Емигранти: Закриването на институцията "министър за българите в чужбина" е тревожен знак

Емигранти: Закриването на институцията "министър за българите в чужбина" е тревожен знак


Абсурдно е институцията "министър за българите в чужбина" да се свързва с конкретна личност. В този смисъл, нейното закриване ще е много тревожен знак за всички български общности в чужбина. Не трябва конюнктурните съображения да подменят националната политика към диаспората." Това се казва в обръщение към депутатите от 41-то Народно събрание от Обществените съвети на българите в чужбина, публикувано на сайта Eurochicago.com.


Организациите на български емигранти заявяват, че назначаването на Божидар Димитров на поста за тях е било провокация предвид агентурното му минало. Mинистър-председателят тогава не се вслуша в призивите на българите в чужбина да оттегли неговата кандидатура и пое политическата отговорност. Премиерът Бойко Борисов обяви, че приема оставката на Димитров, малко след скандала с посланиците, работили за бившите тайни служби. Той даде да се разбере, че най-вероятно Димитров ще е първият и последен министър за българите в чужбина.


Те все пак признават заслугата на Божидар Димитров да се застъпи за идеята да се формира избирателен район "чужбина", която обаче не беше възприета в Изборния кодекс. Така според българите зад граница около 1 млн. сънародници са лишени от правото да избират народни представители. "Вместо да организира широк обществен дебат, вкл. с участието на българите в чужбина, каква да е националната доктрина по отношение на диаспората, как българите извън страната да бъдат най-удачно и полезно за нацията привлечени в националния живот, под каква форма те да имат свое институционално представителство и т.н., министър Димитров започна на тъмно подготовката нов Закон за българските общности в чужбина", се посочва в обръщението. Обществените съвети питат с какво този закон би бил по-добър от предишния и дали като него няма да остане само на книга и каква е визията, политическата рамка, в която този закон се пише, какви национални политики се залагат в него, какви институции той предвижда.




Те обобщават, че това са въпроси, които една междуведомствена работна група на експертно ниво няма право да предрешава, а за тях е необходим обществен политически дебат. "Отговор на тези въпроси ни бе отказан от министър Димитров и продължава да ни бъде отказван от г-н Росен Иванов, настоящ председател на Държавната агенция за българите в чужбина. Дали причината не е, че в този проект не се предвижда създаването на легитимен представителен орган (Национален съвет) на българите зад граница?", пише още в обръщението.


От организацията са категорични, че национален съвет, чиито членове по старому ще се назначават, не може да ги представлява. Единствено участието на българи, живеещи в чужбина и избрани от българските общности зад граница, може да легитимира неговото съществуване и да осъществи истинска представителност.

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Къвто им МИНИСЪРА на "българите в чужбина" - такава и организацията им : "Обществените съвети на българите в чужбина Eurochicago.com."

    Колко ли души са затрили по чужбина ченгетата комунистически внедрени при емигрантите, дето посрещаха Боце-Матряла в Чигаго!

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  2. 2 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Срам! Двадесет години след падането на Берлинската стена, нашите нагли управници продължават да назначават ченгесари като Божидар Димитров, на постове, които представляват България пред света. Какво безсрамие.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  3. 3 Профил на chiko
    chiko
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Стига с тия българи в чужбина. Нека видим на последните избори през 2009 г. колко от уж милионите българи в чужбина гласуваха ? Около 150 х. души, от които около 90 х. "българи" от Турция. Останалите са около 60 х. души. За какво им е министър ? И откъде накъде хора устроили си живота в чужбина ще решават кой да управлява България. Нека си живеят в чужбина, да си решават там проблемите, да се интересуват ако искат от ставащото в България, но не и да гласуват.

  4. 4 Профил на VellEll
    VellEll
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#3] от "chiko":

    Напълно съм съгласен с теб, пък и според мен такива като "Организациите на български емигранти" са абсолютни измамници чакащи парички от държавата.

  5. 5 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    Чико, съгласен съм с една част от коментара ти, с друга не съм. Министър не ми трябва, като българин в чужбина, но като български гражданин държа да мога да гласувам и гласувам почти всеки път - от 1990 насам да съм пропуснал 2 гласувания.
    На България плащам немалки данъци, защото имам наследства там и съответно имам право да избирам кой ще ме представлява и как ще се пилеят моите пари.
    На Чехия също плащам доста данъци и като лице с постоянно пребиваване, имам право да избирам на местно ниво и за Европарламент. И държа да упражнявам това си право също.

    E PLVRIBVS VNVM
  6. 6 Профил на Зам. Директор
    Зам. Директор
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Ние, в чужбина, сме заритали за подобен "министЕр" и някаква синекурна институция.

    Уважението към българите в чужбина минава през посолствата, които са толкова заинтересувани от БЪЛГАРИТЕ, че гледат на тях като чужденци от някакъв криминален сектор.

    И за това приемната във Вашингтон е с размери 2х2 метра, за да може да не събира на куп много твари с българска националност.

  7. 7 Профил на anzug
    anzug
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Нали има посолства и МВнР !? Аз също съм емигрант и съм против хрантутенето на паралелни структури от типа бат Божо и со .

  8. 8 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#3] от "chiko":
    До коментар [#5] от "PavelCZ":

    Абе туй с Божо Шиби и тия измислени организации е не заради някакви избори, а за да държат задграничната агентура и да издирват и да се разправят с неудобните емигранти в чужбина и разни други тъмни канали за износ (на антики и оръжие и дрога и др.)!

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  9. 9 Профил на chiko
    chiko
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До Павел

    Плащането на данъци само по себе си не е основание за гласуване. Има българи, които живеят в чужбина и плащат данъци там. А не могат да гласуват, защото не са тамошни граждани. Ти си български гражданин, но все пак ти си уредил живота си в чужбина, а искаш да решаваш кой да ме управлява. Ти избираш кой мен да управлява, то този не управлява теб.
    Друг е въпроса, че покрай избори голям шум се вдига за българите в чужбина, който е шум за нищо - участват 50-60 х. българи. А "българите" в Турция са друга тема. Да се надяваме, че скоро ще им отрежат гражданството. Сещам се какво стана на президентските избори - една "българка" в Турция се редеше на опашка за гласуване и от БНТ взеха интервю с нея, но се налагаше да ползват преводач. Пълен срам(((

  10. 10 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    Чико, отново имам половинчато съгласие/несъгласие с теб. Основата на буржоазното общество е гражданинът, а той плаща данъци. Като български гражданин аз не само че плащам данъци на България, но съм зависим от нейната политика - дали страната е член на ЕС, НАТО, Шенгенското пространство и прочие, дали има договори за безвизово пътуване с трети страни, дали ще мога все още, като българин в чужбина да владея имотите си в България (едно време не можеше, имаше разни ограничения по наследствата) и прочие и прочие.
    Вярно е, че моята зависимост е по-малка, поради статута ми на постоянно пребиваващ зад граница (спрямо България) и постоянно пребиваващ в Чехия чужденец (спрямо Чехия). Но не съм независим, така че искам все пак да мога да влияя на политиките и в двете страни, от които завися.

    E PLVRIBVS VNVM
  11. 11 Профил на mrakogor
    mrakogor
    Рейтинг: 497 Неутрално

    За ГЕРБ и БСП циганите са по-важни. Българи в чужбина, продължаващ геницд в Македония, Сърбия, Гърция. Огромни общности в Румъния, Молдова, Русия, които гледат с надежда към майка България - голяма работа, дреме му на Бойко и останалите. Шут в гъза на Божо, който с всичките си кусури си позволи да има собствено мнение по някои въпроси.

  12. 12 Профил на gavrilov
    gavrilov
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#9] от "chiko":
    Драги Чико,
    1)
    Народното Събрание не управлява, управлява правителството.
    2) 60 000 гласували в чужбина, въпреки всички спънки които поставяте пред нас, означават все пак 4 депутатски места в Народното Събрание. Защо 1 милион българи по рождение, живеещи в чужбина по икономически причини, не могат да имат политически представители в Народното събрание? В същото време в България депутатите на РЗС (например) са избрани с по 2000 гласа (пример във Видин)? Някой би трябвало да се засрами, не мислите ли?
    3) аз съм координатор на Обществения съвет във Франция. Който смята че съм ченге, много бих желал да дойде да ми го каже лично (ще ме намери в телефонния указател)
    4) Обществените съвети работят на обществени начала, т.е. пари не искат от никого
    5) Ние нямаме цвят, не сме свързани с никоя партия
    6) Ще ни намерите тук
    http://www.globalbulgaria.org/
    и на Facebook : Обществени съвети ...

  13. 13 Профил на gavrilov
    gavrilov
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#1] от "Mickey":

    Крадеца вика "дръжте крадеца". Мицкей, ти като не си ченге, защо плюеш анонимно. Адреса на "Обществените съвети на българите в чужбина" не е "Еврочикаго", което е медия. Информирай се първо, не е трудно.

  14. 14 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 628 Неутрално

    До коментар [#3] от "chiko":

    Веднага ще ти обясня защо - 2/3 от избирателните секции в чужбина бяха ситуирани в Турция, а на много други места където има бая българи, които ги интересува какво става в родината не им беше даден шанс да дадат своят глас. Защо? Защото разни посланици ги мързеше да си размърдат гъзовете, същите тези посланици, които се оказаха агенти на едно двубуквие и които отказват да ги отзоват понеже били работили за ползо роду.
    Министър за българите в чужбина трябва да има!!!!!!

    Veritas odium parit obsequim amicos
  15. 15 Профил на gavrilov
    gavrilov
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#4] от "VellEll":

    До коментар [#3] от "chiko":

    Напълно съм съгласен с теб, пък и според мен такива като "Организациите на български емигранти" са абсолютни измамници чакащи парички от държавата.
    _____
    Да бяхте се информирали първо: Обществените съвети на българите в чужбина работят на обществени начала и не струват нито една стотинка на българския данъкоплатец. Пише го в Правилника им ето тук

    http://www.globalbulgaria.org/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=27

    ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ СЪВЕТИ КЪМ ДИПЛОМАТИЧЕСКИТЕ МИСИИ НА Р. БЪЛГАРИЯ

    Глава I

    Общи положения

    Чл. 1. Обществени съвети по смисъла на този правилник са консултативни органи, които могат да се създават към дипломатическите представителства на Република България, съгласно Член 5 ал.3 от Закона за българите, живеещи извън Република България, обн. ДВ бр.30 от 11 април 2000г.

    Чл. 2. Общественият съвет е независим изборен орган, който работи на обществени начала и отстоява интересите на българските общности в съответната страна.

  16. 16 Профил на gavrilov
    gavrilov
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Здравейте, ползвам вашата активност за малък сондаж. Ето как трябваше да завършва нашето Обръщение към Народното Събрание, но го коригирахме в последния момент, защото не бяхме се допитали до вас. И така, трябва ли ДАБЧ (агенцията за българите в чужбина) да съществува, или функцията да се поеме от МВнР?
    _____________________________________________________
    Абсурдно е институцията "министър за българите в чужбина" да се свързва с конкретна личност. В този смисъл, нейното закриване ще е много тревожен знак за всички български общности в чужбина. Не трябва конюнктурни съображения да подменят националната политика към диаспората. Оставката на министър Божидар Димитров е добър момент за преосмисляне и на ролята на Държавната Агенция за Българите в Чужбина. Доколкото ДАБЧ не отчита предложенията и нуждите на българските обшности в чужбина, тя няма как да изпълни своята основна цел - да работи за единението на всички българи, независимо от техния постоянен адрес (sic!). Нейните функции биха могли да се поемат от МВнР в сътрудничество с новоизбраните Обществени съвети на българите в чужбина.

  17. 17 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3909 Неутрално

    До коментар [#5] от "PavelCZ":

    Ние, които живееме в България, гласуваме за хората от които зависи цялото ни битие, а за вас е от значение какво ще се случи с имотите ви. И гласовете ни тежат еднакво... .

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  18. 18 Профил на ...
    ...
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#16] от "gavrilov":

    Нямам представа въобще с какво се занимава тази агенция, въпреки че живея в чужбина.

    До всички, които се изказаха, че българите в чужбина не би трябвало да имат право на глас, бих искала да кажа, че не са прави.
    Никак не ми е безразлично как живеят близките ми, и на какъв хал е държавата.

    количествените натрупвания водят до качествени изменения
  19. 19 Профил на зограф
    зограф
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Кой е този Росен Иванов, та да е председател на българите в чужбина.
    Лично, като политически емигрант от далечната 1972 г. не ме интересуват такива никому незнайни личности.
    Към проф. Димитров имам дори известна симпатия. Неговото агентурно минало не е свързано с доноси, клевети, а с историята на България. Че сега го плюят - това са тези комунистически кретени, пребоядисали се в синьо.
    Който не е способен да направи тази малка разлика - съжалявам!

  20. 20 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1104 Весело

    ние не пикаем във вашите пепелници... затуй моля не хвърляйте фасове в нашите писоари...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  21. 21 Профил на 2000
    2000
    Рейтинг: 225 Неутрално
  22. 22 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#13] от "gavrilov":

    Че кой е говорил за "адреса" им бе фуражко? Става въпрос за тези ОТ ПУБЛИКАЦИЯТА!
    Вие ченгетата искате да контолирате и българите в чужбина! Затуй и комунето Боце им назначи ДС минисър! Нали слушах мазните плазмодии на Чикаго сбирката им с Муртю (дето се изцепи за МАТРЯЛА! ОТВРАТ!
    Затова искат и министър, та да си финансират гадостите с държавни пари!
    "В този смисъл, нейното закриване ще е много тревожен знак за всички български общности в чужбина. Не трябва конюнктурните съображения да подменят националната политика към диаспората". "
    ))

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  23. 23
    ****

    Този коментар беше изтрит в 01:22 на 03/02/2011 от неговия автор.

  24. 24 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#13] от "gavrilov":

    "". Мицкей, ти като не си ченге, защо плюеш анонимно. "

    Адреса ми и ЕГНето ли искате, бе милиционери?)))))))

    И НЕ плюя, а казвам ИСТИНАТА, дискутирам и се аргументирам !

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )
  25. 25 Профил на gavrilov
    gavrilov
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#18] от "zelenata":

    По-горе имаше въпрос : кой е Росен Иванов? Росен Иванов е адвокат от Перник, който с благословията на Първанов стана директор на ДАБЧ. Доколкото знам, той няма нищо общо с българите в чужбина, нормално е че те не го познават.

  26. 26 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1264 Разстроено

    Според мен "министър за българите в чужбина" трябва да бъде всеки един български посланик или консул, където и да се намира по света. Само че те са едни чиновници, които с пренебрежение и досада гледат на всеки който се обърне към тях. В центъра на Тирана, на един площад са монтирани флаговете на държавите-членки на НАТО. САМО НАШИЯТ БЕШЕ ОБЪРНАТ ОБРАТНО! КАКВО ПРАВИ ПОСЛАНИКЪТ НИ В АЛБАНИЯ?
    ЗА КАКВО МУ ПЛАЩАТ?

  27. 27 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#9] от "chiko":

    Аз живея в България (все още), но подкрепям правото на глас на всички Български граждани. Критерият е и трябва да бъде единствено наличието на Български паспорт.
    Докато човек притежава Български паспорт, то той по един или друг начин зависи от България, затова и трябва да има право да гласува.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  28. 28 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 463 Неутрално

    на патриотите , които не искат българите в чужбина да им се мешат в живота, да напомня няколко неща

    искаш или не искаш, има конституция, в която законодателят, изразяващ легитимно волята на народа, е разписал че българите, където и да се намират те, имат еднакви права (чл.26). а чл.10 казва, че избирателното право е равно и всеобщо. толкоз.
    ако не ти харесва, намираш най-близкия изкупвателен пункт на ЕГН-та на РЗС и се включваш в подписката за свикване на ново Велико Народно събрание с искане да се промени конституцията и да се запише, че примерно българите в чужбина нямат право на глас.

    в крайна сметка , всичко е въпрос на национална доктрина - ако една нация реши , че няма нужда от 1/5 от членовете си, нищо не и пречи да го разпише в конституцията си. ама нищо.

    и за любителите на международния опит, които сега ще почнат да ми цитират Иралндия, Германия и т.н. да кажа, че да, такива примери ще се намерят.
    примери, които забраняват двойното гражданство, примери, които забраняват гласуването в чужбина и т.н. има.

    в момента обаче това не е така. нацията, чрез законодателят е преценила, че трябва да следва друг модел.

    да следва примерите на държавите, които в този глобализиран се свят, имат виждането, че нацията не свършва на ГКПП-то и че всеки неин член е ценен. че в ситуация на непрестанно застаряване на населението и демографска криза в развитите общества, си струва да се поддържа националното чувство у хората, които по някакъв начин все още са свързани с нацията си, макар и на хиляди километри зад граница.

    и т.н. и т.н.

    не е лошо "патриотите" да попрочетат туй онуй за тенденциите в отношението на държавите към своите диаспори след края на студената война. с изненада ще установят, че процесът върви категорично в търсене на това как диаспората да бъде приобщена към националния живот.

  29. 29 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 463 Неутрално

    пропуснах да посоча линка към едно интересно изследване
    на проф. Петер Спиро, (за знаещите английски ), което може и да отвори очите на "патриотите". ама трябва да искат да им се отворят , де.

    http://www1.law.nyu.edu/journals/lawreview/issues/vol81/no1/NYU107.pdf

  30. 30 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Емигрантите, аз също съм емигрант, нямат думата. Министрите се издържат от държавния бюджет. Емигрантите не внасят нищо в бюджета. В случая става дума не само за един министър а за министерство. Много хора са в едно министерство и разходите са значителни.

  31. 31 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 463 Неутрално

    дали емигрантите не внасят нищо в бюджета никак не е ясно.
    напротив.
    но, не това е темата.

    не приносът в бюджета или по-общо имуществения ценз определя размера на гражданските права. поне не в България и в демокрациите.

    иначе по тази логика един куп други категории не трябва да гласуват и въобще да имат думата.
    - пенсионерите
    - безработните (на всичкото отгоре и тежат върху бюджета на трудещите се, които хрантутят некадърници)
    - собственика на бира Леденика и собственика на дискотеката на морето, очела оборот от 10 лева в касата и подобни

    като продължим по тази логика, ще изключим и тъй любимите на Атака цигани, после и евреите, после и хомосексуалистите, после и славяните.. упс, може би все пак славяните да оставим, а?
    така ли, господа демократи?

  32. 32 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 463 Неутрално

    като стана дума за бюджети. известно ли е на философите какъв е бюджетът на ДАБЧ за 2010?
    760 000 лева

    а какъв беше доскоро бюджетът на телевизията на Министерство на отбраната?
    900 000 лева

    коментар не е нужен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK