София удължи хаоса с външната реклама


5 години продължават опитите да се сложи ред с билбордовете

Столичният кмет Йорданка Фандъкова анулира обявения в края на миналата година конкурс за разполагане на реклама върху общински терени. Това се случи три дни преди крайния срок за подаване на документи. Така безразборното и безконтролно поставяне на билбордове в София ще продължи, тъй като в момента за над 1000 общински места няма валидни договори и не се плаща.


В писмо до рекламните агенции Фандъкова е обяснила прекратяването на процедурата с факта, че не е изпълнена точка 2 от решението на общинския съвет за обявяването на конкурса, която предвижда документация за него да бъде внесена за съгласуване в стопанската комисия. Фандъкова и главният архитект Петър Диков не бяха открити за коментар.




"Причината е, че има промени в Закона за общинската собственост и те разрешават на общината да направи договорите с агенциите 10-годишни, а досега публична общинска собственост можеше да се отдава само за 5 години", каза за "Дневник" Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама.


Според него отлагането ще забави конкурса с два месеца, но си заслужава, ако договорите станат 10-годишни. "При такива договори компаниите ще са готови на по-големи инвестиции и това ще е добре и за общината", твърди Ненков. От "Московска" 33 не бяха открити за отговор на въпросите как общината ще си гарантира, че цената ще е справедлива и след 10 години, ще се отчита ли инфлацията, какви санкции ще има при неизпълнение на условията.


На противоположното мнение са от националната асоциация за външна реклама, чиито представители досега нямаха договори за билбордове върху общински терени. "Това непрестанно отлагане на конкурса води до загуба на пари. Кой ще ни компенсира и за хората, които бяха мобилизирани в подготовка на документацията за участие", коментира председателят на тази асоциация Христо Гюрковски. Той напомни, че върху общинските терени в момента стоят билбордове, въпреки обещанието те да бъдат свалени и никой не плаща за тях.


Опитите на общината да въведе ред в поставянето на външна реклама са от 2006 г. Приетата в края на 2007 г. след едногодишна подготовка и обсъждания с рекламните агенции наредба беше обжалвана и дълго време не влезе в сила.


Върховният административен съд се произнесе в края на 2009 г. в полза на общината и тогава започна подготовката на новите схеми и конкурси. В края на май 2010 г. общинският съвет гласува първата предложена от главния архитект Петър Диков конкурсна документация, но тя беше оспорена от агенциите пред Комисията за защита на конкуренцията и съда.

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Още миналата есен беше ясно, че ще стане така. София е пълна с тараби, общината не получава и стотинка, а гражданите се препъват в тях. Явно докато някой огромен билборд не падне и не претрепе човек, няма да се направи нищо. А, и да не забравя, осветлението им използва общински ток, тоест такъв, който плащат данъкоплатците, но при това положение явно в общината не влизат пари и за това. Значи населението си плаща за рекламата. Фандъкова е ултранекадърна. Безгласна буква, подчинена на вожда си, жалка работа.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  2. 2 Профил на onia_s_konja
    onia_s_konja
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Некадърна крава, София е кално петно под твоето управление. Нищо смислено не свърши... само глупости

    Първо преди, след това - после.
  3. 3 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#1] от "Dehumanizer":

    Важното е че Диков обаче прибира парсата от тях, а като го разкарат - ще сложи на куфарите, които са му готови, по едно TSA катинарче и бай бай за Маями заедно с половината ДАГ включая и оня ояден корумпаж Антоний Петров - тоя е на ВиК-то, а още един беше на електриката. Те тия тримата лично делят кинтите от билбордовете.

    Но лошо няма - глас народен, глас божи. Такива си ги избраха - алчни, злобни, прости и тъпи като галоши - точно отражение на самите си тях.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  4. 4 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Как да не се бетонират с едни десетгодишни договори.....Колко фирми са оцелели 10 години без да си сменят името или да бъдат купени/продадени? Да не говорим каква далавера ще са тези дългосрочни договори - не случайно в ЗОП има ограничение от 3 години. Иначе я камилата, я камиларя.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  5. 5 Профил на BlackLabel
    BlackLabel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Dehumanizer както винаги се изказваш по теми без да имаш и капка представа за какво става дума.

    1. Пълната София с тараби. София има 10-12 хиляди рекламни елементи. Билбордовете за които се провежда конкурса са малко над 500. Съпостави тея бройки в главата си и направи извод, опитай се поне

    2. Това с тока, пълен абсурд, как сметна, че Електроразпределителните дружества подават ток към Общината за рекламните билбордове които не са тяхна собственост? Рекламните агенции имат договори с електроразпределителните дружества и плащат директно на тях. Тея които не плащат - са с неосветени реклами - на момента.

    3. Конкурса трябва да се проведе, колкото по-малко играчи на пазара останат - толкова по-добре за общината. В момента има десетки фирми продаващи външна реклама. Това не е европейски тертип, където пазара е монополизирано - концесиониран. Не са необходими десетки акционери при които да потъват парите.

    4. За съжаление единствения начин да се регулира тоя пазар е - да се проведе конкурса и спечелилите да започнат да да се борят с незаконната реклама подпомогнати от СО. СО няма волята да премахне незаконната реклама - от нея печелят доста народ в София.

    5. Много хейтърски мнения, интерес от вашите за съжаление некомпетентни мнения имат собствениците на незаконна реклама в София. Разучете нещата преди да пишете

  6. 6 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#5] от "BlackLabel":

    Добре, аз съм един от хейтърите. Само че я ми обясни, как така кмет с мандат 4 години ще сключва договор за 10 години напред? И то, при положение, че тази година са местните избори и изобщо цялата работа смърди на корупция? Всъщност честното решение ще бъде, ако не сключва никакъв договор до изборите, за да няма съмнения кой какво е прибрал. А нека следващия кмет/СОС да пуска процедурата и да подписва договорите. Ама май на сегашните хич не им е изгодно.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  7. 7 Профил на BlackLabel
    BlackLabel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#6] от "epoc":

    Наемите които общината желае да получава са толкова високи, че заедно с разходите които Рекламните агенции ще трябва да направят за новите съоръжения - бизнеса не би могло да бъде изкаран легален на хартия. А когато не можеш да го изкараш на хартия, сети се как ще се работи

    Концесия не се мери в мандати, а в период в който се изплаща инвестиция. Не можеш да направиш магистрала с възвръщане на инвестициите след 10 години и да я вземеш на концесия за 4 години. Освен ако не си в някаква "схема".

  8. 8 Профил на boomer
    boomer
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "BlackLabel":
    по т.1 не са ли двойно повече?
    по т.2 бихте ли ни обяснили къде са електромерите на РЕ разположени по електрическите стълбове?
    по т.3 по тази логика не е ли най-добре да остане един играч, всички знаем кой
    по т.4 благодаря за изречението "СО няма волята да премахне незаконната реклама - от нея печелят доста народ в София." с едно допълнение и в Общината, но не самата Община

    IMO 10 години е много по-добър вариант от 5 за всички, в "нормалните" страни се тези договори се сключват за по 20 години.

  9. 9 Профил на BlackLabel
    BlackLabel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#8] от "boomer":

    по т. 1. Билбордовете в конкурса са 580. Втория конкурс е за сити лайт (някъде около 650 са) и рекламни колони (около 30-40). Рекламните елементи в София наистина биха могли да са повече от 12 хиляди ако за рекламни елементи сметнем и брандрирането на витрини и павильони което също е безконтролно.
    по т.2. електромерите са в краката на билбордовете (има си и часовници) - шах?
    по т. 3. Би било хубаво на пазара да остане само един играч, както е в доста европейски държави. Става ми ясно кой е човека който визираш, по тази теза - за съжаление или не в началото на миналата година позволиха собственик на РА да притежава и медия, би било прекалено да му дадат и този медиен канал. Но пазара наистина трябва да бъде окрупнен, не е нормално билбордове в София да се продават от 40-50 фирми. При 2-3 основни играча, освен, че парите които ще потъват ще са по-малко, регулацията би била възможна.
    по т.4. В момента СО прибира наем за единия квадрат земя колкото двустаен апартамент в София. Идеята е след конкурса, за единия кв. метър в Люлин на който РА за своя сметка да закупи и монтира нов билборд - наем в размер колкото мезонет в центъра на София. И тук идва въпроса кой би дал толкова пари за билборд в Люлин, рекламодател - едва ли, но тоя билборд би станал чудесна пералня на парички

  10. 10 Профил на boomer
    boomer
    Рейтинг: 8 Неутрално

    по т.2 не говорех за билборди, а за кутиите накачени на всеки стълб по Цариградско и бул. България, например, има ги и другаде а има и едни прекрасни огромни гигантски бордове на които се вижда ясно как жицата от уличното осветление отива към прожекторите ))





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK