful
  18. 18 Профил на gbj06554106
    gbj06554106
    Рейтинг: 571 Весело

    Ей, колко бързо се действа сега! Още не казал Борисов колко добре беше при Т. Живков, и министрите Му започнаха да изпълняват. Хвала на таквъз ръководители!

  19. 19 Профил на тони
    тони
    Рейтинг: 524 Неутрално

    добре бе... ГЕРБ не се спряха да творят глупост след глупост ...
    няма такива титани на мисълта ...

  20. 20 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    Не може ли само да ги задължите да си спазват разписанието и то да е публично и готово. Като искат през 5 минути да тръгват, ако искат през 30 или 3 часа. Извънредните автобуси по празниците Боко ли ще ги утвърждава, ама че идиоти. Между другото за справка на министъра, в момента има самолети които тръгват почти по едно и също време за една и съща дестинация. Страшен довод надбягвали се по пътищата, ами ДАИ да си върши работата, не само да прибира под масата и ще спрат да се надбягват.

  21. 21 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1525 Любопитно

    До коментар [#1] от "Кака Пена от село": Единственото правилно решение е ПАЗАРЪТ да определи автобусните линии.
    Ако има пътници - ще има линии.

    Како Пено, не съм съвсем съгласен. Има едно понятие известно като service public. За да не стават хората крепостни (селяни) ако не притежават коли и да имат мобилност без да са задължени да търкалят едни таралясници следва да се намеси политиката. Така е на много места е Европа.
    Рейсове (влакове) се пълнят логично предимно в пикове часове, печалбите от тогава се използват за "субсидия" на другите.
    Няма нужда да откриваме колелото, а да се поучим от установени "добри практики".
    Ама в БГ знаем е друго, в случая смърди на лобистични намеси...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  22. 22 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Автобусите които въобще ще тръгват, ще бъдат на;

    Роднина, милиционер, роднина, милиционер, роднина, милиционер, роднина, милиционер ...

    investments.dir.bg
  23. 23 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden
    Рейтинг: 789 Весело

    Те като върнат жителството, няма да има нужда от рейсове.

    а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  24. 24 Профил на Златин Златев
    Златин Златев
    Рейтинг: 1419 Гневно

    Поредното малоумие...

    "... а от малките населени места до големите да няма директни превози."

    " Той увери, че няма опасност малките населени места да останат без директни превози."

    Последно ще има ли директни автобуси от "малките" населени места до "големите" или няма да има?

    Какъв ще бъде и кой ще определя критерия кое населено място е "малко"?
    Ако е по брой на местното население - какво правим с дестинации като Пампорово (Чепеларе), Банско, Мелник, и т.н. които са възлови за българския туризъм?

    Какво правим и с други дестинации (Свищов) които имат сравнително малък брой местно население, но имат значение по отношение на българското образование (доколко последното е качествено е извън тази дискусия)

    Регулация трябва да има, дотолкова, доколкото се подсигурява конституционното право на свобода на придвижване.
    Всичко отвъд осигуряването на това право е лобизъм и създава предпоставки за корупция.

    "Ние не наследяваме земята на нашите предци, ние я взимаме назаем от децата ни." Индианска поговорка




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK