Фалитите скочиха с 80% от началото на кризата

Най-много са засегнатите компании в строителството и туризма

Фалитите скочиха с 80% от началото на кризата

© Анелия Николова




428 фирми са обявени в несъстоятелност през 2010 г.


От началото на кризата в България фалитите на фирми са скочили с 80%, а броят на компаниите в процедура по несъстоятелност се е удвоил. Това показват данните на Агенцията по вписванията, предоставени на "Дневник".




Ако през 2008 г., в края на която кризата се прояви за пръв път, имаше 239 фалита, през миналата година заради невъзможност да плащат и да покриват задълженията си от търговския регистър са заличени 428 дружества. През 2010 г. съдът е открил производство по несъстоятелност за 523 фирми, като се увеличават случаите, в които самата компания подава искане за това.


През предишните две години броят на фирмите в процедура по несъстоятелност беше значително по-малък – 339 (през 2009 г.) и 274 (през 2008 г.). Преди месец работодателските организации прогнозираха, че и 2011 г. ще е "силна" откъм фалити, част от които ще са оздравителни за компаниите.


Статистиката на Агенцията по вписванията показва, че сред най-засегнатите от кризата през миналата година са били строителните компании, туроператорите и фирмите от хранително-вкусовата промишленост. При туроператорите основната причина за фалитите е практиката големите клиенти и държавната администрация да отлагат плащането на самолетните билети, понякога дори с 45 дни след полета.


"В същото време агенциите са длъжни да се разплащат с авиокомпаниите два пъти месечно. Ако закъснеят три пъти, могат да загубят лиценза си от Международната асоциация за въздушен транспорт за продажба на самолетни билети, което на практика означава да фалират", обясни Ирена Георгиева, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти.


Шефът на строителната камара Иван Бойков обяснява причините за фалитите в бранша така: "Фирмите, които започнаха големи обекти в края на 2008 г., станаха зависими от банките, от които теглиха огромни кредити. После бяха принудени да подписват заробващи анекси с лихви по 12-13% при печалби от едва 3-4%." В края на миналата година 1200 фирми бяха заличени от Централния регистър на строителите.

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    А пък колко фирми има които си висят със натрупани задължения с десетилетия... ум да ви зайде.
    Я от Дневник питайте НАП колко са просрочените вземания на бюджета по глоби от КАТ+ДДС+ЗКПО над 5 години?
    Ама седнете преди това и се хванете здраво за стола.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  2. 2 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1193 Гневно

    Единственно проспериращи са фирмите на перачите на пари от контрабанда , бели робини и наркотици.
    Ако се направи една реална калулация , не бих се очудил , ако и АЕЦ "Козлодуй" работи на загуба , при положение , че внасяният в Гърция от нас ток е по-ефтин за тяхният краен потребител , отколкото у нас !!!
    Какво се оказа след катастрофата на Йоско, че фирмите му за инертни материали работели без лиценз. Трябва ли собственниците на останалите фирми строящи "Тракия" да катастрофират , за да се видят и тяхните далавери??? И какво от това - нали българската правосъдна система е най - хуманната в света !

  3. 3 Профил на Кирил Кирилов
    Кирил Кирилов
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    От началото на кризата в България фалитите на фирми са скочили с 80%, а броят на компаниите в процедура по несъстоятелност се е удвоил. И по-зле ще става, още много фирми ще фалират по мои наблюдения.

    Кирил Кирилов
  4. 4 Профил на Окото
    Окото
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    Каква "изненадваща" новина! Фискална стабилност, фискален борд - въобще "бюджета, бюджета, бюджета...."! А Икономиката - някой сети ли се за нея?! Кой ще ви пълни бюджета, служители на фиска? Кой ще призвежда данъците за фиска? Къде е подкрепата за бизнеса, който се явява буквата "А"?

    Част от диаметъра на кръга "Капитал"
  5. 5 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    ''През предишните две години броят на фирмите в процедура по несъстоятелност беше значително по-малък – 339 (през 2009 г.) и 274 (през 2008 г.). ''

    През тези години в целят Свят се надуваше балон......сега вече балона се спука и ............. фалити.......

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  6. 6 Профил на The 8
    The 8
    Рейтинг: 867 Неутрално

    "2011 г. ще е "силна" откъм фалити, част от които ще са оздравителни за компаниите." - определено за тях ще са оздравителни, даже печеливши, НО за банките и други фирми, свързани с фалиралите поради огромната междуфирмена задлъжнялост може да разчитаме, че ще са пагубни. На база това пък - жална ни майка!

    Събуди се, българино! В противен случай ще изчезнеш безславно ...и то сравнително скоро :( НАУЧИ СЕ ЗАДРУЖНО И ПРОДЪЛЖИТЕЛНО ДА ОТСТОЯВАШ ПРАВДАТА!
  7. 7 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Със специалист като Дянков, няма да се учудя, ако до 2 години (когато свършва мандата) икономиката на България бъде доведена до състояние на будна кома.

  8. 8 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Държавата има подчертано профалитно поведение. Интересно ми е как оцеляват банките,чиито клиенти (кредитополучатели)фалират... Не е вярно, че само туроператорите и строителите страдат.

  9. 9 Профил на murphy_68
    murphy_68
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Шефът на строителната камара Иван Бойков обяснява причините за фалитите в бранша така: "Фирмите, които започнаха големи обекти в края на 2008 г., станаха зависими от банките, от които теглиха огромни кредити.
    абе Бойков още не мога да си освободя мястото в варна от такива"биснесмени"дето ни ограбват със помоща на корумпираната администрация.т'ва ли е ващият "бизнес".И още може да се скапите хак да вие .......

  10. 10 Профил на Meister Eckhart
    Meister Eckhart
    Рейтинг: 939 Гневно


    Почна да се чисти пазара от боклуците!!! То кво беше станало сульо,пульо и т.н . със строителна фирма,всички бяха станали бизнесмени,с лизинги за скъпи возила и със все по-скъпи анцунзи...
    Аз лично съм изпадал в потрес при работа с български бизнесмени,които не познават елементарна алгебра,но свърши вече.КРАЙ!

    the devil is in the data
  11. 11 Профил на nsi52392249
    nsi52392249
    Рейтинг: 543 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":
    Ще ни разплачеш. Горкия КАТ не си събирал глобите. Тия глоби са на онези които не са си платили на място. Да не говорим за несъбраното ДДС. Каква е тази велика схема за източване на ДДС без участие на данъчни. Едни си плащат, други го точат/в стил ББ/. И преди да се хванем за стола, какво значение има как се плащат данъците, като е ясно че ще се прахосат от администрация. Колкото повече данъци се събират, толкова по-голям става мерака на администрацията да разпределя. Не виждам нищо дясно в това.

  12. 12 Профил на murphy_68
    murphy_68
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Забравих да попитам къде е онова вещо лице лилити гранитцка, че да ме светне за далаверата с имотите ха ха ха

  13. 13 Профил на cskaforever
    cskaforever
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#10] от "Meister Eckhart":

    Ми колкото и да са прости с Алгебрата, поне малко парички в държавата вкарваха, а в момента само няколко хиляди идиота като мен, крепят с доходите си иконоиката, което ако не беше трагично щеше да е смешно. Плащай си 20% ДДС, на всичко, освен на въздуха, който дишаш (за сега) и си мисли че живееш в право държава, рай за данекоплатеца.

    Смешко, огледал се в анцузите на другите, а не в скъсания си шушляк, на който пак е платил 20% на държавата. Грей си се у Вас на кюмур, плащай си нета и ни разсмивай по-често, че както е тръгнал Дянк-офф в България среден и малък бизнес, няма да остане!

    Един живот, една съдба, една България
  14. 14 Профил на nsi52392249
    nsi52392249
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Само по една от програмите за възтановяване на американската икономика /www.recovery.gov/, правителството на САЩ е отпуснало 767 млр. долара. При 300 млн. население, това прави по 2,6 млр.долара на 1 млн. население. Съотнесено към населението на българия от 7,5 млн.души, означава че помоща за 7,5 млн. американско население е близо 20 мрл. долара или близо 30 млр. лева. В България всички знаем какво се случи. Дори имаше наказателни от по 10 процента. Подобни програми имаше почти целия ЕС.

  15. 15
    ****

    Този коментар беше изтрит в 22:24 на 07/03/2011 от неговия автор.

  16. 16 Профил на rigukuku
    rigukuku
    Рейтинг: 503 Весело

    как така?

    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2009/11/20/819111_diankov_shte_izlezem_ot_krizata_po-rano_otkolkoto/

    ама да не сте се объркали нещо? хахаха :Д чудесно...

  17. 17 Профил на Meister Eckhart
    Meister Eckhart
    Рейтинг: 939 Весело

    До коментар [#13] от "cskaforever":

    Колега,ти да не би да си от модната индустрия?? Явно спортното облекло в бизнеса е част от твоята корпоративна култура.

    the devil is in the data
  18. 18 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2046 Неутрално

    Аре сега Дянков, Тотю, Митрева и Стефанов - зад борда. Нали фирмите им бяха виновни.... А пък за Боко - ритнитопковец....

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  20. 20 Профил на D Day
    D Day
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Сега икономиката ще се преструктурира и ще заработи по-ефективно.
    Всички бяха станали строителни предприемачи, пишлегари на по 25 години строяха жилищни комплекси. Всеки втори отворил тур агенция и всеки трети минимаркет в гаража. Еми с такава икономика, не се издържа на кризисен натиск.

    We will accept nothing less than full victory.
  21. 21 Профил на flex
    flex
    Рейтинг: 436 Гневно

    Как смеете да пишете такива новини.

    Правите си ПР на гърба на вожда.

  22. 22 Профил на Master of Puppets
    Master of Puppets
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Мдааа. Както обикновено, повечето умници не виждат истинската причина. А тя е все по-уродливото обединение, наречено държава. Интересно - как така на държавното предприятие Кремиковци му беше разрешено да е години на ужасна загуба със задължения за милиони? А как така в период на криза съкращаването на чиновници така и не се състоя, дори напротив? А как така тия с анцузите и вилите на по 10 етажа се разхождат насам-натам - не ги знаят чиновниците ли? Или не са ги видели от хеликоптера?

    "Master of puppets is pulling your strings, twisting your minds, smashing your dreams"
  23. 23 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1359 Весело

    До коментар [#20] от "D Day":

    Да се преструктурира, ама пари откъде? Че те май само дълговете останаха....

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  24. 24 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 589 Любопитно

    До коментар [#8] от "moon74":

    Допреди година - две с банкер не можеше да се говорил Бяха по-големи баровци от папата. Сега са станали едни сговорчиви, готови са да работат по нощите само и само да ти свършат работа

  25. 25
    ****

    Този коментар беше изтрит в 22:59 на 07/03/2011 от неговия автор.

  26. 26 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1929 Неутрално



    До коментар [#14] от "zviara3":

    Много си прав. Работата е там, че няма никаква база да сравняваме САщ ИЛИ ЗАПАДНА ЕВРОПА със България. Няма даже смисъл да сравняваме повечето държави от източнч Европа със БГ. Някои от горепосочените ни превъзхождат със хилядолетия!!!

  27. 27 Профил на Apolon ot Tiana
    Apolon ot Tiana
    Рейтинг: 804 Гневно

    До коментар [#2] от "kimba3":

    Кимба, ченгетата са слаби, не съда.Или има нещо друго при тях. Но за да разберат, че Йоско, който е техен обект на различни разработки, няма концесия за добив на строителни материали, не са нужни СРС-та и агентура, а нещо друго.Защо ли го нямат в МВР.Но пък имат апартаменти и тъстове и тъщи.И гьон сурат( да ме извинявате за замърсения с търцизми български език!) И химн, написан за Йоско и подобните му. Другите "Бог да ги прости" или далече на запад.

    apoloniy
  28. 28 Профил на Apolon ot Tiana
    Apolon ot Tiana
    Рейтинг: 804 Неутрално

    До коментар [#22] от "Flash":

    Флаш: +++++++++++++

    apoloniy
  29. 29 Профил на ямх
    ямх
    Рейтинг: 435 Неутрално

    ФАЛИТИТЕ ГОНЯТ СЪОТНОШЕНИЕТО 2,29 КЪМ 1 ЗАЩОТО ТОЛКОВА СА ЗАГУБИТЕ НА ЕДИН ЛЕВ ОТ БВП ИЛИ 1,29 Е КУХО И ФАЛИРАЛО!
    ПЕРАЧНИЦАТА СВЪРШИ!
    ДАЛИ ЩЕ ИГРАЯТ ПО ПРАВИЛАТА ОСТАВАЩИТЕ ФИРМИ НА ПАЗАРА, ПРЕДСТОИ ДА РАЗБЕРЕМ.
    ПЕЧАЛБА 3,5 ПЪТИ СЕ СТОПЯВА ДО 15-25% И ВЛИЗА В ЕВРОПЕЙСКИ НОРМИ

  30. 30 Профил на D Day
    D Day
    Рейтинг: 385 Неутрално

    През януари индексът на промишленото производство нараства с 3,2% в сравнение с декември миналата година, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ). През януари 2011 г. индекса на промишленото производство нараства с 9.3% спрямо съответния месец на 2010 година.Регистриран е ръст в производството на инвестиционни продукти (27.6%), в тези за междинно потребление (21.3%), а в производството на енергийни продукти е отчетено намаление (1.0%).

    We will accept nothing less than full victory.
  31. 31 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1148 Неутрално

    До коментар [#29] от "ямх":

    ...искаш да кажеш ПЕРАЛНЯТА ЗАТВОРИ ВРАТИ, или НА ПЕРАЛНЯТА РАБОТНОТО ВРЕМЕ МИНА, но перачницата свърши, може да се каже оже и "прането приключи" - това е така само за "червените пари", но престъпни пари винаги ще се появяват отнякъде - акцизно неплатени стоки, контрабанда и фиктивен внос, ДДС кражби, хазарт, проституция, наркобизнес - Министър Цветанов сега гледа да компрометира Горнооряховската болница и медицинската гилдия, защото разходите там са преки и големи и държавата неможе да се справя - Затова трябва да бъдат нарочени и обществото да им загуби доверие, а щом обществото им загуби, пари от държавата - забрави! Затова той работи там сега...После идват избори и ще си вземе отпуск за да оглави щаба...Така че пералнята може пак да отвори под друга табела...

  32. 32 Профил на dgidgo
    dgidgo
    Рейтинг: 493 Неутрално

    сега по4ват изкуствени фалити с цел да не се плати данък , заплати и много други . в англия ако не се плати заплата на работник и тои те осъди следва забрана 10 години да се занимава6 с бизнес,това е закон

  33. 33 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    До коментар [#19] от "yield":

    Не е така ами:

    Знам, живееха безгрижно в старата гора
    седем палави козлета и една коза.
    Тя бе майчица грижлива - ставаше в зори
    с крехки клонки и с коприва всички да гости,
    с крехки клонки и с коприва всички да гости.

    Мамо, мила мамо, гледай само да сме сити.
    Вълчо щом почука, ние тука ще сме скрити.

    Ауу, от глад умирам, ауу, но тук намирам,
    ауу, заключен дом - с хитрост и взлом ще вляза аз.

    Но козлетата схванаха завчас,
    скрит в хвалебствията сладки, вълчия му глас.
    Вълчо с пет жълтъка цели гърлото проми
    и заблея с кози трели: "Рожбо, отвори."
    И заблея с кози трели: "Рожбо, отвори."

    Мама, туй е мама, но тя няма лапи черни,
    мамо белоснежна, топла, нежна ний сме бели

    Ауу, от глад умирам, ауу, но тук намирам,
    ауу, заключен дом - с хитрост и взлом ще вляза аз.

    Хитрият вълчан се върна цял покрит с брашно,
    с лапа бяла той обгърна крехкото стъкло...
    Всеки знае що се случи - кой бе крив, кой прав -
    вълчо кожата мени си, не и своя нрав,
    вълчо кожата мени си, не и своя нрав.

    http://bit.ly/eOUFw7

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  34. 34
    ****

    Този коментар беше изтрит в 03:23 на 08/03/2011 от неговия автор.

  35. 35 Профил на telephon
    telephon
    Рейтинг: 748 Весело

    " Фалитите скочиха с 80% от началото на кризата" -- Нали кризата свърши още миналата година според Дянков , бе !

  36. 36 Профил на kirkor
    kirkor
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Бълха ни ухапала! От 500 000 фирми фалирали 500! На това горските му казват санитарна сеч. Проблем ще бъде, ако за година фалират примерно 50 000 фирми!

  37. 37 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3324 Неутрално

    До коментар [#36] от "kirkor":

    Прав си. Заглавието звучи внушително, ала абсолютните стойности са далеч по-скромни от създаденото очакване. Тоест, чист статистически факт, който не се отразява съществено на икономиката.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  38. 38 Профил на niakoisi
    niakoisi
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Тежко на оцеляващите фирми-докато изхранят дебелата пиявица на държавната и общинска администрация, процента ще стигне 100

  39. 39 Профил на Марин Мидилев
    Марин Мидилев
    Рейтинг: 493 Весело

    Абе то май държавата е фалирала!
    Има ли такава държава!?
    Отговора ви го е дал Слави Трифонов!

  40. 40 Профил на Syuelymancho  Assanoff  Osmanoff
    Syuelymancho Assanoff Osmanoff
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#35] от "telephon":

    ---------------
    нали за това е кризата - как иначе се събират пари на едно място ??
    Купуваш скъпо-продаваш евтино и ........отиваш в устата на ламята
    Кризата е стока която струва пари!
    Ако произвеждаш стока-трябва да я продаваш за да спечелиш повече пари

    КРИЗИТЕ се лекуват с ГЛАД ;)
  41. 41 Профил на umoren
    umoren
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Тъй ,тъй нека си фалират, така им се пада-само ако може моята фирма да не фалира!Толкова глупости прочетох,че ми се взема акъла/ако изобщо нещо ми е останало след толкова години зор/,та само глупости прочетох.Как не разбрахме/това българите/,че колкото повече хора имат своя бизнес и могат да се препитават сами,без да им тежи да плащат разумни данъци на държавата си,без да им се поставят епитети,определения и да се гонят непрекъснато от държавните служители/на който им плащат заплатите и данъците/,толкова по богата и развита е държавата им.Как това не се разбра толкова години от повечето български дрънкалници,но това не е здравословно да се разбира,защото означава,че ще има конкретни виновници,за конкретни деяния и няма да се манипулират данъкоплатците,защото ще си знаят,че те издържат държавата.Ама след комунизъм имаме само клишета и разделение-на градове и села,на бедни и богати,на учени и прости на търговци и нещастни потребители,на мерзавци и почтенни,на тарикати и балъци.Резултата-най-пропаналата и бедна държава в Европа.

  42. 42 Профил на aliceofoz
    aliceofoz
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Уважаема редакция,

    Заглавието и статията са изключително непрецизни от терминологична гледна точка, даже неразбираеми за всеки, който познава материята. Несъстоятелност е легален термин. Има дружества, за които е открито производство по несъстоятелност и такива, които вече са обявени в несъстоятелност. Предполагам, че именно втория вид дружества наричате "фалирали"... Обръщам ви внимание, че такъв легален термин в България не съществува и смесването му с термина "несъстоятелност", който си има конкретно правно значение, още повече обърква нещата.

    Няма процедура по заличаване на дружества от търговския регистър "заради невъзможност да плащат и да покриват задълженията си". Вероятно заличаванията, на които се позовавате са били поради обявяване (от съда) в несъстоятелност (което е един от възможните завършеци на производството по несъстоятелност), но заличаването може да е било и просто поради ликвидация, която няма общо с несъстоятелността.

    Моля, да уточнявате по-добре терминологията, която използвате, за да бъде статията освен популярна, също и компетентна и прецизна.

  43. 43 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3231 Неутрално

    Хъммм?
    Само толкова?

    Това е мижав процент като се говори само за бройка. Като вземем педвид и кухите фирми си е едно нищо.

    Не са проблем толкова несъстоятелността или ликвидацията на няколкостотин фирми, в огромната си част дребосък, макар и че за тях е жалко, а междуфирмената задлъжнялост.

    Иначе съм на 100% съгласен с "umoren".

  44. 44 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    Продцедурата по несъстоятелност е нормален инструмент в пазарната икономика,а не някаква трагедия,както се възприема в България,и най-общо има за цел изчиствене на задълженията на търговец,който не може да ги обслужва.Просто сега започва да се прилага като такава.Дори при минимално удовлетворение на кредиторите е значително по-добре е да се проведе продцедурата по несъстоятелност и със съответните задължения да се приключи по някакъв начин-преструктуриране ,новиране ако ще и отписване и да има поне някаква предвиимост.Освен това активите на фалиралия отиват при друг и там може и да генерират доход,че и заетост.Не виждам смисъл от съществуването на търговци дето от години не плащат заплати,задължения към други търговци и бюджета.

  45. 45 Профил на sylver88
    sylver88
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Балона се спука, да видим какво ще надуят, според мен това е "зелената енергия".

  46. 46 Профил на Н.Н.
    Н.Н.
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Както неведнъж съм казвал: Ще познаете че световната криза е свършила по това, че е започнала в България.

    Земята е космическият първенец по брой на идиоти на глава от населението.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK