Самолетите, произведени от Тони Илиев, летят над Шанхай и Лос Анжелис

Инж. Тони Илиев участва в Италия в авиошоу на производители на малки самолети

© Личен архив

Инж. Тони Илиев участва в Италия в авиошоу на производители на малки самолети



"В България никой не купува самолети. За това ги продавам от Шанхай до Лос Анжелис", казва инж. Тони Илиев. Той е собственик на компанията "Аероплани ДАР", която произвежда самолети недалеч от София. Срещата ни става случайно в Агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия. инж. Илиев е ползвал подкрепата на агенцията за участие в най-голямото изложение за лека авиация в Германия през април, където е представил продукцията си. Останал е много доволен от организацията и помощта на държавата. Следващата година смята отново да кандидатства.


Подпомагането на българския бизнес за участие в международни изложения става по проект "Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия", който се финансира от оперативна проограма "Конкурентноспособност". Стойността му е 27.4 млн. лв., като до момента са усвоени близо 5.5 млн. лв., показват данните в системата за еврофондовете ИСУН. Компанията на Илиев е една от 347-те, които са били подпомогнати от държавата досега. Проектът продължава до 2013 г.


Българският авиощанд на изложението в Германия през април. Щандът е направен с финансовата подкрепа на държавата

© Тони Илиев

Българският авиощанд на изложението в Германия през април. Щандът е направен с финансовата подкрепа на държавата




Тони Илиев решава да възстановява производството на български самолети през 1995 г. За начало регистрира фирмата и патентова името на самолета "ДАР". То не е избрано случайно. Така са се казвали първите български самолети, като съкращението идва от "Държавна аеропланна работилница - Божурище". Те са се произвеждали в периода 1925 - 1945 г. в Божурище. "Възродих и продължих една традиция", обяснява инж. Илиев. Дизйнерския център на "ДАР" е разработил няколко прототипа, като първият построен от инж. Илиев самолет се пръква през 2000 г. Машината е обявена за продукт на годината от Агенцията за малките и средни предприятия. Сега инж. Илиев произвежда и продава едно и двуместни модели. "Преди кризата продавахме средно около десетина бройки. Миналата година имахме само една продажба, но през 2011 г. вече имаме три сделки", каза инж.Илиев.


Самолет "ДАР - Соло", произведен от инж.Тони Илиев

© Тони Илиев

Самолет "ДАР - Соло", произведен от инж.Тони Илиев


Ако си мислите, че е скъпо удоволствие да си купиш самолет, сте в сериозно заблуждение както мен. Необходими са ви средства, колкото за една кола средна класа. Средната цена на произвеждааните от "Аероплани ДАР" самолети са около 35 хил. евро - толкова колкото струва среден клас кола. Малките му едноместни возила са дори по-евтини - по 15 хил. евро. Най-скъпият продаден самолет е бил 80 хил. евро.


Самолет "ДАР - Соло" лети на 3000 метра надморска височина

© Тони Илиев

Самолет "ДАР - Соло" лети на 3000 метра надморска височина


Самолетите на инж. Илиев се купуват за удоволствие, ей така да полетиш, когато ти е кеф. Аеропланите "ДАР" летят на 3000 метра височина със скорлост 140 - 150 км/час и могат да издържат във въдух до 2 часа. По професия Илиев е инженер по подемно-транспортна техника. Работил е като мениджър в карго терминала на летище "София", а по-късно е в "Хемус еър". Напуска частната компания з да реализира детската си мечта - да произвежда самолети. Така за десет години е успял да произведе и продаде двайсетина самолета и продължава напред. Освен цели самолети, инж.Илиев произвежда и т.нар. китове за самолети, което ще рече, че той ще ви произведе частите по проект, а вие сами може да си го сглобите като конструктор лего, ако искате да го направите. Такива клиенти обикновено са бивши летци, които искат сами да си сглобят самолета, с който ще полетят високо, високо в облаците.

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 840 Неутрално

    На български е прието да се пише Лос Анджелис, а не Лос Анжелис.

  2. 2 Профил на B-dot
    B-dot
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Браво на човека! Дано да има повече такива предприемчиви хора в България!

    Успех е колко на високо ще отскочиш след като удариш дъното.
  3. 3 Профил на kableshkov
    kableshkov
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Ако беше в България, да са го оплюли досега 100-тина пъти.

  4. 4 Профил на г-н Балкански
    г-н Балкански
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Рекох,че произвежда нещо като "Бойнг" нашенеца,па то кво било...В кръжока по ракетомоделизъм правехме по-големи модели в училище бре!Инак добре се е присетил да запълва тая ниша в търсенето на малки аеропланчета,дано и у нас мющериите се юрнат да купуват,та да се стимулира родното аеропланно производство!Тук ухо да дадат новобогаташите,мутрите,парвенютата и прочие,за които ще е много по-престижно да кацат в офиса си на покрива,отколкото да паркират пред него автомобила...

    Келепир му е майката!
  5. 5 Профил на fantomas
    fantomas
    Рейтинг: 634 Неутрално

    До коментар [#3] от "kableshkov":

    Той е в България.

  6. 6 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2922 Неутрално

    До коментар [#3] от "kableshkov":

    Прав си че сме способни самооплювачи и то може би сме световни шампиони ,

    Н О

    в случая той е в Божурище, едно бивше село , сега уж квартал на София.

    Даже и аз в първия момент в мене си реагирах , че си е присвоил името ДАР, защото това са къде по-големи самолети от неговите !
    Но така се почва , от малките !
    Пожелавам му да расте!

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  7. 7 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    Браво на всеки които се опитва да произвежда нещо в тази държава.
    Защото тука каквото и да се прави се намира някои които да те оплюе.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  8. 8 Профил на Безименен
    Безименен
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    браво

    Времето е наркотик, много от него убива.
  9. 9 Профил на se_nau
    se_nau
    Рейтинг: 638 Гневно

    Абе какво пишете и се изказвате,като незнаете къде е Божурище.
    Освен коментара на борис № 2 никой друг не заслужава дори прочитане.И на него му сложили минуси,тъпанари.Нямам думи
    Човека прави нещо смислено те .......завиждат ли ? Незнам пностотия е голяма.

  10. 10 Профил на г-н Балкански
    г-н Балкански
    Рейтинг: 810 Весело

    До коментар [#9] от "senaw":

    Спокойно,колега,никой не завижда на чиляка с фъркатите машинки.Просто гледаме веселото в тия жеги и желаем успех на начинанието,колкото и скромно да е то към момента!

    Келепир му е майката!
  11. 11 Профил на sonyad
    sonyad
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#3] от "kableshkov":

    Той Е в България!

  12. 12 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1441 Весело

    Партиите какво чакат?
    За депутат да го прилапат!

    www.berbenkov.hit.bg
  13. 13 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#9] от "senaw":

    Интересно защо си е присвоил името ДАР? В България се правят доста интересни неща например това http://www.ams-flight.si/index.php?option=com_content&view=article&id=91&Itemid=90&lang=en
    Което е като космически кораб спрямо рекламираните в статията хвърчила. Явно на журналистите трябва да им се плати за да напишат статия за някой или за нещо.

  14. 14 Профил на Мартин Аргиров
    Мартин Аргиров
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Браво на човека, това е гордост за народа. Стига сте търсили под вола теле. Имам чувството, че този Дневник се чете и коментира само от злобари и критици. Вместо да мрънкате вземете направете и вие нещо в този живот, с което да се радваме всички.

  15. 15 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#14] от "martillius":

    В Google името ми сложи
    и тогава се изкажи!!!

    www.berbenkov.hit.bg
  16. 16 Профил на гого
    гого
    Рейтинг: 524 Весело
  17. 17 Профил на darkmanx_bg
    darkmanx_bg
    Рейтинг: 524 Гневно

    Както винаги, вместо да се признае нюха на човека и факта, че постига успех в нашата неблагоприятна бизнес среда, тук пак ще се намерят елементи, които се отличават само с плюене и простотия. Или накратко "плюстотия". Засрамете се!

  18. 18 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1441 Весело

    [quote#1:"J.J."]На български е прието да се пише Лос Анджелис, а не Лос Анжелис. [/quote]

    Другарю,
    А на български как е прието да се пише Васил Левски, който е на аватара ти? Едва ли е J.J, както си го изтипосал.

  19. 19 Профил на Imigrant
    Imigrant
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#15] от "berbenkov":

    След като искате информация от Google, има я, но е много похвално за този човек. Браво и успех. А за тези които постоянно мрънкат поне да си вземат поука и напражят нещо полезно за тях си. Човека поне е създал работни места на българи и производството се цени в чужбина.

    Darzhavna Aeroplanna RabotilnitsaFrom Wikipedia, the free encyclopedia
    Jump to: navigation, search
    Darzhavna aeroplanna rabotilnitsa (Държавната аеропланна работилница) or DAR (ДАР) was the Bulgarian State Aircraft Workshops, established in 1924 at Bojourishte. Initially involved in repairing German aircraft then in use in Bulgaria, DAR soon began producing copies of some of these, before moving on to licenced production of the Focke-Wulf Fw 44. The workshops also produced a number of original designs, but none of these were produced in any quantity (the DAR 10 coming closest), with most never proceeding past prototype stage. Zvetan Lazarov was DAR's head designer towards the end of the organisation's lifespan. Amongst others, he was responsible for its final design, the DAR 11 fighter of 1941 that never left the drawing board. DAR was closed after 1945 and the personnel and facilities were moved to the State Aircraft Factory DSF in Lovetch.

    In 1995, a new company continued the tradition with project series DAR-11/13 and the all-metal DAR-21. The DAR-21 was started in 2000, winning a best product award for 2000 in the Republic of Bulgaria. Other models are the DAR-21S, DAR-23 and DAR Speedster. The DAR Aircraft manager is engineer Tony Ilieff. Chief designers are Prof. Atanas Hasamsky and Prof. Georgi Anestev.

    In 2008 start production of DAR Solo, a single-seat FAR 103 aircraft, made with Carbon Fibre - airframe and Aluminium alloy wings, powered by a 27hp Czech F-200 or 28hp Hirth F-33.

    The model DAR-23 is modified and named Prio.

    Imigrant
  20. 20 Профил на StiffUpperLip
    StiffUpperLip
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Ееее... най-после някаква положителна новина. Ато иначе човек ще рече че е дошъл адът на земята, ако чете вестници. Чудя се как някой не е намерил повод под тая новина д аоплюе ББ, ЦвЦв или пък Гея или Доган.

    Браво на човека, (плюс това доволен от държавата, да не повярваш),явно е предприемчив и трудолюбив. Много успехи и още по-много продажби му желая. И да няма инциденти с неговите машини . Как беше... колкото излитания, толкова кацания да има.

    "Демагогията е на върха на БСП", "партийната аристокрация е една от най-уродливите форми на обществото". Жан Виденов ви го каза.
  21. 21 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1441 Весело

    Самолетите, произведени от Тони Илиев, летят над Шанхай и Лос Анжелис

    Скъпи другарю Илиев, драги Тони,
    Пожелавам ви, през следващата петилетка, да постигнете още по-големи успехи в самолетостроенето. Лично аз, другарят Сталин, мисля да ви посетя в Божурище и да ви връча правителствената награда - бутилка 12 годишно уиски.
    Тук, някои другари поставят въпроса, за скромния мащаб на вашето производство. Те не разбират, че това го правите нарочно. Сигурен съм, че ако се разгърнете, Боинг няма да издържат на конкуренцията и ще са принудени, да затворят заводите си - а това би осъдило работниците им на покъртителна безработица.
    Бъдете жив и здрав!

  22. 22 Профил на StiffUpperLip
    StiffUpperLip
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#21] от "joseph_stalin":

    Ти май обичаш да дрънкаш

    "Демагогията е на върха на БСП", "партийната аристокрация е една от най-уродливите форми на обществото". Жан Виденов ви го каза.
  23. 23 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1441 Весело

    [quote#22:"donchoquihote"]Ти май обичаш да дрънкаш [/quote]

    Другарю,
    Това е професионална деформация от Партийните конгреси. Такава черта имат всички ръководители - Бойко Борисов, да не би да дрънка по-малко, от мен?

  24. 24 Профил на на курьих ножках
    на курьих ножках
    Рейтинг: 1154 Весело

    До коментар [#4] от "Dante Alighieri":



    [quote#4:"Dante Alighieri"]Рекох,че произвежда нещо като "Бойнг" нашенеца,па то кво било...[/quote]


    Право у десетката. С тия ръкоделки смъртта ти е в кърпа вързана.

    http://vitalykuzmin.net/
  25. 25 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 840 Неутрално

    До коментар [#18] от "joseph_stalin":

    Е, какво не съм ли прав?

  26. 26 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 840 Весело

    Офф, може и да не съм прав, макар че едно просто търсене в Гугъл дава двойно повече резултати за Лос Анджелис, което не значи че задължително е правилното Да бяха написали LA за по-лесно

  27. 27 Профил на StiffUpperLip
    StiffUpperLip
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#23] от "joseph_stalin":

    Добре де, беше незлобив майтап . Надявам се не си се обидил . Пусти конгреси, ама не можеш да се мериш с Кастро, доколкото знам може да държи конгресна реч осем часа... Минимум

    "Демагогията е на върха на БСП", "партийната аристокрация е една от най-уродливите форми на обществото". Жан Виденов ви го каза.
  28. 28 Профил на lisco
    lisco
    Рейтинг: 543 Любопитно

    Поздравления, Илиев.
    Прави още много криле, че ще ни трябват !

  29. 29 Профил на StiffUpperLip
    StiffUpperLip
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#24] от "на курьих ножках":

    Пепел ти на езика. Не искам да говоря глупости под добрата новина, иначе бих те нахранил.

    "Демагогията е на върха на БСП", "партийната аристокрация е една от най-уродливите форми на обществото". Жан Виденов ви го каза.
  30. 30 Профил на joseph_stalin
    joseph_stalin
    Рейтинг: 1441 Весело

    [quote#27:"donchoquihote"]Добре де, беше незлобив майтап . Надявам се не си се обидил [/quote]

    Не съм се обидил другарю,
    Той форумът, без майтапи, наистина би заприличал на Партиен конгрес.

  31. 31 Профил на Enchev,Iliya
    Enchev,Iliya
    Рейтинг: 466 Весело

    Хей НАТО-ПЕТРОЛ-ГЕНОЦИДИ,
    ХЕЙ И ТИ €C-КОЛОНИАЛИСТ, ЕВРОПО,
    ЗНАЕТЕ ЛИ БЪЛГАРИТЕ КОИ СМЕ И ОТ КЪДЕ СМЕ??

    НИЕ СМЕ НАРОД КОЙТО СМЕ ДАЛИ СЕМЕ НА ЦЯЛОТО ЧОВЕЧЕСТВО ПО СВЕТА!
    ИЛИ ПО-ТОЧНО И ПРОСТО КАЗАНО;

    БЪЛГАРИТЕ СМE
    !! НАЙ-СТАРАТА НАРОДНОСТ НА ТАЗИ ПЛАНЕТА !!
    ОТ НАС БЪЛГАРИТЕ СВЕТА ОЧАКВА МНОГО ПОВЕЧЕ ОТ КОЛКОТО ДО СЕГА!

    Древни български племена:
    Българи, динлини, оногури, утигури, кутригури, котраги, уногундури, купи-булгар, дучи-булгар, огхондор-булгар, чдар-булгар, кучи-булгар, орхон-булгар

    Древни родственици на българските племена:
    Саки, кимерийци, маджари, есеги, уйгури, хазари, кумани, авари, скити, царски скити, хуни, сармати, печенеги, алани, буртаси, вурогунди, готи, арийци, траки, славяни.

    Съвременни български народностни групи:
    Българи-Нуристано-Aфганци, Мизийци, Тракийци, Шопи, Българи-Македонци, Българи-Родопчани, Българо-Унгарци, Българо-Словени, Сръбски-Българи, Бесарабски Българи, Волжки Българи, Българи-Башкири, Българи-Чуваши, Българи-Чеченци, Българо-Дегестанци, Кабардино-Балкари, Българи-Тумтайци, Българи-Мишари, Кримски Българи, Българи-Казаци, Българи-Хайна, Българи-Нукратлийци, Българи-Тептяри, Българи-Астраханци, Българи-Сибирци, Българи-северо-Осетинци, Българи-Гагаузи, Българи-Помаци, Таврийски Българи, Българи-южно-Осетинци и др.

    ЕТО ТУКА ПРОЧЕТЕТЕ ЗА ИСТИНСКИТЕ братя-БЪЛГАРИ!
    АЗ ЧЕТА И СЕ ЗАСРАМИХ НЕ МАЛКО!!

    http://www.bulgarlar.com/Pravda/Vostok/Gruz_Bulgar.html
    http://novred.narod.ru/
    http://novred.narod.ru/bankrut.html

    http://web.hit.bg/bgsviat/
    http://po-sveta.hit.bg/osetia.html
    http://web.hit.bg/bgsviat/KREML.html
    http://web.hit.bg/bgsviat/Materiali/anti_eu.html
    http://web.hit.bg/bgsviat/vrazki/vruzki.html
    http://www.bulgarlar.com/index.html
    http://www.bulgarlar.com/Iskusstvo/Victor/foto/foto.html

    С уважение:
    И.П.Енчев / enchev.i@abv.bg

    "За ПЪЛНОТО си щастие, Човек трябва да има СЛАВНО Отечество" Симонид Кьоский, 5 век преди Новата ера.
  32. 32 Профил на ga6tisperka
    ga6tisperka
    Рейтинг: 466 Неутрално

    браво на чиляка
    и медал за всеки
    решил да прави нещо
    в таз световна клоака

  33. 33 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Да живее евтината работна ръка в България, че иначе от Лос Анджелис ще купят купчета от България.

    Но напоследък се надува балон със заплатите и това е много тревожно - режем си единствения клон (стъблото).

  34. 34 Профил на Обо
    Обо
    Рейтинг: 237 Весело

    До коментар [#31] от "Enchev,Iliya":

    Хахаха, човек, почувствах се македонец за малко. Недей да говориш такива неща, че ще ни се смеят като на макетата...

  35. 35 Профил на totka46
    totka46
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Браво!!! Успехи и в бъдеще!!! Внаги искрено се радвам на подобни успехи на младите ни кадърни хора!

  36. 36 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    умно момче голямо браво

  37. 37 Профил на Монтезума
    Монтезума
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Браво! Ето така ще се оправи България с повече такива хора с предприемачески дух и въображение.

  38. 38 Профил на iskrata78
    iskrata78
    Рейтинг: 237 Неутрално
  39. 39 Профил на nikiv25
    nikiv25
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Недоумявам,как този безспорно талантлив инженер се е преборил с бюрократичните изисквания,за да узакони всеки свой модел и да получи право да го продава несамо в България,но и по света.Голяма борба е било.Свалям му шапка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK