Българските потребители 2010: Евтина храна и стари дрехи

Правителството залага на вътрешното потребление да задвижи икономическия растеж. Докато статистиката показва, че домакинствата купуват само най-необходимото

 

© Надежда Чипева, Капитал

 



Потреблението, на което се разчита да е сред основните двигатели за растеж на българската икономика, продължава да се свива. Домакинствата пестят и се опитват да компенсират намалелите си доходи, загубата на работа и поскъпването на живота, като трупат запаси (купуват големи количества евтина храна). Това показват данните на Националния статистически институт за потреблението през 2010 г.


Когато се купуват дрехи и обувки, решаваща за избора също е ниската цена. Продажбите на официални и връхни облекла са станали рядкост, като този пазар се е свил до нивата отпреди 6-7 години. Още по-драстично е паднало търсенето на черна и бяла техника. През миналата година на 100 домакинства се пада един купен телевизор, докато през 2006 са били пет. Покупки на перални и хладилници се правят само в краен случай. Спаднали са покупките на цигари и алкохол. Най-новата анкета за доверието на потребителите показа, че заради страха от съкращения и инфлацията домакинствата ще продължат да отлагат покупките, опитвайки се да спестяват. Данните на Евростат показаха, че през март България е на трето място в Европа по ръст на цените - инфлацията е 4.6%.
Нивото на потреблението през 2010 г., отчетено от статистиката, е близко до това от 2009 г. За миналата година според Евростат доходите на българските домакинства са били едва 44% от средните в ЕС и страната е на последно място по този показател. До 2020 г. жизненият стандарт в България трябва да стигне 60% от средното ниво за ЕС - такава е целта, записана в одобрената миналата седмица Национална програма за реформи. Сравнително ниските спрямо Европа цени засега не помагат за по-бързо догонване. Според Евростат цените у нас са едва 53% от средните в ЕС и тук могат да се купят най-евтините хлебни изделия, цигари и месо. Вчера министърът на финансите Симеон Дянков заяви, че България може да се възползва от световната тенденция на увеличаване цените на хранителните стоки, като стане "основен износител".


Още на стр. 8, II и XI

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK