Клипът "Презерватирай се" струва 11 хил.лв

Кадър от клипа "Презерватирай се"

© Дневник

Кадър от клипа "Презерватирай се"



Видеоклипът на тазгодишната кампания срещу ХИВ/СПИН, организирана от програмата за превенция към Министерство на здравеопазването, струва 11 хиляди лева. Изработката му е финансирана със средства на Глобалния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария.


Това се казва в отговора, който Министерството на здравеопазването изпрати на въпросите на "Дневник" за изработката и цената на видеоматериала, който предизвика гневни реакции в социалните мрежи.


В съобщението се посочва, че заради групата, към която е отправено посланието, съзнателно е търсена провокация, каквато е практиката в САЩ и Западна Европа. От министерството посочват примери за подобен род клипове, излъчвани в други страни. Подборът, разпратен в съобщението, можете да видите в тази статия.





Видеото е поръчано от Програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН" към министерството  и не е минавал през одобрение от здравното ведомство. Изработен е от "Фен ТВ", ръководител на творческия екип е Камен Воденичаров, уточняват от министерството.


"Отговорността е наша. Целият творчески екип заставаме зад клипа", коментира Камен Воденичаров, цитиран от dariknews.bg. За първи път на 1 декември стана толкова голяма дискусия - и в онлайн пространството и в другите медии, коментира още той. Воденичаров подчерта, че клипът не е одобряван от Министерството на здравеопазването, защото негов поръчител е програмата за превенция. Парите са от глобалния фонд. "Какво друго, освен брутално послание да отправим към нашето заспало общество, за да се събуди и да види този проблем", казва още той.


"Клипът с мото "Презерватирай си" е насочен към младежите между 15 и 29 години, а целта му е да популяризира опасната болест и начините, по които да се предпазват от нея. Поради тази причина умишлено е търсен и провокативният елемент в него", се посочва в съобщението на здравното министерство.



От министерството допълват, че доказателство за адекватността на подхода им е фактът, че той е бил предпочетен от фокус-група ученици от 11 клас. На младежите били показани два проектоклипа - един с непровокативно съдържание и този вариант, и фокус-групата се спряла на провокативния клип.


"Практиката в САЩ и Западна Европа е аналогична, там се залага на разпространението на провокативни информативни материали, какъвто е и този клип", се подчертава в писмото.


От здравното министерство посочват поредица от примери в световната практика, които според тях илюстрират тезата им:




Клиповете се излъчват безплатно, става известно от съобщението на министерството.


В него се посочва, че "превенцията на ХИВ и СПИН е социално отговорна задача и световната практика е провеждането на подобни кампании да се осъществява с доброволната помощ на всички медии".





Деница Сачева, управител на PR агенция Intelday Solutions:


Клипът разчита на провокацията, предизвика коментари из социалните мрежи и форумите и действително насочи вниманието към това, че днес е Световният ден за борба със СПИН-а, но не смятам, че провокацията и скандала са удачен начин за привличане на вниманието към този проблем. Това коментира Деница Сачева, управител на PR агенция Intelday Solutions, която специализира в здравни проекти. По думите й много по-ценно е да провокираш мисленето по темата, отколкото емоциите, както в този случай. Сачева дава пример с аналогична кампания на Министерство на здравеопазването във Великобритания, чийто слоган е "Act Aware" (Действай съзнателно). "Истинската превенция на разпространението на СПИН е именно да се живее съзнателно", допълни тя и обясни: "Този клип казва: можете да правите каквото си искате, с когото искате и както искате, но използвайте презерватив. Идеята на една такава кампания не би трябвало да е да насърчава безразборния секс или употребата на наркотици, а да се насърчава безопасното поведение. Не е работа на държавата да прави провокации". Управителят на Intelday Solutions коментира още, че една кампания срещу СПИН-а би следвало да се бори със стигмите и стереотипите, които битуват в обществото за разпространението на вируса, а не да ги затвърждава. "Тук се удря по елементарната, тънката струна", обръща внимание тя и допълва: "Освен това модерните кампании би трябвало да са интерактивни, за да могат тези млади хора, към които са насочени, да общуват чрез това послание, да го доразвиват, да го обогатяват със своите лични истории."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK