Международното изследване PISA 2009: Опасна оценка за българските ученици




Основни изводи


- Близо 41% от 15-годишните в България са под критичния праг на грамотност. В другите страни средният процент е 24%


- Българските ученици не могат да анализират информация, затрудняват се да разчитат графики и диаграми


- Не могат да осмислят и оценяват добре предоставената им информация


- Четат основно списания, като 21% смятат четенето за "загуба на време"


- Момичетата изпреварват момчетата в развитието си с две години


- Деветокласниците в профилираните гимназии се представят най-добре


- Децата на родители с висок образователен и социален статус се справят по-добре в училище спрямо връстниците си от бедни и необразовани семейства


- Майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето


- Повечето пари, вложени от държавата в образованието, водят до по-добри резултати на учениците

Тя е на 16 години, учи в софийска гимназия. Обича да излиза след училище с приятелите си и да обикаля кафенетата, дворовете или да стои в парка, когато времето го позволява. Интернет й дава достъп до нужната й информация, но го ползва основно за скайп и Facebook. Последната хартиена книга, която е прочела, е била "Приключенията на Лукчо". Математиката не й е любим предмет, мрази таблици и графики, защото не ги разбира.

Тя е измислена, но ако трябва да опишем през образ основните изводи за България от международното изследване на ОИСР за постиженията на учениците PISA 2009 г., той ще изглежда така. Резултатите са на базата на тестове, направени в 179 български училища от над 4500 деца, основно от девети клас.


Изводите, представени вчера, могат да бъдат оценени от притеснителни до опасни. Българските ученици имат елементарна грамотност – могат да четат и да пишат, но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст. В цифри това е: 41% от децата са под критичния праг на грамотност (при другите страни средният процент е 24%).




Най-добре българските ученици са се представили при решаването на задачите за обобщаване. Но са с нисък резултат, когато е трябвало да намерят и извлекат информация. Те срещат трудности и да осмислят и оценят определен текст. Задачите, свързани с това, изискват ученикът да ползва личния си опит и познания и да ги свърже с прочетеното. Проблем за българските тийнейджъри е и разчитането на графики и диаграми.


"Има два положителни факта – средният ни резултат е с 27 точки по-висок спрямо 2006 г. и процентът на учениците под критичния праг на умения е спаднал от 51% на 41%", коментира зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.


Изследването се провежда на три години. България заема 46-о място от 65 страни, което е с три позиции по-ниско спрямо 2006 г. Фокусът му този път е било четенето, като по този показател най-силни са резултатите на учениците от Корея и Финландия. "Образът на света, разделен на богати и високо образовани и бедни и ниско образовани, вече не е актуален", коментира вчера генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия.


Всяка година проучването PISA поставя акцент върху една от три измервани области: четене (2000 г.), математика (2003 г.) и природни науки (2006 г.). Тази година фокусът отново е бил четенето (виж карето-речник), затова в детайл са проучени както уменията за работа с текст, така и какво точно четат учениците и дори колко книги имат вкъщи (виж първата графика). Данните за България са обобщени от Центъра за контрол и качество на образованието.


Само 2.8% от учениците мога да разберат нова или каквато и да е информация, да я предадат повторно и да я анализират. Много малка част от децата в държавите от ОИСР (1.1%) са с резултати, по-ниски от 262 точки, т.е. в дъното на скалата за оценка (виж втората графика), докато у нас 8% са в тази част.


Резултатите показват, че традицията да се наизустява учебният материал явно продължава и това ограничава общото развитие на децата. Очевидно учебните програми не стимулират мислене, креативност, аналитичност, което в бъдеще би гарантирало конкурентност при търсенето на работа.


Girls are back in town*


Друга тревожна тенденция е много голяма разлика между знанията на момичетата и момчетата, която е в полза на момичетата. Тя се равнява на почти две учебни години, като по този показател България е по-ниско единствено спрямо Албания. Подобно неравенство се забелязва и в другите страни, но средната разлика в показаните умения у нас е двойна.


"Причината за това може да се търси в учебните програми - изучаваните текстове са по-разбираеми за момичетата", смята Светла Петрова, координатор на изследването в България. Според нея тези данни трябва да се изследват професионално, като причина може да е и феминизирането на учителската професия и по принцип по-добрата координация с момичетата.


"Голямата разлика между най-ниските и най-високите резултати на учениците във всички области поставя въпроса за способността на училищната система да осигури достъп до качествено образование на всички ученици", се посочва в доклада. Над 26% от разликите между резултатите на учениците могат да бъдат обяснени с различната училищна подготовка. Така децата в профилираните гимназии имат много по-добро представяне в сравнение с всички останали. Те са по-високи и от средните резултати на България по четене, математика и природни науки.


"Неравенствата нарастват. Общото влошаване се съпътства от голямата диференциация в образованието. Правените реформи, които бяха основно финансови, увеличиха разликите в достъпа до образование в градове и села и дори на етническо ниво", заяви за "Дневник" Боян Захариев от "Отворено общество". Според него няма никакъв повод за оптимизъм и в следващите години ще се види негативният резултат от реформите, а не положителният.


България е една от държавите, в които момичетата имат по-висок резултат по математика от момчетата. Резултатите в тази категория отново са под средното ниво – 431 точки. Общо децата са подобрили резултатите си и по природни науки спрямо 2006 г., в която традиционно българските ученици са се представяли най-силно от трите изследвани области.


Книги ли?


Младежите в България израстват без книги. 21% от децата смятат четенето за "празна загуба на време", като преглеждат основно списания. Но резултатите на тези, които всеки ден четат, са средно с 115 точки по-високи. В проучването се отчита и броят на книгите в семейството, тъй като това е един от ключовите фактори за развитието на уменията на младите хора (виж графиката).


Според проучването родителите, семейната и икономическата среда са решаващи за резултатите на учениците. Основната тенденция е децата на родители с висок образователен и социален статус да се справят по-добре в училище от връстниците си от бедни и необразовани семейства. При равни условия в България майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето в училище.


Освен това влияние оказват и средствата, които се отделят за издръжката на един ученик в отделните държави – има зависимост - повечето пари водят до по-високи постижения, въпреки че вече има и много изключения (виж международния текст тук).


В анализа също се посочва, че по-малкото пари невинаги водят до ниски резултати. В Полша и Естония, които отделят по 4000 долара на година за издръжката на един ученик, имат същите резултати като САЩ и Норвегия, които заделят по над 10 хил. долара. За 2011 г. издръжката на един ученик в България ще е 1350 лв.


Анализът показва, че училищната система все още не осигурява равен достъп на всички ученици до качествено образование. "В по-честите случаи училището задълбочава дискриминиращото влияние на социално-икономическите фактори, като възпроизвежда съществуващите модели на привилегии за определени групи ученици", пише в доклада.


Друга препоръка е, че тъй като децата възпроизвеждат родителите си, което често може да се превърне в препятствие за тяхното развитие, "вниманието трябва да бъде насочено към тези с ниски резултати". Затова ще помогнат специални програми за учениците, застрашени от отпадане, каквито у нас липсват.


"В изследването няма данни за отпадащите ученици. Ако те присъстваха, вероятно резултатът щеше да е още по-отрицателен", коментира Боян Захариев. Според него в момента "няма никакви педагогически и икономически механизми, които да изкарат България по-напред". Той оценява, че не са били взети поуки от последното проучване през 2006 г., което ще засили проблемите.


Според зам.-министъра Милена Дамянова резултатите от PISA 2009 ще се отчетат и ще се отразят при промяната в учебните програми и "академизираните учебници". Тя обеща да се работи и върху квалификацията на учителите и разширяването на времето за усвояване на учебния материал и да се положат усилия през 2012 г. (при следващото изследване) постиженията да са по-добри.


Според доклада успешните образователни системи се отличават с:
- незначително диференциране на учениците по вид училища или програми
- по-голяма автономия за учебното съдържание и оценяването
- ограничени възможности за родителите да избират училище за децата си
- високо заплащане на учителите и различни форми за допълнителната им квалификация.
Това на практика дава и посоките за промяна в българската система и подобряването на постиженията на учениците.



Основни изводи


- Близо 41% от 15-годишните в България са под критичния праг на грамотност. В другите страни средният процент е 24%


- Българските ученици не могат да анализират информация, затрудняват се да разчитат графики и диаграми


- Не могат да осмислят и оценяват добре предоставената им информация


- Четат основно списания, като 21% смятат четенето за "загуба на време"


- Момичетата изпреварват момчетата в развитието си с две години


- Деветокласниците в профилираните гимназии се представят най-добре


- Децата на родители с висок образователен и социален статус се справят по-добре в училище спрямо връстниците си от бедни и необразовани семейства


- Майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето


- Повечето пари, вложени от държавата в образованието, водят до по-добри резултати на учениците


Речникът на PISA


Четене - не измерва елементарната грамотност, оценяват се уменията на ученика да разбира, използва и осмисля писмен текст, за да постига цели, да развива познанията и потенциала си и да участва в обществото. Освен буквалното разбиране на даден текст със задачите за четене се проследява тълкуване, осмисляне, използване на предоставената информация. PISA акцентира върху "чета, за да уча", а не ''уча се да чета".
Математическа грамотност - способността на ученика да формулира, използва и тълкува математическото познание в многообразие от ситуации. Включва математическо мислене и използване на концепции, факти и средства за описване и обясняване на хипотези.
Природни науки - включва способността на ученика да използва знанията си по химия, физика, география, биология за формулирането на проблеми, придобиването на нови знания и обясняването на различни процеси и явления. Оценява се способността на младежите да участват в обсъждането на проблеми.

*от англ. - Момичета се завърнаха в града (песен)

Коментари (112)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Раз печки, раз кюнци
    Раз печки, раз кюнци
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Родителите са за шамари..

    " Бог ме е благословил с богатство и ще ми иска отчет "
  2. 2 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Резултатите от реформата в образованието!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  3. 3 Профил на Георги Танев
    Георги Танев
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Образованието е скапано, това всички го знаят освен наивните хора, които вярват, че не е. Родителите си пращат децата на училище, главно за да не ги оставят сами в къщи. Както каза един познат - нормалните (17-18) годишни си стоят в къщи в 2-3 през нощта, а не да смъркат амфети, като за световно (евтини са) и да купонясват до 2-3 през нощта.

  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1224 Неутрално

    И Игнатов,и родителите са на ход.

  5. 5 Профил на stobom
    stobom
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Какви да станат в тази държава. Заобиколени от фалшиви ценности, чалга ,мутри, манекенки................... Държава в която парите за образование са в пъти по малко от парите за подслушване

  6. 6 Профил на AMA
    AMA
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Че то в Африка беше по добре още преди 40 години !

  7. 7 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2253 Неутрално

    Младежите в България израстват без книги. 21% от децата смятат четенето за "празна загуба на време", като преглеждат основно списания.

    >>> Случайно или не, днес в пощенската си кутия намерих рекламна брошура на детско издателство "Фют". 16 страници реклама на книжки за деца от 4 до 9 години. От цял свят, по почти всички области, да четеш и да пееш. Стига да имаш ж.е.л.а.н.и.е! Обаче, както къпиновият храст може да роди само къпини и ябълковото дърво - ябълки, така и възрастните батове могат да родят само подрастващи батчета - по свой образ и подобие. Тъпи като задник, с 3-4 области на интерес: футбол, кола, алкохол и мобилен телефон, евентуално голи мадами (но и на мъже няма да откажат)

  8. 8 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    До коментар [#2] от "др. Иванов":

    Всъщност, няма реформа! Има рИформа така, както я разбират чиновниците от МОН....Даскалите никой не ги пита!

  9. 9 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    "В изследването няма данни за отпадащите ученици. Ако те присъстваха, вероятно резултатът щеше да е още по-отрицателен", коментира Боян Захариев......Резултатът е отрицателен, защото броя на повтарящите ученици е много малък! От всяко дърво свирка не става....

  10. 10 Профил на hhhuuunnn
    hhhuuunnn
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Пропуснати са още 2 белега на добрите образователни системи според изследването - строга дисциплина и колкото се може по-малка бюрокрация.

    От личните ми наблюдения основна слабост на нашата система спрямо чуждите е невъзможността да бъдат санкционирани не толкова децата, а родителите.

    Но разбира се коренът на всичко е принципното отношение на българина към образованието - за мнознството то е екзотика с незначително значение, а за още една голяма група - просто трупане на професионални умения и квалификации. Оттам идат и малкото пари за образование - например ако попитаме българите дали ще приемат парите за 1 ученик годишно да скочат от под 1000 долара не на 4к като в Полша, а примерно на 2к - голямото мнозинство ще са не просто против, а направо ще са готови да линчуват предложилите идеята.

  11. 11 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Матр'яла става все по-скапан...

  12. 12 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Нагледно доказателство колко са важни книгите вкъщи за едно дете. Когато детето свикне с нещо толкова просто отрано, явно много врати в живота се отварят. А и сред книгите по един лев има много хубави.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  13. 13 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 433 Весело

    И какво лошо има в това?
    Така качествените деца ще изпъкват още по-ясно след 10-ина години на фона на полуграмотните...
    За тях няма да е проблем да си намерят хубава и добре платена работа, да управяват живота си правилно, финансите разумно...
    В момента има страхотен глад за КАДЪРНИ и УМНИ хора за всякакви позиции. При нас стои отворена позиция с месечно възнаграждение над 2к.
    И не е за София и не е в ИТ сферата.
    Такива дебили се изредиха...

  14. 14 Профил на ivoman
    ivoman
    Рейтинг: 230 Неутрално

    Според мен ни липсва експертиза. Колко служители на МОН наистина са виждали как се гради и поддържа сериозна образователна система в западна държава? Може да не е популярня мярка, но е крайно време да се отпуснат пари и тея хора да почнат да пътуват по семинари и да черпят опит!!

    Иначе виждам желание натрупано за 20 години системата да се реформира, но като че ли още няма ясна стратегия, няма правилен подход, а от децата ще стават хора само тези, които са случили на родители и среда.

  15. 15 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До-#11- Ами нали това е целта на занятието? Тъп матрял по - лесно се граби и управлява.

  16. 16 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1224 Весело

    Ех и вие сега!
    МОН дипломи ли да легализира,с образование ли да се занимава

  17. 17 Профил на hhhuuunnn
    hhhuuunnn
    Рейтинг: 402 Неутрално

    изключително нелепа и широка разпространена илюзия е, че е добре да си добър в море от неграмотни овце - нито е по-комфортно, нито е по-доходно... Но е много соц и много пасва като идея на завистливци и уона-би големата работа

  18. 18 Профил на Василена Доткова
    Василена Доткова
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    #9

    Всъщност още един от признаците на най-успешните системи, който обаче не е цитиран в тази статия, е тъкмо възможно най-малко повтаряне на класове. Там, където повече деца повтарят, това смъква качеството. Защото се гледа цялостен резултат, а не само някои деца, на които ученето повече им се удава, да печелят олимпиади.

  19. 19 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Само изключително заблудени люде могат да смятат, че сред морето тъпаци, ще могат да живеят по-добре. Напротив, много по-зле ще ви е.

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  20. 20 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#5] от "stobom":

    Какви да станат в тази държава... Държава в която парите за образование са в пъти по малко от парите за подслушване! +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  21. 21 Профил на 4i4olin
    4i4olin
    Рейтинг: 515 Разстроено

    До коментар [#13] от "Убитака":

    Вредата е комплексна. Когато общото ниво е ниско, относително добрите постижения също са некачествени. Шепа гамени пречат на учебния процес, но не ги изключват за да не губят бройки ученици, защото това води до съкращаване на паралелки и учители. Учителите отдавна са свикнали с това и водят формално учебния процес - безпомощни са да променят порядките. Учениците знаят, че имат някакви права, но нехаят за задълженията си - илюстрация са протестите им.

  22. 22 Профил на powerdrift
    powerdrift
    Рейтинг: 8 Неутрално

    То това си е пределно ясно, още преди 8-9 години беше пълно с олигофрени в училищата, а сега съм сигурен че вече много по зле положението. България умира, това е ясно на всички с малко акъл които са се махнали.. само всеки път се шашкам, като се върна, как хората в България си живеят в някаква паралелна реалност. Колкото и имформация да имат достъп, само простотиите им влизат в главата.

  23. 23 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    До коментар [#21] от "4i4olin":

    Министерството много лесно може да провери колко са писаните в дневниците отсъствия. И да пресметне колко са неписаните....И като резултат - 80-90% дипломирани??? В САЩ числото е 30%!?............Трябва ли да коментирам? Гоним стахановски резултати.....

  24. 25 Профил на Konstantin Bochkov
    Konstantin Bochkov
    Рейтинг: 414 Любопитно

    И кво общо има четенето на книги с възможността да анализираш и разбираш даден текст ай донт ъндарстенд! Ако некой ми каже корелацията свалям виртуална шапка:–) Сигурен съм,че хората от тая агенция са го направили тва упражнение,но не мога да разбера защо в коментарите се набляга на това колко четеш и не на нещо друго.А тва с майката..."Майките са на ход" WTF??!

  25. 26 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#7] от "cinik":
    " Обаче, както къпиновият храст може да роди само къпини и ябълковото дърво - ябълки, така и възрастните батове могат да родят само подрастващи батчета - по свой образ и подобие. Тъпи като задник, с 3-4 области на интерес: футбол, кола, алкохол и мобилен телефон, евентуално голи мадами (но и на мъже няма да откажат)"

    Не е така! Това е начин на мислене на английските благородници от средновековието, довел до кръвосмешения, мутации, спонтанни аборти и т.н.

    ☭= ☠
  26. 27 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    Защо не дадете и линк към официалните резултати:

    http://www.oecd.org/document/61/0,3343,en_2649_35845621_46567613_1_1_1_1,00.html#PISA_2009_results

    Или поне към executive summary:

    http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  27. 28 Профил на Julian Kuntorov
    Julian Kuntorov
    Рейтинг: 965 Разстроено

    Изненадан съм. Като ученик, всеки ден виждам колко е зле положението, но не предполагах, че може да е толкова лошо.

    Сега в главата ми се върти култувата реплика:
    "Трябва и акъл, трябва и акъл..."

    - j.
  28. 29 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Аз съм оптимист за българските деца!
    Няма по- свободолюбиви и весели от тях. Свободата е основна ценност, аз и болшинството пишещи тук не сме израсли в такава среда. На нас се набиваха в главите комунистическите ценности и досега, макар да не си признаваме, се придържаме към тях.
    Аз не искам моите деца да имат същите ценности. Искам сами да си изградят такива!

    ☭= ☠
  29. 30 Профил на vloti
    vloti
    Рейтинг: 648 Неутрално

    СТАРА СТАТИЯ , НО ОБЯСНЯВА ТОЗИ ФАКТ
    Образователната чалга се усилва - или как партийната тирания се изражда в образователна чалга

    Образованието в България става все по-скъпо, все по-авторитарно и все по-неефективно. Упадъкът на българското образование продължава. Упадъкът на професионалното обучение и липсата на квалификация у подрастващите се задълбочава.

    Едва 19% от завършващите днес с диплом за средно образование се реализират професионално. Тези 19% са показателни. 19% е КПД-то (коефициентът на полезно действие) на българската държавна образователна система - 81% неполезно действие или по-скоро 81% вреда - самоцелно похарчени пари на данъкоплатците за „производство” на функционална неграмотност.

    Защо в България доброто, приложимо знание стана изключение? Защо развитието на творчески потенциал не само в изкуството, културата, занаятите, а във всяка обществено-икономическа сфера се оказва заплаха? Защото познанието и уменията са средство за изразяване на свободното човешко АЗ. Овладените знания и умения са средство за лична реализация - демонстративно и дръзко доказателство за индивидуалната свобода на личността.

    Партийно-административнат власт в България не иска свободни хора. Тя се страхува от Свободата. Едва 48% от заетите в образованието са педагозите, останалите 52% са техните началници -„образователните чиновници”. Какво по-сигурно средство за обучение на учениците в подчинение, от това да подчиниш техните учители и родители?

    Упадъкът на българското образование е съизмерим с разложението на българската партийно-политическа система. Некадърността е проблем за индивида, но е резултат от съзнателното потискане на творческите му способности, от посредствеността на партийния колективизъм, чийто монопол 20 години след началото на т.н . „преход” властва непокътнат. Докато образованието е единствено държавно, то ще е под контрола на партийния колективизъм, който ще продължава да го превръща в социално подпомагане за многобройните си „образователни служители”. Голямата държава обаче вместо да решава, задълбочава социалните проблеми. Ниската производителност на труда е резултат от ниската или липсващата, непредобита в училище квалификация. Така че държавното фабрикуване на ниска образователна квалификация е всъщност фабрикуване на ниско трудово заплащане.

    Тази самоцелна неефективност на държавното образование, управлявано в разрез с потребностите на отделния човек, в разрез на новите изисквания на информационния свят, в разрез с потребностите на пазара на труда, с професионалните обществени потребности, на фона на демографския проблем на България, който продължава да се задълбочава, сама по себе си като процес предвещава криза - 2 420 000 пенсионери, 1 172 000 деца и учащи, 835 000 партийно-административни надзиратели, и само 1 620 000 заети - произвеждащи принадена стойност и доход.

    Без пазарна система в образованието е невъзможно да бъде добре заплатен и награден приносът на успяващите педагози и разграничен от вредата на образователните им началници. Без пазарна система за преподаване на приложими знания и умения, икономическият успех - индивидуален и обществен, е невъзможен, издръжката на учителското съсловие - малко вероятна, а обезпечаването на пенсионната система и на самите пенсионери - абсурдно.

    Пазарното и конкурентно преподаване на приложими знания и умения не е просто преотдаване на успех и усвояване на конкретна квалификация, а съзнателно създаване на производителност и продуктивност, от които еднакво се нуждаят и индивида и обществото, и само чрез които, става възможно постигането на икономически растеж и развитие. Защото не заетостта, а производителността и продуктивността, са в основата на всеки икономически успех.
    Само такова преосмисляне на причинността, която поражда успеха на отделния индивид и на обществото, може да предизвика политическа радикалност и да мотивира законови промени в образованието, които да доведат до желания от всички икономически и социален резултат.

    Къде са всеотдайният български Даскал и къде - прословутите български родители, които дават мило и драго за знанието на децата си, за да се противопоставят срещу бюрокрацията и службарството в образованието? За последните 4 години на царски обещания България бе напусната от още 213 000 наши сънародници в трудоспособна и възпроизводителна възраст, а междувременно царската партия назначи свои 37 000 еничари на държавна заплата, които с разточителен сарказъм нарича „нови държавни служители”.

    Държавното образование доказва на всички, включително и на тези, които го употребяват като социално осигуряване, че се проваля.

    Изграждането на представа за последствията от този очевиден факт, както и че бъдещето не само в икономически, но в чисто физически смисъл в голяма степен зависи от реформата в образованието, би трябвало вече не само да определя какви да бъдат нейните параметри, но и да ни застави да я предприемем и направим.

    Бъдещето се създава днес. Ако си спомним колко време са отлагани тези промени, можем да разберем от колко „бъдеще” сме лишени, заради партийно-политическо властолюбие, службарски егоизъм и обществено примирение. Но нека не живеем с илюзии - преподаването на функционална неграмотност днес е генериране на икономическа несигурност и мизерия утре.

    Идват избори, и заедно с тях - новите тезиси на самодоволните партийни централи. Според тях - там „Горе”, разбирай - в министерства, президиуми и партийни съвети, ще се възкресяват държавните Агенции по оценяване и Институти по образование, които вместо Пазар в образованието, ще точкуват, ще тестват, ще оценяват качествата на учителите и училищата - т.е. ще ги правят все по-подчинени на партийно-бюрократичната система. Ето как партийната тирания се изражда в образователна. Вместо драстична промяна в образованието, която да отразява правото на индивида на избор, както и да поощрява способностите и различията между децата, тя ги потиска, уеднаквява и демотивира.

    Твърде дълго време голяма част от учителите и от обществото вярваха, че старата образователна система, основана на подчиненост, а не на взаимност и свободен избор, ще се промени от самосебе си. И докато чакаха, компенсираха липсата на пазар и качествено знание с паралелен сив образователен пазар, в който годишно се въртят около 800 млн. лв. (чиято реална стойност е два пъти повече, заради неплащаните данъци). Този компромис, обаче, не е решение на проблема. Защото така образованието се плаща няколко пъти, а резултатът става повече от съмнителен. Освен това, този компромис води и до бързо амортизиране на качествените учители с по 14-16 часа работа на ден. А така също, не дава решение за премахване на паразитите в образованието, които така или иначе са на гърба и на способните и успешни учители и на данъкоплатците.

    Оценъчната система за успеха и провала на едно образование не се състои в неговото самооценяване и в оценките, които то дава на тези, които то обучава - оценките ги пишат Потребителят и Пазарът. Точно там, на пазара се виждат истинските пороци в 81% от случаите от едно нереформирано, конформистко и неефективно образование. Фокусът трябва да се премести от системата - към резултатите. От образованието като система - към познанието като продукт. Познанието, а не системата като цел. Преподаването на приложимо и продуктивно познание като цел е базата, на която трябва да се основават промените в образованието.

    Средствата за образование в България и сега не са малко, като се има намаляващия брой на учениците. Ако останат само качествените учители, и учебната мрежа се оптимизира по пазарен път, всеки учител би получавал от 1000 до 1500 лева месечно.

    Някак неадекватно е на този фон учителите да събират подписки, да стачкуват и да искат 20% увеличение на заплатата си - защото с увеличението от 20% те първо и най-много ще увеличат заплатите на началниците си, на тези, които ги подчиняват и ги правят още по-зависими от себе си. Друг е въпросът, че исканите средства няма да дойдат от Румъния или от Албания. Те трябва да бъдат изработени у нас и отнети от други български граждани, без да бъдат питани те дали са съгласни да продължават да бъдат ограбвани, за такива печални образователни резултати.

    За да бъдат обезпечени и инидивидът и обществото с успешно знание, а българското училище и учители с желаните от тях средства, е необходима децентрализация и автономност на образованието, а за да е еднакво достъпно то за всички, парите за него от данъците трябва да „вървят“ с ученика. Така рязко ще се съкратят държавните разходи за образователно „планиране“ - и ще се прехвърлят към местното самоуправление (където контролът им е по-непосредствен и възможен), и което е по-важно ще се формира образователен пазар, на който образованието ще се оценява от потребителя в зависимост от резултата от него.

    Така става възможно изкарването на “мъртвите души” от образованието, които не само се изхранват от него, но и го умъртвяват съзнателно. Защото неграмотността е елемент от възпроизводството на властта. Но животът иска възпроизводство на знания и на умения, а не на зависимост и подчиненост. Едно по-добро качество на живот не може да бъде резултат от чакане на нов план за централизация и осъществяването му, а от енергичното противодействие на такива планове от всеки член на обществото.

  30. 31 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#23] от "dobrich":

    Числата ти са верни, само че не са за средно образование ами за записаните/дипломирали се от колеж/университет

  31. 32 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2502 Любопитно

    Заглавието е силно, но неточно. Твърде неточно.
    Опасна оценка за близкото бъдеще на нацията!
    Мисля, че е по-точно.
    Още по-точно би било - реализира се неизбежната опасност!
    А тя можеше да се предвиди още с далечното начало на галопиращите "оптимизация" и "реформи", започнати преди повече от дванадесет години. Тогава се залагаха тези резултати. Затворената и непреодолима тогавашна и сегашна група, насменяеми "експерти" постигнаха този ефект. А "реформата" оше не е свършила. И още предстои поредната "оптимизация". Познайте, кой разработва, планира, контролира и осъществява мониторинг на "реформите"?
    В началото на "оптимизацията" се унищожаваха действащи училища, за да се спестели пари за въвеждане на тестовете. Спестиха се 12 500 000 долара. Тестовете се въведоха и се обявиха за единствена и "божествена" форма на проверка на знанието. Учениците започнаха да наизустяват А, Б, В, Г- отговор. За да свикнат. Няма разбиране, тълкуване, интерпретация, извод, създаване на теза ...
    Има готовност да се отговори на Х-затворени отговори А, Б,В Г и У-отворени наизустени готови отговори. Точка!
    Дебатите възпроизвеждащо или креативно образовани приключиха с възпроизвеждащ тест. За назубряне.
    Междувременно милион българи напуснаха родните си места със закрити училища. По-голямата част директно в чужбина. Икономическа принуда по всички линии ...
    Защо сега се държим всички като паднали от далечна планета. Време е да си извадим главата от пясъка. Все пак не сме щрауси.
    Или вече ни превърнаха?

  32. 33 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    До коментар [#31] от "DIDI8":

    Дори да са от колежи резултатите са реални! При нас Сульо и Пульо с институтска/университетск диплома...

  33. 34 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Относно книгите:
    Те не оформят ценности! Просто създават обща култура.
    Ценностите се оформят в семейството, средата, учителите (в този ред).

    На нас не ни трябват хора с обща култура. Трябват ни тесни специалисти.

    ☭= ☠
  34. 35 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2109 Неутрално

    До коментар [#34] от "earthquake":

    Явно общата култура за теб не е ценност.

    Много е хубаво човек да е специалист в някоя област, но това не изключва възможността да има обща култура. Всички западни демокрации впрочем ценят т.нар. либерално образование, за което общата култура е ценност. Гражданско общество само от тесни специалисти не става.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  35. 36 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#35] от "7777":

    Не си ме разбрал. Хубаво е човек да има обща култура, но да не се стига до ситуацията, която е в момента- всеки разбира от всичко, но като се стигне до проблем, никой не предлага решение.
    Общата култура не е в книгите, те просто я обогатяват. По- важно за държавата е доколко сме специалисти в професията си, отколкото дали знаем кой е написал "Винету".
    Самият факт, че си тесен специалист предполага задълбочени познания, свързани с професията ти. Например един машинен инженер ще познава задълбочено математиката, физиката, електротехниката и т.н.

    ☭= ☠
  36. 37 Профил на totju
    totju
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Винаги съм се отнасял с известна доза недоверие към подобни изследвания,защото просто не са достатъчно точни.Критериите,по които оценяват няама как да са приложими в еднаква степен във всички образователни системи,които са оценяавани.В тази връзка аз бих попитал защо български ученици винаги са на първите места в международни олимпиади и са канени в елитни европейски университети(напр. Великобритания,която направи специални изключения за български кандидат-студенти).Вярно е,4е в момента образованието не е на необходимото ниво,както и всичко в държавата,но чак пък такава оценка....айде.

  37. 38 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Хайде сега да помислим за какво му е на един химик да знае кой е Сократ? Какво му помага това в живота и професията?
    За какво му е на един психолог да знае първия принцип на термодинамиката?

    Всички се смеем на американците, че са тъпи, но те са заложили на строго профилиране и затова са номер1!

    ☭= ☠
  38. 39 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#38] от "earthquake":

    За да може да прави взаимовръзки и да намира прилики при процеси в различни области. А американците изобщо не са заложили на строго профилиране, при тях профилирането е много по-слабо отколкото в България (например).

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  39. 40 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2109 Неутрално

    До коментар [#36] от "earthquake":

    Съгласна съм, че да знаеш кой е написал "Винету" не е признак на обща култура, но и не това тества ПИСА. Според мен, ако човек реално има обща култура, не си въобразява, че разбира от всичко. Прав си, че разбирачеството е голям проблем у нас.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  40. 41 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#13] от "Убитака":

    напротив братко. По-умните и грамотни просто няма да издържат тук и ще хванат пътя РАЗБЕРИ. Ще станем нация от проститутки, сервитьорки и ченгета всичките неграмотни. Колко да си умен, че да станеш шеф на фонд земеделие, като 1 неграмотник от младши експерт става шеф при това жбез диплома за каквото и да било ???

  41. 42 Профил на 4i4olin
    4i4olin
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#32] от "AzDebil":

    "Тестовете се въведоха и се обявиха за единствена и "божествена" форма на проверка на знанието. Учениците започнаха да наизустяват...

    Прочитане на целия коментар А, Б, В, Г- отговор. За да свикнат. Няма разбиране, тълкуване, интерпретация, извод, създаване на теза ... "
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Да, в училище трябва да те научат да мислиш и още нещо много важно - да стимулират любознателността. Преподаваната материя не е толкова съществена, предметът еволира, все по-бързо се променя, но когато го обичаш ти го следиш и познаваш. Много често учителят задава бъдещата професия на ученика.

  42. 43 Профил на €arthquak€
    €arthquak€
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#40] от "7777":

    Разбирачеството е продукт на възпитанието. Тук става дума за самочувствие, не за познания.

    ☭= ☠
  43. 44 Профил на Minka Spasova
    Minka Spasova
    Рейтинг: 8 Весело

    И след това се чудим кой гласува за предводителя Бат Боко.

  44. 45 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2109 Неутрално

    До коментар [#44] от "Minka Spasova":

    Тъй като не много хора се възползват от правото си да гласуват, образованието не е критерий в този случай. FYI: Не съм гласувала за Бат Бойко.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  45. 46 Профил на yabalka
    yabalka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#37] от "totju":
    Донякъде си прав, всъщност аз смятам, че българите са природно интелигентна нация, но в момента затъпяването е масово. Аз все още уча в университет и съм ужасена от колегите си. Да кажа, че са тъпи - не са тъпи, умни са. Ама грам не им пука за образованието, грам зор не си дават, толкова безотговорни хора не бях срещала. Те в крайна сметка нищо не знаят по специалността си.
    Освен това работя и с деца - от тях има истински съкровища, толкова умни и работливи, просто страхотни. И такива деца намират добри учители и тръгват по олимпиади, защото могат. Но масата са много зле - ужас, ужас, ужас. Направо не ми се мисли. Аз докато все още бях ученичка, пак беше зле положението, но скоро пих кафе с бившата ми класна и тя ми разказа такива страхотии за сегашните си ученици, че направо ми настръхна косата. Има и свестни сред тях, но както някой друг беше казал - ужасно е да си заобиколен с тъпи хора.
    earthquake, американската образователна система може да не набляга на общата култура, ама ако не си забелязал, на първо място в света са Китай и Корея. Там повярвай ми се учи здраво по всички предмети. Образованието е издигнато в култ и никой не смята, че е достатъчно да си знае само едно нещо. Освен това не всичко, което се учи, се учи само за практическа употреба - образованието е и прозорец към света, начин да се разшири кръгозорът. Ако не знаеш, в най-елитните университети в света всички студенти за задължени да записват всеки семестър и един предмет, който няма нищо общо със специалността им - инженерите нещо хуманитарно, правистите някоя точна наука. В това да си кон с капаци няма нищо, ама нищо хубаво.


  46. 47 Профил на yabalka
    yabalka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Само да допълня - някой видя, че в страните с добро образование учителите са високо платени? В България е срамно да си учител. С това отношение към тях какво очаквате? И кой здравомислещ млад човек ще иска да стане учител, като знае какво унижение го чака? Мисля, че и обществото е виновно за трагичното положение, не само образователната система.
    В Корея, страната, посочена на първо място по резултати на учениците, учителската професия е сред най-престижните, ако не и най-престижната. С учителя се отнасят с уважение. Дори президентът се покланя на учителите на децата си. Да не говорим за парите, които получават. А тук само ги тъпчем.

  47. 48 Профил на Karla Miyagi
    Karla Miyagi
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Не знам какво е това заглавие и тези негативни коментари след като всички графики показват ясна тенденция на подобравяне...

    Klaatu Barada Nikto!
  48. 49 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#48] от "Karla":

    За да можеш да твърдиш такова нещо трябва да знаеш какви са _средните_ точки за страните от OECD за съответните години.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  49. 50 Профил на Karla Miyagi
    Karla Miyagi
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#49] от "|":

    Горе имаш графики , а и днес прегледах целия фаил...

    Klaatu Barada Nikto!
  50. 51 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2387 Неутрално

    До #46 (yabalka): Мило момиче, доскоро бях преподавател в технически университет, наскоро се пенсионирах и категорично отказах на предложенията да продължа. Просто не издържах вече на крайно ниското ниво и не исках да продължавам така. Трябва да ти кажа, че само такива като теб ме крепяха последните години да не се махна от преподавателската дейност. Желанието да им дам каквото мога и да им помогна да се реализират. Защото ако пред нас светът беше затворен през вас вече не е. Като ви видя че успявате някак си като че ли и аз съм успял в мечтите си.

    Но вие сте не повече от 4-5% а останалото е блато. А има и много голямо значение околната среда за да реализира човек потенциала си. И е много тъжно да гледаш как тя ви изцежда. Въпреки всичко искрено ви желая успех и дано вие успеете за разлика от нас да реализирате потенциала си. Не само заради вас но и заради нашата родина и дано някой ден я измъкнете от блатото. Колкото и да е тъпо все пак я обичам... както човек не може да не обича майка си. Желая ви успех.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  51. 52
    ****

    Този коментар беше изтрит в 00:43 на 08/12/2010 от неговия автор.

  52. 53 Профил на yabalka
    yabalka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#51] от "Fred":
    И аз обичам България и искам нещата да се оправят, но за съжаление не ми се вярва това да стане скоро. Да не говорим, че това, в което откривам призванието си, е преподаването, а да правя това в България ме обрича на мизерия.
    За съжаление почти твърдо съм решила да изляза навън, ако не завинаги, поне за няколко години. И искам да уча в чужбина, защото имам желание за учене, а тук просто колкото и да се опитвам, възможностите ми са ограничени. Пък и специалността ми е такава, че просто е наложително да живея известно време в чужбина.
    А сегашните ученици смятат, че е нормално да бягат от училище, за да учат (уж)! Чувала съм и такова оправдание, съвсем сериозно! Няма смисъл да споменавам тези, които бягат просто ей така, за да киснат по кафетата или да правят други подобни глупости, защото и те не са малко. И това става и в елитните гимназии, какво да говорим за другите?

  53. 54 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2387 Неутрално

    До #51: Да, аз също те съветвам да излезеш. Най-малкото ще се рашири кръгозорът ти отделно че шансовете да реализираш потенциалът си значително се увеличават. А че ще продължиш да обичаш родината си и да правиш каквото можеш за нея съм твърдо убеден. Просто много хора са минали през мен и лесно ги познавам И дай Боже някой ден чуем името ти със същата гордост с която сега чуваме името например на Кристалина Георгиева. Успехи!

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  54. 55 Профил на yabalka
    yabalka
    Рейтинг: 402 Неутрално
  55. 56 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#50] от "Karla":

    Графиките не са достатъчни. Трябва да се гледат данните за средните резултати и от миналите години, а в графиките ги няма. Ако средните резултати растат повече от тези на България (което е най-вероятно), българския растеж не е добра новина.

    А това, че не разбра за какво говоря е още едно доказателство за окаяното ниво на българското образование

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  56. 57 Профил на Karla Miyagi
    Karla Miyagi
    Рейтинг: 1416 Разстроено

    До коментар [#56] от "|":

    Добре - всичко е много гадно и българите сме най-прости , ОК доволен ли си сега?

    Klaatu Barada Nikto!
  57. 58 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#57] от "Karla":

    Точно толкова съм доволен, колкото и от предното ти, неподкрепено от никакви факти изказване.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  58. 59 Профил на Партийна секретарка
    Партийна секретарка
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Погледнете премиера на Р.Б.!
    Фактът, че подобен човек е застанал на върха на бг пирамидата, не може да е стимул за да учиш!

  59. 60 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    Мисля, че много от изказалите се засягат важни аспекти. Един според мен до този момент убягва - закостенялостта на българското образование.

    Един основен проблем на българското училище е, че то възпитава възпроизвеждането на знание, а не самостоятелното мислене. И няма как да бъде иначе след като целия образователен път набляга на зубренето. То се проявява по много начини, но най-перверзния начин е в уникалния за България жанр на "развиването на литературни теми". Бил съм в няколко западни страни, но никаде не съм виждал нещо подобно.

    На Запад се практикува есето на свободна тема или на тема, която не подсказва определена насока. Докато в България темите в голяма част от случаите слагат някаква рамка (примерно "Социалното в поезията на Яворов" и предполагат наизустяване (в случая на поне част от въпросните произведения).

    Резултатът е, че развиването на теми в България предполага наличието на "вярна интерпретация", което беше много характерно за епохата на социализма, но е напълно неадекватно като концепция в едно свободно общество. Страничен ефект е, че принудителното зубрене убива любопитството и творческия подход и съвсем логично води до демотивация.

    Провалът на българската образователна система може да се храктеризира с "отгоре не дават" (т.е. образователната система не поощрява и дори потиска самостоятелното мислене), а отдолу "не искат" (голяма част от родителите и учениците по ред причини нито настояват за подобна възможност, нито пък проявяват другояче инициатива).

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  60. 61 Профил на ltk
    ltk
    Рейтинг: 402 Гневно

    "В цифри това е: 41% от децата са под критичния праг на грамотност (при другите страни средният процент е 24%)"

    опасно предполага, че нещо предстои. резултатите говорят, че катастрофата вече се е случила... факта че през 2006-та е било дори по-зле не ме утешава, защото не виждам никакъв фокус върху образованието, напротив.

    накратко - наистина е време да ги избесим по иличните лампи. накъдето и да погледнеш липса на професионализъм, мошеничество и предателство на интересите на народа.

    You live and learn. At any rate, you live.
  61. 62 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 796 Неутрално

    "Тя е на 16 години, учи в софийска гимназия. Обича да излиза след училище с приятелите си и да обикаля кафенетата, дворовете или да стои в парка, когато времето го позволява. Интернет й дава достъп до нужната й информация, но го ползва основно за скайп и Facebook. Последната хартиена книга, която е прочела, е била "Приключенията на Лукчо". Математиката не й е любим предмет, мрази таблици и графики, защото не ги разбира."

    Пропуснали сте "Води полов живот от две години. Напивала се е три пъти през последния месец, трудно умножава едноцифрени числа без калкулатор, пуши по половин кутия на ден"

  62. 63 Профил на lyudo65
    lyudo65
    Рейтинг: 402 Гневно

    Лакомията за пари, недомислените учебни програми и копирането на "добрия световен опит" доведоха образованието до задънена улица. Не може по сдин учебен предмет в различни училища да се учи по различни учебници. Трябва унифициране и в Училищата да се използва най-доброто.
    Някога професията Учител носеше гордост, а днес е принизена както и всичко в държавата ни.
    Както спомена някой от пишещите :
    ТРЯБВА АКЪЛ !
    НО СВОЙ, НЕ ЧУЖД!

  63. 64 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1746 Неутрално

    А министърът на образованието се обърна към главния счетоводител на пицарията с думите: "Това е африкански бюджет". Счетоводителят с ентусиазъм отвърна: "Такива са ми възможностите". Министърът на четенето и писането се примири. Все пак, за целите на Главния трябваха жертви и икономии. Главният бе решил, че най-главното в държавата са магистрали, естакади, дъги и подземната железница на главния град. И заводът за боклук, но там нещата се вкалинчваха, та Главният вече го пропускаше като инициатива.
    Министъра на четенето и писането, по образование египтолог, се примири със съдбата си. Африканската.
    А африканчетата? Да четат списания като нямат книги. И без това, приоритетите на главния счетоводител са туризмът и селското стопанство, а на Главния му - асфалта и баластрата. И за трите неща книги не трябват. Лопати там, кирки и други сечива.

    Ecrasez l’infâme
  64. 65 Профил на anonimen
    anonimen
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Какво четене, когато в библиотеките на родителите е пълно с фантасмагории за мутри и чалга албуми. Така се отглеждат фрийкове.

  65. 66 Профил на anonimen
    anonimen
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Аз обикнах четенето, защото в библиотеката на родителите ми имаше много и интересни книги. Училището нямаше нищо общо с това, даже почти не четях книгите от списъците, които ни даваха. На сила хубост не става. Средата е много по-важна.

  66. 67 Профил на reges
    reges
    Рейтинг: 230 Неутрално

    необходимо е да избием населението и да закрием държавицата

  67. 68 Профил на lyekka
    lyekka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Българското образование спъва децата дори да се реализират в такова тъпо нещо като вземане на немска езикова диплома. Един от компонентие (освен слушане с разбиране, четене с разбиране и т.н.) е анализиране на таблица или графика. Това е включено в уроците по немски език за напреднали. Като се стигне до момента коментиране на графика - настава едно дълбоко мълчание - ни на немски, ни на български могат да кажат две думи на кръст. В материалите по английски по-лесно - там няма такава част.

  68. 69 Профил на En route
    En route
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Защо да обвиняваме българското образование?
    Нима ние като обществоне сме виновни затова, че ни управляват мутри и културата е чалга?
    Наше задължение е да възпитаваме децата си, дори и да им обясним защо България трябва да е друга, ако искаме след 20 години да има промяна.
    Училището няма да помогне ако ние не му помогнем първо.

    Пътуващ
  69. 70 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#25] от "kosio":

    Ами това е като слушането и чуването - ако не можеш да чуеш какво ти се говори, няма значение дали си добре със слуха.

    Моралът не е порок!
  70. 71 Профил на bezrabotna_52
    bezrabotna_52
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#7] от "cinik":

    Абсолютно съм съгласна с Вас. И никак не е случайна приказката за първите седем години.

  71. 72 Профил на Дойчин Баня
    Дойчин Баня
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Така е, успешните напускат и ще напускат тази страна, поради липса на интерес към тях от страна на обществото, което може да се вайка само, постфактум. И пак същото.
    Процесът е необратим поради народопсихологията. Промени тук се налагат само с диктатура, а вероятността тя да е разумна е под 1%. Надали тук ще има феномен Ататюрк, да речем.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  72. 73 Профил на piespi
    piespi
    Рейтинг: 230 Разстроено

    Митът за това колко добро е българското образование, явно е бил само мит...

  73. 74 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4304 Неутрално

    До коментар [#73] от "piespi":

    Винаги е било мит - поне от 50 години насам, то е безумно и несъстоятелно, а сега вече е напълно разрушено.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  74. 75 Профил на mrivanoff
    mrivanoff
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#7] от "cinik":

    Първоначално щях да се съглася с Вас, но после осъзнах, че теорията ви не може да обясни нарастването на броя на неграмотните деца. Да не би нормалните хора да са спрели да имат деца и само "батовете" да имат деца?! Вярно е, че семейството има голямо влияние, но само то не може да допринесе до такъв лош резултат.
    Според мен, причините са:
    1) Самите родители са загубили вяра или поне са разколебани в ценностната си система виждайки, че неграмотни и безцеремонни тъпанари имат по-висок стандарт на живот. Голяма част от родители не са убедени, че високото образование ще доведе до успешна реализация, виждайки безброй примери доказващи обратното.
    2) Самите деца не могат да разберат ползата от образованието, защото виждат, че може да си живееш добре и без много да се напрягаш - медиите неволно допринасят до това.
    3) Училищната система тъпче по механичен начин съдържанието на учебниците в главите на децата. Децата просто не ги обучават да мислят аналитично, а креативното мислене по-скоро вреди на резултатите в училище.
    4) Бизнесът много много не цени науката. Преди около 2 седмици имаше проучване, според което близо 80% от фирмите не биха инвестирали в наука.
    5) Правителството индиректно каза, че образованието не е приоритет в бюджета за 2010 и 2011.
    6) Медиите ?! Досегашният ми опит показва, че колкото повече гледаш телевизия или четеш вестници, толкова по-малко знаеш. Общо взето медиите в България работят по следния начин- журналисти, компетентни по всички въпроси, коментират пресрелийзи, съставени от ПР отделите на различните ведомства.
    7) Българската църква? В другите държави, църквите имат училища и университети. Ватикана има обсерватория. Българската православна църква се опита да забрани "Хари Потър" и иска да въведе задължително вероучение?! По-голяма ще е ползата ако намери начин да образова ромите или да осигури дневни центрове, където децата да учат неща, които са им интересни- компютри, рисуване, музика, театър и т.н.
    Сигурен съм, че могат да се изброят още много причини.

  75. 76 Профил на theseus
    theseus
    Рейтинг: Весело

    А какви ли резултати би показала една анкета сред студентите?
    Да им честитим и празника по случая.

  76. 77 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Аплодисменти за Ябълка! Дано са повече младите като теб, защото моите впечатления са за наистина озверели, неграмотни млади хора! Дано съм не прав, защото без хора като теб Ябълке България няма да я има!

  77. 78 Профил на yabalka
    yabalka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#60] от "Nikolay UK":

    Не навсякъде е така. Моята учителка по литература ще я помня винаги като най-добрата учителка, която сме имали. Тя наистина ни караше да мислим, да разберем всичко. Темите, които сме писали при нея, не са били наизустявани. Не само аз, всички нейни ученици я уважават, защото тя чрез литературата ни учеше за живота. Дори когато завършвахме, и дадохме награда за любим учител на всички. Но това не пречеше по никакъв начин в класовете да има гамени, които не учат, които не искат да разберат нищо. Тя горката се раздаваше, а отсреща често нямаше никой. Дори тя в един момент си изпусна нервите, защото нахалството и незаинтересоваността на някои просто нямаше граници. Така че проблемът е доста по-сериозен от това, че трябва да се пишат интерпретативни съчинения.

  78. 79 Профил на yu22
    yu22
    Рейтинг: 1247 Любопитно

    Живеем от доста години в друга държава,дъщеря ми учи в държавен университет и работи.Остават и 2 години да се дипломира..
    Почти със завист ми казва,че в България нейни бивши съученици,вече записват и ВТОРО више образование...!!!Очудването ми беше голямо,докато не разбрах,че и аз мога да се сдобия с "ПЛАТЕНА "диплома,а може и с две,в зависимост от спестяванията ми...!!!

    мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...
  79. 80 Профил на bokosama
    bokosama
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Вижте,

    Какво очаквате като резултати, като вече почти 50% от децата в училище са от ромски произход?!
    Да не би тяхните родители да могат да им предадат знания и любов към четенето?!?
    Дано все пак се изучат, защото иначе ще имаме много метачи по улиците ...

  80. 81 Профил на yu22
    yu22
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    До коментар [#75] от "mrivanoff":

    +++++++++++++++++++++++.....!!!!!

    мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...
  81. 82 Профил на yabalka
    yabalka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#80] от "bokosama":

    Проучването е сред деца в 9 клас, циганчетата обикновено на 15-16 години не ходят на училище, а имат деца.

  82. 83 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    Интелектуалната възраст е свързана с биологическата възраст - факт, който напълно се игнорира от българската образователна система. Тъй като пубертетът при момичетата настъпва по-рано отколкото при момчетата, реално една ученичка в девети клас е в т.нар. постпубертет или млада възрастен стадий /йънг адултъс/, докато съкласниците й момчета още са в пубертета. Естествено е момичетата да изпреварят в интелектуалното си развитие момчетата, когато показателите им се сравняват по календарна /хронологична/ възраст.

  83. 84 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Ако някой не се сеща какво значи това и до какво ни води като икономически потенциал ..
    За сметка на образованието и науката в България, тази година 36 % от всички приходи в страната са отишли за издръжка на държавната администрация! Бавно и за 21 години ни превърнаха в държава на сервитьорите и проститутките: http://borsi.blog.bg/biznes/2010/11/08/bylgariia-2011-dvucifrena-inflaciia-ogromna-bezrabotica-viso.631230

    investments.dir.bg
  84. 85 Профил на Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#12] от "mapto":

    Здравей Марто,

    Надявам се като говориш за книги, допускаш и варианта книги в електронен формат? Аз примерно дигитализирах библиотеката на дядо ми, когато почина ... 4К книги около 3ТБ пдф станаха (някой ден ще ги мина през ОЦР и ще ги направя на тхикстета), същото направих с моята, на ред е следващото лято тази на родителите ми. На брат ми и сестра ми ги имам, тъй като те направиха същото. В къщи вече няма книжни книги, изключение са книжките на детето, но и тях заменям лека полека ... вече почти се справя с таблета. Не виждам смисъл от книжните книги. Електронните са по-добри, дори някои (все повече са интерактивни) позволяват по-лесна и удобна манипулация за анализ, отбелязване, забележки и коментари по тях. Признавам, че професията ми ме накара да свикна в началото с електронните книги, но сега, просто смятам че са далеч по-добра алтернатива за достъп и усвояване на информация (трябва много хубав екран т.е. бизнес лаптоп или внимателно да се подбере екрана на десктопа, това са пари вложени в здраве).

    Да за кеф, рядко, си взимам някоя книжка - на вилата, сядам на креслото сипвам си едно уиски и чета ... е заспивам след 15-20 странцици ама ...

    Поздрави.



    Който не следва линията на Економедиа е тотално цензуриран!
  85. 86 Профил на Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#13] от "Убитака":

    Подкрепям те, и при нас е така

    Който не следва линията на Економедиа е тотално цензуриран!
  86. 87 Профил на Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#25] от "kosio":

    Здравей Косьо,

    Аз лично познавам около двадесетина различни вида структуриране на информация в текст и не съм филолог. Доста от тях се използват във доста специфични случаи и си имат отделни нормативни характеристики. За да можеш да изтегляш нужната информация от даден текст ти трябват следните задължителни умения:
    1) Да познаваш буквите;
    2) Да познаваш думите;
    3) Да знаеш граматичните правила;
    ------ това е 1 - 3 клас
    4) Да можеш да пресъздадеш със твои думи;
    5) Да можеш да анализираш;
    6) Да можеш да синтезираш;
    ------ това е 4 - 8 клас
    7) Да можеш да комбинираш информацията;
    9) Да можеш да отбелязваш стиловите различия;
    10) Да можеш свободно да интерпретираш, комбинираш; анализираш и синтезираш информацията;
    ------ това е 12 клас
    11) Усвояване на различни базови структури на информация;
    12) Ползване на тези структури;
    13) Извличане на полезна информация от тях;
    14) Комбиниране и ефикасност при ползване на структурите информация.
    15) и т.н.

    ... е ти докъде си стигнал???

    Поздрави.

    Който не следва линията на Економедиа е тотално цензуриран!
  87. 88 Профил на gmm
    gmm
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Изцяло подкрепям Nikolay UK, нашето училище не разрешава на децата да мислят, там всичко е повторение на нещо от учебника, което не бива да се дискутира. За мисленето опираме веднага до родителите, те са длъжни да възпитат децата да мислят правилно. И когато заявих, че всичките знания на сина ми са благодарение на семейството ни т.е. мои заслуги и на единици учители всички скочиха срещу мен, че не е възможно да е ходил 10 години на училище и нищо да не е научил там. Но това е факта, децата получават знанията от родителите си и няколко учители самаряни. Това го доказва и изследването.
    В потвърждение на това ще кажа, че многократно е получавал забележки сина ми, че много пита в час и госпожата го праща на последния чин да не й пречи. Да, любознателните ученици пречат в нашето училище!

  88. 89 Профил на jamm
    jamm
    Рейтинг: 627 Неутрално

    В домовете на 38% от анкетираните има до 25 книги.. За какво наследство си говорим?
    Възпитанието не започва в първи клас.

  89. 90 Профил на Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#74] от "Тони!":

    Здравей,

    Напротив, смело твърдя, че моя випуск и моето училище ми дадоха невероятен старт. Във Франция, признаваха, че ние българските студенти 1-2 курс сме на далеч по-високо ниво в точните науки от тях. Имаше и коментари, че пишем по-правилно от масата франсета ... випуска ми беше 90 и някоя ... е сега с някои от тези преподаватели се виждам по работа когато съм в командировка ... не искам да три описвам какви думи ползват за сегашните български студенти и тяхната подготовка, както и неразбирането как това е могло да бъде допуснато.

    Поздрави.

    Който не следва линията на Економедиа е тотално цензуриран!
  90. 91 Профил на Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Прокопиадата: "ЦЕНЗУРА!" - мотото на Дневник!
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#90] от "capricornicus":

    не съм от френска гимназия ...

    Който не следва линията на Економедиа е тотално цензуриран!
  91. 92 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    "Има два положителни факта – средният ни резултат е с 27 точки по-висок спрямо 2006 г. и процентът на учениците под критичния праг на умения е спаднал от 51% на 41%"

    това се дължи на отпадането на много деца от образователната система (главно роми и други деца с нисък социален статус). така че да не си приписват успех от министерството.

    Истината ни прави свободни.
  92. 93 Профил на ushoples
    ushoples
    Рейтинг: 230 Гневно

    ама какво значи "Очевидно учебните програми не стимулират мислене, креативност, аналитичност"? То е очебръкващо! Вие все едно не сте били в училище!!! Я си спомнете как се пишат класни по литература! Как се седи часове наред и се наизустява някаква помия от литературна критика, защото трябва тя да се издекламира на лист, а не собственото ти мнение. Изобщо да имаш в главата си нещо, което е малко по-обширно като информация, от тази написана в учебника си е живо престъпление. Как се гради аналитичност и креативност, когато и учителите, когато са ги учили да бъдат учители това им е било забранено?

  93. 94 Профил на Gerasi
    Gerasi
    Рейтинг: 694 Весело

    Хора не се лъжете! Училището е просто начин децата да не стоят в къщи докато ние сме на работа!

    Изгони ГЕРБ преди да отровят Добружда заради шистовия газ, тогава освен бедни ще бъдем и гладни... Петиция http://citizenspeak.eu/node/45
  94. 95 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Както книгите са определящи за грамотността, така и компютрите и интернет имат същия ефект. Добре, че те не са включени, защото тогава България щеше да е още по-зле.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  95. 96 Профил на Gerasi
    Gerasi
    Рейтинг: 694 Весело

    "Младежите в България израстват без книги. 21% от децата смятат четенето за "празна загуба на време""

    И политиците мислят така. Колкото по-тъпи толкова по-лесни за управление. "Чудесна работа" върши образованието, подготвя новата маса плебеи тъпи, необразовани, неморални, мързеливи и нечистоплътни. "Идеалът" за народ.

    ... децата смятат четенето за "празна загуба на време"
    Ако прочетат нещо може да започнат да задават въпроси, а да се задават въпроси е лошо за "Демокрацията".

    Изгони ГЕРБ преди да отровят Добружда заради шистовия газ, тогава освен бедни ще бъдем и гладни... Петиция http://citizenspeak.eu/node/45
  96. 97 Профил на mashke
    mashke
    Рейтинг: 402 Весело

    в Африка заминават едни от най-добрите специалисти от цял свят , като мисионери да обучават и резултатие са много добри,ако продържава тука така, ще дойдат и тука да обучават, както преди 9-ти септември са работили мисионерки в амеракнския колеж в Ловеч!..............

  97. 98 Профил на debil
    debil
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Абе нали знете че простия човек се управлява по-лесно. И има разлика от прост до неграмотен. Последните 20+45 години се целеше и все още се цели народа (матряла) само да плаща данъци и да пуща бюлетина като му кажат. И съответно образованието бе насочено натам , да възпитава електорат, който да мисли за чалга, футбол, нови дрешки и как да извърни някоя далавера.

  98. 99 Профил на Jay Gould
    Jay Gould
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Разходи за образование (% от БВП) по страни: http://borsi.blog.bg/novini/2010/12/08/razhodi-za-obrazovanie-ot-bvp-po-strani.647485

    В Монголия 9 % от БВП за образование, в България 3,3 %

    investments.dir.bg
  99. 100 Профил на mlmirow
    mlmirow
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Абе и по мое време си имаше тъпаци ама никой не ги броеше...Не може всички да сме умни и интелигентни! Пък и от тъпаците стават идеални бачкатори - мотиката и на къра!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK