Започнал е демонтаж на жп линията между кв. "Хладилника" и гара "Подуене"

Гара Пионер

© Надежда Чипева

Гара Пионер



Започнал е демонтажът на железопътната линия свързваща гара "Подуене" и квартал "Хладилника", съобщиха за Дневник от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). По план до края на другата седмица цялото трасе трябва да бъде премахнато, въпреки че от инфраструктурната компания имали проблеми с машината, която маха релсите.


Линията започваща от кв. Хладилника, преминава през гара "Пионер", новата спортна зала, която се очаква да бъде открита на 30 юли, и стига до гара "Подуене".


Разходите за поддръжка на трасето многократно надвишават приходите от употребата му, заявиха от НКЖИ. От там добавиха, че за една година за линията се плащат над 80 хил. лв. без ДДС, а постъпленията от инфраструктурни такси за 2010 г. са около 16.5 хил. лв. Към 30 април тази година са постъпили едва 5336 лв. От 10 години гара "Пионер" е загубила значението си за промишлените предприятия в покрайнините на София и отдавна не е част от железопътната инфраструктура на страната, допълват от инфраструктурната компания.




Държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" ще премахне релсите, като за това ще получи 240 хил. лв. с ДДС. Фирмата е избрана с процедура за малка обществена поръчка, казаха от НКЖИ.


За жп линията се заговори след като на правителствено заседание на 25 май министър-председателят Бойко Борисов, малко след като честити назначението на новия министър на транспорта Ивайло Московски, се обърна към него с думите: "Московски, до къде стигнахте с тази бутафорна жп линия зад спортната зала?". Министър Московски отговори, че НКЖИ може веднага да вземе решение за демонтирането на линията, но компанията няма документи за собственост на трасето.


Протест срещу премахването на железопътната линия при гара "Пионер".

© Красимир Юскеселиев

Протест срещу премахването на железопътната линия при гара "Пионер".


Малко протест и много добри намерения


Вчера на гара "Пионер", беше организиран протест срещу премахването на релсите. В прессъобщение на организаторите от ВМРО се казва, че присъстващите са откачили вагон от една от композициите, с който ще блокират трасето. Партията заяви, че няколко фирми, които внасят в бюджета милиони левове за осигуровки ще понесат сериозни финансови щети от демонтажа на линията. Освен това те щели да започнат съдебни дела заради сключени договори за жп доставки, които няма да бъдат изпълнени.


По време на друг протест срещу демонтирането на линията на 15 юни, Министерството на транспорта изпрати съобщение до медиите, в което се посочва, че "линията преминава и през 6 конфликтни пресичания с натоварени улици и един булевард, което е предпоставка за произшествия." Споменават се и условията за развитие на железопътния сектор на Световната банка, според които нерентабилните линии следва да бъдат закрити.    


Ведомството съобщи и за идея на мястото на жп релсите да бъде изградена велоалея. Подобно е и намерението на Столичната община, като оттам намекват и за трамвайна линия "в близко бъдеще". Към момента обаче няма официално решение за това какво ще се прави с трасето. И в общия устройствен план на града, от който зависи къде какво може да се построи, линията липсва. Не е ясно и доколко евентуалната велоалея ще бъде безопасна с оглед на посочените от министерството на транспорта пресичания с оживени улици и булеварди.


Има ли алтернатива?


Сред привържениците на запазването на линията и приспособяването и като градска железница е бившият шеф на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" Симеон Ананиев. Той допуска, че зад демонтажа, може да стоят интереси за застрояване на част от района. "Има нужда точно от две седмици работа, за да се приведе трасето в по-използваем вид", казва Ананиев. "Само след толкова време новите влакчета Сименс ще могат да закарат премиера Борисов и министър Московски от Централна гара до гара "Пионер"." Според него жп трасето може да свърже логистично спортната зала с цяла България.


Друг защитник на трасето е политологът Първан Симеонов, който казва, че проявява интерес към темата като любител на железопътния транспорт. Според него линията водеща към старата гара "Сердика", е била демонтирана по подобен начин и със същите неясни аргументи. На нейно място смята той, все още не построено нищо по-добро. "В случая имаме готов транспортен коридор с много предимства. На това трасе можеше да му се намери много по-добра употреба. Демонтажът противоречи на здравия разум."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK