Инструкторите подкрепят идеята да се разреши на 16-годишните да карат с родител (обновена)

Инструкторите подкрепят идеята да се разреши на 16-годишните да карат с родител (обновена)

© Цветелина Николаева, Капитал



На 16-годишните трябва да се даде възможност да управляват автомобил в присъствието на родител. Това е позицията на Национални автоинструкторски съюз, представена от зам.-председателя на организацията Емил Харалампиев.


Според инструкторите тази възможност ще направи младежите по-опитни шофьори. По-добре младежите да карат шофьорски курс още на 16, защото на 18 години те имат абитуриентски балове и кандидатстудентски изпити и става "натрупване", ако в тази възраст карат и шофьорски курс, заяви Харалампиев, цитиран от БТА.


Според него, ако сега не се промени нормативната уредба за подготовката на млади водачи, Европа ще ни принуди да го направим най-късно до пет години. Съзнанието на 16- годишните много повече се поддава на моделиране, а когато родителят е две години до собственото си дете, когато то шофира, след като е изкарало пълния курс на обучение, то това би имало по-голям ефект от един обикновен шофьорски курс, смята Харалампиев. Той добави, че това е опитът на водещите европейски страни - Великобритания, Швеция, Дания, а в Полша такава практика на обучение има вече от десет години.




Данните от тези страни показват, че с 40 процента по-малко са произшествията на млади водачи, които са преминали през такъв вид обучение, отчете представителят на автоинструкторския съюз.


Емил Харалампиев заяви, че получаването на книжка от младите водачи може да се обвърже с изминаването на определени километри (например 3000) в присъствието на родител, или с определени часове зад волана (от 50 до 120 часа), като за това да свидетелстват самите родители. Младежите пък да могат да управляват автомобил в присъствието на родител само ако родителят е изряден шофьор, смятат автоинструкторите.


Според Харалампиев шофьорските курсове не са просто бизнес, а са вид обучение, но недобросъвестни фирми са свалили драстично цените и не предлагат качествена услуга.


Тази нощ двама шофьори на 21 г. и 23 г. предизвикаха тежка катастрофа на столичния бул."България", в резултат на която загинаха двама души. На 4 август вечерта друг шофьор на 23 г. уби младеж на пътя от Батак към Цигов чарк.



Рискът от заспиване зад волана на автомобила е най-голям при хора на възраст между 20 и 30 години. Младите шофьори нямат достатъчно опит и много по-често тръгват на път, без да са отпочинали достатъчно, заяви д-р Славчо Славчев - управител на фондация "Сън и здраве" по повод началото на национална кампания за опасностите от "дремливото" шофиране. Славчев цитира данни, според които 37 процента от смъртните случаи при катастрофи на пътя в САЩ се дължат на умора,
дремливост и заспиване на волана. Специалистът препоръчва да се избягва шофирането между 2 и 6 сутринта, водачът на автомобила да не пътува сам и да прави кратки почивки на всеки 200 км. Препоръчително е при умора водачът да отбие от пътя и на  езопасно място да поспи за половин час, защото разходката около автомобила и пиенето на кафе няма да компенсират липсата на сън, твърди специалистът.

Ключови думи към статията:

Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alchemist
    alchemist
    Рейтинг: 1012 Любопитно

    А пък като знам родителите с каква култура на шофиране са, представям си как ще са младите шофьори!

    Ако спориш с идиот, вероятно точно същото прави и той.
  2. 2 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Без родител!
    В САЩ е на 16 се качват и карат.
    Престанете да вините децата.
    Сбъркана ни е системата на КАТ и наказанията, както и пътната инфраструктура.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  3. 3 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Има логика в предложението, амааа .... като знам как ще се побългари ... и ми се доплаква

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  4. 4 Профил на kh
    kh
    Рейтинг: 515 Разстроено

    При таз-сутришната новина, че двама "мъже" - на 21 и на 23, са убили двама свои съграждани си мисля следното: май всеки шофьор трябва да е придружен от своите родители до секундата, в която си остава дете... Има няма, докато съответните родители не се отидат от грешната ни Земя.

    Хилим се като тикви на рекламата, че "Моят Жорко, съкровището на мама, иска да се изнесе и всичко това заради една ниска лихва!!!" А рекламата е толкова брутално-вярна в не една ситуация...

  5. 5 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Интересно с какво присъствието на родителя-алкохолик в колата, би подобрило поведението на сина му, бъдещия състезател? Освен, че може би, ще си казват "наздраве" взаимно. При родители-убийци, които пият и карат, това, което ще получим са деца-убийци. На 16 години. Което обаче не е проблем, защото в България като трепеш хора, после ти дават условна присъда, та поне няма да се чудим къде ще лежат.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  6. 6 Профил на Анна Тодорова
    Анна Тодорова
    Рейтинг: 796 Неутрално

    аз нямам против да карат курсове на 16,но да управляват сами автомобили-след 18.Поне малко да им уври акъла,че на 16 са щури до бога деца.

    bravy
  7. 7 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 515 Неутрално

    абе тези луди ли са, то на 20 повечето нямат мозък в главата и не знаят какво могат да причинят тон или два желязо. По-скоро трябва да се въведе ограничение, до 25 години не могат да се шофира кола с повече от 60 коня, а и те са много.

  8. 8 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1702 Любопитно

    инструктУри???

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  9. 9 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#2] от "Десен":

    на какво да се качат в САЩ, като там нямат нормален транспорт. За цигари с колата се вдигат, отделно книжката се взима по-лесно и най-вече, колите в щатите са доста по-прости от тези, които се карат в Европа и Япония. Нали преди година имаше случай с американец, който се чудеше защо колата не спира, когато натиска едновременно газ и спирачка...

  10. 10 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1570 Неутрално

    Инсрукторите ще подкрепят всичко което им носи пари. На 16 години човекът няма паспорт. Няма право да гласува. Няма право да притежава оръжие и ред други права не са му дадени. Такъв индивид се води непълнолетен и за неговите действия отговарят родителите му. Ако някой пълнолетен прави секс с него е заплашен от съд. -И тези заради пари са готови да изпишат куп глупости !

  11. 11 Профил на borisstoyanov
    borisstoyanov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Идеята е чудесна, но трябва да се знае, че този който е придружител трябва да отговаря на всички изисквания да бъде шофьор. С една дума ако ги спре полиция да е трезвен, да има книжка и при извършено нарушение да се наказват и двамата. Иначе тия 16 годишни ще се ползват само да карат пияните си родители...

  12. 12 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#10] от "vagabond66":

    Но странно защо се приема, че може да пере по пътя с тон и кусур желязо, докато опитът показва, че се изтрепва дори и с велосипед.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  13. 13 Профил на murphy
    murphy
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#0:"статия"]Според Харалампиев шофьорските курсове не са просто бизнес...[/quote]
    това изречение самостоятелно не върви някак..
    виж, гарнирано с "Вервайте ми" по-става...

    Този потребител е деактивирал своя акаунт
  14. 14 Профил на devane
    devane
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Само това ни липсва, още малоумник по пътищата. Браво, приемете го това и после питайте защо изведнъж се вдигнали смътрните случаи по пътищата.
    Това само някой мега идиот може да го измисли или някой който ще прибира лев от цялата работа!

    In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  15. 15 Профил на deltalink
    deltalink
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Детенцето на хора с мозък и на 16 ще се стреми да се научи да кара и да бъде внимателно. А като татко ти е джигит и те е научил на арогантно и неразумно поведение на пътя, и на 18, и на 20 ще си опасен за всички.

  16. 16 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Не е редно на 16 да се кара. На 26 трябва да се разреши едва да се шофира самостоятелно.
    Основната причина е малко да улегнат тези деца и студенти. Все пак държат оръжие в ръцете си - автомобила.
    Освен това създаде се излишен трафик по шосетата от разхождащи се студенти и студентки.
    Онзи ден ме блъсна една отзад - на 29 години, за къде е тръгнала не стана ясно. Преди 3 години ме блъснаха (странично при задната дясна гума) едни младежи със жълто на устата. Караха някакъв фолксваген на 25 години, пред разпадане. Обаче децата щастливи.
    Ами те още не са осъзнали, че шофирането, правенето на деца- това са отговорности, не е кеф.

  17. 17 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 853 Неутрално

    те и на 23 и на 40 са калпави шофьори , пък представям си 16 годишните дето сега ми карат по автогонки без книжки какви шофьори ще са . Като цяло си караме по принципа колкото по-малко контрол и дисциплина толкова по-добре , само че за наше съжаление е точно обратното , а това че дадени органи и законодатели не могат и не искат да си свършат работата е отделен въпрос .

  18. 18 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    А и САЩ не са добър пример за България в тия неща. Там карат коли от сто години, тук по-масово - от двадесет, там има друго отношение към алкохола и карането (и наказания), тук като се напиеш и трепеш хора дават условна присъда. Някой ако се заблуждава, че шестнадесетгодишните не ги знаят тия работи - в каква държава живеят, се лъже.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  19. 19 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1570 Неутрално

    До коментар [#12] от "Dehumanizer":

    -Ами като видя какви "муцуни" имаме нарочени за елит и политическа класа нищо не ми е странно. А пък инструкторите за пари ще кажат всичко. На тях въобще не им пука че тези 16 годишни са готови да се пребият или пък да убият някой по пътя. Той "инструкторът" -трябва да живее добре. А за това му трябват пари. И парите ще дойдат от шофьорските курсове. Това е положението. Нищо лично - просто бизнес.

  20. 20 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Това е поредната тъпа идея поне нещо да научават от тия курсове ония хиени само гледат да докопат едни пари а после научил не научил все едно

  21. 21 Профил на Безименен
    Безименен
    Рейтинг: 1416 Гневно

    инструктурите за пари са готови на всичко

    Времето е наркотик, много от него убива.
  22. 22 Профил на sena5
    sena5
    Рейтинг: 402 Неутрално

    кой ще поеме отговорността за пътен инцидент на 16 годишен- родителя, 16 годишния , или тези,които са му разрешили да кара?
    а при смъртен случай?

  23. 23 Профил на spv
    spv
    Рейтинг: 458 Неутрално

    няма лошо на 16 да карат ... ама не са много отговорни хората на тея години ... акъла им е другаде! Поне на мен шофирането на тея години ми изглеждаше като някво отнето право да правиш нещо яко! ... но малко по-късно се самоосъзнах, че да трябва да караш по някакви правила е много важно и е голяма отговорност да возиш хора, да пазиш другите участници в движението и пешеходците.

    -
  24. 24 Профил на bati vi
    bati vi
    Рейтинг: 1581 Любопитно

    До коментар [#11] от "borisstoyanov":

    Какви последствия бе колега. Сам виждаш убиват пешеходци - условна присъда, убинаш 6 пешеходеца - пак условна присъда. Това последствие ли е ми кажи.
    Или не съм те разбрал и говориш за тенекиите на колата.

    Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  25. 25 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    Вчера по ТВ казаха за 17 годишни!


    До коментар [#2] от "Десен":

    Но там много добре си знае,че ако сгафи отива направо в затвора.А тук пиеш,убиваш човек,превръщаш друг за цял живот инвалид и хоп-условна!!!!И сега са чува,че карал джет непосредствено до хората.И май не бил съвсем на себе си.Това е слух и не знам колко е верен,но няма да се учудя.

  26. 26 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 627 Любопитно

    Сваляме възрастовата граница на камикадзетата? И за това се говори в денонощието, в което млади камикадзета убиха трима души по пътищата, а 15 годишно момиче е с единия крак в гроба?

  27. 27 Профил на bati vi
    bati vi
    Рейтинг: 1581 Гневно

    Аз съм твърдо против 16 годишни да могат да карат!
    То така постоянно гинат по пътищата, дай и децата зорлем да ги караме да се трепят.
    Те инструкторите, водени от дълбоко хуманни съображения, само едно искат - повече клиенти.

    Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  28. 28 Профил на ivanalex2
    ivanalex2
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Съзнанието на 16- годишните много повече се поддава на моделиране
    Ами на 10-годишните се паддава още по-лесно на моделиране - може и на тях да има разрешим да карат - е. с придружител, разбира се - само не знам при катастрофа придружителя ли ще е виновен - или шофьора

  29. 29 Профил на kukoto
    kukoto
    Рейтинг: 432 Неутрално

    Е как няма да я подкрепят като това са допълнителни кинти за тях.А за последствията никой не мисли. Скапана държава Бълхария!

  30. 30 Профил на ivanalex2
    ivanalex2
    Рейтинг: 515 Неутрално

    че получаването на книжка от младите водачи може да се обвърже с изминаването на определени километри (например 3000) в присъствието на родител, или с определени часове зад волана (от 50 до 120 часа), като за това да свидетелстват самите родители.
    Това, меко казано, звучи несериозно - като знаем колко са съзнателни част от родителите и как децата могат да ги "изнудат" да свидетелстват

  31. 31 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    По принцип идеята е добра, в доста страни е така. Но като знам каква е културата на шофиране на доста български родители, хич и не ми се мисли какви шофьори ще излязат от децата им...

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  32. 32 Профил на mickelle
    mickelle
    Рейтинг: 458 Разстроено

    Първо трябва да въведат изискване за образование, за да получат СУМПС ! Минимум 8 клас завършен...
    Че то иначе ,говедото, и допълнителните табели не може да прочете !!!

    А и защо да не карат курсовете на 18 , а самостоятелно едва на 21 , например ? Малко да са попрехвърлили пубертета в акъла , поне ...

    Дали не трябва да се помисли и за забрана на нощно кормуване през първите 2-3 години на самостоятелното управление ?

    А инструктурите - майната им, за пари са готови и задника си да продадат , но проблемът ще рефлектира на нашия гръб !!
    И после ще има едни ревове , едни плачова... Ама защо толкова убити ие защо толкова ранени ?!

  33. 33 Профил на Панайот Панайотов
    Панайот Панайотов
    Рейтинг: 1256 Любопитно

    Къде с родител, къде с приятел представящ се за родител за 10 лева пред КАТ...
    С оглед на събитията от тази нощ, нека инструкторите се замислят какво предлагат и зад какви каузи застават, защото се иска и малко мисъл преди да се говори за дадено нещо. Нека си подредят първо те къщичката, и след това да искат.

    Fun is just point of view.
  34. 34 Профил на borisstoyanov
    borisstoyanov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#24] от "batkoti":

    Е аз несъм виновен, че в тая държава правораздаването е тотално сбъркано. Пък и 2 години стаж под надзора на друг шофьор е по-добре от сегашното 24 часово курмуване и " на ти книжка ходи се трепи"!!

  35. 35 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    [quote#32:"mickelle"]Дали не трябва да се помисли и за забрана на нощно кормуване през първите 2-3 години на самостоятелното управление?[/quote] И как ще се прибират пияни от дискотека със 100-200 км./ч.? То това е идеята, на тия години колата не ти трябва за да ходиш на работа с нея.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  36. 36 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#1] от "alchemist":

    Предлагам пък на 10-годишни да шофират с баба си и дядо си.

  37. 37 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#6] от "Анна Тодорова":

    Правилно. Щом могат да скачат от балкона в басейна, какво му пречи да прави всякакви щуротии с колата. Та той няма право да гласува, ще има право да управлява машина която може да убие него и някой друг.

  38. 38 Профил на dim55
    dim55
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Нека не си затваряме очите-те така и така си карат.Не е проблема във възрастта,а в възпитанието ,зрелостта на човека ,някои са зрели на 12,и в реалните познания ,придобити като шофьор,колко книжки се купуват.Няма нищо лошо ,то и сега може да се изкара курса преди 18 но ти дават книжката като ги навършиш.Ако реално се изпитват пред независима комисия ,не дето е платил тате,и се дава според моженето ,няма лошо да карат в присъствие на родител,като санкциите да са за двамата.

  39. 39 Профил на kh
    kh
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#37:"stoicho2"]Та той няма право да гласува, ще има право да управлява машина която може да убие него и някой друг. [/quote]

    Ако трябвада съм циничен, бих предположил, че законодателната логика е следната:
    Нямат право да гласуват преди навършване на пълнолетие, защото така могат да "утрепят" цялата България. На този фон, че евентуално могат да утрепят един или десет или повече граждани при катастрофа - какво толкова?!?!?!

  40. 40 Профил на nickelscence
    nickelscence
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Брат ми е на 18 и все още е дете, а те на 16!! Вярно, че в САЩ може, но аз съм била там- широки пътища, здрави закони, глоби от 200 долара за съвсем малко над лимита, бавно каране, търпеливо, друга култура.

  41. 41 Профил на potresena
    potresena
    Рейтинг: 571 Гневно

    Е как няма да са навити инструктурите - нали трябва да се нагушват с парички. А какво като всеки ден измират млади по улици и тротоари и то сгазени най-често от младоци, каращи с 200 км. - важното е да се вземе по хилядарка от курсист!

  42. 42 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2138 Весело

    Или можеш да караш автомобил или не можеш, но 16 години си е доста НЕ зряла възраст за това. Още повече, че докато си ИГРАЕ в махалата, за всяко дете до 8 години, май ще трябва придружител!?! Странни са различните и многобройни ЗАГРИЖЕНИ за ДЕЦАТА, много странни!

    Коментиране на анализираното, вече...
  43. 43 Профил на olddog
    olddog
    Рейтинг: 458 Весело

    Предлагам да се дават книжки на 12 годишни, които да карат с баба, дядо и двама родители.

  44. 44 Профил на инсп. Петров
    инсп. Петров
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    Ем па що не, стига да не са пили, но със придружителя и за всеки случай да си носат по една двайсетолевка

    Добър ден! Вашите документи за проверка?
  45. 45 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    Когато съдът ни стане , като американския, когато полицията ни стане като америкаската , когато пътищата ни станат като американските, когато контролът при ежегодните годишни прегледи на автомобили станат , като американските - тогава може...
    Сега обаче - НЕ! ! !
    Разбирам мерака на автоинструкторите да изкарат още някой и друг лев , но нека това не става с цената на живота и здравето на българските граждани!!!

  46. 46 Профил на omniam
    omniam
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Аз съм на 16 и мисля, че ако баща ми е до мен, наистина ще съм по-спокойна и уверена. Уви, много млади хора са твърде уверени и причиняват твърде много болка и щети. И няма значение дали са на 16, 18 или 20.

  47. 47 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Докога медиите ще прикриват истинския виновник за ПТП по вина на водачи на МПС? Така никога няма да намалеят жертвите по пътищата ? Тези ПТП извършвани от водачи на МПС, които са получили своите свидетелства от ИААА , по критерии определени от МОМН и ИААА ! През изминалата година само по вина на водачи получили свидетелство поради грешна преценка от ИААА ,над 5000 водачи на МПС са причинили ПТП по своя вина ! Вината не е в обучението или друг фактор , а в получилите по неправилни критерии свидетелства , водачи на МПС!? Тези водачи са ранили над 7000 човека и са убили 670 човека ! Това е само за изминалата година, а за предходните когато са повече? Същите тези държавни служители имат нахалството да обвиняват фирмите за некачествена подготовка, но не казват защо тогава дават свидетелства на неподготвени кандидати ? Какво трябва да стане, колко още човешки жертви трябва да има, за да се отнеме възможноста на тези служители да се занимават с този бизнес ? Дали имат фирми занимаващи се с погребения, юридически услуги и медицинска дейност ?

  48. 48 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Обучението на 16 години за водач на МПС не е новост за България! В училище по транспорт започнах обучение на ГАЗ-53 , на 16 години и на 18 години си взех изпита за професионален шофьор. Работил съм в държавни и общински предприятия. Карал съм хора и товари в цялата страна, а някои от моите съучиници и сега работят в чужбина ! Обучението от 16 годишна възраст, временно свидетелство след успешно издържан изпит по теория и практика , и управление под контрол на възрастен се практикува в чужбина където има в пъти по-малко жертви по пътищата на милион жители ! Дали точно този страх да се даде право на 16 годишни да натрупат опит под контрол на възрастен над 30 години и стаж поне 5 години , не е причината за жертвите по пътищата ? Фирмите изпадат в ужас, че някой ще им отнеме клиентите , когато въведат обучение с придружител ? Хората които не са в състояние да си платят колкото часове са необходими за да се научат, ще имат възможност да се учат с родител или друг възрастен обучаван във фирмата.Всеки ще си прецени дали му е по евтино във фирма или с придружител !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK