Новият план за движение в София е почти готов, ще струва 2 млн. лв. на общината

Новият план за движение в София е почти готов, ще струва 2 млн. лв. на общината

© Юлия Лазарова



Генералният план за организация на движението в София, който трябва да предложи мерки за облекчаване на трафика, ще е готов до края на годината. Това съобщи днес зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов при представянето на поредната част от разработката от консултанта "Мот Макдоналд", който беше нает от общината да изработи генералния план.


За изработването на план за движението се говори от години, тъй като последният е от 2004 г. Веднъж беше платено на японската "Падеко" за нещо подобно, но идеите не бяха използвани. Общината обяви обществена поръчка за нов изпълнител през 2008 г. и тогава документи подадоха "Мот Макдоналд" и френско-британското дружество "Луи Берже".


На 7 ноември 2008 г. първоначалната процедура беше прекратена, защото и двата кандидата са били отстранени. Месец по-късно поради "необходимостта от спешното изготвяне" на плана същите дружества бяха поканени от общината на пряко договаряне, спечелено от българския клон на британската компания "Мот Макдоналд", като стойността на поръчката беше 2.3 млн. лв..




"Мот Макдоналдс" извършва строителния надзор на проекти на Национална агенция пътна инфраструктура. Фирмата беше замесена в скандала от началото на 2008 г. с бившия директор на агенцията Веселин Георгиев-Батко.


Консултантът сключи договор с общината през пролетта на 2009 г. и по договор трябваше да е готов с плана за една година. През пролетта на тази година срокът беше удължен, но компанията не беше наказана с неустойки. Обяснението затова беше, че за закъснението е виновна по-скоро администрацията на общината, която не е подала навреме необходимите на консултанта данни.


"Такава подробна експертна разработка трудно можеше да бъде изработена със собствен ресурс на общината", коментира днес Любомир Христов. Той призна, че общината няма да се съобрази с всички препоръки на консултанта. "За някои мерки общината няма технологична готовност", уточни той.


Общинският съветник Мартин Заимов, който е председател на работната група от общината по изготвянето на генералния план, обяви, че допълнителните ползи от работата на консултанта е обучението на общински екип, който ще може да прави транспортни модели за бъдещи проекти на общината.


В представената вчера част от генералния план за движението в София "Мот Макдоналдс" представи проучване на движението по 43 кръстовища на София, като посочи четири най-опасни, на които стават най-много инциденти. Анализът показва, че най-опасното кръстовище в София е кръговото движение при "4-ти километър", където средногодишно стават по 700 пътни инцидента. Консултантите предлагат там да се постави светофарна уредба, да се обособи бус лента и да се изгради пешеходна и велосипедна алея. Другите кръстовища, които влизат в статистиката с най-много пътни произшествия, са на булевардите "България" и "Акад. Ив. Е. Гешов", "Константин Величков" и "Александър Стамболийски", "Константин Величков" и "Тодор Александров".


Според зам.-кмета по транспорта преустройството на кръговото кръстовище на "4-ти километър" е един от проектите, който може да се реализира скоро - следващата година. Там ще има нова организация на движението и във връзка с новата спортна зала в района, уточни Христов. По думите му генералният план ще се изпълнява в 5-годишен период и ще търпи развитие.


Експертите предлагат още изграждането на буферни подземни паркинги в периферията на града, който да ограничат влизането в центъра и промени в цените за "синя зона, като цената на час се увеличава след първия час престой, да има различни цени на паркирането в различните часови зони и удължаване на времетраенето на синя зона до събота 14 ч.


Функциониращи подземни паркинги следващите години ще бъдат довършени и изградени около метростанциите, уточни Любомир Христов. За други общината засега няма готовност. С препоръките за синя зона кметството също няма да се съобрази.


Подготвеният проект на наредба за паркирането, който беше изготвен от работна група от общински съветници и общинската администрация, предвижда две зони за паркиране - синя и зелена. Синя зона ще е в рамките на сегашните места за платено паркиране, но цената ще се увеличи от 1 на 2 лв. за час престой, а зелената ще обхваща улиците в кварталите близки до центъра на града, както и около моловете и пазарите и там паркирането ще е срещу 1 лв. на час. За централната част ще остане ограничението от максимум 2 часа престой, а в периферната част ще е до 3 или 4 часа.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1079 Неутрално
  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#1] от "хм":

    "Такава подробна експертна разработка трудно можеше да бъде изработена със собствен ресурс на общината", коментира днес Любомир Христов. Той призна, че общината няма да се съобрази с всички препоръки на консултанта. ....
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Така е,адаш

  3. 3 Профил на каруцар
    каруцар
    Рейтинг: 532 Разстроено
  4. 4 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1416 Весело

    "Общинският съветник Мартин Заимов, който е председател на работната група от общината по изготвянето на генералния план, обяви, че допълнителните ползи от работата на консултанта е обучението на общински екип, който ще може да прави транспортни модели за бъдещи проекти на общината."


    И почне една самодейност...

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  5. 5 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1416 Гневно

    " Новият план за движение в София е почти готов "
    КАТО СТАНЕ ГОТОВ НИ УВЕДОМЕТЕ А СЕГА ЩО МЕ УВЕДОМЯВАТЕ ЗА НЕЩО КОЕТО Е В ДАЛЕЧНО БЪДЕЩЕ.
    ДЕСНИЯТ КОМУНИСТ НАЛИ КАЗА, ЧЕ НЕ ИСКА ДА ЧУВА ПОВЕЧЕ "ЩЕ"

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  6. 6 Профил на drachan
    drachan
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Въпросът е докога ще издържи автопилота.

  7. 7 Профил на poi
    poi
    Рейтинг: 8 Неутрално

    1) мот Макдоналд вече не е английска фирма , българска, която отлично знае къде и колко да дари за да вземе договор.
    2) Идиотското предложение да се сложат светофари на кръговото на 4-ти км. ще доведе до огромни задръствания, особено в пиковите часове. Много по-лесно и да се обучават шофоьорите, как се навлиза и излиза от кръгово - тъй като в момента 99% от тях се паникьосват .

  8. 8 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 534 Гневно

    "Такава подробна експертна разработка трудно можеше да бъде изработена със собствен ресурс на общината", коментира днес Любомир Христов...
    Да, Христов, очевидно е, че сте жалка шайка бездарни некадърници, които умеят само да усвояват. Колко му е да похарчиш едни 2.3М за да някой ти обобщи нещо, което всички, които карат автомобилите си в София знаят прекрасно.
    53 500 лева на кръстовище... Евала.
    Плюс гениалните прозрения за създаване на паркинги...
    Нещастници.

    Умен и красив жълтопаветник.
  9. 9 Профил на mombo
    mombo
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#7] от "poi":

    да се обучават всички водачи да дават мигачи и тогава хората няма да ги е страх да влизат на кръговото;
    да се вдигнат пешеходните пътеки, а не да излизаш от кръговото и да запушиш движението, че преминават хората от/за спирката;
    .
    .
    .

  10. 10 Профил на dejo
    dejo
    Рейтинг: 233 Неутрално

    По-добрия подход е да се правят обучения на служителите и да има звено, което непрекъснато да събира данни за движението в София и да предлага промени в пътния план.

    2.3 млн. лв за един проект. Ами след 5 години? С тези пари спокойно могат да плащат заплати по 1000 лв на 20 човека 7-8 години... т.е. дори да се включат скъпи обучения и големи заплати сметката пак излиза.

  11. 11 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    не са много парите, но човек трябва да е сляп, за да не види какви са очевадните проблеми на движението в София.

    още повече, че вече за ВТОРИ път се плаща за едно и също нещо.

  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 75 Неутрално

    Основният потенциал за намаляване на трафика е в орязването на броя коли, за които очевидно няма място. София има 2 пъти повече автомобили на жител, отколкото Берлин. Леко така едно заграждане на тротоарите и градинките, да не може да се паркира къде ти падне, и 80% от колите на софиянци ще хартисат, защото ще останат без място за домуване. Собствениците им ще трябва да ги продадат, или закарат на село. 80% по-малко коли = 80% по-малко трафик.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  13. 13 Профил на poi
    poi
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В допълнение към :7 -и какво, по дяволите, правят спирките на автобусите и тролеите на средните зони на кръговото на 4-ти км. Алоооо ,общинските добре платени чиновници, разходете се до там за да видите, че 100% от пътниците към центъра идват от страната на казармите .
    Прав е 9 - направете вдигнати пешеходни пътеки от другата страна и нещата на 90% са уредени.
    Но по ви идва , имайки предвид настъпващите празници , да дадете договорче на някой братовчед да оформи тези предложения.
    Нещастници, канцеларски плъхове, дайте 1000 лв. на студент 4-та година от ВИАС и ще ви спретне плана .

  14. 14 Профил на Marin Pavlov
    Marin Pavlov
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Общината не може да изготви план. Ще плати на консултанта, но няма да приеме всички препоръки. Тъй като всички препоръки не са приети, консултанта не може да бъде отговорен за това, че промяна към по-добро няма да се случи.
    Резултат: ще се похарчат едни пари, ефект = 0.
    Парите са нашите пари!!!!!!!!!!!

  15. 15 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1487 Неутрално

    Това кръгово иде да покаже на олигофрените от СО, че работата не е толкова елементарна. Светофар, кръстовище, надлез, кръстовища на две нива - прекрасни съоражения, но се използват след точни сметки, иначе може да имат обратен ефект. Кактов случая - на това място имаме магистрала, минаваща отгоре, отдолу огромно кръгово, с три ленти, може би най-скъпото ни кръстовище в цялата страна. И същевременно, може би и най-натовареното в цялата ни страна. Защото тая работа не е толкова елементарна и няма пряка връзка между кръстовище на две нива и отпушване на задръстванията. А светофарите само ще засилят задръстванията, което пък наистина ще намали катастрофите, просто щото ще стават с 3 км в час, вместо с 30. Но не е това начина, според мен...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  16. 16 Профил на mickmick
    mickmick
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Голям майтап - светофари на четвърти километър!?!? За справка погледнете какво става на сфетофара на околовръстното със Симеоновско шосе. Задръстването по околовръстното стига 500-600 метра на 2 реда.
    Т.е. цялата лента от плиска към четвърти километър ще е задръстена с коли. Класика.

  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 75 Неутрално

    До коментар [#16] от "mick":

    Taка е, mick. Както написа Карбовски в "Казармагедон", понякога трябва да избираш - или старото куче да те нае*а, или да го застреляш със зачисленото оръжие и го да лежиш 20 години за убийство. Страхувам се, че на автоталибаните в София това ще бъде изборът цял живот - от взимането на шофьорска книжка, до преклонна старост. Защото само докато реализират набелязаните мерки, в града ще са се пръкнали още 200-300 хиляди автомобила. Където в моя блок почина собственикът-пенсионер, там се настани веднага семейство от провинцията с 2 до 4 семейни автомобила, паркирани изключително по тротоарите и остатъците от зелена площ. Прилича ми на вица, където германците нападнали Китай...

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  18. 18 Профил на Елена Ангелова
    Елена Ангелова
    Рейтинг: 796 Весело

    Абе, що 2. Може и 20. Много тънко, а? Ние толкова сме свикнали да ни крадат, че то не е за вярване.

    Елена
  19. 19 Профил на mickmick
    mickmick
    Рейтинг: 595 Неутрално

    До коментар [#18] от "Елена Ангелова":

    Да преди време направиха системата с ел.карти за градския транспорт за 60 милиона мисля. С толкова пари можеха да купят огромно количество нови автобуси, че и трамваи...

    Имам чувството, че има правило за обществените поръчки, всички цени са завишени 100 пъти.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK