Паркирай скъпо

Последната концепция на Столичната община залага на-високи цени, за да се ограничи спирането в центъра

Паркирай скъпо

© Дневник




Платеното спиране в числа:


- 10 хил. са местата "синя зона" в момента
- 13.3 млн. лв. годишно са приходите от платеното паркиране
- 16 "паяка" вдигат неправилно спрелите коли


Въвеждането на ред в паркирането в София се отлага от години, подобно на поставянето на билбордове, разчистването на бездомните кучета и ред други проблеми. Най-новата концепция за паркирането в града вероятно ще заработи от началото на 2011 г., въпреки че от ГЕРБ, които имат мнозинство в Столичния общински съвет (СОС), се заричаха, че тя ще е факт до това лято.




Основната идея в концепцията е безразборното спиране да се ограничи чрез увеличаване на местата за платено паркиране, както и на цената за престой. В същото време не е осигурена алтернатива за шофьорите, като паркинги например. 


Приемането на новите правила се отложи с повече от половин година в очакване на промени в Закона за движение по пътищата. Те бяха приети на първо четене от парламента миналата седмица и до края на годината трябва да влязат в сила. Поправките ще развържат ръцете на общината.


Синя и зелена зона


Последният вариант за паркирането, който подготвя София, предвижда да има две зони - сега съществуваща синя плюс нова зелена. В момента има само една зона, която обхваща отделни улици от центъра, и там паркирането струва 1 лв. на час. Според плана синята зона ще се разпростре върху всички улици в идеалния център.


Най-общо това е пространството между булевардите "Пенчо Славейков", "Витоша", "Евлоги и Христо Георгиеви", "Данаил Николаев", "Сливница", "Опълченска" и "Скобелев". По проект цената на час престой там ще се увеличи от 1 на 2 лв. Зелената зона ще е разширение около синята - кварталите в близост до центъра, но ще обхваща само уличната мрежа, без местата около жилищните кооперации. Цената за престой ще е 1 лв. на час. Извън тези райони зелена зона ще има и около големите търговски центрове и пазарите.


За живеещите в центъра на града ще има годишен абонамент. Такъв беше въведен в началото на годината (70 лв.), но след жалба на граждани той беше отменен от Върховния административен съд. Съдът се позова на Закона за движение по пътищата, който в момента разрешава платено паркиране до 3 часа, а не денонощно.


Заради това общината се отказа да отцепи като синя зона още 2500 места, за които има решение на общинския съвет. След приемането на промените в Закона за движение по пътищата тези места ще станат платени, като бъде въведен абонамент за живеещите, обясни Марчело Доковски, съуправител на общинското дружество "Център за градска мобилност".


Гласуваните на първо четене в парламента промени в закона предвиждат фиксиране на времето за спиране да отпадне и да се въведат понятия "възмездно" и "безвъзмездно" паркиране. "Безвъзмездното" ще е за пространството извън платените зони.


Въпреки това ограниченията за определен час престой на платено място ще останат и ще бъдат регламентирани в общинска наредба, обясни зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов. За синята зона пак ще са два часа, а за зелената ще са три или четири, уточни той.


Проектоконцепцията, която беше предложена на обществено обсъждане през май, предвиждаше местата да бъдат разделени в три зони - синя зелена и жълта, на цена съответно 3, 2 и 1 лв. Първоначално идеята за жълтата зона беше тя да обхване всички улици в близките до центъра квартали като "Иван Вазов", "Красно село", "Лагера", "Изгрев", но по препоръка на архитекти беше решено тя да се разпростре и до по-крайни жилищни райони, но само около търговските центрове и пазарите.


В крайна сметка администрацията на общината е избрала улиците около моловете и пазарите да са част от зелената зона и така отпадна предвиденото тройно увеличаване на цената за паркиране в центъра.


"По мое мнение, а и кметът Йорданка Фандъкова мисли така, цена от 3 лв. за спиране в центъра е голямо увеличение и няма да постигне търсения ефект. При определянето на такива тарифи трябва да се търси икономическата логика, както и те да са обществено поносими", коментира Любомир Христов.


Немощни "паяци"


Приходите от синята зона, в които влизат и служебният абонамент, слагането на скоби и дейността на "паяците", са около 13.3 млн. лв. за 2009 г., обобщи Марчело Доковски. С тези средства се правят маркировка и колчета, плащат се заплати на контрольорите, поддържат се "паяците" и се помага на градския транспорт, уточни той.


В края на миналата година 4.5 млн. лв. от синята зона са отишли за разплащане с всички фирми, обслужващи градския транспорт. "Това доказва, че поетапно започва да работи идеята за обединяване на Столичната компания за градски транспорт и "Паркинги и гаражи", смята Любомир Христов.


Само с 16 "паяка" разполага Центърът за градска мобилност за вдигана на неправилно паркирали автомобили, от които само два могат да се справят с по-обемисти и тежки коли, които най-често нарушават правилата и затрудняват движението. От година центърът се опитва да купи 10 нови машини.


Първият конкурс, обявен в края на 2009 г., беше прекратен предсрочно, защото от центъра се усетиха, че са направили заявка за подемни коли с много малък двигател и те няма да могат да вдигат големите джипове и лимузини. Пред септември тази година беше обявен нов конкурс, но нито една фирма не е подала документи. Прогнозната цена за 10-те "паяка" е 1.5 млн. лв., като общинското дружество иска да ги вземе на изплащане.


В момента има около 10 хил. места, очертани като синя зона, но реално приходи носят 8 хил. от тях, твърди зам.-кметът по транспорта. Не е ясно с колко точно ще се увеличат платените паркоместа с въвеждането на зелената зона, защото те първо трябва да бъдат проектирани, след като общинският съвет приеме новата концепция. Почти сигурно синята зона в центъра ще нарасне на около 12 хил. места. 


Подземните паркинги - вечното несбъднато намерение


Подземните паркинги, които действително могат да разчистят улиците от паркирали автомобили и да дадат алтернатива на шофьорите, продължават да са само добро намерение за общината. "И сега има подземни паркинги около някои метростанции, но все още няма визия кой ще ги стопанисва", обяви преди време главният архитект на София Петър Диков.


Той даде за пример готовия гараж с 240 места под спирката на стадион "Юнак", който стои празен и безстопанствен. Диков заяви, че ще бъдат построени още 5 такива паркинга, но е много важно кой ще ги управлява. По негово мнение най-лошият вариант е общината да ги стопанисва. Другите варианти според него са публично-частно партньорство или концесия.


На съвсем друго мнение е зам.-кметът по транспорта Христов. Според него вече изградените около метрото гаражи и бъдещите при Централна гара, на бул. "Джеймс Баучер" и бул. "Цариградско шосе" трябва да бъдат стопанисвани от Центъра за градска мобилност. Новите паркинги ще са готови с пускането на новата метролиния, по план през 2012 г., твърди Христов. Общината има и още една идея за облекчаване на хората, които са принудени да паркират в центъра.


До края на 2011 г. ще бъде готова интегрираната електронна система за билети за градския транспорт - за метрото, тролеите, трамваите и автобусите с възможности за комбиниране на различните видове превозни средства. Идеята е хората, паркирали в подземните гаражи на метростанциите, да използват платената такса като билет в транспорта. Така гражданите ще бъдат поощрявани да не влизат с колите си в центъра на града, каза Христов. Именно затова според него Центърът за градска мобилност трябва да стопанисва гаражите.


Народопсихология и криви сметки


През лятото на дискусия за проблемите с паркирането в европейските градове Джеймс Тоал, представител на голяма компания - оператор на паркинги, предупреди, че много трудно ще се намерят инвеститори за подземни гаражи в Източна Европа. Причината е, че приходите от един среден гараж с 300 места в Западна Европа са средно 1 млн. евро годишно, а в Източна - едва 352 хил. евро.


Хората от източната част са по-малко склонни да плащат за паркиране, показва проучване на компанията на Тоал. Освен това експертите са установили, че на гражданите им отнема средно по 3 години да свикнат да паркират под земята, пък било то и безплатно. "На паркингите не трябва да се гледа като на място, което да носи много пари кеш.


С такова остаряло мислене никога няма да се реши проблемът", предупреди друг участник в дискусията - Ерик Дюбоа от общината на белгийския град Антверпен. Администрацията на града е започнала да работи по нова концепция преди 7 години и е избрала да прави паркинги чрез публично-частно партньорство. Антверпен обаче субсидира частниците, за да може да се поддържат по-ниски цени и така хората да започнат да използват гаражите.

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4551 Неутрално

    не се накрадоха

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Надявам се моловете и големите магазини да имат неплатени паркинги с ограничен по време престой- иначе как ще ме поощрят да купувам от там?

  3. 3 Профил на nmemory
    nmemory
    Рейтинг: 352 Весело

    В центъра на Приж 1ч е 15 евро. Това е не да смучат от народа а да го накарат да спазва правила, да не си катерат колите по тротоарите и да походат малко пеша, здравословно е.

    рам памет решения
  4. 4 Профил на caky
    caky
    Рейтинг: 237 Неутрално

    В Англия само влизането е 8 лири,паркинг се плаща отделно

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4551 Неутрално

    какво общо има тук англия

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 858 Неутрално

    До коментар [#2] от "canuck99":

    Ами те си го имат, ама повечето са "тарикати" и не губят време с паркинг, а си паркират по улиците около входа.

  7. 7 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1101 Неутрално

    ха дано да го въведат по-скоро и това за крайните квартали около търговските зони.
    на пазара красно село е ужас, живущите не можем да минаваме, защото има разни москвичи и жигули, паркирани перманентно, в които продавачите от сергиите си държат картофите.

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4551 Неутрално


    До коментар [#7] от "Камен":

    работещите в зонат се договарят на черно със служителите на зоната. това е обществена тайна както и фалшивите талони. така че проблемите ви само ще се увеличат.
    внимавайте какво си пожелавате

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на Petar Pountchev
    Petar Pountchev
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Най-сетне малка крачка в правилната посока! Стига сиромахомилски хленч! Три зони обаче дават повече възможности за балансиране и по-добри доходи за общината.

  10. 10 Профил на kung_fu_cee
    kung_fu_cee
    Рейтинг: 8 Разстроено

    "Последният вариант за паркирането, който подготвя София, предвижда да има две зони" - първата платена (за живущите и хората без привилегии) и безплатна за привилигированите (полицаи, мутри и др. общински и държавни служители).

    Винаги, някъде има по-добър от теб - просто се опитай да го стигнеш.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK