Клипът "Презерватирай се" е нарушил правилата за етична реклама

Кадър от клипа

© Дневник

Кадър от клипа



Сдружението на рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България, смята рекламата "Презерватирай се" от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването за несъобразена с етичните  стандарти в бранша.


След подадена жалба Националният  съвет по саморегулация (в който влизат Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции -България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) излезе с решение, че тв клипът не отговаря на  националните правила за отговорна комуникация и препоръча на министерството да го преработи в пет дневен срок.


Ако това не се случи или институцията не прекрати излъчването му, съветът по саморегулация ще използва правомощията си по Закона за радиото и телевизията и ще изиска от тв и радио операторите да спрат разпространението на рекламата, обясни пред "Дневник" председателят на Етичната комисия към съвета Гриша Камбуров.




Видеото, което предизвика гневни реакции в социалните мрежи с послания от типа: "Знаете ли откъде ви влизам? През парадния вход и през задния двор, през свирката"....., се оказа дело на "Фен ТВ", а ръководител на творческия екип е бил Камен Воденичаров. Заснемането е струвало 11 хил..лв.


В мотивите към решението се казва, че "Презерватирай се" противоречи на етичните правила да бъде "изготвена с чувство за отговорност към потребителя и обществото". Както и че нарушава добрите нрави и общественото доверие в рекламата.

Клипът е от официалната страница на кампанията

"За съжаление използването на неподходяща лексика и жаргонен език са недопустими за кампания, чиято тема са животът, смъртта, щастието и нещастието на много хора. Липсата на каквито и да е информационни, естетически и професионални качества подкопава доверието в добрата кауза и в рекламните агенции", се обяснява още в решението на НСС.


Председателят на етичната комисия Гриша Камбуров заяви, че все още не са получили становище по казуса от Министерство на здравеопазването. По думите му техни представители са били поканени на заседанието на етичната комисия, но не са се отзовали.



M-tel ще трябва да преработи коледния си клип


Междувременно НСС взе решение и по жалба срещу телевизионна реклама на телеком оператора M-tel. Според жалбоподателя клипът с главни герои Дядо Коледа и Снежанка е неподходящ за деца и злоупотребява с доверието на потребителя. Етичната комисия също счита, че рекламата не е изготвена с чувство на отговорност към обществото и още, че нарушава правилото, когато се предава информация под линия, тя да бъде видима и четлива.


В становището на M-tel по случая се казва, че рекламата им е търсела нестандартен и хумористичен творчески подход  и не е целяла да внушава неетични послания. "Единствените цели са да се отличи търговската комуникация на фона на конкурентната в контекста на Коледата", обясняват от дружеството.


Според решението на НСС компанията трябва да преработи клипа си в рамките на пет работни дни или да прекрати излъчването му. Решенията на етичната комисия са задължителни за членовете на НСС, какъвто е и M-tel.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tanuco
    tanuco
    Рейтинг: 233 Неутрално

    11 hiliadi, ne miliona!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  2. 2 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    Явно има грешка - "Заснемането е струвало 11 млн.лв." Онзи ден ставаше въпрос за 11 000 лв. Не че и те не са много за тая простотия.

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb
  3. 3
    ****

    Този коментар беше изтрит в 20:51 на 07/12/2010 от неговия автор.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4633 Неутрално

    Аз пък мисля, че клипът е направен така, защото е насочен към рисковите групи, а те използват точно такъв жаргон. И не е търговска реклама на стока, ами информационен клип на разяснителна кампания. Защо го мерят с аршина, с който мерят рекламата на мастика "Пещера", на Узаки Зорбас", или на бира "Леденика"? "Влизам през задния вход" е метафора на научното "инфектиране през лигавицата на ректума". Но е много по-запомнящо се. Лично мое мнение.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  6. 6 Профил на Биг Дик
    Биг Дик
    Рейтинг: 458 Гневно

    Това вече става напълно абсурдно! Предлагам да бъде сезиран Конституционният съд, както и да бъде организиран Народен съд за авторите и поръчителите на клипа!
    Пожелавам "Добро утро!" на Националния съвет по саморегулация на рекламодателите и много се радвам за тяхната активност. Ама нещо ми намирисва на двоен стандарт! От воле мога да дам няколко примера за популярни български телевизионни реклами, които не само "нарушават добрите нрави и общественото доверие в рекламата", но и откровено обиждат интелигентността на зрителите.
    Вече имам сериозни съмнения, че зад цялата тази истерия стои не само чисто естетичен спор, но и финансови интереси. Абсурдно е. За случая с новороденото в Горна Оряховица не се надигна такава могъща вълна от "всенародно възмужещние", отколкото срещу това клипче....

  7. 7 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1683 Неутрално

    Е, в рекламата на MTel и без това я съкратиха и малко хора са разбрали,че дядо Коледа и Снежанка си играят на 'гол' покер. Какво толкова , откъде иначе се вземат джуджетата ... ?

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  8. 8 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1482 Неутрално

    Клипът е зле направен и тъп. Това, че е насочен към чалгаджии, съвсем не означава, че трябва да е направен с тяхната естетика.

  9. 9
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:53 на 14/01/2011 от неговия автор.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    Клипа не е нищо особено, обаче не ме дразни и наполовина толкова колкото фалшивите гласовитости на една клика, която защитава единствено и само своите интереси без оглед на средства.

    Жалки блюдолизци!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  12. 12 Профил на shadowboxnrd
    shadowboxnrd
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Боби Колев, и кви са тия интереси дето ги защитавам? Разкажи ми, моля.

  13. 13
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:38 на 07/12/2010 от неговия автор.

  14. 14 Профил на nikolaydkolev
    nikolaydkolev
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Смешно:
    Рекламният клип е правен от телевизия. Със същия успех можеха и на цеха за фитинги да го възложат;

    Държавата го е одобрила, въпреки вулгарния език (и долнопробното изпълнение);

    Организацията на рекламодателите и медиите (частни компании) искат да го спрат, щото е неетичен.

    Всичко е обърнато!

  15. 15 Профил на poi
    poi
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тоз Национален Съвет е ядосан, защото клипа не е поръчан на лицето Гергов , на Кацко. Оттам идват всички атаки.
    Такова клипче се прави от 2 души за 8 часа - и хоп 11000 лв. Гергов го е яд , че не е цунал паричките.
    А иначе други клипове с дини и тези на водка Фл..т да не би да са по морални. Не е важно, какъв е клипа , а дали нашето момче го е правил.

  16. 16 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1416 Весело

    Хахахаха "Сдружението на рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България" ако даже имаха идея за какво става дума щеше да е добре и нямаше да работят в БГ, нагли и некомпетентни деца на някои си набутали където въобще не им е мястото ... ако бяхте толкова добри нямаше да се викат чужди агенции на всеки по голям проект, а и нямаше да работите за социални помощи дори за малкия пазар в Европа ...
    ---
    А за БГ и етика, се едно аз и балетет в Болшои театър, проста и изостанала и хипокритична страна ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  17. 17 Профил на Hristo Hristov
    Hristo Hristov
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Направо ми се плаче като гледам колко много хора живеят само за единия повод да се оплачат от от нещо. Да, можеше и по-смислен, нова точно да се превърне в новината на века и всеки да си изкаже авторитетното мнение, колко е лошо направен. А защо сдружението на рекламодателите не се е изказало за всички останали малоумни клипове, които ни се натрапват? Стига евтин ПР. Хайде някой да се напъне и да измисли нещо смислено и качествено, а не само да си стои зад клавиатурата и да залива с омраза.

    www.economistbg.com/
  18. 18 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#7] от "Dr_Doolittle":

    ... от щъркелите са, а може да питаме 12 годишните да ни разкажат графично ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  19. 19
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:57 на 07/12/2010 от неговия автор.

  20. 20 Профил на maple_leaf
    maple_leaf
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Евала Христо!

    Аман от фалшив морал.

    Клипът си казва точно какво става и как да се предотврати. И то по достъпен начин.

    Никой не протестира срещу цялостната профанизация на Българската култура. Обаче излезе ли нещо друго, веднага се надигат вълни от цензура.

  21. 21 Профил на Галчо Залъгалчо
    Галчо Залъгалчо
    Рейтинг: 120 Неутрално

    Какво да кажем тогава за рекламата на водка Флирт?

  22. 22 Профил на suburban
    suburban
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Естествено ракламата е супер дразнеща обаче като се позамислих не можах да се сетя как рекламирам научния факт, че човек се заразява със ХИВ при секс, анален секс и използване на игли, възможно е дори при орален секс (особено в комбинация с групов... без да "наруша добрите нрави и общественото доверие в рекламата"...

  23. 23 Профил на shadowboxnrd
    shadowboxnrd
    Рейтинг: 248 Неутрално

    галчо, рекламата на водка флирт не е социална реклама.

  24. 24 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    До коментар [#12] от "shadowboxnrd":

    Нямам никаква идея. не те познавам и не съм ти чел познанията.

    Но прочетох статията и позицията на "Сдружението на рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България".

    Чак се уплаших като видях колко им е дълго заглавието!

    Същите, дето заливат децата с реклами на водка по прашки, цели порно-фолк телевизии барабар с рекламите в тях и сега седнали да ми се възмущават от едно , забележете, възпитателно клипче!

    Вярно, смотано направено, обаче в крайна сметка постигащо целта си, която, за разлика от 99% от останалите реклами, е образователна и възможно животоспасяваща.

