Правителството обмисля да намали акциза за биокомпонента в дизела

Правителството обмисля да намали акциза за биокомпонента в дизела

© Красимир Юскеселиев



Правителството ще проучва възможността да се намали акцизът за биокомпонента в дизеловото гориво или този компонент да отпадне изцяло. Това са две от възможностите за намаляване на цената на горивото, около които са се обединили производители, търговци и превозвачи на днешната среща с премиера Бойко Борисов и министрите Трайчо Трайков, Симеон Дянков и Александър Цветков. Възможностите бяха съобщени на пресконференция след срещата.


За прилагането на тези мерки обаче трябва разрешение от Европейската комисия, тъй като биокомпонентът е задължителна част от горивата, за което държавата е поела ангажимент.


Според председателя на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) Миролюб Столарски това ще намали крайната цена на дизела с около 15 ст. Според него спадът може да е и 20 ст., ако се приложи и трета мярка, приета от участниците в срещата. Тя е свързана със задължителните резерви от гориво, които производители и търговци трябва да поддържат. "България е длъжна да поддържа резервите 90 дни, като 30 дни се поемат от държава, а 60 – от търговците и производителите. Ние предлагаме сроковете да се изравнят", каза Столарски и добави, че в момента "само при господин Златев (генерален директор на "Лукойл - б.а.) има блокирани 400 млн. лв."




"Тези три мерки са единствените разумни. Важното е, че на днешната среща никой не твърдеше, че има незаконно споразумение между търговците или злоупотреба с монополно положение", каза председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.


Министърът на финансите Симеон Дянков обясни, че още утре ще има среща с ЕК, за да обсъди кои от тези три мерки могат да бъдат приложени. До вторник кабинетът се е ангажирал да даде отговор за това на превозвачите и търговците. Дянков за пореден път заяви, че не си струва да се говори за намаляване на акциза на горивата като цяло, тъй като той бил сред най-ниските в ЕС, както и за диференцирана ставка на ДДС, защото това противоречи на правителствената политика.


"Очевидно няма твърде много неща, които държавата може да направи в случая", каза министърът на икономиката Трайчо Трайков. Той обаче обясни, че въпреки че акцизът за дизела в страната е един от най-ниските в десет страни в ЕС цената на горивото е по-ниска. "Това означава, че вероятно производствената цена е по-висока, но това трябва да доведе до увеличение на вноса, за да се компенсира нормата на печалба. Това обаче не се случва и вариантите за това са два - или има споразумение между търговците, за което трябва да се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, или вносът на гориво е труден", каза Трайков.


До края на пресконференцията Трайков още един път заяви и то по-категорично, че производствената цена на дизела в България е висока и по пазарните правила трябва да се компенсира с внос. "Подкрепям превозвачите да могат да внасят гориво при облекчени процедури и спазване на митническите закони", каза министърът. Възможността за облекчаване на възможностите за внос е едно от исканията на транспортните фирми. В момента това на практика е невъзможно, тъй като трябва да регистрират данъчен склад, което оскъпява услугите.


Думите на министъра на икономиката ядосаха генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, който присъстваше на пресконференцията, но стоеше отстрани в залата, а не на трибуната. На излизане от залата той определи твърдението на Трайков, че производствените цени в България са високи и вносът не е голям като "несъстоятелно" и "произволно". "Министър Трайков хваща спекулативно и обявява някакви цифри, които той си ги е сметнал някъде на листче", каза Златев и заяви, че цените на горивата в България са едни от най-ниските, а проблем да се внася гориво от други страни няма.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK