Изгубени в каузата

Изгубени в каузата

© Дневник



Върху книгата "Спасителят в ръжта", която бащата подари на момчето, той написа, че бунтовник може да се нарече само този, който има кауза. Това беше преди много години. Синът порасна, започна работа, има много приятели. Замисля се от време на време какво е кауза и дали е бунтовник. Момчето е активно и модерно - има профили в социалните мрежи "Фейсбук", "Туитър", "Скайп", постоянно е онлайн и отвсякъде го заливат предложения за каузи.


Той може да избира да подкрепи групата "Да спрем Веселин Маринов да спре да пее", или да "хареса" "Помогнете на 2-годишно дете да оздравее", или да прочете какво са написали познатите му в "Не на насилието срещу животните". Той подкрепя много каузи. Онлайн. Никога не е ходил на протест, никога не е бил част от реална група хора, които се събират, за да измислят как да променят нещо. Никога не е подкрепял кауза офлайн.


Бащата също порасна. И сега би написал същото на сина си. Не е във "Фейсбук", защото "не го разбира", но също е активен в интернет. Той знае какво е кауза на живо, но не се и опитва да го обясни на сина си. Няма смисъл.




И ако момчето и бащата са измислени герои, в които са въплътени характери на реални хора, какво се случва наистина с останалите, които всекидневно се регистрират във "Фейсбук", подкрепят безброй различни групи и каузи, "атендват се" на протести и събирания, а после не отиват просто защото "не им се занимава".


Групите във "Фейсбук" са толкова различни - от "Нека помогнем на Веселин Маринов да спре да пее" (с над 100 хил. членове, като повечето постове са вицове за приятеля на вътрешния министър Цветан Цветанов), през безбройни екологични петиции, до такива за организиране на флашмобове. Има и пародийни - "Мразя да се блъскам в градския транспорт" (харесана от над 20 хил. души), "Да счупим от бой Телетъбисите (с над 3 хил. членове)" или "Да осигурим подходящо лечение на Деян Неделчев". Повечето групи приличат по-скоро на форуми, в които едни и същи хора разменят линкове по темата или постват снимки.


Последната група, която стана по-популярна, е за протест срещу високите цени на горивата на 13 март. Призивът е нехарактерно дълъг и емоционален и гласи: "Нека всички спрем да зареждаме гориво, да блокираме бензиностанциите по главните пътни артерии и транспорта в страната, както направиха южните ни съседи, и да покажем, че сме против монопола на "Лукойл", защото докато продължаваме да зареждаме на тези цени, те ще вървят нагоре!


Не може да се сравняват цените на горивата с тези в другите страни членки в ЕС и да ни лъжат с фалшиви статистики, че бензинът и дизелът са с най-ниски цени в България... а те да са съответно за 1 л бензин 2.43 и 1 л дизел 2.50, при положение че минималната заплата е 240 лв. Нека всички се вдигнем на протест и се борим за по ниски цени на горивото!"


Досега участие са потвърдили над 1700 души. Според една от участничките във виртуалната подписка обаче след седмица "нямало да се съберат и по-малко от половината просто защото за хората е много по-лесно да застанат зад нещо само на думи". "Едно е да заявиш участие, друго е да участваш наистина. Второто изисква много повече усилия", смята тя.


На топло зад маската


"Подкрепянето на каузи онлайн е поредният опит да се скрием зад маска и зад общото, защото повечето от нас не сме готови да се открием и да предприемем действия", смята училищният психолог Венета Младенова. Според нея във "Фейсбук" много малко неща са истински и много е лесно да си анонимен. "Тогава се получава разминаване между това, което сме, и което искаме да сме.


Паралелни светове, като единият е много-по удобен от другия", смята Младенова. За нея разминаването в подкрепата на каузите онлайн и офлайн се дължи на това, че "когато си наяве, "Фейсбук" не те защитава". Тя си обяснява засиленото участие в каузи с "воденето по общата маса, тласъка, инерцията".


"Онова с кръчмата и революцията вече е променено на "Фейсбук" и революцията. Ала ако в кръчмата можеш да я обявиш само сред посетителите и те трудно да те вземат на сериозно, във "Фейсбук" може да разбере цял свят (без Китай)." Това смята Борислав Сандов от Фондация за околна среда и земеделие. Той е един от редовните организатори на екопротести, прояви срещу подслушването и един от активните участници в студентските протести пред парламента преди две години.


Той наблюдава огромно разминаване между броя на хората, които се палят във "Фейсбук" и твърдят, че първи ще отидат на протест, и тези, които реално отиват. Според Сандов всичко започва от това, че на много хора им е неудобно да откажат кауза, защото ще се изложат пред приятелите си. Освен това рядко се търси отговорност за неприсъствие. "Виртуалната форма на протест е лесно да бъде приложена. Отнема секунди. А и някои си мислят, че като има повече хора в потвърдилите, протестът ще е по-значим и ще бъде отразен в медиите", смята Сандов.


Флуидно гражданство


"Ражда се ново, флуидно гражданство, свързано с избора, мобилността, скоростта. Гражданство на все още неизследваните територии на възможното. Социалността не намалява, може би тъкмо обратното, особено ако правим сравнение с времето на социализма. Това, което се случва, е, че западат формалните членства.


На тяхно място се множат участия в малки групи за взаимопомощ или по интереси. Наместо морален ангажимент до живот участието в тези общности е въпрос на избор и в този смисъл новата модалност на гражданството - идваш, когато можеш, напускаш, когато не ти хареса, много напомня сферата на потреблението, където "клиентът" е суверен в капризния си избор." Това са част от изводите на Ивайло Дичев ( професор по културна антропология в Софийския университет, преподава във Франция и САЩ) от проекта "Новите млади и новите медии".


Дичев пише, че тече "едновременно крайно индивидуализиране със средствата на фото- и видеоизображения, музикални клипове, мъдри мисли, игри, закачки, анкети, класации... От друга страна, цялата тази активност изключително бързо размива границите между групите, преформулира идентичностите. Контактите на принципа "приятел на приятел" с няколко кликвания на мишката те отвеждат в светове, които по принцип не приемаш".


Виртуален нарцисизъм


Новите форми на комуникация за новите млади (бел. ред. - за проекта са били интервюирани над 100 младежи между 18 и 30 години) са в основата на промени: "липса на критична дистанция, неспособност да се концентрираш, фрагментарност на знание и идентичности". По-интересни изглеждат дребните, поколенчески разлики при ползването на мрежата. За новите млади тя не се наслагва върху културата на материалните носители (книгата, вестника, галерията), а я замества.


Дичев пише, че от едно интервю станало ясно, че футболните фенове се бият само за да могат да качат снимките в интернет и после, изучавайки ги на спокойствие пред компютрите си, да могат да отсъдят кой е победил. "Развива се един особен виртуален нарцисизъм, свързан с възможността за незабавно, импулсивно опубличностяване – всяко нещо, най-капризното хрумване, мигновено може да премине във виртуалната вечност, да стане социален или естетически факт.


Заслужава да се спомене, че по-голямата част от блоговете у нас се пишат не просто от млади, а от ученици. Все по-лесното качване, все по-съвършените технически и финансово достъпни форми на обезсмъртяване дават усещане за еуфория", пише Дичев.


Защо младите обичат паметника на Съветската армия


В изследването се споменава, че през последните деветнадесет години практически никакви публични места не са изградени в градовете и "има тъжен парадокс в това, че младежите искрено обичат идеологизирани пространства като паметника на Съветската армия в София". Заради това сами си търсят нови места. "Екомладежите свирят по поляните. Националистите организират поклонения пред национални светини.


Графитите си присвояват мигновено всяка новобоядисана стена... Но, разбира се, най-сериозното колонизиране на пространства се случва във виртуалния свят по логиката на бягството от реалния", смята Дичев. Според него това може да се сравни с виртуална емиграция - "напускането на казионните медии, каузи, структури, форми на общуване и преминаването в светове, където ги няма възрастните".


Накъде?


Според психолога Венета Младенова прекаленото свикване с живота във "Фейсбук" може да доведе до измислена реалност: "Това е особено опасно за по-младите, защото в един момент ще се наложи те да се сблъскат с реалния живот." Младенова дава пример с протеста на учениците срещу късата коледна ваканция. Над 150 000 деца горещо подкрепиха каузата в социалната мрежа и дни наред "гориха" виртуални знамена и учебници, но накрая по площадите излязоха не повече от 5000 "бунтовници".

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на гт
    гт
    Рейтинг: 1441 Весело

    Ей, веднъж да ме зарадвате, че вече не съм млад!



    П. П.

    Добре написано!

  2. 2
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:39 на 08/03/2011 от неговия автор.

  3. 3 Профил на arte
    arte
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Хубава статия, на фона на тоталното фаворизиране и раздуване от страна на медиите на Фейсбук и ко.

    Костов е виновен. И циганите. И колоездачите...
  4. 4
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:45 на 08/03/2011 от неговия автор.

  5. 5 Профил на Слави
    Слави
    Рейтинг: 925 Весело

    Абе в арабския свят добре си ги направиха флашмобовете, организирани през ФБ

  6. 6 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1502 Неутрално

    "има тъжен парадокс в това, че младежите искрено обичат идеологизирани пространства като паметника на Съветската армия в София"

    Хайде пак глупости.

    Групата за демонтирането на ПСА:
    "Демонтиране паметника на окупаторската съветска армия в София" http://www.facebook.com/group.php?gid=158334567525315

    Групата против демонтирането на ПСА:
    "НИЕ СМЕ ПРОТИВ ДЕМОНТИРАНЕТО НА ПАМЕТНИКА НА СЪВЕТСКАТА АРМИЯ В СОФИЯ" http://www.facebook.com/group.php?gid=155908934440444

    Във втората група пишат неграмотно и громят със заучени фрази "фашистите", които искали да взривяват паметник на "освободителите" ни.
    А има и заблудени души, които си мислят, че така им се разрушават младините, в които са били там с приятели.

  7. 7 Профил на nero_
    nero_
    Рейтинг: 180 Неутрално

    И все пак, революциите в арабския свят се случват първо във Фейсбук и Туитър. Значи за важните каузи има начин и има надежда.

    Технологиите в интернет сега променят обществото ни по начин, по който индустраилизацията промени физическият ни свят, и разликата ще бъде поне толкова, ако не и по-драстична. Виртуалното и реалното не са различни светове, те са преливащи се аспекти на светът в който живеем.

  8. 8 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1040 Весело

    таваришчи... смлехте ги фезбука и тутъря, бе...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  9. 9 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Една кауза, която сработи, но за кратко:
    https://www.facebook.com/group.php?gid=15415133471&ref=ts

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  10. 10 Профил на Starsky
    Starsky
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#7] от "nero_":
    точно де, авторката се опитва да ни намекне колко реално са тръгнали от фейсбук протестите при арабите в случай, че някой се е чудел.

    Who looks outside dreams. Who looks inside awakens. Carl Jung
  11. 11 Профил на ygh
    ygh
    Рейтинг: 8 Весело

    http://www.allvoices.com/contributed-news/8234611-obama-toast-the-future-with-us-technology-titans-white-house-released-limited-photographs/content/73332564-image

    след като разгледате снимките и се позаинтерсувате за "тайната вечеря" с босовете на иновативни медии, може би ще започнете да търсите отговор на въпроса, защо в молдова ес забрани на румъния да напиня туитър револуцийка, а в иран и в арабския свят тя е възможна.

    The biggest loser in the forum 01:54 / 01 яну, 2011 GogoPG - добре, че имам свестен телефон....
  12. 12 Профил на Мария Манолова
    Мария Манолова
    Рейтинг: 1384 Неутрално

    Ето статия в Ню Йоркър по темата за ангажираността с онлайн каузите - написана преди събитията в северна Африка: http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell?currentPage=1:

    Shirky considers this model of activism an upgrade. But it is simply a form of organizing which favors the weak-tie connections that give us access to information over the strong-tie connections that help us persevere in the face of danger. It shifts our energies from organizations that promote strategic and disciplined activity and toward those which promote resilience and adaptability. It makes it easier for activists to express themselves, and harder for that expression to have any impact. The instruments of social media are well suited to making the existing social order more efficient. They are not a natural enemy of the status quo. If you are of the opinion that all the world needs is a little buffing around the edges, this should not trouble you. But if you think that there are still lunch counters out there that need integrating it ought to give you pause.

    Колкото до това, че "прекаленото свикване с живота във "Фейсбук" може да доведе до измислена реалност" - ако според г-жа Младенова интернет не е част от реалния живот, май трябва да си свери часовника.

  13. 13 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 913 Разстроено

    Момчето ходеше по протестите от 1989г , радваше се на промяната , вярваше в думи като демокрация , справедливост .
    Момчето вече е възрастен мъж , и го е срам от сина си че е вярвал в такива неща.Срам го е че повярва на г-нЖелю Желев и онази нощ не влезе в парламента , може би сега нямаше да го има , но нямаше да го е срам от децата си .

  14. 14 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    До коментар [#7] от "nero_":

    Да бе, да, точно от Фейсбука и Туитъра тръгнаха революциите...

  15. 15 Профил на Lyubomir Brestnichki
    Lyubomir Brestnichki
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Добре написана глупост. Радвам се на опитите на Икономедиа за смислена журналистика, но само когато я има. Без особен проблем може да се докаже, че 90% от твърденията в статията са глупави. Нищо, че звучат добре.

  16. 16 Профил на Тот
    Тот
    Рейтинг: 122 Неутрално

    Всеки олигофрен и виртуален социо-аутист може да си живее в какъвто свят си иска. Ако не е интернет, ще е в собствените си полюции или нещо друго.
    Има нормални потребители на фейсбук, които не участват в никакви смехотворни подписки и не се изживяват като инициатори на каквото и да било! Идеята на сайта е да се споделя информация и потребителски профил. Това е.
    Всеки продукт със социална насоченост - било то под формата на виртуално споделяне или офлайн събиране - крие рискове, поради простата причина, че хората биват: нормални и кретени; тъпи и умни и т.н. Човешкият фактор определя рисковете, а не средата.
    Хората наспамиха фейсбук с "Хайде да направим..." простотии, а не системата. Същите тези неграмотници свалят нивото, а не кодът на сайта!
    Селяндурчето и в празна стая да го затвориш, пак ще има рискове.
    Фейсбук не Ви е виновен за нищо, ако децата са ви наследили тъпотата!

  17. 17 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    ...това може да прерастне в древният безмислен софистичен спор, за това кое е първо кокошката или яйцето - нещата първо се случватв офлайн пространството, защото в онлайн - те само се коментират и изборно и изобретателно манипулират...

    ПОДОБНО НА ВИРТУАЛНИЯТ СЕКС СЪС РОБОТ, КОЙТО СЪЩЕСТВУВА САМО В СОБСТВЕНАТА НИ НЕРВНА СИСТЕМА - но там всъщност няма никой, а само химико-физични реакции и концентрат на една всеобща и тотална манипулативност...

  18. 18 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 524 Неутрално

    с голяма радост вчера се отписах от тази досада" фейсбук" Все и е приличало на среща между двама селяни от недалечни села села и как започват да се питат един друг: то познаваш ли еди кой си или еди коя си? и накрая с облекчение намерят някой почти познат и се гледат като стари роднини.От камарата заявени приятелства познавах само 3-ма души,а ме затрупваха с емейли за какво ли не-рождени дни абе тъпня.ЦЯл ден да с занимаваш нея...

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  19. 19 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#17] от "renegat":
    приятелю този спор вече е разрешен.Във филма "Господин за един ден" питаха Пурко(Т.Колев)кое е дошло първо-кокошката или яйцето.Той отвърна че първо е яйцето.Всички го запитаха хитровато: ами кокошката от къде идва а? а той скромно им отвърна: Кокошката може да дойде от всякъде.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  20. 20 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Тот-адски добър коментар,браво

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  21. 21 Профил на orehovka
    orehovka
    Рейтинг: 524 Неутрално

    А вие защо възприемате масовите демонстрации (миниги,шествия и т.н.) като единствен инструмент за граждански натиск? Не само потребителите влязоха в глобалната мрежа, но и институциите. Когато граждански организации искат да протестират, първото, което се прави е пращане на петиции и индивидуални писма до отговорният орган. Ако служебният и-мейл бъде задръстен от 15000 ентрита с едно и също искане, дали тази купчина писмени документи може да бъде игнорирана по-лесно от разпръсналата се площадна тълпа?

  22. 22 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    До коментар [#21] от "orehovka":

    Може да бъде и манипулирана и игнорирана и изтрита и препратена и то само от един единствен човек, само за секунди...ВИРТУАЛНОТО НЕ МОЖЕ ДА ЗАМЕНИ НИКОГА РЕАЛНОТО защото просто е виртуално...

    Всеки електронен масив подлежи на това, защото е само едно съобщение, какъвто и характер да има то е безплътно и нематериално, само едно малко задвижване и енергизиране на електрони нищо повече...

    Колкото и да ни се струва обратното, а и именно поради факта, че това ни се струва, този факт обезмисля и обезсърчава последващи адекватни реални офлайн действия...

    Което като правило неможе да отречем, че има и своите изключения. Но те са по-скоро рядкост от колкото друго.

  23. 23 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    До коментар [#19] от "д-р Петроff":

    В посоче ните разсъждения Колев манипулативно е пропуснал ролята на петела, затова има известна неяснота...

  24. 24 Профил на Деян Христакиев
    Деян Христакиев
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Според мен слабостта в статията е прекаленото генерализиране. Тезите не са валидни за всички случаи. Защото в слчая с арабските революции каузите изобщо не бяха само виртални и това показва, че в определени слчаи тези технологии играят роля.
    Оттк идва и проблемът за подбора на групи и каузи, които да се анализират. Вярно е, има групи, които нямат кауза. Но не можем да очакваме всички с профил във Фейсбук да имат ясна идеология и да са готови да се жертват за нещо.
    Но има и групи със значими каузи, които много добре мобилизират усилията на много хора. Така, че много зависи кои примери ще се вземат. В случая автораката е подбрала безумните групи и изводите важат само за тях.

  25. 25 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1767 Неутрално

    Подкрепянето на кауза във "Фейсбук" е самоидентификация в групата - споделяне на ценности и предпочитания. Това кой къде отива след заявено намерение, няма нищо общо с мрежата - същия разнобой може да се случи и при офлайн съгласуване. Въпрос на отговорност и ангажираност на участващите.

    От друга страна, средата ни все повече ще се подчинява на Интернет, така че подобна виртуална активност след време нищо чудно да бъде решаваща за събития от реалния живот. Както се случи с електронното преброяване.

    Г-н Сандов е казал, че в Китай едва ли не нямат достъп до "Фейсбук", което далеч не е така. Нека провери има ли потребители от тази държава в сайта.

    На последно място, мрежата е средство. Като телефона. Нито е друга реалност, нито по-измислена, както се твърди. От самите хора зависи нейната полза, а не от нея, като технологична стъпка в улесняването на връзките със света и комуникациите.

  26. 26 Профил на katiya
    katiya
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#6] от "Yard":
    Поздравления от мен за коментара.
    А дали написаното в статията е вярно, много лесно ще се провери на 2 април от16 до 19 ч. на протеста срещу лъжата пред Паметника на съветската армия. Ще видим колко присъстващи ще има. Може пък този път някоя медиа и да отрази събитието.

  27. 27 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    Ами разликата е като да уговориш среща по телефона,и да правиш секс и да правиш секс по телефона.

  28. 28 Профил на disastrous
    disastrous
    Рейтинг: 524 Неутрално

    За всички, на които им е писнало от социалната мрежа Фейсбук ... нека си направим асоциална мрежа assbook :Д

  29. 29 Профил на disastrous
    disastrous
    Рейтинг: 524 Неутрално

    а, то вече някой се е сетил

  30. 30 Профил на soregashi
    soregashi
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Аре пак Фейсбук ви е виновен. Пак младите сме зле, че се юркаме по новата мода. Ми вие на 20 какви бяхте бе, господа? Не се ли прехласвахте по новото? По уолкмените и мобифоните, например.
    Да не говорим, че точно вие, премъдрите възрастни, великите мислители и драскачи, създадохте това поколение. Поколението на чалгата и простотата, поколението на фейсбук и бягството от реалността.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK