Училище-мъчилище или...

Училище-мъчилище или...

© Дневник



Започвам училище в 9 ч. Всяка стая е в различен цвят. Кабинетът по химия е със специален под, върху който, ако се разлее нещо отровно, няма опасност. Има интерактивни дъски, на които вървят презентации на уроците. Ако някой отсъства, може си вземе урока виртуално.


Любимият ни час е по медитация - време, което всеки отделя за себе си. Спортът е важна част от обучението, както и изкуството." Така си представя идеалното училище Юлия Кошаревска, 11-и клас в 73-о СОУ в София. 


За нея училището е място, където всеки може да се развие и да покаже най-доброто, на което е способен. "Учителите са невероятни, помагат ни да изкараме най-доброто от себе си и да постигнем повече. Класовете са задружни, всеки помага на другия. Това нямаше да е възможно без тиймбилдинг упражненията, които имаме.




Участваме в управлението на училището и можем да изразим свободно мнението си. Това е моето идеално училище", продължава Юлия. Тя участва в инициативата "Диалог за бъдещето", в която експерти, родители и ученици обсъждат какво и как може да се промени в образованието.


"Образованието не е пълнене на кофи, а палене на искра"


Тази мисъл на незнаен мъдрец няма нищо общо с българското образование, смята друг ученик. Определя се като такъв, въпреки че е завършил преди 6 години. Смята, че идеите на Юлия са оптимистични, но е неосъществими: "Просто защото тук е по-удобно да има рамки и схеми.


Понякога е по-удобно да е по-трудно, за да можеш да се оплакваш и да имаш оправдание." "Училището в България е схема, зазубряне, стари учебници. Нещо в системата много иска да бъде променено, но не е ясно как и кога", казва още "ученикът".


Средното образование у нас не е било реформирано от десетилетия. Последната значима промяна е от времето на социализма и децата, учили по новата тогава програма, станаха известни като "сендовчетата". По името на автора на реформата Благовест Сендов. Експериментът не просъществува много дълго.


В последните години имаше опити за промени - бяха въведени делегирани бюджети, външно оценяване (впоследствие остана само за няколко класа) и много дискусии и планове за реформи. Последният законопроект, който управляващите от ГЕРБ, твърдяха, че е приоритетен, ще стане факт в най-добрия случай в самия край на мандата.


"Нашият екип не е маниакален и тези, които очакват да обявим революция в училищното и предучилищното образование, ще останат разочаровани", охлади ентусиазма на реформаторски настроените министърът на образованието Сергей Игнатов.


Защо инките не са използвали колелото


"Казват, че инките са познавали колелото, но никога не са го използвали. И до днес няма обяснение защо. Предполага се, че връх е взела консервативната система на управление, която не е допускала никаква промяна с надеждата, че това ще запази нейната цялост. Но времената се променят, един ден се появили конквистадорите и великата империя се разпаднала.


Тази история много прилича на ситуацията в нашата образователна система", пише психологът Иван Игов в анализ за ефективността на българското образование. Той го определя "с методите на Коменски и управление от годините на късния соц".


Игов описва най-често цитирания модел на успешна образователна система, който е на австралийските изследователи Hall и Сrevola (1997 г.). В различни варианти той се адаптира и прилага в повечето страни по света. Той работи според пет критерия:


- Професионален училищен мениджмънт - хора, които са учили и специализирали управление на образованието и не е задължително да са били учители, но е задължително да са били в системата. Според Игов това не съществува у нас - "тук много добри учители се назначават за директори".


- Оценка и развитие на учителите.
"Навсякъде по света оценяването на учителите не е самоцел и не се прави с идеята да разпределим едни пари. Преди малко повече от година набързо беше приета система за кариерно развитие на учителите. Под натиска на синдикатите тя беше уродливо направена така, че трудовият стаж да е основният критерий за развитието. На всички беше ясно, че е безсмислена, никого не стимулира и демотивира младите учители", пише Игов.


- Ресурси за образование
"За да закърпят делегираните си бюджети, директорите прибягват до всякакви честни и нечестни средства - просят от родителите, режат от персонала и дори записват мъртви души на самостоятелна подготовка", смята Игов. Той дава пример: директорка от Шумен беше наела частен детектив, за да открие данните на деца, заминали в чужбина, за да ги запише в училището си. Друга от с. Вълчи дол разхождаше с автобус 40 старци от селото като ученици в 3 и 4 клас на самостоятелна подготовка. Старците били доволни, че ходят "на градо", а директорката - че закърпва бюджета.


- Ефективна и безопасна среда. В анализа си Игов цитира данни, според които в България няма училищни сгради, които да са предназначени за над 500 деца, а повечето училища са натъпкани с по 1500 - 2000. Скорошно изследване показа, че повечето деца се страхуват да използват  училищните тоалетни. Влияние оказват и малките класни стаи.


"Смачканото личностно пространство и анонимността рязко повишават детската агресия и тормоза между връстници. В едно и също малко пространство са събрани деца от четири възрастови групи (6 - 19 години) с всичките ефекти от това взаимодействие. Учителите неудачно смесват преподаването и подходите си в средния и горния курс", смята Игов.


- Ангажираност на родителите и общността. Според експерт тя не съществува в българското училище.
Игов пише, че голям проблем е двойственото управление на общинските училища. От една страна, те имат свои средства, формирани от делегираните бюджети, но от друга, тези пари идват през общината и училището се явява вторичен изпълнител. "А по този път парите имат свойството да намаляват."


"Успяхте ли да изчислите какъв е процентът на съвпадение между ефективната образователна система и нашата?  Едва ли числото е повече от 20", пише Игов. Той смята, че времето за меки реформи е минало и сега биха свършили работа само радикални мерки и непопулярни решения.


Говори учителят


"Бях учителка по литература три години и това бяха най-тежките години в живота ми. Ако можех, нямаше да стана учителка. Мислех, че не се справям, защото не успявах да си отговоря на някои въпроси", разказва Мария Донева. Според нея да си учител не е работа, а призвание. Но учителят "е малцинство сред десетките ученици, пред ръководството на училището, често се чувства сам и трябва да се бори сам срещу почти всичко", твърди бившият преподавател.


Опитът й е в професионална гимназия в София, мнозинството от учениците са момчета. " При теб идва един 17-годишен - планина, почти мъж, който в последните десет години е затвърждавал само лоши навици. Матрицата е заключена. Дали може да му помогнеш", пита се Донева.


"Аз не вярвам, че 24 души в сряда от 7.30 до 8.10 ч. могат да разберат шеста песен от "Илиада". И всички едновременно да я харесат. Литературата се изучава като наука, но е изкуство", разказва тя. Според Донева е проблем, че учителят не може да подбира материала според нуждите и нивото на децата.


"Може би е прекрасно, че образователната система е толкова объркана, недомислена и зле организирана, защото така един вид децата ни се учат да се справят с лоша социална система. Те се готвят за истинския живот."

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 627 Любопитно

    По-добре,да не бяха пипали нищо!Някой да ме подсети за велик български учен,пръкнал се в последните петнайсетина години?

  2. 2 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2620 Разстроено

    Браво на Лора Филева, точна и силна статия, но какво от нея ще "трогне" мислителите, променили НИЩО, за съжаление...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  3. 3 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 673 Неутрално

    Игнатов - при мумиите!

  4. 4 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    Иван Игов ми преподаваше психология в НПМГ-то преди около 25 години. Тогава беше млад, току-що завършил психолог с доста превратни за годините на "зрелия социализъм" идеи.
    Според написаното в статията, и до сега е запазил интересния си начин на разсъждение, но явно вече е и с повече (жизнен) опит.

    E PLVRIBVS VNVM
  5. 5 Профил на |
    |
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    Напълно безмислена статия, която не казва нищо ново или интересно.

    Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.
  6. 6 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Проблемите на нашата система са заровени в колелото и инките. Тъжното е, че и конкистадорите не идват, защото са твърде заети да работят на две-три работни места или в чужбина. Да му мислят децата.

  7. 7 Профил на птицата-бегач
    птицата-бегач
    Рейтинг: 233 Неутрално

    В часовете по литература навремето имаше един често задаван въпрос: какво е искал да каже автора?

    Ако е искал да каже нещо, да го е казал направо, ще кажа аз!

  8. 8 Профил на gotina
    gotina
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Много носталгична статия от 11 класничката!Представям си в какво кошмарно училище учи!Само да вметна,че не може 65г "ИЗТРЕщЯЛ"преподавател да "закове" вниманието на14г деца!И то по история!Синът ми учи в професионална гимназия,където същата преподавателка,пише 2-ки,ако си със жълта дреха,или с анцуг,защото в същия ден имаш час по физическо!И друг парадокс-болен ученик(отсъстващ1 седмица) с 2-ка за непоказана тетрадка!Е,та за каква реформа,за какво образование говорим!П.С-децата си мълчат,защото ги е страх,и защото бил само 1 учител по история !!!!?????

  9. 9 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    "тук много добри учители се назначават за директори" - Не е така!!! Поне не в нашия град....Тук зад всеки директор стои човек "от горе". Повече от половината са от червенотиквениците. И правилото е - "слабите учители стават...директори"!?

  10. 10 Профил на dark_man
    dark_man
    Рейтинг: 8 Неутрално

    С риск да се повторя, ще акцентирам отново. За училищата една от най-големите пречки е изискването за т.нар. "пълняемост" на паралелките. При положение, че от двайсетина години всички вкупом се жалваме от ДЕМОГРАФСКИЯ СРИВ и се отчита всяка година с колко е намаляла раждаемостта и с колко е намаляла бройката на подлежащи за записване в 1, 5, 9 клас... Това абсурдно изискване е също от времето на соца, но се държи, за да бъде един от лостовете за смачкване на учителството.

  11. 11 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    "За да закърпят делегираните си бюджети, директорите прибягват до всякакви честни и нечестни средства - просят от родителите, режат от персонала и дори записват мъртви души на самостоятелна подготовка"....Има и други примери - на 2 учители се пада 1 непедагогически персонал!? С одобрението на РИО!? На 7 паралелки - зам.директор???? На 5 - също!?.........Феодализация при директорите, несменяеми и крадат....яко крадат...

  12. 12 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Първо да уточня че съм лаик в темата , но съм баща на ученик в
    7 клас.Та според моето скромно мнение училището трябва да учи децата как да живеят и то да живеят добре.Дали е важно да назубриш автор от преди 100 г. или е важно да намериш информация за конкретната житейска ситуация.Днешните учебници не дават отговори на въпросите които интересуват децата ,да не говорим че за авторите от преди 100г. им трябва преводач.С две ръце съм за реформа ,но реформа която да ги учи как да живеят и оцеляват в днешният свят.

  13. 13 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    До коментар [#10] от "dark_man":

    При соца не беше точно така. Пълняемост на паралелките се гледаше в първия клас на новата степен - 1,5, 8 при специализираните училища, 9 при останалите. Сега - при всички класове, всяка година???? И всички......минават!!!

  14. 14 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1694 Разстроено

    Дереджето на образованието в БГ е много притеснително.
    Получава се порочен кръг, в която една закостеняла система изхвърля хората които искат да я променят и направят по-съвременна и адекватна на предизвикателствата на 21 век.
    А ако някой все пак в успял да издрапа и да излезне подготвен от училище или университет - то твърде често няма какво да му се предложи което хем да му е интересно и хем да го храни.
    Така че закономерно мислещи индивиди заминават по 6ирокия свят, обезкървявайки допълнително Системата...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  15. 15 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Докато се мисли, че децата са направени за системата, а не системат за децата, ситуацията все ще бъде такава.

  16. 16 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Колкото и качествено и интересно да е училището, няма нормален човек, дето да го обича. Винаги съм мразил ученето, макар да не ме е затруднявало и да съм бил отличник, без да уча.
    Както и да го направиш, удоволствие няма как да носи.

  17. 17 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Правило:
    Гадните неща са задължителни, готините забранени.

  18. 18 Профил на Анна Тодорова
    Анна Тодорова
    Рейтинг: 796 Неутрално

    а що се отнася до експеримента Сендов-и той не е бил свръх успешен.Пресен пример е съпругът ми,на чиито свидетелства до 6 клас пише- Ученикът знае да пише,рисува, чете и най-вече да играе...)
    И в подготвителния след това клас в МГ изведнъж не разбира какво му се случва -2ка след 2ка.Бая зор се е озорил докато навакса и за върши МГ с 5.87 обща диплома.
    та всичката ни образователна реформа е такава.А иначе мечтите на момичето са много реални,но не и за БГ.А ми се щеше да е и тук така.За сега имат само отделни часове с мултимедия и ролеви игри и всичко опира до учителя и неговият ентусиазъм

    bravy
  19. 19 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 796 Весело

    Аз само не мога да разбера как на деца им говорят за тиймбилдинги? Това е бизнес понятие.

  20. 20 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Английска образователна система-Системата на средното образование включва две степени : GCSE и A Level.
    От 14 до 16 годишна възраст учениците изучават средно 10 предмета и се подготвят за получаване на сертификат за средно образование – GCSE. Днес GCSE е задължителен изпит при завършване на средно образование.
    От 16 до 18 годишна възраст, ако ученика иска да учи в университет следва програмата A Level в средното училище в Sixth Form. През този период се изучават 4 или 5 предмета, като цялостна подготовка за университет. В края на обучението се държат изпити, а на основа на резултатите от тях кандидатите се приемат в университет.
    Основно изискване при кандидатстването за средно образование в Англия е ученикът да отговаря на възрастовите граници.

    Швейцарска образователна система-В Швейцария се преподава на три езика в различните части на страната – френски, немски и италиански. Швейцарската образователна система е разделена на 9 нива или типове училища. Тъй като държавата се състои от 26 кантона се наблюдават и малки различия в структурата на образованието. Основното образование продължава от 4 до 6 години в зависимост от кантона. Средното образование варира от 7 до 9 години. Дели се на долно ниво – от 3 до 5 години и горно с продължителност от 3 или 4 години.
    В Швейцария има различни видове училища за горното ниво на средното образование – академични, които подготвят учениците за постъпване в университет; професионални, които подготвят учениците за широка гама от професии; и общообразователни - в тях се предлага по-продължително обучение по общообразователните дисциплини.
    Швейцарските частни пансионатни (бординг) училища имат вековната слава на едни от най-престижните в света. Характерното за тези училища е голямото разнообразие от учебни програми и видове дипломи. В тях при желание можете да се запишете в английско училище, да учите в него и да завършите с английска диплома, да учите в американско училище и да получите американска диплома, френско, италианско, немско или швейцарско училище – със съответната диплома за средно образование.

    Немска образователна система-Германия предлага специфична сестема на средното образование, в която профилирането и специализацията започват от много ранен период, с цел да се улесни бъдещата реализация на учениците и да се отговори на нуждите на германската икиномика. Държавата разполага с добре развита мрежа както на държавни, така и на частни училища.
    Системата на средното образование в Германия предлага следните училищни форми – Hauptschule, Realschule и Gymnasium.
    Hauptschule в повечето провинции обхваща от 5-ти до 9-ти клас и води до получаване на свидетелство, което позволява да се продължи обучението в професионално училище до 18 години.
    Realschule обхваща обучението от 5-ти до 10-ти клас и води до получаването на свидетелство, което позволява да се продължи образованеито в професионално училище, общообразователно училище или в гимназия. Realschule предлага на учениците образование, което съчетава общообразователната и практическа насочености.
    Gymnasium в повечето провинции се предлага до 13-ти клас и води до получаването на диплома за завършено средно образование след полагане на матура, която дава възможност да се продължи образованието в университет или друг тип висше учебно заведение.Gymnasium предлага на учениците класическо образование. В гимназията учениците могат да се запишат след завършен 5-ти клас или да се прехвърлят след спешно завършен 11-ти клас в Realschule. Трите основни направления в образованието, предлагани в Gymnasium, са в областта на класическите езици, моделните езици, математиката и природните науки. Вариант на традиционната форма е Berufliches Gymnasium, което включва и ориентация и специализация в областта на икономиката и технологиите в допълнение към стандартните академични предмети.

    IB - програма за средно образование-Тази образователна програма е създадена в Швейцария в края на 60 те години на миналия век. По инициатива на училището на ООН в Ню Йорк и Международното училище в Женева група експерти подготвя училищна програма, съобразена с предизвикателствата на все по-глобализиращия се свят. Чрез нея се избягват различията на образователните системи в различните държави. Тя се основава на модел, който не е на една определена държава и осигурява на учениците с различен езиков, културен и образователен произход необходимите познания за бъдещата им реализация.
    Днес около 2500 училища за средно образование от 132 държави предлагат тази програма на своите ученици.
    Училищата се администрират от международната образователна организация IB Organization със седалище в Женева,Швейцария, а изпитния център на програмата се намира в Кардиф, Великобритания.
    Дипломната програмата на IBO обхваща горния гимназиален курс / 11 и 12 клас / и е предназначена за амбициозни и мотивирани ученици.
    В програмата IB се преподава на един от трите работни езика – английски, френски или испански. Изучават се 6 предмета, които се преподават на две нива: повишено и стандартно. Предметите, които се преподават се обединяват в шест групи.
    Дипломната програма има две характерни черти, които я отличават от националните системи на образование във всички страни.
    Първата е задължителното изучаване на предмет, наречен "Теория на познанието". Той представлява философски курс, по време на който учениците влизат свободно в спор със своите преподаватели в търсене на истината , научават се да дискутират, да дават определения и да формулират хипотези, да пишат есета.
    Втората е задължителната за всички ученици програма "Творчество, действие, служба". Тази част от програмата развива творческите и спортни заложби на учениците, а в нейната последна част се служи на обществото – помощ в детски домове и в заведения за стари хора; дейност, насочена в защита на околната среда и др.
    Изпитите по избраните шест предмета се провеждат в края на втората година. Учениците получават две оценки – една от собствените си преподаватели и една от външни преподаватели.




  21. 21 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    "Може би е прекрасно, че образователната система е толкова объркана, недомислена и зле организирана, защото така един вид децата ни се учат да се справят с лоша социална система. Те се готвят за истинския живот."
    Някои промени,отразяващи поредния рИформаторски дух на българските "мислители":
    - Отпада оценката за поведение-И досега нямаше/премахната,като нещо тоталитарно след 10 ноември/Защо да се отличават "дебилите" от онези ученици,които посещават училището за да учат?
    - Ще има училищен психолог-И сега има в училищата над 500 ученика.Проблемът е кадровото обезпечение/назначават се хора с друга учителска правоспособност,ако няма завършил психология.
    - Национален инспекторат ще оценява качеството на всяко училище-Хубаво,ама преди това трябва да се създадат поне сходни материално-технически и кадрови условия в училищата,какви ще са критериите за оценка на училища,работещи при коренно различни условия?
    - Завършването на 10-и клас ще дава достъп до някои професии-До кои/какви/?
    - Завършването на 12-и клас ще дава право на кандидатстване в университет-Че то и сега е така,какво е новото?С матура,без матура,с приемен,без приемен изпит в Университет,а ако Университетът иска да има своя политика за достъп на студенти?
    - Настоятелствата ще продължат да съществуват, но с помощна роля-Тук би било добре думата "помощна",да се раздели на две думи с тире посредата "по" и след тирето "мощна",т.е. по-мощна роля.Иначе за какво са.Навремето, имаше родителско-учителски комитети-родители,техни членове се интересуваха от всички ученици,не само за своите деца.
    Добре би било директорите да се разтоварят и/или да се разграничат административно-управленчките им функции от грижите за учебно-възпитателния процес в училищата,напр. -адм.управител и зав.учебната част/гл.учител-методист,не звание,а пряк отговорник за учебновъзпитателната работа в училището.
    Най-добре е да се закрият изобщо,като паразитни "пощенски кутии"-"събирачи на справки" Регионалните инспекторати по образованието,като с освободените ресурси се укрепят Инспекторатът на Министерството и отделите по образование в общините,за да няма/или поне да има по-малко/ дублиране на функции,което ще доведе и до икономия на разходи -материално-технически,канларски и стопански,кадрови.

  22. 22 Профил на Лилия Костова
    Лилия Костова
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#17] от "gargantua100":

    Горкото... Май не знаеш как да живееш

    Но сигурно си още млад, имаш време да се научиш

    Бойко Борисов е тъп като г.з. Освен това е малоумен магистраладжия и има титла Негово Тиквочество.
  23. 23 Профил на jako
    jako
    Рейтинг: 458 Неутрално

    А какво да кажем за изоставените деца? Как на тях да помогнем?
    http://avtorski.pogled.info/article/19924/Za-izostavenite-detsa-na-Sofiya

  24. 24 Профил на Георги Литвиненко
    Георги Литвиненко
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#18] от "Анна Тодорова":
    Фактът, че въпреки първоначалните спънки е завършил с толкова висок успех според мен говори достатъчно. В Швеция мисля че е такава системата - без оценки.

  25. 25 Профил на ром
    ром
    Рейтинг: 289 Весело

    Много лоша система!Пълнят главите на децата с глупости само,ама добре,че нашите не разбират езика и така пораженията са по-малко!Е ,някои,дето знаят български-бързо се разочароват от остарелите стереотипи и практики и напускат училище!И влизат направо в училището на живота!

  26. 26 Профил на Ivan Geshev
    Ivan Geshev
    Рейтинг: 846 Неутрално

    До коментар [#6] от "Петкова":

    Те конквистадорите не идват ами те отиват при тях

    Няма, няма да в вървя с наведена глава! Ще намеря смисъл да остана! Нали съм тук не съм избягал.
  27. 27 Профил на Ivan Geshev
    Ivan Geshev
    Рейтинг: 846 Неутрално

    До коментар [#19] от "bette":

    И като е бизнес понятие дай да не го учат децата така ли? Стига с тези соц виждания че децата не трябвало да учат т'ва ами т'ва...
    Как се очаква от това хлапе да стане конкурентноспособно ако не познава понятията като тийм билдинг?

    Няма, няма да в вървя с наведена глава! Ще намеря смисъл да остана! Нали съм тук не съм избягал.
  28. 28 Профил на goshogoshev
    goshogoshev
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#27] от "Стефан А.":

    а като го знае конкурентите отпадат от само себеси ,така ли Не ли поважно да е професионално подготвено това хлапе а подобни наукообразни термини дето служат за фукня на разни психолози може и после да ги научи

  29. 29 Профил на Chievo
    Chievo
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Работата е там, че критериите се променят доста динамично в днешно време.

    В момента не е проблем да не знаеш кой е Христо Ботев, ако можеш да си вградиш "Like" бутон в личния блог.

    Има една база от знания, които всеки човек следва да притежава. И тя не се учи за 3-4 години. Понеже много свалихме нивото, дори журналистите пишат неграмотно (а редакторите спят).

    За да можеш да водиш с някого философски спор, трябва да притежаваш знания по темата. Щото иначе става махленско мерене на ***** и замерване с празни приказки. На каквито съм бил свидетел многократно.

    Вчера гледах по БНТ такси един юнак, на видима възраст около 18, който се похвали, че е прочел само една книга през живота си - "Под игото", и то не до края. Какъв спор според вас може да води подобен индивид?

    И ако ще да направим най-добрите училища на света, когато децата се върнат вкъщи при уморените си и нацупени родители (в по-добрия случай) или при селските простаци (в по-лошия), ефектът на доброто образование до голяма степен се заличава.

  30. 30 Профил на Petar Pountchev
    Petar Pountchev
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Българското училище има два големи проблема, и един по-малък. Големите проблеми за абсолютно неадекватните учители и липсата на добро, а често и елементарно домашно възпитание у учениците.
    Малкият, трети проблем, е всичко останало , - старите сгради, посредствената техническа и материална база сред липсата на пари, неяснотата около учебниците...

  31. 31 Профил на goshogoshev
    goshogoshev
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#8] от "gotina":

    не се притеснявай няма дълго да учителства тоя даскал

  32. 32 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2291 Неутрално

    До коментар [#15] от "Петкова":

    Същото важи и за учителите. Докато се мисли, че те трябва да се подчинят на системата, в нея добрите и мотивирани учители ще са малко.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  33. 33 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 515 Неутрално
  34. 34 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Образование и самообразование, са две различни неща. Първото е досадно губи-време, защото даскалите знаят по-малко от тебе.
    Второто не е задължително, но е полезно. Най-паче. То прави човека човек. Четенето, освен че дава познания, развива въображение и най-вече чувство за хумор. Последното не идва само с гена. Например детските анекдоти са тъпи.
    Липсата на чувство за хумор у младите, е силно забележима във форумите, където за маловажни неща, заслужаващи само насмешка, се изписват цели суперсериозни философски трактати.
    Затова при оня международен тест на знанията на учениците, дето падаме с по 10 места на проучване, ни казват, че ни куца анализа, а не толкова познаването на фактологията.

  35. 35 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2261 Неутрално

    Статията е наистина на място.

    Апропо, съществува теория, че инките не са ползвали колелото защото не е имало подходящи впрегатни животни. Конете и мулетата ги донасят европейците. Инките са използвали ламите за товарни животни, но те са бавни. Но дали това е причината да не използват колелото за транспортни цели - за това може само да гадаем.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  36. 36 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 458 Неутрално

    7777, веднъж да се съглася с вас.

    Всъщност образованието почива върху взаимния интерес - родителите имат деца, които се нуждаят от образование. Или се наемат сами със задачата, както е ставало много често в историята, или наемат някой друг да я свърши вместо тях. В този кръг на взаимен интерес системата е напълно излишен посредник, който само вреди, защото предизвиква само проблеми, консумира огромни разходи, а за сметка на това не предлага добри решения.

  37. 37 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Империята на инките е загинала от липса на инициатива. Как си представяте вие два кораба с европейци да превземат цяла империя? Каквото и оръжие да имат, докато дойдат следващите подкрепления местните са имали достатъчно време да се справят, ама са чакали какво ще каже Инката. А той вече не е бил между живите. За да оцелееш трябва да се научиш да мислиш сам с главата си, да носиш лична отговорност, а не да се подчиняваш сляпо на чужди мисли и да се криеш в тълпата. Ако това умение генерира постоянно двойки в учебния процес у нас, а зубренето и нагаждачеството - шестици, какъв ефект ще има това върху децата за 12-годишният им престой в образователната система?

  38. 38
    ****

    Този коментар беше изтрит в 19:02 на 30/03/2011 от неговия автор.

  39. 39 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 517 Весело

    От вестника са пропуснали да дадат (препратка към) сайта на "Диалог за бъдещето", а той е http://www.progresivno.org/pages/viewpage.action?pageId=2163133

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  40. 40 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2291 Неутрално

    До коментар [#36] от "Петкова":

    Аз пък много пъти съм била съгласна с вас. (Не си ли говорехме на ти?) Системата исторически невинаги е била пречка за интереса на родителя и/или на детето. Дори и сега системата не винаги е пречка. Домашното образование, което от деветдесетте насам търпи възход, почива на два много важни фактора: родители (особено майки) с университетско образование и широк достъп до материали (особено благодарение на интернет). Отсъствието на единият или двата от тези фактори в неотдавнашното минало е правел домашното образование (без частни учители) трудно възможно. Частните учители пък винаги са били привилегия. Системата, откакто съществува и досега, лоша или добра, е давала шанс на деца, които нямат възможност за частно или домашно образование.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  41. 41 Профил на Кара бен Немзи
    Кара бен Немзи
    Рейтинг: Неутрално
  42. 42 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2291 Неутрално

    До коментар [#41] от "Кара бен Немзи":

    http://razmisli.wordpress.com/2010/11/28/john-gatto-bulgarian/

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3938 Неутрално

    До коментар [#7] от "птицата-бегач":
    Такъв ли ти беше отговорът тогава?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на simply_me
    simply_me
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Много ми е интересно с какво толкова се е борила тази учителка. Да не би да е с 17-годишния ученик или нещо подобно?

    Това, което е засегнато в статията е само малка част от проблемите на образователната система на България, от която е и обществото, както се казва. Важно е да се отбележи, че обществото втълпява определени неща на младите и те не желаят да се образоват, а искат просто оценката да е що годе добра.

    Много ми е интересно защо завършващия параграф е в кавички - обратното ли да си мисли читателя?

    Хубаво, че хората забелязват проблемите на тази или онази сфера, но за съжаление никой не предлага решения, които да са приложими и да водят до действителни промени. Когато имам повече опит няма да чакам, а ще предлагам решения. а вие какво чакате?

  45. 45 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 458 Неутрално

    7777, съгласна съм, че по принцип системата дава шанс за децата, които нямат възможност за частно и домашно образование, но в действителност системата забранява всяко алтернативно образование, което означава, че лишава от шанс тези деца, с чието образование тя не може да се справи добре. Получава се нещо като проблема на фарисеите - нито влизат в Божието царство, нито позволяват на другите да влязат. Относно двата стълба на домашното образование, които споменавате, имам забележка като човек, който над десет години се занимава с това явление. Не е задължително родителят да има висше образование. Естествено, висшето образование помага, но не е задължително условие. Има достатъчно изследвания и статистика, които показват, че наличието на един или на двама родители с висше образование не дава особено предимство на домашните ученици пред тези, чиито родители не са с висше образование. Разковничето не е толкова дипломата за висше образование, колкото нагласата на родителите постоянно да се обучават, да търсят литература, да поемат отговорност, а не просто да чакат нещо да се случи. Все пак от една определена възраст децата поемат постепенно основната отговорност за своето обучение, родителят просто осигурява подходящите условия.

  46. 46 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2291 Неутрално

    До коментар [#45] от "Петкова":

    Да, известна ми е тази статистика. Затова казах, че отсъствието на единия и/или двата стълба прави домашното образование трудно приложимо. Т.е. родител без висше образование, но с достъп до материали би се справил, но не и родител без висше образование и без достъп до материали. В съвременния си вид българската система наистина не включва алтернатива. В София обаче вече има детска градина, която работи по метода Монтесори. Въпрос на време е да има и такова училище. Не че една градина прави тенденция, но все пак е начало.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  47. 47 Профил на monique
    monique
    Рейтинг: 684 Неутрално

    "Училището в България е схема, зазубряне, стари учебници. Нещо в системата много иска да бъде променено, но не е ясно как и кога", казва още "ученикът".
    Децата, както винаги, са по-мъдри от възрастните. И в училище, и в университета забелязвам, че младите специалисти не са желани, защото имат нови идеи, които са неприемливи за закостенелите мозъци. Освен това кому е нужно работещо образование? Как ще се лишат от паричките, които получават от частни уроци, помагала, учебници, изнудване на родители. Единственото хубаво, което съм получила от училище са приятелите. Знанията си дължа на самообучение и упоритост, защото исках да се справя сама без частни уроци, без рушвети за елитни щкола.

    Всички ние сме затворници, но едни килии имат прозороци, а други - не...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK