Румънец отвори път за отмяна на екотаксата за колите и в България

Съдът на ЕС: Не може да плащат само вносителите

Бумът при вноса на стари коли в България беше през 2008 г., когато бяха регистрирани над 260 000 употребявани автомобила от ЕС и САЩ, а пред КАТ в София имаше денонощни опашки

© Надежда Чипева, Капитал

Бумът при вноса на стари коли в България беше през 2008 г., когато бяха регистрирани над 260 000 употребявани автомобила от ЕС и САЩ, а пред КАТ в София имаше денонощни опашки



Дело на румънски гражданин в Съда на Европейския съюз в Люксембург може да бъде използвано като пример и да доведе до отмяната на екотаксата, която се плаща при внос на коли в България. По искане на Йоан Тату от Сибиу съдиите в Люксебург постановиха, че таксата за замърсяване, която в родината му се начислява при внос на автомобил, е дискриминационна.


В основата на решението на европейските магистрати е фактът, че тази такса се плаща само при внос на кола в Румъния, но не и при сделка със стар автомобил, сключена вътре в страната. "Макар всяка държава - членка на ЕС, да е свободна сама да определя какви такси да налага, чрез тях не трябва да се поставя в по-благоприятно положение продажбата на употребявани местни превозни средства и по този начин да се възпира вносът на подобни употребявани автомобили", се обяснява в решението на Съда в Люксембург. То е задължително за всички държави в ЕС.


Това тълкувание на европейските норми може да има два ефекта за България. Първият е, че въвеждането на такса за замърсяване на въздуха, която да се плаща при внос на стари коли, ще е в нарушение на правото на ЕС (за опитите това да стане виж карето). Другият е, че по аналогия с румънския казус всеки, внесъл кола в България и платил задължителната тук екотакса за претопяването на автомобила, може да поиска съдът в Люксембург да се произнесе.




Таксата в България се нарича продуктова и се събира от колективните организации за оползотворяване на стари коли, като малка част от парите отиват и към държавното предприятие ПУДООС. Тя беше въведена през лятото на 2008 г. с постановление на Министерския съвет. Размерът й се променя всяка година. Той зависи от възрастта на колата, като при внос на нова в момента се плащат 146 лв.


Продуктовата такса за автомобил до 5 години е 200 лв., за такъв от 5 до 10 години е 253 лв., а за най-старите - 267 лв. Без документ, че е платено за бъдещото претопяване на колата, внесеният автомобил не може да бъде регистриран в КАТ и да се движи по българските пътища.


Според решението за румънската такса и задължителното тълкувание на европейските норми, което правят съдиите в Люксембург, има всички шансове и българската екотакса да бъде обявена за дискриминационна. Причината е, че и тя като румънската се плаща единствено при внос на коли, а не и при сделки с автомобили в страната.


През годините, от които съществува таксата в България, само старите коли, внесени в страната, са около 400 000. При средна такса от 200 лв. това означава, че ПУДООС и рециклиращите организации са получили поне 80 млн. лв. Евентуален успех на българско дело в Люксембург ще означава, че държавата ще трябва да върне парите на всички, внесли коли от юни 2008 г. до датата на съдебното решение. Сумата ще може да се търси с лихвата, ако събирането й бъде обявено за незаконно от Съда на ЕС.


Единственият начин да се получи тълкувание на европейските договори и директиви от магистратите в Люксембург е чрез завеждане на дело в България. Достатъчно е само един българин, платил екотаксата, да поиска възстановяването й, като се позове на чл. 90 от договора за Европейската общност, и да настоява българският съд да потърси отговор в Люксембург, обясниха юристи. Подобно дело, но за акциза при внос на коли, постигна пълен успех и на ощетените граждани им бяха възстановени сумите. 



Защо не се събира у нас


Макар че екотаксата за замърсяване на въздуха беше регламентирана в българския закон още през 2008 г., тя все още не се събира и няма планове за въвеждането й, съобщиха източници от екоминистерството. Идеята беше тя да бъде определена според европейския емисионен стандарт за автомобилите - Евро 5, Евро 4 и т.н. Целта беше най-старите и замърсяващи коли да плащат най-много. Предишното правителство обсъди въвеждането на таксата, но се отказа от нея, защото се оказа, че тя ще е много висока. В Румъния например достига до 30% от цената на колата. В случая на гражданина, спечелил делото в Люксембург, са му били поискани 2200 евро. И от сегашното българско правителство имаше изказвания, че ще има такса на принципа "замърсителят плаща повече", но след решението на съда на ЕС това става почти невъзможно.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Косьо
    Косьо
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Някой знае ли и би ли споделил как се организира завеждане на дело в наш съд?

  2. 2 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 426 Весело

    Лошо...
    Сега цените на ГоУф 3-ките ще се вдигнат, защото още 22 милиона мангала ще се юрнат да купуват трошки за по 500 евро.

    От друга стана авто-моргите, ъъъъ, къщите де, в северната част на България определено ще имат повече клиенти...

  3. 3 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    Проблема е, че нашите чиновници искат да вземат по много и наведнъж. И да им е лесно, да не е свързано с допълнителни проверки или примерно да спрат да хващат паяжина анализаторите по пунктовете за технически прегледи.
    Еко такса трябва да има, да важи за всички превозни средства и да се събира всяка година. И да зависи от реалното замърсяване, което съответното превозно средство причинява. Защото такива пушлявници се движат, че можеш да изгубиш съзнание, ако си се излъгал да свалиш прозореца на колата в някой хубав пролетен ден.

  4. 4 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 977 Весело

    Има и трето решение - нашите тикви чиновнически ще започнат да взимат еко такса за всеки автомобил, който се продава втора ръка, толкова е просто. Убитака си купил новото Ламборджини със спестявания от закуските и като се напълни пепелника, решава да го продава. И тук го чака новината - при преподаване "старият" автомобил се облага с еко такса и готово!
    Ум царува, ум робува, ум патки пасе.

  5. 5 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 977 Неутрално

    До коментар [#3] от "Yotce":

    "...Защото такива пушлявници се движат, че можеш да изгубиш съзнание, ако си се излъгал да свалиш прозореца на колата в някой хубав пролетен ден..."

    Ами КАТ трева ли пасат? Не виждат ли такива явни пушилеци? Не чуват ли продрания рев на много коли, чиито собственици са дебили по душа и не желаят да хвърлят пари за "глупости"? При явна неизправност защо не ги спират за проверка и ако не са в нормата да се спират от движение? Еко таксата само ще потъне нейде и ще служи за индулгенция на пушещото говедо, да продължи безнаказно да кара неизправната си таратайка.

  6. 6 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Бой по п....та с чирпака. От туй разбират чиновниците.
    само такси им в главата.

  7. 7 Профил на merkel
    merkel
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#4] от "aldy":

    Естествено че това ще стане и то въведено от ЕК! Не знам как дневник не са се сетири че трябва читателите да им го казват! А че екотаксите за ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ Е ЯСНО! Не само на европейците им писна от трошките дето тровят всеки.

  8. 8 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 931 Неутрално

    До коментар [#5] от "aldy": в закона за движение по улиците и пътищата е казано ясно, че такива мпс трябва да се спират от движение. само че катаджиите предпочитат да прибират “за почерпка“, вместо да принуждават нарушителите към отстраняване на причините за това. и така си върви от време оно!

    heruvim
  9. 9 Профил на Google
    Google
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Не просто таксата е лишена от всякакъв смисъл, ами обикновено "еко" компаниите ги държат разни бивши ченгета и държавата получава на практика нищо. Лелката на гишето в КАТ, обикновено заявява сърдито как трябва да отидеш в еди-кое-си мазе на еди-коя-си сграда, за да платиш таксата на всъщност частна фирма на "наш" човек. И човек плаща и за всякакви други глупости като легализирани преводи на цяла една поредица от паразити. Плаща но и си казва, че на тая държава трябва да и го върне същото отношение. И го връща и накрая и паразитите и жертвите всички живеят в циганска държава.

    Don't be evil
  10. 10 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    До коментар [#5] от "aldy":

    КАТ имат право и могат да спират нередовни автомобили, да. Но идеята там е да се спре автомобил, който поради настъпила повреда е зпочнал да пуши, трещи и т.н. А не да се спират таралясници, които обаче си има редовен документ за технически преглед, според който имат вредни емисии като за електромобил и подобно ниво на шума. Затова казвам, че трябва да се започне от т.нар. "прегледи".

  11. 11 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 446 Гневно

    Т.н. "продуктови такси" се събират за да се използват за рециклиране на автомобилите след като напълно са се амортизирали. На препродадените в страната автомобили вече веднъж е платена таксата при първоначалната им регистрация и затова тя не се начислява отново при повторната им продажба. В случая, въобще няма място да се говори за каквато и да е дискриминация!!!
    Статията говори за ТОТАЛНАТА некомпетентност на автора й! Силно ме учудва и факта, че Дневник допуска подобни аматьорски материали да бъдат публикувани в сайта!!!

  12. 12 Профил на borvil
    borvil
    Рейтинг: 381 Весело

    До коментар [#11] от "ph_alexiev":

    е..... и ти си попрекалил с негативния отн... освен всичко не си схванал и проблема... не че е описан коректно в статията...

    Проблемът е, че когато си купиш нова кола - плащаш продуктова такса. Когато препродадеш същата тази кола в България - не се събира продуктова такса при препродажбата.

    Когато си закупиш кола втора употреба от друга държава в ЕС - плащаш продуктова такса при регистрацията и в България.

    Т.е. продуктовата такса привилегирова българските търговци на стари коли пред търговците на стари коли от други страни в ЕС. А правото на ЕС не допуска с данъци и такси да се привилегироват стоки от една държава членка пред стоки от други държави членки....

    Т.е. това в статията важи само за автомобил закупени от други държави членки и не важи за внос от трети страни (напр. Швейцария)

  13. 13 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До борвил

    Да де, ама разходите за рециклиране (които никак не са малко) се извършват в България, а таксата е платена например в Люксембург!?

  14. 14 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#13] от "ph":

    Какви разходи за рециклиране има? Всяка стара кола се използва за добиване на стомана, олово и др. Помагах да продадем една такава, собственникът получи 260 лв от една частна фирма за рециклиране. Китай купува старо желязо на поразия, понеже енргийните разноски за всеки тон стомана са два пъти по-малко, в сравнение с преработка на желязна руда!!!

    http://www.panoramio.com/user/7617575?show=all , 660 ГАЛЕРИИ: 225 ЩУТГАРТ, 205 ПЛОВДИВ, 118 БЪЛГАРИЯ, 58 ЕВРОПА И 54 ГЕРМАНИЯ
  15. 15 Профил на Parvan P. Parvanov
    Parvan P. Parvanov
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Това решение е класическо "анти-дискриманиционно" на основание "своботно привдижване на стоки" в рамките на ЕС. България има два варианта (а.) Да въведе такса за сделки вътре в страната с цел да няма дискриминация или (б.) Да отмени таксата.

    От гледна точка на връщането не съм сигурен, че това е най-правилната политика. Самото администриране на пари взети на отпаднало основание ще струва пари и ще осуети изпълнението на вече планувани бюджети. По-добрият вариант е да бъ даден данъчен или друг кредит на собствениците на автомобили, които са платили тези такси за слдващите години.

  16. 16 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 671 Неутрално

    В Испания има такава такса при първа регистрация на автомобила. И е от 5 до 15 % в зависимост от емисиите. Опасявам се, че тази история е поредната изява Андрешковци или по-скоро на некадърни чиновници, даващи възможност за изява на Андрешковци.
    Само преди месец имаше статии в Дневник колко над нормите е замърсен въздуха в 40 български града. И основен фактор - автомобилното движение. Най-лесното решение е колкото повече замърсяваш, толкова повече да плащаш. Годишна еко такса за всички според приноса за замърсяването!!!

  17. 17 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Друго решение би могло да бъде като в Германия. В града се допускат само автомобили с емисии до определена граница. Останалите на паркинг извън града.

  18. 18 Профил на Kerberos
    Kerberos
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    Аз отново скромно бих попитал защо за кола с Евро 5 в София се плаща по-висок данък, отколкото в Лондон? И обратно -- защо за кола, дето въобще няма такъв сертификат, се плащат символични суми.

    Разбирам, че има социална страна на въпроса -- очевидно не е справедливо да карате пенсионер да плаща стотици левове за старата си "Жигула", която все пак все още му върши работа, и той си я поддържа. Но такива коли, на по над 25 години, в други страни дори минават в категорията "с историческа стойност", и се облагат въобще по други критерии.

    Остава обаче актуален въпросът за коли на по 10-15 години, които хем изхвърлят много вредни газове в атмосферата, хем са собственост на хора, които биха могли да си позволят поне малко по-чисти коли, и дори биха искали да го направят, но ги възпират именно несправедливите данъци.

    Дянков нещо мънка, че след не знам си колко години можело да се мисли по въпроса. А дотогава какво? "Не дишай!" ли?

    "The Internet is an insecure place."
  19. 19 Профил на balla
    balla
    Рейтинг: 458 Разстроено

    На мен се наложи да регистрирам на 2 пъти една и съща кола в България->Германия->България и платих ДВА ПЪТИ тая ЕКОТАКСА в България.
    Няма логика, но на практика това е навсякъде в държавата на маймуните, държава направена и създадена с цел да се чустваш не човека а МАЙМУНКА!

  20. 20 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 489 Неутрално

    А колко се запитват, дали въобще им трябват коли?
    Автоманиакът, никога не би си задал такъв въпрос. Той ходи с кола на 50 метра. Би си продал и къщата за кола. Знам няколко такива.

  21. 21 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Tия дето са писали статията май незнаят къде се намират....в България всички автомобили плащат таксата и това не е дискриминационно. В Румъния таксата бе въведенена, за да затрудни вноса на коли втора ръка и за да подпомогне Дачия.
    В България, без да знам точно разпоредбите, не мисля че е точо така и аналогиите чешене на езици...има сега два дена да се канят за интервюта докато се разбере, че шумът е за нищо....
    ..което не изключва възможността у нас да има някоя друга дивотия

  22. 22 Профил на Автор
    Автор
    Рейтинг: 557 Неутрално

    http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=bg&newform=newform&alljur=alljur&jurcdj=jurcdj&jurtpi=jurtpi&jurtfp=jurtfp&alldocrec=alldocrec&docj=docj&docor=docor&docdecision=docdecision&docop=docop&docppoag=docppoag&docav=docav&docsom=docsom&docinf=docinf&alldocnorec=alldocnorec&docnoj=docnoj&docnoor=docnoor&radtypeord=on&typeord=ALL&docnodecision=docnodecision&allcommjo=allcommjo&affint=affint&affclose=affclose&numaff=C-402%2F09&ddatefs=&mdatefs=&ydatefs=&ddatefe=&mdatefe=&ydatefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=100&Submit=%D0%A2%D1%8A%D1%80%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%B5


    На линка ще намерите текста на решението на български. Разбира се препоръчително е да се ползва френския или поне английския му вариант (че на български често тези решения звучат нечитаемо). Ако се фактическата и правтата ситуация е подобна, то това решение може да се ползва пред български съд.

    Big_Villager не винаги е задължетелно да има вътрешно производство на дадена стока, за да бъде обявена дадена такса за дискриминационна - справка делото Калинчев (С-2/09), след което отпадна акциза върху автомобилите у нас. Самия Калинчев се позоваваше на решение на съда по полски случай - така че решенията трябва да се четат преди да се коментират

    http://braveanonymous.blogspot.com/




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK