
© Красимир Юскеселиев
Българските ученици имат елементарна грамотност - могат да четат и да пишат. Но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст. Те не могат да осмислят и оценяват много добре предоставената им информация.
Това са част от изводите от международното изследване за постиженията на учениците PISA 2009 г., което беше представено днес. То се провежда на три години, като през 2009 г. в него са участвали 65 държави.
Всяка година се поставя акцент на една от трите измервани области: четене (2000 г.), математика (2003 г.) и природни науки (2006 г.). Тази година акцентът е отново върху четеното.
В България е обхванало над 4500 ученици, основно в девети клас, от 179 училища. Само 2.8% от тях имат високи резултати, които им позволяват да развият компетенциите си.
Като цяло България се представя по-добре в изследването спрямо данните от 2006 г., защото децата, които са под критичния минимум, са с 10% по-малко. "Това не трябва да ни успокоява, защото България заслужава по-добри резултати", заяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.
Резултатите от проучването показват и голяма разлика в развитието на момичетата и момчетата. Тя е почти две години в полза на момичета, като единствената страна с по-лош резултат е Албания. "Причините за това са комплексни, като вероятно основно трябва да се потърсят в учебното съдържание, които определено са прекалено академизирани", смята Дамянова.
"Изучаваните текстове са по-разбираеми за момичетата", смята Светла Петровa, координатор на изследването в България. Според нея тези данни трябва да се изследват много професионално, като причина може и да феминизирането на учителската професия и по-добрата координация с момичетата.
Резултатите на българските ученици са силно повлияни от социално-икономическата среда. Основната тенденция е децата на родители с висок образователен и социален статус да се справят по-добре в училище от връстниците си от бедни и необразовани семейства. При равни условия в България майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето в училище. Освен това влияние оказват и средствата, които се отделят за издръжката на един ученик в отделните държави – зад повечето пари са и по-високите постижения.
Според данните децата четат основно списания, като 21% от участниците смятат, че четенето на книги за удоволствие е загуба на време.