
© Георги Кожухаров
Росен Плевнелиев купи годишна винетка за колата на съпругата си от централния клон на "Български пощи" в София и обясни, че още миналата година купил стикер за своя автомобил
Нова система за плащане на пътните такси на изминат километър, а не с винетен стикер може да бъде въведена най-рано през 2015-2016 г. Това каза министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев, след като купи винетка за колата на съпругата си от централния клон на "Български пощи" в София. Принципът е - който чупи повече, плаща повече", каза министърът.
Плевнелиев добави, че изграждането на системата ще стане, след като магистралите и пътищата, за които тя ще важи, бъдат дадени на концесия. Така щели да се увеличат приходите за ремонта на пътищата и "дупките ще изчезнат". Освен това щели да се прекратят лошите практики като купуване на фалшиви винетки или каране без такива.
"Ще се съобразим с мнението на Световната банка и Европейската комисия, които третират винетките като междинен инструмент, а крайният вариант е електронните системи за събиране на пътни такси, който България ще започне да обмисля и ще въведе най-рано през 2015-2016 г.", каза Плевнелиев.
Министърът добави, че до две седмици ще бъде представен съвместен доклад между министерството на регионалното развитие и министерството на транспорта, с който да бъде открита процедура за избор на консултант по разработването на системата. Целта е да се предложат различни варианти за това каква да е електронната тол-система и за кои участъци от пътищата да важи, за да започне въвеждането й. Според Плевнелиев вероятно ще бъде въведена GPS система, а не такава с контролни пунктове.
"Вариантите за плащане са различни - електронни винетки, годишен абонамент", каза министърът и добави: "Когато се въведе тол-система, ще бъдат елиминирани лошите практики и ще се събират достатъчно пари за ремонт на пътищата. Въвеждането на такава система е изключително скъпо упражнение. В Словакия това е струвало около 500 млн. евро, но на държавата това няма да й струва пари, защото се прави на концесия и от първия ден държавата получава само приходите", обясни Плевнелиев. Той добави, че вероятно концесиите ще са 10-годишни.
В края на 2009 г. тогавашното ръководство на пътната агенция представи свой проект за въвеждането на GPS тол-система, направен от работна група, в която влизаха представители на няколко министерства и на агенцията. Според плановете изграждането й трябваше да започне още през 2010 г., като първоначално важи само за камиони, и до 2013 г. да обхване и колите. Въвеждането на системата отново трябваше да се прави с концесия, а инвестицията да е 500-600 млн. лв. Беше предложено тя да важи за 5 хил. км. пътища от общо около 19 500. За нов начин на плащане на пътните такси се говори от 2007 г.