    Просто ме е гнус да си мисля за тея невероятни дебили!

    Не харесвам Камен Воденичаров и не съм възхитен и от клипа му, обаче, дявол да го вземе, 100 пъти ги предпочитам пред "Сдружението на рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България"!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  25. 25 Профил на Вили
    Вили
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Стига бе, какво му е на клипчето?! Семпло кратко ясно - какво повече трябва за случая? А не е ли по-добре да реагираме против простотиите и цинизмите от "Шоуто на Слави", пък и в други подобни предавания, ами текстовете на чалгаджийските песни, не е ли тяхното съдържание просташко, а силата с която звучат от всякъде не е ли натрапващо дразнеща?
    Клипа им се видял неподходящ, а стига бе!!!

  26. 26 Профил на boris_ivanov
    boris_ivanov
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Когато е за рекламите на водка "Флирт" си мълчат (всеки се надява на големи пари от тях), но нали е кампания анти-СПИН -- където директното послание всъщност е необходимост -- ще се покажем будни и саморегулиращи се.

    Вярно, че клипът е безвкусен, но посланието му е точно.

  27. 27 Профил на Галчо Залъгалчо
    Галчо Залъгалчо
    Рейтинг: 120 Неутрално

    До коментар [#23] от "shadowboxnrd":

    Тя че не е социална не е, освен за хората които са приели "тежката" задача да унищожат алкохола чрез консумация . Но все пак и тези реклами ги гледат деца.

  28. 28 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Съвсем забравих, че организацията на рекламодателите работи по правила одобрени от лично Патриарх Максим и Папа Бенедикт. Всички клипове изработени от въпросните рекламодатели съдържат пасажи от Библията, дами с монашески одеяния закопчани до врата и призиви да се пости. И майка Тереза е патрон на организацията. Нее...тук не става дума за разпределение на рекламни бюджети и удари под кръста. Абсолютно невъзможно.

  29. 29 Профил на Curb Your Enthusiasm
    Curb Your Enthusiasm
    Рейтинг: 659 Неутрално

    Изгледах клипчето, и не разбрах за какво е тази истерия.
    Съвсем прилично си е, но ми се струва че е малко скъпичко.

    Доколкото знам 11000 лв си е една прилчна годишна заплата в България. Ако дадете на двама студенти тук например $50000(една средна годишна заплата за САЩ) може би ще направят нещо доста по-добро.

  30. 30 Профил на Stan Dodov
    Stan Dodov
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Не знам да се смея ли, да плача ли... Това мина и надхвърли всички граници на абсурда!

    "НЕвиртуален" гражданин
  31. 31 Профил на The_Curious
    The_Curious
    Рейтинг: 853 Гневно

    Клипа е тъпанарски, според мен въобще не е обмислен и реализиран за да постигне зададената цел. Направен е да се вземат едни пари и толкова. А това, че писка няква си организация дето е последна дупка на кавала пък още по-малко има значение. Факта си е факт - в България се плаща на олигофрени да имитират дейност. А офчичките търпят и траят.

    Nothing else, but more or less the bitter truth!
  32. 32 Профил на spike
    spike
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#31] от "z_zafirov":

    Не, колега, офчичките не търпят, ами надават вой, и виж как този път отекна. Да видим дали догодина изразните средства на посланието ще минават през оная работа на поредния субект, който просто иска "да вземе едни пари". Имам едно предчувствие, че който и да прави следващия клип, ще си опича акъла повече.

  33. 33 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Е, то половината чалга парчета са доста по-мрръснички и неетични и във визия, и във текстове..пък не видях някой да е намерил нарушение досега

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  34. 34 Профил на Rada Tzaneva
    Rada Tzaneva
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Естетическа или идеологическа, цензурата си е цензура. Жалко е, че се злоупотребява с понятия като етика и обществен интерес, когато става дума за разчистване на лични сметки. Резултатът е корупция на самата идея за етика, когато една гилдия с насилие налага собствените си интереси, представяйки ги за обществени. Двоен стандарт в действие, който сам по себе е пример за фундаментална корупция на ценностите и понятията. Да се наричат интелектуалци и хора на духа пледиращите за цензура е цинизъм. Както е оксиморон да се представят за елитни преводачи хора, които не разбират и не уважават принципа на полиглосията. Методите им са тоталитарни, явно не е случайност фактът, че са отрочета на комунистически функционери. Вирусът на болшевизма, вижда се, е проникнал до костния мозък на т.нар. гражданско общество. Какво по-гнусно и лишено от естетика от това! Явно не са чели великото стихотворение на Збигнев Херберт "Силата на вкуса!"

  35. 35 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 767 Неутрално

    За клипа са изплатени 11 000лв.
    Не разбрах, имало ли е конкурс, обществена поръчка?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK