Трайчо Трайков и Валентин Златев влязоха в словесна схватка за цените на "Лукойл" (аудио)

Генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев показва пред медиите тенденцията на ръст на международните цени на горивата

© Георги Кожухаров

Генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев показва пред медиите тенденцията на ръст на международните цени на горивата



Министърът на икономиката Трайчо Трайков и генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев влязоха в словесен спор през медиите за това висока ли е производствената цена на горивата, произвеждани от компанията.


"Акцизът на дизела в страната е един от най-ниските, но в десет страни в ЕС цената на горивото е по-ниска. Вероятно производствената цена е по-висока, но това трябва да доведе до увеличение на вноса, за да се компенсира нормата на печалба. Това обаче не се случва и вариантите за това са два - или има споразумение между търговците, за което трябва да се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, или вносът на гориво е труден", каза Трайков по време на пресконференция след среща между превозвачи, производители и търговци на горива с премиера Бойко Борисов и министри от кабинета. Целта й беше да се начертаят мерки за намаляване на цените на горивата. На нея се реши да се търси намаляване на акциза за биокомпонента в дизела или отпадането на тази съставка. Както и да се обмисли изравняване между ангажиментите на петролните компании и на държавата за поддържане на запаси от гориво.


До края на пресконференцията Трайков още един път заяви, и то по-категорично, че производствената цена на дизела в България е висока и по пазарните правила трябва да се компенсира с внос. "Подкрепям превозвачите да могат да внасят гориво при облекчени процедури и спазване на митническите закони", каза министърът. Облекчаването на възможностите за внос е едно от исканията на транспортните фирми. В момента това на практика е невъзможно, тъй като трябва да регистрират данъчен склад, което оскъпява услугите. След изказването си Трайков напусна пресконференцията, преди да е завършила.




Думите на министъра на икономиката ядосаха генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, който присъстваше на пресконференцията, но стоеше отстрани в залата, а не на трибуната. На излизане той се спря, за да говори пред медиите, и определи като "несъстоятелно" и "произволно"  твърдението на Трайков, че производствените цени са високи и вносът не е голям. "Министър Трайков хваща спекулативно и обявява някакви цифри, които той си ги е сметнал някъде на листче", каза Златев и заяви, че горивата в България са сред най-евтините, а проблем да се внасят от други страни няма.


"Министърът казва: "Ако махнем акциза, производствената цена е много висока." А защо не маха и ДДС? Крайният покупател купува с акциз и ДДС, с екотакса, с пътна такса. Колегите от транспортния бранш са прави да поставят въпроса с биодизела. Смесването с него оскъпява, влошава качеството. Защо предишното българско правителство, когато е договорило с ЕК повишаването на акцизите, не ги договори с 30% по-евтино, както е навсякъде в Европа. Тогава и дизелът щеше да е по-евтин", коментира генералният директор на "Лукойл България".


Златев обясни поскъпването на цената на горивата, произвеждани от "Лукойл Нефтохим", с намаления капацитет на производството, но запазилите се постоянни разходи. "В момента от 7.5 млн. тона, което е нормалното производство, ние сме на 5.2 млн. тона. Моите постоянни разходи обаче постоянно съществуват и вместо да ги разнеса върху 7 млн. тона, трябва да ги разнеса върху 5. Естествено, че това оскъпява нещата", обясни Златев. Той се изказа и срещу твърдението, че в повечето европейски страни дизелът е по-евтин от бензина, а в България е обратното. "Ако преизчислите плътността на хиляда литра, ще видите, че навсякъде дизелът е по-скъп. Причината е, че това е основното гориво, което се търси в момента. 60% от двигателите са на дизел, цялата икономика е на дизел", коментира директорът на "Лукойл България".


На въпрос дали и с колко би намалил печалбата на компанията Златев отговори: "Първо трябва да формирам." След това обясни, че въпреки че горивата на международните пазари са поскъпнали с 23%, "ние сме ги увеличили с 12%". "Това е нашата социална отговорност. Ако  намалим още увеличението, трябва да започна да съкращавам хора и по същия начин те ще излязат да стачкуват, както превозвачите", коментира Златев. Той определи като некомпетентно твърдението, че рафинерията край Бургас купува по-евтин руски петрол, но въпреки това продава скъпи горива. "Това е било възможно при Тодор Живков. Няма грам нефт от Русия, който излиза под международни цени", каза още генералният директор на "Лукойл България".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK