"Топло" 35 години по-късно

Защо закъсалата "Топлофикация" не иска нови абонати

"Топло" 35 години по-късно

© Дневник




Една от най-важните задачи пред "Топлофикация" е да си върне доверието на клиентите
Йорданка Фандъкова, кмет на София, в интервю пред "Дневник"

Цели 35 години след филма "Топло" негов връстник се чувства като участник в трагикомедията. Във филма се разказва за началото на топлофицирането на София и абсурдните проблеми, с които се сблъсква една кооперация, за да стане абонат на "Топлофикация".


Днес сюжетът се повтаря с 35-годишния Димитър Малчев. Той и съпругата му купуват преди четири години апартамент в престижния кв. "Лозенец". Също като във филма в кооперацията, която е с около 40 апартамента, има един собственик, който е категорично против парното.




За късмет на съкооператорите от няколко години Законът за енергетиката разрешава присъединяване към топлоснабдителната мрежа с писменото съгласие на собствениците, притежаващи най-малко две трети от сградата. Те трябва да си изберат фирма за дялово разпределение и тези, които искат парно, трябва да подпишат, че поемат плащането на общите части на тези, които не искат.


Челен сблъсък с бюрокрацията
 
Димитър Малчев пръв се заема със събирането на подписи от съседите, което се оказва не толкова лесна задача, тъй като там живеят и чужденци, които не са постоянно в България. Все пак кооперацията успява да проведе общо събрание, да състави протокол, да събере достатъчно подписи. На хората от блока често им се налага да ходят до централата на топлофикационен район "Изток София" в кв. "Младост", за да уточнят и доуточнят нужните документи.


"Посрещаха ни служителки, на които сякаш хич не им са работеше", разказва Малчев. Крайният резултат от тези срещи е писмо от 12 ноември 2009 г., в което констатацията е, че "документацията на сградата не може да бъде представена на изпълнителния директор на дружеството за получаване на разрешение за включване към топлопреносната мрежа, тъй като част от документите не са оформени съгласни изискванията".


Забележките са, че за избор на фирма за дялово разпределение хората от блока не са изписали собственоръчно трите си имена и дори не ставало ясно собствениците за какво са дали съгласието си. И втората забележка е, че въпреки решението на общото събрание да бъдат поети разходите на отказалия да ползва топлинна енергия собственик в протокола от решението липсвали имената и подписите на всички.


Приключения на тихата уличка


Съкооператорите от тихата ул. "Кишинев" се мобилизират и започват процедурата по събиране на подписите наново. Отново ходят до топлофикационен район  "Изток" да съгласуват нужните документи. След няколко месеца успяват да ги подадат и с надежда очакват разрешение да станат абонати на "Топлофикация" от есента на 2010 г.


Но вместо това на 18 ноември миналата година те получават ново писмо с обяснението, че документацията не може да бъде представена на изпълнителния директор на дружеството и този път забележките са описани в девет точки: в заявленията за откриване на партиди не бил попълнен броят на членовете на семейството, междувременно били извършени продажби и новите собственици трябвало лично да попълнят документите, липсвало съгласието на някои съседи да бъдат представяни от други, твърди се, че има сгрешени имена и ЕГН-та и като капак се иска нотариално заверен отказ от единствената собственичка, който не иска договор с "Топлофикация". Кооперацията едва ли ще се сдобие с такъв документ от дамата, като се има предвид, че тя е подала жалба в Четвърто РПУ, че подписът й е бил фалшифициран.


"Чудим се дали става въпрос за некомпетентност или съседката, която не иска парно, има страшни връзки в "Топлофикация", но мислим, че все пак е по-скоро некомпетентност", казва Димитър Малчев. Той вече е песимист, че ще има парно и топла вода. Поредна година семейството му кара с малък уж временен бойлер и се топли с климатик, който също е бил купен "временно". "От това губим и ние, и "Топлофикация", и не мога да разбера защо е толкова сложно да станеш неин абонат и защо нямахме подобни проблеми с ЧЕЗ и "Софийска вода", коментира Малчев.


Съседски войни


Съкооператорите от "Лозенец" съвсем не са единствените, който имат проблем да станат абонати на "Топлофикация". Със същите проблеми се сблъскват и семействата, които са купили апартаменти в новия комплекс "Цариградски" в кв. "Дружба 2". Там с подготовката на документите се бори компанията "София билдинг пропърти", която са занимава с охрана и поддръжка на общите части и административно обслужване на хората от комплекса.


Според шефа на компанията Петър Златев процедурата по включване на нови абонати към "Топлофикация" е тромава, тежка, излишно бюрократично усложнена и неефикасна. "В желанието си да гарантира бъдещите си вземания "Топлофикация" въвежда все по-строги правила за новите си абонати, с което усложнява и без това тежката процедура и с нищо не стимулира добронамерените си бъдещи клиенти", твърдят от "София билдинг пропърти". Според тях проблемът е основно в остарялото законодателство, което не отчита новите реалности и единствено доволни от статуквото са тези, които не плащат, но се топлят наравно с другите.


При новите клиенти доволни са тези, които не желаят да имат нищо общо с дружеството и един такъв собственик в новопостроена жилищна кооперация може да обезсмисли вложените средства за абонатна станция, за изграждане на система за топлопренасяне и топлоизмерване и да остави без топлина всичките останали съсобственици, желаещи услугата, твърдят още от компанията.


"Достатъчно е да откаже да представи нотариално заварен документ, че отказва да стане абонат на "Топлофикация", и то при положение че, купувайки жилището, е бил информиран, че ще има парно. Никакъв закон, никакъв нормативен документ не го задължава да подчини интереса си на останалите собственици, които желаят парно отопление и са купили имота с цел да ползват услугата. Така те стават заложници на един или двама свои съседи", обобщават законодателния проблем от "София билдинг пропърти".


А "Топлофикация" се презастрахова
 
"Трябва ни гаранция, че абонатите ще си плащат, имаме голям проблем с некоректни потребители", заявиха от пресслужбата на "Топлофикация". Оттам обясниха, че няма проблем, когато има съгласие в блока и бъдат представени всички документи, но има проблем, когато съкооператорите не могат да се разберат помежду си и най-вече когато има смесена собственост (физически и юридически лица) и собственици в чужбина. За миналата година са открити над 7 хил. нови партиди, отчетоха от дружеството.


В Закона за енергетиката е записано, че се изисква 2/3 от съкооператорите да са съгласни да се включат в топлопреносната мрежа, но не казва какво да правим с останалите, коментираха от дружеството. Затова "Топлофикация" е въвела допълнителни изисквания освен тези по закон. Така се опитва да си гарантира, че не само всички ще плащат, но и някой ще плати и за тези, които отказват да ползват услугата.


От "Топлофикация" препоръчват горещо да се създават асоциации на собствениците в един блок. Те имат общ договор с доставчика, избягват топлинния счетоводител и получават отстъпка от 5% от цената. Въпреки примамливата оферта от нея досега се е възползвал само един блок в кв. "Надежда". Пробвали са и в кооперация в "Лозенец", но се отказали. Условието е всички всеки месец да си плащат парното, което е трудно постижимо в блокове дори и с 20 апартамента.



Една от най-важните задачи пред "Топлофикация" е да си върне доверието на клиентите
Йорданка Фандъкова, кмет на София, в интервю пред "Дневник"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK