Автобусните фирми може да бъдат пресети с прелицензиране

Автобусните фирми може да бъдат пресети с прелицензиране

© Цветелина Ангелова



Избори 2022

Автобусните превозвачи може да бъдат отсети чрез прелицензиране, което ще засегне всички независимо от това кога изтича разрешението им за работа. Новото издаване на документите ще е при по-завишени критерии. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски след кръгла маса за набелязване на мерки за подобряване на безопасността на превозите. На нея присъстваха представители на бранша, депутати, министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов.


Срещата беше провокирана от катастрофата с автобус на магистрала "Тракия" от миналата седмица, при която загинаха 8 души.


"Ако се наложи ще направим прелицензиране със завишени критерии", каза Московски. Той каза, че вероятно в момента "критериите са слаби", след като за три дни и проверени 1885 автобуса, 26 са временно спрени от движение,а сред честите нарушения са пукнати дискове на спирачките, счупени стъкла, захабени гуми.




Многото превозвачи затруднявали контрола


Министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов каза, че "в България има 3000 превозвачи и всяко физическо лице може да си купи автобус и да започне да вози пътници". Цветанов добави, че контролът на толкова много фирми е труден и подготвеността на шофьорите и състоянието на автобусите трябва да са отговорност на дружествата. "Няма как да гарантираме необходимия технически контрол и да се спазват изискванията на контрола за всяко превозно средство", каза Цветанов.


Нито Московски, нито Цветанов уточниха как точно трябва да бъдат завишени критериите за издаване на лиценз. Вътрешният министър само заяви, че не може компания, която е инвестирала в технически контрол и има изисквания към надеждността на водача, да е "съизмерима с тази, която си е купила един, или два или три автобуса, но няма техническа база и възможност да осъществява контрол". По закон в момента лицензи се издават на юридически лица при спазването на критериите благонадеждност, професионална компетентност и финансова стабилност. Те поставят изисквания към професионалната компетентност на управителите на транспортната дейност, към наличието на автобуси и на пари за поддържането на работата.


Нови автобуси, но с европари


От Националното сдружение на автобусните превозвачи с председател собственикът на "Юнион Ивкони" Ивало Константинов вече имат конкретни предложения по въпроса. Според тях лицензи за вътрешни превози трябва да получават само фирми, които имат автобуси с общо поне 250 седящи места, а за международни превози местата да са 500. Освен това да имат минимално сервизно оборудване - стенд за спирачки, пункт за смяна на масла и стенд за проверка на ходовата част. Искат да отпадне възможността за доказване на финансова стабилност чрез банкова гаранция. Предлагат за превоз на разстояния над 401 км в едната посока да може да се ползват автобуси, отговарящи поне на стандарт за екологичност Евро 3. На разстояния от 201 до 400 км автомобилите да са с поне стандарт Евро 2, а за под 200 км, както и за случайни и специализирани превози - над Евро 1. Според организацията с въвеждането на тези изисквания за екологичност автоматично от пазара ще отпаднат автобуси над 20 години.


От асоциацията обаче твърдят, че въвеждането на тези критерии ще увеличи амортизационните разходи на фирмите и цената на билетите. Затова настояват да се намери начин превозвачите да могат да кандидатстват за евросредства по оперативните програми "Околна среда" и "Конкурентоспособност", с който да подменят старите автобуси. Това според тях може да стане през следващия програмен период (2014 - 2020 г.). В момента транспортният бранш не може да кандидатства за пари за модернизация по "Конкурентоспособност".


Различно мнение


Представителите на другите асоциации в бранша обаче бяха по-скептични към успеха на прелицензирането. Според Койчо Русев, председател на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт, то ще бъде направено много трудно. Освен това според него въпросът не е толкова в критериите, а в спазването им. Той добави, че в момента фирми декларират пред общините, с които сключват договори, че имат наета техническа база, като представят фиктивни договори, а "всъщност си държат автобусите пред блока и в зелените площи". Това се допускало, тъй като никой не проверявал изпълнението на договорите.


Според Русев колите по дълги маршрути трябва да минават и по-често на технически прегледи, а не както сега по два пъти в годината. Трябва да се изисква от собствениците на автобусни фирми да имат собствени сервиз и поне минимален технически персонал за него. На същото мнение е и министърът на транспорта.


"Много, малко фирми - броят им зависи от пазара. Искат да се върнем в плановата икономика. Тези идеи противоречат на европейските директиви", коментира зам.-председателят на Националното сдружение на превозвачите Красимир Лалов. В организацията членуват по-малки фирми. Според него вместо да се мисли за ограничаване на броя на превозвачите чрез регулации, трябва да има ефективен контрол на пътя. Предложението на сдружението е да се създаде техническа полиция, която да контролира техническите прегледи на автобуси, коли камиони и да ги проверява и на пътя. "Проблемът на автомобилните инспектори сега е, че имат прекалено много задължения, а проверките на пътя са по-скоро кампанийни. Освен това по презумпция са корумпирани понеже вземат ниски заплати", обясни Лалов. Той добави, че с техническа полиция се контролират колите в страни като Германия и Австрия.


Промяна на транспортната схема


Фирмите искат и преразглеждане на републиканската транспортна схема, за да се регулира свръхнаситеният пазар. Това беше идеята и на неприетите миналата година промени в Закона за автобусните превози, които предвиждаха да има директни линии между населени места с над 30 хил. души, а разпределението на маршрутите да се прави от министъра на транспорта, а не от общините. Те обаче бяха отхвърлена след съмнения в лобизъм. Сега Московски каза, че транспортната схема ще бъде преразгледана с помощта на консултант, който да анализира и маршрутите и разписанията на БДЖ и на самолетните компании и да даде предложение за синхронизирането им.


Сред другите възможности за подобряването на безопасността на превозите е въвеждането на изискване автобусните шофьори да имат поне три години стаж като професионални водачи на камион, преди да започнат работа. Цветан Цветанов заяви, че скоро работодателите от бранша ще получат достъп до шофьорските досиета на водачите, за да ги проверяват за нарушения, преди да ги наемат. Това беше обещано през януари след инцидент с шофьор на такси, който се оказа, че е направил нарушения, за които трябвало да му бъдат отнети 126 контролни точки, при положение че максимумът за книжка е 39.


Може да се променят и правилата за отнемане на лиценз на превозвачите. Сега това става след две еднакви нарушения. Московски предлага разрешението да се отменя и при едно нарушение, ако то е достатъчно сериозно. За насърчаване на работата на автомобилните инспектори е възможно част от събраните от тях глоби да им се раздават като бонуси към заплатите.



Цветанов: Преди 21 години е имало 19 линии от Благоевград до София, сега са на 10 минути


"Преди 1990 година е имало 19 линии от Благоевград до София. В момента има на всеки десет минути. Пътникопотокът е намалял, защото се е увеличил потокът на лични превозни средства", каза министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов. Според него "хората, които пътуват на тези автобуси, не са с пълния обем на възможните места". Допълнителен риск за пътниците създавало и "състезанието, което се прави, за да може да стигнеш по-рано, за да вземеш двама човека по път".

Избори 2022

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK