Спорът за съкращенията в железниците върви към стачка

Спорът за съкращенията в железниците върви към стачка

© Цветелина Ангелова



Опитите за сближаване на позициите между синдикатите, министерството на транспорта и ръководството на холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за реформата и съкращенията на служители в двете дружества удариха на камък. Работната група, която до днес трябваше да направи план за финансово стабилизиране на дружествата и социален пакет за преквалификация на освободените служители, все още не е постигнала резултат. В началото на другата седмица синдикатите вероятно ще решат да обявят национална стачка, която може да спре влаковете.


Причината за напрежението е, че синдикатите и ръководствата на дружествата не могат да постигнат съгласие по предлаганите съкращения. Те се налагат, тъй като БДЖ и НКЖИ ще получат заем от 600 млн. лв. от Световната банка, при условие че намалят с 30% средствата за персонал, който е около 27 хил. души. БДЖ ще получи 460 млн. лв. от парите за покриване на стари заеми. Заемът за НКЖИ ще е 140 млн. лв. и ще се използва за купуване на машини за поддържане на ремонтираните линии между Пловдив и Бургас и Пловдив и Свиленград, за които в момента няма техника.


"До 2014 г. в НКЖИ трябва да бъдат съкратени 2944 човека, като през 2010 г. вече бяха освободени 1026", каза директорът на инфраструктурната компания Милчо Ламбрев на пресконференция в министерството на транспорта. Колегата му от БДЖ Пенчо Попов каза, че до края на 2014 г. служителите на превозвача трябва да намалеят с 2800.




Според синдикатите обаче планът за съкращения в НКЖИ е до 2016 г. и броят на освободените е 5065. "Имаме информация, че от Световната банка искат да бъдат закрити и непечеливши влакове и линии и ако това се случи, съкратените ще са повече", каза председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев пред "Дневник". Той каза още, че точните ангажименти за съкращения на хора, линии и влакове са записани в документите по преговорите с банката, които от дружествата и министерството отказвали да им предоставят. "Имаме последователна позиция от самото начало на преговорите - съкращения може да има, след като се направят инвестиции. Досега не сме видели конкретни планове за инвестиции, а само чуваме неясни намерения", каза Бунев.


"Предоставихме на синдикатите социален пакет с профил за преструктурирането на двете дружества, разчети как ще се намали персоналът и какви ще са съпътстващите мерки", каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. Нито той, нито ръководителите на двете компании дадоха повече подробности за социалния пакет.


"Получихме документите в понеделник вечерта. В тях няма нищо конкретно, а са преписани програмите от сайта на социалното министерство и клаузи от колективните трудови договори", коментира Бунев. Той добави, че в началото на другата седмица ще има среща на синдикалните лидери в БДЖ и НКЖИ и вероятно ще се вземе решение за обявяване на стачка. Вече има решения на Националния институт за помирение и арбитраж, според което при ефективна стачка служителите на НКЖИ и на дружествата за пътнически и товарни превози към БДЖ няма да работят между 8 и 16 часа, когато ще бъдат спрени и влаковете. Предстои да излезе подобно решение и за холдинг БДЖ.


"Помолихме ги да не стачкуват", каза зам.-министър Кичев. Според ръководителите на БДЖ и НКЖИ обаче едва ли двете страни ще се разберат по спорните въпроси.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kritikar
    kritikar
    Рейтинг: 520 Разстроено

    Стачки ли?! За закриване са! Фалит и приватизация!

  2. 2 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Гневно

    Не стига че издържаме държавната администрация, ами и жепейците?

  3. 3 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    До коментар [#1] от "kritikar":

    И без това днешното състояние в БДЖ ми прилича на последните месеци на Кремиковци. Клиенти няма, заплатите се бавят, препитание на персонала - основно чрез кражби на скрап и нафта.

    За коалиция Анти-Пеевски: ДБ+Слави+Мая+БСП
  4. 4 Профил на Николай Митев
    Николай Митев
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Да изтраят докато Бат Бойко резне лентите на новите магистрали, пък тогава ще ги мислим. Като гледам, БДЖ отдавна е оставено да се оправя както и докато може. Инвестициите са твърде големи, а страната - твърде малка, за да ги оправдае. Така, че освен Кремиковци 2, не виждам друг път. Засега.

  5. 5 Профил на Пламен Петров
    Пламен Петров
    Рейтинг: 458 Неутрално

    за обикновенните хора, които трудно могат да си позволят друг вид транспорт, бдж е може би най-добрата алтернатива, това че от българина не става добър управленец на всички нива е друга тема

  6. 6 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    И тия са колкото полицайте !!!

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  7. 7 Профил на kitaec__
    kitaec__
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Една от най издутите администрации е в железницата,предимно от крайно некадърни комунистически кадри води борба за собственото си оцеляване.С тези беззъби синдикати едва ли може да се очаква нещо оптимистично от страна на редовите железничари





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK