Смесването на дизела с биосъставка се спира до края на годината

Смесването на дизела с биосъставка се спира до края на годината

© Анелия Николова



Смесването на дизела с биосъставка се спира временно до края на годината. Това реши Народното събрание при окончателното гласуване на Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). Предложението за това е на ГЕРБ и беше направено в последния момент на извънредно заседание на комисията по икономическа политика днес, свикано в една от почивките на гласуването на закона. В края на миналата седмица, когато законът беше приет окончателно от комисията, беше обяснено, че смесването остава, защото няма предложение за отмяната му.


В момента минералният дизел задължително трябва да съдържа 4 на сто биосъставка, което според "Лукойл България" оскъпява горивото с 6 ст., а според производителите на биодизел - с по-малко от половин стотинка. Производителят твърди, че увеличаването на цената е заради инвестициите в нови мощности.


Причината за замразяването на смесването е поетият от правителството ангажимент за отпадане на биосъставката като мярка за поевтиняване на дизела. Идеята беше одобрена още преди около месец, но на среща между превозвачи и представители на кабинета, свикана от премиера Бойко Борисов вчера, е взето окончателното решение да бъде приложена. Седмица по-рано министърът на икономиката Трайчо Трайков заяви, че отпадането на смесването не е добро решение.




Според приетия днес текст в закона дизелът трябва да съдържа 5% биодизел от 1 януари 2012 г., а от 1 юни същата година делът му да се увеличи на 6 на сто. В първоначално гласуваният от комисията вариант процентът на биокомпонентата трябваше да стане 5 на сто от влизането на текстовете в сила.


Срещу промяната се обявиха СДС, ДСБ и БСП. Според тях това решение противоречи на политиките на Европейския съюз за увеличаване на дела на енергията от ВЕИ в транспорта. Застрашава изпълнението на ангажимента на България до постигне 10% горива от ВЕИ в транспорта до 2020 г. Освен това обслужва интересите на единствената българска рафинерия "Лукойл Нефтохим", както и на превозвачите за сметка на производителите на биогорива и земеделците, които отглеждат суровини за производството им.


"Нямам думи. Всъщност ние не очаквахме да се случи точно това, но явно има неща, които не знаем. Няма нито икономическа, нито социална логика в това решение", коментира пред "Дневник" Кристина Жечева от асоциацията на производителите на биогорива, която е и зам. търговски директор на компанията за производство на биодизел "Булмаркет". Според нея това решение ще повлияе много негативно, както на производителите, така и на земеделските стопани, които ги снабдяват със суровини. "Както изключиха шалтера на "Кремиковци" и сега не може да тръгне отново, същото ще се случи и с нас", каза Жечева. Тя добави, че отделната продажба на биодизел не може да компенсира отмяната на смесването, ако не отпадне акцизът за горивото от ВЕИ. "В такъв случай той ще струва с 30-40 стотинки повече от минералния дизел. Кой ще го купи?!", каза Жечева. Тя добави, че може да се очакват протести на производители на биогорива и земеделци заради отмяната на смесването.


"Това решение не е леко. Прави се заради усилията на партия ГЕРБ да помогне на превозвачите да запазят бизнеса си в този сложен момент", каза зам.-председателят на групата на ГЕРБ Валентин Николов. Той добави, че отлагането на смесването с 6 месеца не нарушава европейската директива за постигане на 10% енергия от ВЕИ в транспорта, а само измества индикативните цели за постигането й, предложени в закона. "Нарушаваме само програмата, която сме представили пред Брюксел, с индикативните цели, но го правим предвид международната обстановка и ангажиментите на ГЕРБ към превозвачите", каза Николов.


Зам.-председателят на ГЕРБ добави, че ще се даде възможност биодизелът да се продава на отделни колонки на бензиностанциите, без да се смесва с минерален. По-новите коли обаче не могат да използват това гориво, тъй като разваля двигателите. Според председателя на Българската асоциация на сдруженията на автомобилните превозвачи Миролюб Столарски с биодизел могат да се движат коли, произведени до 2003-2004 г., както и камиони и автобуси по стандарти не по-високи от Евро 3. "На по-новите автомобили дори е записано, че е вредно да се зареждат с биодизел", каза Столарски.


"Това изменение е спорно и със сигурност не е правилно, защото се върви срещу политиката на Европейската комисия. Единственото обяснение беше, че ще свали цената на дизела, но чухме, че поевтиняването е толкова нищожно, че няма смисъл", каза Мартин Димитров от СДС.


"Това решение е антибългарско, защото заместваме продукт родно производство, какъвто са биогоривата, с продукти, които внасяме. През тези две години, откакто работи този парламент, по-безогледно и ярко лобистко предложение не е имало", каза Петър Димитров от БСП. Според него отмяната на смесването унищожава конкуренцията на "Лукойл България".


Според Иван Иванов от ДСБ решението е в интерес на "монополиста" "Лукойл" и за да "обслужим решение, взето в незнайно какъв състав". "Ако през септември всеизвестният Миролюб Столарски поиска отново да се отложи смесването, пак ли ще го направим. Ставаме непредсказуеми партньори в ЕС. Губим авторитет и доверие", допълни Иванов.


Въпреки критиките за отлагането на смесването гласуваха 68 депутати, 15 бяха против, а трима се въздържаха. Народните представители решиха още бензините да започнат да се смесват с биоетанол от 1 юни 2012 г., като делът на съставката от ВЕИ да е 2%. Постепенно той трябва да нарасне до 9 на сто до март 2016 г. 

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:35 на 20/04/2011 от неговия автор.

  2. 2 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Само милиционери могат да сътворят подобна тъпотия, добре че производителите на биодизел в БГ са само на хартия та си траят, щото т.н. им биодизел е обикновен контрабанден дизел.

    икономист - неграмотник с диплома
  3. 3 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1180 Любопитно

    Така Лукойл си издейства увеличение на продажбите на дизел с 4% да им е честито... да са му честитите и рублите на дженеръл Бандитов, той явно ще може да си купи цяло агне за Гергьовден, както ни съветваше земеделското министърче

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  4. 4 Профил на valiovoice
    valiovoice
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Сега остава да премахнете тези безмислени и тъпи правила за внос, за да може всеки голям превозвач и земеделски производител да си внася горива от където си иска. Нека Лук Ойл останат само на дребните потребители и сами ще си продадът рафинерията. Ама няма да стане прекалено лесно е!

  5. 5 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    Странно как новите коли не понасят биодизел, пък ЕС увеличава ли увеличава дела на биокомпонентата в горивата. При бензинът с 10% етанол се знае кои са проблемните модели и те не са много. При Фолксваген са правени няколко години между 2003 и 2005-та, първата генерация FSI мотори, по-нататък моторите работят с 10% етанол без проблеми. Нещо ми се струва невероятно това за биодизела...
    Ясно е, че сега Лукоил може да си вдигне производствената цена и цената на дизела да не мръдне - все пак са частна фирма, сами решават при ценообразуването.

  6. 6 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Проблемът се отлага..избори идват..Колко удобно Напълно лобистки закон!Представете си какъв шок ще настане след 8 месеца на 1 януари догодина...

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  7. 7 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 566 Любопитно

    До коментар [#5] от "alabalko":

    Някои модели не могат да работят на 100% биодизел. Това се има предвид. Но до 20-30% не би имало проблем.

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  8. 8 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 823 Неутрално

    с биодизела и съвместимостта проблем, поне тук в немско, няма. проблемата е при бензина.
    а иначе, лукойл си прокарват закони, което е все пак норлано, който плаща музиката той си я и поръчва.
    и пак иначе тези био добавки в горивата са пълна смешка- на мен лично разхода с Е10 ми скача с над 10%, т.е файдата е точно никаква.

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  9. 9 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Абе направо назначете шефчето на Лукоил за премиер бе!

    Ебати държавата. То бива, бива, ама....

    Сега остава и от ЕС да ни накажат за това умно решение и идилията ще е пълна!

  10. 10 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#5] от "alabalko":

    "Странно как новите коли не понасят биодизел, пък ЕС увеличава ли увеличава дела на биокомпонентата в горивата."

    Ами то смесването с биокомпонента не създава проблем за двигателя. Някои модели леки автомобили (главно от периода 1999-2006 г.) дори имат гаранция от производителите за използване на чист биодизел (В100).

    После се въведоха изисквания за съдържанието на прахови частици в изходящите газове, заради което на новите модели се слагат филтри за прахови частици. Когато в горивото има минерален дизел, тези филтри се самопочистват от саждите. При 100% биодизел има по-пълно изгаряне на горивото още в двигателя и този самопочистващ ефект се губи. Това беше причината (или може би поводът) производителите на автомобили да спрат да дават гаранция за биодизел.

    Иначе навремето Рудолф Дизел е създал своя двигател имайки предвид горивото да е биодизел и прототипите му са работили с такова гориво. После е станало така, че с минералния дизел са били постигнати по-ниски цени. При някои по-стари модели двигатели (отпреди 1999 г.) е имало проблеми заради гумените части в двигателя (биодизелът реагира с тях) или заради недобро качество на биодизела.

    От друга страна, из Интернет има и твърдения, че биодизелът по някои свои качества превъзхожда минералния дизел (съдържа кислород, по-лесно се запалва, емисиите на азотни окиси са по-малки и т.н.).

  11. 11 Профил на hristo_gu
    hristo_gu
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Просто БЕЗОБРАЗИЕ. Тоя ББ ни има всички за идиоти!
    Абе човек биодизела се прави в БГ а петрола се внася. Защо пак клекна пред Лукойл бе?
    А индустрията в България кой я пази. Нали на биодизел ще разчитаме в бъдеще. Кой ще инвестира в биогорива ако държавата така си променя мнението?

  12. 12 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Към коментар 10:

    Не е излязъл краят на коментара:

    Там горе-долу пишеше следното:

    - На времето Рудолф Дизел е направил своя двигател, имайки предвид да работи с биодизел и така са работили първите дизелови двигатели. Едва по-късно се е оказало, че минералният дизел е бил по-евтин и се е преминало към минерален дизел.

    - Бидозелът може да направи беля, ако в двигателя има гумени части, или ако самият биодизел не отговаря на стандарта.

    - Има из Интернет твърдения, че биодизелът дори превъзхожда минералния дизел по някои характеристики (съдържа кислород, по-лесно се запалва, емисиите на азотни окиси са по-малки).

  13. 13 Профил на Грую
    Грую
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Абе никой ли не си направи сметката колко трябва да струва биодизела, за да може да смъкне цената със 6 стотинки/литър.
    По груби сметки - около 4лв/литър....дали?

    п.п. ijj, двигателя на Рудолф Дизел е проектиран за стрити въглища

  14. 14 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1366 Гневно

    Вместо да подкрепяме местното производство ние насърчаваме още повече наглия и алчен монопол! ПОЗОР!

  15. 15 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#13] от "Грую":

    Не просто договорката е Лукоил да свали с 6ст цената, ако ги отърват от конкуренцията на биодизела.

    Е после ще я компенсират, само страстите да се пооталожат.

    А, за това, че биодизела скапвал двигателите на новите коли е малко тъпо да се говори, при все, че дизела дето го продават и без биокомпоненти на нашите бензиностанции е пълен отврат като качества и е разгонва фамилията на новите коли.

  16. 16 Профил на r3tro
    r3tro
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Зам.-председателят на ГЕРБ добави, че ще се даде възможност биодизелът да се продава на отделни колонки на бензиностанциите, без да се смесва с минерален.



    Бъдеще неопределено ! Кога ще има колонки за чист биодизел ? Моята колата може да се движи с биодизел и на драго сърце бих карал с него. Пак кухи обещания без срокове.

  17. 17 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#13] от "Грую":

    Вярно, така е. Дизел е правил опити и със смлени въглища. Имал е предвид големите количества отпаден въглищен прах в Рурската област.

    Но когато за пръв път двигателят му е тръгнал със собствена енергия (на 10 август 1893 г.), горивото е било фъстъчено масло (което май дори не е било естерифицирано, т.е. не е било точно биодизел). И все пак, сега 10 август е Международният ден на биодизела.

    После в 1990 г., на световното изложение в Париж, е имало дизелов двигател, конструиран за минерално дизелово гориво, но е работил и с фъстъчено масло - без някой да забележи разликата

    Поне така пише в:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

  18. 18 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    тая простотия с биодизела трябваше да я прекратят още преди да са засели рапицата. В момента маса народ се хвърли на рапица, което намали пшеницата и ечемика и ако продължава като нищо до две-три години ще трябва да се научим да рупаме рапица вместо хляб. Освен, ако не решат да въведат "държавните доставки" от Вълко Червенково време. таман са ги регистрирали, описали, прошнуровали и прономеровали земледелските производители.

  19. 19 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#16] от "r3tro":

    Ами то наистина може би е интересно някой да публикува в Интернет списък на тези бензиностанции, които предлагат чист биодизел.

  20. 20 Профил на pavtaf
    pavtaf
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Ако производителите на биогорива са на мястото си трябва да сезират КЗК и да отменят закона.

  21. 21 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    До коментар [#18] от "k_":

    от рапица може да се прави и олио за ядене, вместо слънчогледово. В Германия рапицовото олио има доста голям дял от пазара, понеже е по-евтино.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK