Експерти позволиха отстрела на 17 мечки през 2011 година

Експерти позволиха отстрела на 17 мечки през 2011 година

© Дневник



През 2011 г. в България ще бъде разрешен отстрелът на общо 17 мечки, които са защитен вид, съобщи екоминистерството.


Решението за това е взето след проведен мониторинг на популацията на кафявата мечка в цялата страна. По анализиране на данните и изготвяне на изчисленията работиха три екипа независимо един от друг по различна методика, уточнява Министерството на околната среда и водите. По три различни методики екипите са достигнали до близки резултати за численост на кафявата мечка и се обединиха за бройката 550 плюс/минус 10 екземпляра за територията на България.


На базата тази численост Националната комисия за кафявата мечка е позволила отстрела на 17-те мечки, както следва: област Смолян и Държавно ловно стопанство "Кормисош" - 7 броя, област Благоевград – 1, област В. Търново, Габрово, Ловеч – 5, област Ст. Загора - 1, област Пазарджик – 3.




Екипите, извършили мониторинга, са: на доц. Николай Спасов от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания при БАН; на Руслан Сербезов от МОСВ и Института по информационна и комуникационна технология при БАН; на Александър Дуцов от Сдружение за дива природа "Балкани".


Решението за отстрела е взето от експерти от Министерството на околната среда и водите, Изпълнителната агенция по околна среда, Изпълнителната агенция по горите, Българската академия на науките и Сдружението за дива природа "Балкани", област Смолян, РИОСВ - Смолян.


Според промени в закона за лова от октомври 2010 г. обаче разрешенията за отстрел на мечки вече се издават от земеделския министър вместо от екоминистъра.


Миналата пролет при неизяснени обстоятелства мечка уби жител на смолянското село Кутела, което беше първият случай на доказано убийство от дивия звяр от десетилетия. През лятото две жени от друго село в областта бяха нападнати, докато брали гъби.


По този повод от екоминистерството и агенцията по горите обявиха, че ще изработят план за намаляване на конфликтите и щетите, нанасяни от дивите животни върху малки планински общности. Предвижда се местните хора да бъдат снабдени с електропастири (електрически огради). В горите трябва да бъдат засадени плодни дръвчета, както и да се поставят табели на проблемни места.


Част от мечките в Родопите освен това вероятно ще бъдат разселени заради високата им концентрация в Смолянския регион. От общо около 180 екземпляра в Родопите между 95 и 105 обитават района около Смолян.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Сигурно се знае и кой точно ще ги отстреля.

  2. 2 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1418 Любопитно

    Съмнява ме чак толкова да се е увеличила популацията, че да се налага отстрел на животинките.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  3. 3
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:23 на 27/01/2011 от неговия автор.

  4. 4 Профил на huh
    huh
    Рейтинг: 497 Неутрално
  5. 5 Профил на trifon74
    trifon74
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Направете мониторинг за популацията на циганите.

    Сравнете поразиите, които те вършат, спрямо тези на мечките.

    И тогава дайте разрешение за отстрел.


    ПП : / имам предвид, отстрела на мечките, а не на циганите/ .
    Казвам това, защото вече претърпях едноседмичен бан от уважаемата редакция.../

  6. 6 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Мечка - страх, мен - не страх

    Всъщност леко се притеснявам за практическото съблюдаване на определената бройка (особено ако не говорим единствено за стръвници)...

    П.П.
    Земеделският министър, имаш ли някакви догадки кой даде разрешителното за отстрел на Георги Николов - Мечката, през 1995г. или там някъде? Или да питам Найден Милков?

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  7. 7 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    Като гледам снимката, мога само да кажа: горките мечки! Правиме се на властелини на Вселената, ама само ние си го знаем това...

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  8. 8 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1148 Неутрално

    Оставете мечките (животните) на мира!

    TAKE THE RED PILL!
  9. 9 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Този мечок на снимката наистина е голям сладур. Не разбирам, на кого и с какво пречат мецаните? Виж, ако се появи някъде мечка, която да напада добитъка по селата или да е опасна за хората, тогава разбирам, но такова отстрелване ми се струва излишно.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  10. 10 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1533 Весело

    Гоце ще стреля ли? Или той само зайци и кози?

  11. 11 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 774 Неутрално

    До коментар [#9] от "VеnRus 2008":

    За неподозираните измерения на идиома "мечешка услуга":

    27 Авг 2010 16:11
    В Смолян не предлагат застраховка срещу нападение от мечка

    В три от най-големите застрахователни агенции, които имат офиси и в областния град, обясниха, че не предлагат покриване на риска - нападение от мечка. От там посочиха, че ако човек има застраховка живот и бъде нападнат от мечка, може да се разглежда като злополука и потърпевшият да получи някакво обезщетение. При домашните животни се покриват основно болести, зарази, както и смърт, причинена от природни явления, няма обаче покриване на риск за нападение от мечка.

    От компаниите посочиха, че това може би се дължи на факта, че мечите нападения в област Смолян са зачестили през последните две години, а и до момента е нямало конкретни питания от страна на фермери.

    Брокерите обаче обясниха, че това е идея и пазар, които могат да се разработят и да започне да се предлага застраховка срещу мечо нападение, имайки предвид, че тя ще е полезна, както за туристите, така и за фермерите и пчеларите. На този етап обезщетения за причинени щети от мечка се изплащат единствено от Министерството на околната среда и водите.

    http://agro.bg/news/article21916.html

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)
  12. 12 Профил на toshir
    toshir
    Рейтинг: 8 Неутрално

    мечоците си ядат кротко малини и мед и изведнъж се появи някой комплексар като Гоце с кървасял поглед и ги гръмне за да избие си комплексите. Имаш един кретен - собственикът на Белла Бълграия, който си беше публикувал снимка с убита мечка. С една дума - вижте ме какъв съм мъж.

  13. 13 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 917 Неутрално

    Това си е кощунство. Защо не ги разселят в Алпите или Пиринеите? На коя жалка душичка искат да доставят удоволствие да убие мечка?

    Да разлая троловете!!
  14. 14 Профил на KOBA_STALIN
    KOBA_STALIN
    Рейтинг: 1257 Разстроено

    Стреляйте бързо другари,
    Докато не е започнало преброяването. Навремето и аз бях отпуснал квоти на другаря Берия, но лошото беше, че и отстрелването и преброяването, бяха в неговите ръце.
    Според мен, голям изрод трябва да си за да пращаш с лека ръка в небитието, такива невинни божии създания. И най-отвратителният вариант на човека - това е "човекът с пушка"
    Няма ли гаджета и купони за тия пияндури, та са се юрнали по горите "тилилейски", да се правят на герои и на мъже.

  15. 15 Профил на Планинар
    Планинар
    Рейтинг: 497 Гневно

    До миналата година се позволяваше отстрел на макс 10 мечока, а тази 17 ? Изглежда това е резултата от ЛОБИСТКИТЕ промени в закона за лова, които успешно прокара заменкаджията ЕМИЛ ДИМИТРОВ от ГЕРБ ? Само че са му криви сметките...

    Наш дълг е да опазим планините и за нашите внуци!
  16. 16 Профил на make_silence
    make_silence
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Аз не мога да разбера какви са тези изключения от правилото?! Хем са защитени, хем има едни 17 от тях, които не са...?! Поредно българско безумие! Няма ли да се намери кой да ги осъди...

  17. 17 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    Б. Б. повеля:
    Най-голямата мечка
    Гоце да я отстреля!!

    www.berbenkov.hit.bg
  18. 18 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До мечките ли опряхме?

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  19. 19 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2666 Неутрално

    По добре е да се преместват в райони с по малка плътност на популацията.

  20. 20 Профил на Дядо Йоцо ви гледа..!!!
    Дядо Йоцо ви гледа..!!!
    Рейтинг: 442 Гневно

    По добре да ги продадат на западна европа или на ЗооГрадинарите по света отколкото да се правят на мъже.
    На гол тумбак чифте пищови.
    Нещастници........

  21. 21 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#20] от "Komita":

    Прав си, но за съжаление голия тумбак е наш, а те са сити!

  22. 22 Профил на tonitod
    tonitod
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    До коментар [#16] от "make_silence":

    За определяне на състоянието да дадена популация се използва понятието "нормален запас". Това е плътността /броя животни/, при която популацията се развива най-добре - дава добър прираст, устойчива на болести е, жизнена е. Този запас зависи от условията на живот, които предлага околната среда за съществуването на този вид.
    Съществува също така и термин "допустим запас" след достигането на който, популацията започва да дегенерира - боледува, гладува, става неустойчива на болести. Отделно започва да нанася вреди тъй като поведението Й се променя.
    За България допустимия запас на кафявата мечка е около 550 броя.
    С една дума с тези 17 бройки ще се отстрелят, за да не се допусне популацията да превиши допустимия си запас.
    Вижте само колко мъдри специалисти са се подписали под това решение!?!


  23. 23 Профил на tonitod
    tonitod
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    До коментар [#13] от "lone_wolf":

    Разселването на мечката извън естествения Й ареал е свъзано с много рискове.
    Нашите мечки са свикнали да обитават по ниска надморска височина, имат различна хранителна база от тези в Алпите.
    Освен това мечката е животно, което изпада в летаргия. За целта през лятото и есента тя натрупва определени хранителни запаси.
    Твърде вероятно е при разселването, животното да изживее стрес и да успее да се запаси, да не се подготви да зимата и съответно да не оцелее.
    Адаптирането на кафявата мечка в по-тежки условия ще е труден и продължителен процес.
    Пък и все пак трябва да имаме искане на интродукция от тези държави, в които смятаме да ги разселим. Те може да не са склонни да променят генетичния фонд на собствената си популация от кафяви мечки)!

  24. 24 Профил на venci_kr
    venci_kr
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Убийци решиха да убият най-малко 17 мечки.

  25. 25 Профил на smog
    smog
    Рейтинг: 388 Неутрално
  26. 26 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 917 Неутрално

    [#23] - tonitod
    Прав сте за безразборното разселване. Но кафявата мечка се среща макар и рядко на Пиринеите. Мечките няма да са нод вид за района. В Алпите също са се срещали.
    А относно налесването в природата............... Аз съм настроен изключително негативно към това.
    Препоръчвам ви да прочетете книгата "Playing God in Yellowstone" от Alson Chase. Тя е на тая тема. Грешки не бива да се правят.

    Да разлая троловете!!
  27. 27 Профил на tonitod
    tonitod
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    До коментар [#26] от "lone_wolf":

    Не казвам, че е невъзможно.
    Смятам само, че мечките от Балканите по-трудно ще се приспособят към новите условия. Изхождайки от специфичната физиология на вида /изпадането в зимен съм/, предполагам че разселването ще е свързано с влагането на доста средства и усилия.

  28. 28 Профил на Scorpi_4404
    Scorpi_4404
    Рейтинг: 617 Любопитно

    До коментар [#11] от "Кецалкоатъл":

    Много любопитно и претенциозно име си си избрал...Дано да си прихванал нещо

    Опознай себе си...Нищо излишно.
  29. 29 Профил на bayern
    bayern
    Рейтинг: 442 Неутрално

    а отстрел на депутати кога ще има

    Welthauptstadt Germania
  30. 30 Профил на Кецалкоатъл
    Кецалкоатъл
    Рейтинг: 774 Неутрално

    До коментар [#28] от "scorpi_4404":

    Съжалявам, но сърцето ми принадлежи на друга (меца)

    "Яйцата са ти в мивката" (съпругата ми)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK