Аутсорсинг в сектора на човешките ресурси – звучи чудесно, но как се прави

Аутсорсинг в сектора на човешките ресурси – звучи чудесно, но как се прави

© Shutterstock



През последните години аутсорсингът на услуги стана изключително популярен и в България и въпреки кризата (или благодарение на нея) бизнесът осъзна, че е по-добре да остави "мръсната" работа на някой подизпълнител и да се фокусира върху потенциалните възможности за растеж. Говорейки за пазара на труда в частност, финансовата нестабилност предизвика и някои положителни резултати – пазарът "преся" кадрите, балонът на необоснованo високите очаквания за високо заплащане се спука, посредниците станаха по-гъвкави и приспособими към новите условия и започнаха да предлагат алтернативни услуги като т.нар. recruitment process outsourcing (RPO).


Какво всъщност представлява аутсорсингът на процесите за подбор на персонал?


Според независимата организация Human Resources Outsourcing Association това е форма на аутсорсинг на бизнес процеси (RPO), при която работодателят изнася или прехвърля всички или част от своите дейности по подбора на персонал на външен доставчик на услуги. Аутсорсинг доставчикът действа като вътрешен за компанията бизнес отдел за подбора на част или всички работни позиции. Доставчиците на RPO услуги управляват целия процес по подбора и наемането на персонал – от планиране на работната сила, изготвяне на стратегия за подбор и профила за работните позиции, интервюиране и оценка на кандидатите за работа, до въвеждане на новия служител в работата, в т.ч. екип, технологии, методи на работа и видове отчетност на резултатите.




Според специалистите пазарът на т.нар. RPO услуги се очаква да достигне от 2.1 до 3.1 милиарда щатски долара в световен мащаб през 2013г., като ще обхване всички по-големи региони. Междувременно RPO услугите предлагат все по-комплексни решения, в това число продуктов инструментариум за планиране на работната сила и позициониране на работодателска марка, както и приложение на най-добрите практики за измерваемост на бизнес операциите като Six Sigma и принципите LEAN.


Но за да бъде успешен един RPO бизнес, той изисква доказан опит в предоставянето на услуги, добра репутация и референции от клиенти; конкурентна цена, която да помогне на клиентите да намалят своите разходи; дългосрочен партньор, който да познава в детайли социокултурната среда; финансова стабилност на доставчика на услугата; дизайн и високо качество на услугата; силни позиции в сектора на подбор на персонал; възможности за предоставяне на услугата в цял свят; гъвкави решения за управление на таланти; предоставяне на услугата на място и подкрепа при промяна на управленския екип, ако се налага такава.


През май 2009 г. анализаторите от NelsonHall публикуваха доклада "RPO на прицел", който анализира 28 доставчика на RPO услуги от цял свят. Според него пазарът на аутсорсинг на процесите за подбор на персонал ще достигне 3.1 милиарда щатски долара в световен мащаб през 2013г., като близо половината от тях ще бъдат генерирани в региона на Европа ($ 1,060 милиарда). Секторите, които представляват най-голям пазар за RPO услуги през 2008 г., се нареждат, както следва: финансови услуги (19,3%), производство (19%), търговия на дредно и потребителски услуги (9,4%), правителство и защита (8,7%), технологии и ИТ (8,2%), здравеопазване (7,2%), телекомуникации (6,8%), енергетика (5,6%), професионални услуги (3,9%), транспорт (3,9%), медии и забавления (2,7%), други (5,3%).


Какви са стимулите


Най-големите стимули за аутсорсинг на подбор на персонал според доклада на NelsonHall са нуждата от намаляване на разходите, търсене на по-квалифицирани таланти, подобрение на процесите и по-добро обслужване, гъвкавост при пиковете и спадовете на бизнес дейностите, опит и ноу-хау в областта на подбора на персонал, съобразеност със законовите разпоредби и управлението на риска, "увеличаване" до максимум на работодателската марка, намалено време при попълване на работните позиции, по-добра технология и достъп до най-новите инструменти, както и необходимостта клиентът да се фокусира върху ключовия си бизнес.


Пример за успешна реализация на RPO решение е базираната във Виетнам финансова организация Techcombank. През май 2010 г. тя обяви, че продължава да работи с международно признати консултанти, които да предоставят на компанията "от-до" решения за аутсорсинг на подбор за персонал с цел да подпомогнат растежа на банката, осигурявайки й висококачествени кадри. Techcombank премина през множество кадрови промени, в т.ч. изграждане на нов екип, наемане на 1,500 нови служители и изграждане на постоянен поток от кандидати, съобразен с плановете на компанията за растеж на фона на изключително конкурентния местен пазар и липсата на вътрешни ресурси за подбор, задържане и развитие на персонала.


Ситуацията в България


В България също се наблюдава растящ, макар и плах интерес към тази услуга, най-вече в сектора на обслужването на клиенти, напр. при т.нар. кол центрове, производството и бързооборотните стоки. Това е пряко свързано с изграждането на бизнес от самите основи и разкриването на много нови работни места, или пък, говорейки за сектора на производството, с флуктуациите при бизнес поръчките и необходимите производствени обеми.


Всъщност RPO услугите са по-често срещано решение при малките и средни предприятия, а не само при големите компании, тъй като по-малките организации търсят същите ползи от аутсорсинга на процесите за подбор на персонал, а именно намаляване на разходите, привличане на по-добри таланти, подобрени процеси и по-добри технологии и обслужване.


Въпреки прогнозите за ниски обеми при наемането на нови служители в момента има повече кандидати от когато и да било преди поради директния ефект от финансовата криза и наложилите се масови съкращения. Ето защо вътрешните отдели "Човешки ресурси" срещат трудности при скрийнинга и избора на най-добрите кандидати за работа и затова се обръщат към аутсорсинг специалисти. Не на последно място RPO услугите са достатъчно гъвкави, защото позволяват увеличаване и/или намаляване на тези обеми без предварително фиксирани годишни бюджети, а според обема работа, който имат.


Да, кризата доказа силата си да предлага нови възможности, било то и само с цел за оцеляване. И "сървайвърите" ще са тези компании и индивиди, които измислят, предложат, въприемат и предоставят висококачествени алтернативи на традиционните и вече недостатъчно успешни услуги.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на redneckyt
    redneckyt
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "бизнесът осъзна, че е по-добре да остави "мръсната" работа на някой подизпълнител и да се фокусира върху потенциалните възможности..."

    да, работата е мръсна - както вашата, така и тази която предлагате на тази които си търсят работа...
    добре че си го признавате поне...
    понякога, осъзнаването е първата крачка към прогреса
    признам че малко се съмнявам, но дано и във вашия случай да е така
    нищо лично, обаче - само лош опит...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_Great_Depression
  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    "бизнесът осъзна...."

    а ние осъзнахме,че аутсорсингът е начин И да се източва фирмата...

  3. 3 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    "Говорейки за пазара на труда в частност, финансовата нестабилност предизвика и някои положителни резултати – пазарът "преся" кадрите, балонът на необоснованo високите очаквания за високо заплащане се спука, посредниците станаха по-гъвкави и приспособими към новите условия и започнаха да предлагат алтернативни услуги като т.нар. recruitment process outsourcing (RPO)."
    Необосновано високите очаквания за високо заплащане въртящо се в кухината на Н.В. е диагноза на аутсорсинга на .. хора. Хората като мебели или посуда...
    Било положителен резултат, ама само за HR "специалисти", които предполагат, че главаната им задача е да открият на "пазара" безплатен труд. "нови възможности, било то и само с цел за оцеляване.", както многоумно обяснява Н.В.
    Да бе. "мръсната" работа на някой подизпълнител Ви отива Наденце. Въобще, боклуджийство и съпроводения с него морал са крещящо представени в малоумния текст.
    Да ви и у нещастните селяндури, дето пък и се хвалите с клошарството си. Душевното де.

    Ecrasez l’infâme
  4. 4 Профил на TheBelia
    TheBelia
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#3] от "Graf":

    Браво Графе!

    I'm not angry. They just suck. It's that simple.
  5. 5 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1441 Неутрално


    До коментар [#3] от "Graf":
    А това не е ли законно връщане на трудовите посредници ?


    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  6. 6 Профил на divnec
    divnec
    Рейтинг: 8 Неутрално

    всъщност звучи ужасно за изпатилите и интересно за амбициозните празноглавци, но на тях и без това не може да се помогне

  7. 7 Профил на rossitsa_11
    rossitsa_11
    Рейтинг: 8 Неутрално

    RPO е косвено послание "за нас вие сте абсолютно заменяеми и без значение", в този смисъл според мен скоро тенденцията, поне сред компаниите, които го искат това прословуто конкурентно предимство, ще бъде обратна на описаната.

    Разбирам защо е написан текстът - авторката управлява компания, която предлага точно тази услуга, но все пак не разбирам как в едно изречение може да се комбинират "аутсорсинг" и "привличане на таланти". Някой вярва ли си наистина?!?

  8. 8 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#7] от "rossitsa_11":
    То и процесите на хедхънтинга и аутсорсинга са противиположни неща, но във България някакси се обединяват в едно цяло...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  9. 9 Профил на Darth Чебуратор
    Darth Чебуратор
    Рейтинг: 638 Весело

    Платена публикация.

    Отново в бан за "нарушение" на прогербаджийската агитпроп линия на "Дневник"
  10. 10 Профил на nabludatel_2
    nabludatel_2
    Рейтинг: Неутрално

    този т.н. аутсорсинг е новият вид модерно робство, това си е лично мое мнение, и го казвам от личен опит

  11. 11 Профил на rumenvl
    rumenvl
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Lean Recruitment = Lean Thinking
    Ако персонала за една фирма не е ключов а по скоро сраничен фактор ще и е трудно да остане дълго конкурентоспособна.
    Сигурен съм че могат доста ефективно да се запълват позиции с аутсорснат набор на персонала но ако аз имах фирма никога не бих оставил на друг да избира хората в нея. От търговците ще зависи колко ще печеля. От Финансите ще зависи дали ще оцелея през кризата или ще ми инвестират всичките пари във фалиращи дружества от Счетоводството дали няма да ме вкарат в затвора за данъци от атвоката ще зависи дали клиентите ми ще си спазят договора то работника който е способен не само да работи и да мисли ще оптимизира процеса и ще донесе позли а от мен като шеф зависи да избера всички тези хора. Ако и това предам на друга фирма чудя се кое за мен тогава е ключов фактор... да убедя инвеститорите да инвестират при мен а ... я ги зилъжа я не

    Един външен консултант има няколко добри кандидата и няколкло добри клиента. На кой клиент кой кандидат ще предложи той решава. Или на кой първи ще предложи най добрите.. Дааа мерси за офертата.

    Гледайки авторката на статията си мисля какво ли се занимавам да пиша под платени статии.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK