Държавата плаща за нарушения на общините по европроекти

Създава се компенсационен фонд с бюджет между 30 млн. и 70 млн. лв.

Най-късно до края на май трябва да заработи компенсационният фонд, с пари от който ще се покриват нарушения на общините по европроекти. Бюджетът му ще бъде между 30 млн. и 70 млн. лв. годишно, съобщи министърът по еврофондовете Томислав Дончев.


Нарушенията по европрограми се наказват с т.нар. финансови корекции, които се налагат или от управляващия орган на съответната програма, или от агенция "Одит на средствата от ЕС". Механизмът беше въведен през лятото на 2010 г. Принципът е, че когато България сама открие злоупотреби и наложи санкции на получателя на парите, не губи евросредствата, а те отиват за други проекти.


Проблемът е драматичен за наказаните общини, тъй като много от тях имат да връщат пари, които са значителна част от бюджета им. Най-драстичен е случаят със Сопот, който трябва да върне 4 млн. лв., а годишният бюджет на града е 5 млн. лв. Идеята е, че въпреки злоупотребите общината не може да остане без пари и да не обслужва гражданите си.




Компенсационният фонд обаче няма да поема цялата санкция за местната власт. За да има дисциплиниращ ефект, ще се въведе т.нар. коефициент на допустимост, обясни министър Дончев. Това означава, че комисия с представители на всички заинтересувани страни ще разглежда всеки случай поотделно, като възстановяването на средствата ще зависи от общинския бюджет. Например, ако на дадена община е наложена  корекция от 1 млн. лв., а бюджетът й е 100 млн. лв., няма да й бъдат отпуснати пари от фонда, защото има ресурс да се справи, посочи Дончев.


Компенсационният фонд, който ще се пълни с пари от държавния бюджет, ще работи краткосрочно - до година и половина. След това функциите му ще се поемат от т.нар. буферен фонд, какъвто има в много европейски страни, каза министърът. Той обясни, че този фонд дава възможност за авансово изпълнение на приоритетни проекти, преди още да са получили одобрение от Европейската комисия.


Със създаването на буферен фонд си даваме сметка, че поемаме и риска да започнем някой проект, а после да не получим финансиране от Брюксел, призна Дончев. Този механизъм обаче ускорявал значително усвояването на евросредствата. В момента така се строи магистрала "Тракия".
По всяка от седемте оперативни програми, финансирани от ЕС, има наложени корекции.


Гаранционният фонд обаче няма да поема корекциите на всички получатели, а само на общините и евентуално на министерствата. Направените от бизнеса нарушения по европроекти са за негова сметка. Около 20 млн. лв. са санкциите, които са наложени на общините за водни проекти по програма "Околна среда". С още 20 млн. лв. са наказани местните власти по програма САПАРД.



"Вътрешните" обществени поръчки засега отпадат от закона


След отпора на бизнеса срещу въвеждането на т.нар. вътрешно (in house) договаряне в Закона за обществените поръчки (ЗОП) вчера министърът по еврофондовете Томислав Дончев допусна възможност то да отпадне от бъдещия законопроект. "Ако има и най-малкото съмнение за възможни злоупотреби или ограничаване на конкуренцията, те просто няма да се случат", каза той. Дончев уточни, че до седмица промените в ЗОП ще са готови. Въвеждането на вътрешното възлагане щеше да даде възможност на държавата и общините да дават без конкурс поръчки на собствените си предприятия.


"Частният сектор изпитва заплаха от in house поръчките", каза Любомир Галчев, изпълнителен директор на строителната "Галчев груп". Според него държавните фирми не са конкурентоспособни и не бива държавата да ги подпомага по този начин. Става въпрос за не повече от 20 договора годишно в сферата на отпадъците, комуналните услуги, както и на няколко министерства, които имат собствени институти и искат да им поръчат анализи, изчисли министърът. Според него в строителния сектор няма такава възможност. Собственик на фирма обаче напомни за държавната "Техноекспортстрой". Тя беше един от участниците в консорциума за концесия на магистрала "Тракия" и ако се въведе in house договарянето, теоретично би могла да построи всички магистрали у нас.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK