
© Цветелина Николаева, Капитал
На 16-годишните трябва да се даде възможност да управляват автомобил в присъствието на родител. Това е позицията на Национални автоинструкторски съюз, представена от зам.-председателя на организацията Емил Харалампиев.
Според инструкторите тази възможност ще направи младежите по-опитни шофьори. По-добре младежите да карат шофьорски курс още на 16, защото на 18 години те имат абитуриентски балове и кандидатстудентски изпити и става "натрупване", ако в тази възраст карат и шофьорски курс, заяви Харалампиев, цитиран от БТА.
Според него, ако сега не се промени нормативната уредба за подготовката на млади водачи, Европа ще ни принуди да го направим най-късно до пет години. Съзнанието на 16- годишните много повече се поддава на моделиране, а когато родителят е две години до собственото си дете, когато то шофира, след като е изкарало пълния курс на обучение, то това би имало по-голям ефект от един обикновен шофьорски курс, смята Харалампиев. Той добави, че това е опитът на водещите европейски страни - Великобритания, Швеция, Дания, а в Полша такава практика на обучение има вече от десет години.
Данните от тези страни показват, че с 40 процента по-малко са произшествията на млади водачи, които са преминали през такъв вид обучение, отчете представителят на автоинструкторския съюз.
Емил Харалампиев заяви, че получаването на книжка от младите водачи може да се обвърже с изминаването на определени километри (например 3000) в присъствието на родител, или с определени часове зад волана (от 50 до 120 часа), като за това да свидетелстват самите родители. Младежите пък да могат да управляват автомобил в присъствието на родител само ако родителят е изряден шофьор, смятат автоинструкторите.
Според Харалампиев шофьорските курсове не са просто бизнес, а са вид обучение, но недобросъвестни фирми са свалили драстично цените и не предлагат качествена услуга.
Тази нощ двама шофьори на 21 г. и 23 г. предизвикаха тежка катастрофа на столичния бул."България", в резултат на която загинаха двама души. На 4 август вечерта друг шофьор на 23 г. уби младеж на пътя от Батак към Цигов чарк.
Рискът от заспиване зад волана на автомобила е най-голям при хора на възраст между 20 и 30 години. Младите шофьори нямат достатъчно опит и много по-често тръгват на път, без да са отпочинали достатъчно, заяви д-р Славчо Славчев - управител на фондация "Сън и здраве" по повод началото на национална кампания за опасностите от "дремливото" шофиране. Славчев цитира данни, според които 37 процента от смъртните случаи при катастрофи на пътя в САЩ се дължат на умора,
дремливост и заспиване на волана. Специалистът препоръчва да се избягва шофирането между 2 и 6 сутринта, водачът на автомобила да не пътува сам и да прави кратки почивки на всеки 200 км. Препоръчително е при умора водачът да отбие от пътя и на езопасно място да поспи за половин час, защото разходката около автомобила и пиенето на кафе няма да компенсират липсата на сън, твърди специалистът.