Учи, за да не работиш

Според работодателските организации мнозинството кандидат-студенти са бъдещи безработни или ще работят не по специалността си

© Красимир Юскеселиев

Според работодателските организации мнозинството кандидат-студенти са бъдещи безработни или ще работят не по специалността си



Симеон е на 19 години, току-що е завършил средно образование, цяла година се е подготвял за изпитите по български език и история, за да влезе право в Софийския университет. Всъщност Симеон не иска да учи това, но го е избрал, защото семейството му твърди, че е престижно, а самият младеж още не е решил с какво му се занимава и какво ще работи. Баща му твърди, че който е завършил право, гладен не е останал.


Да, ама не, ако се вярва на данните на Българската стопанска камара (БСК). Според работодателската организация сред завършилите "престижните" специалности право и икономика има най-много безработни.


Желанията на кандидат-студентите се разминават драстично с нуждите на пазара на труда, а държавата финансира образование, което не е нужно на обществото и икономиката, твърди БСК. Резултатът - липсата на кадри, заради което компании, занимаващи се с електротехника, машиностроене и химическа промишленост, напускат страната.




Над 32 хил. от "официалните" безработни са с висше образование. В същото време близо половината от студентите миналата година са учили неприложимите в момента стопански науки и администрация по данни на стопанската камара.


И тазгодишната кандидатстудентска кампания потвърждава данните на БСК. Най-желаните специалности отново не са тези, които са необходими на икономиката и които образователният министър Сергей Игнатов обяви за приоритетни - инженерните и компютърните науки. Това се потвърждава и от първия рейтинг на университетите в България, който беше представен преди около година.


Тогава анализ на институт "Отворено общество" показа че има "мегаспециалности", които наводняват пазара на труда с излишни висшисти.


Показателно е концентрирането на над половината от студентите (250 хил. души) в едва шест от общо 52-те професионални направления. Това са "Икономика", "Администрация и управление", "Право", "Комуникационна и компютърна техника", "Педагогика" и "Туризъм". Същевременно само около 20% от завършилите висше образование работят в сфера, за която са учили, показа анализът на "Отворено общество".


Икономика и бизнес на психологията


В Софийския университет "Св. Климент Охридски" за поредна година най-желаната специалност е психологията. Това лято за нея са кандидатствали близо 6 хил. души, като над 1700 са я посочили на първо място.


Влиза се с оценката от изпит по литература или език, а може и с матура по същите предмети.
Правото продължава да се радва на огромна популярност. Броят на кандидатите тази година е бил 1294, а местата - 300 в редовната форма.


Сред предпочитаните специалности на университета се нареждат журналистика, медицина, публична администрация, софтуерно инженерство, английска филология, международни отношения и социални дейности.


Тази година правителството осигури влизането в университет на почти всеки желаещ, като увеличи местата за първокурсници с 5000, въпреки че кандидат-студентите стават все по-малко.  Обяснението на кабинета беше, че трябва да се осигури още по-голям достъп до висше образование. Приемът беше увеличен "по приоритетни за обществото области като природни науки, математика и информатика, технически науки, здравеопазване, спорт". Обаче няма кандидати за тях.


В Университета за национално и световно стопанство (УНСС) най-много хора искат да учат "Икономика и бизнес". Според зам.-ректора Веселка Павлова най-голям е интересът към специалностите в направление "Икономика с преподаване на английски език".


"Много голям е интересът и към правото, както и към финансово-счетоводното поднаправление. Там са приети студенти с максимални балове", обясни проф. Павлова. Журналистиката също се радва на голям интерес, макар и в икономически ВУЗ. Най-малко младежи искат да учат специалности, свързани дори и минимално с някакво производство. Затова пък добре звучащите бизнес и публична администрация и регионално развитие са много популярни.


И в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" най-желаните специалности са психология и право. Местата са запълнени почти изцяло още на първо класиране. А заради големия интерес висшето училище ще приеме допълнително студенти. Местата ще се увеличат за сметка на други, нежелани дисциплини, обясниха от ПУ.


Останалите търсени специалности в университета са английска филология, лингвистика с информационни технологии, молекулярна биология и физическо възпитание. Местата в тях са заети изцяло.


Анализът на резултатите от третото класиране очертава категорично тенденцията - продължава да спада интересът към изучаването на т.нар. чиста наука. Това е най-осезаемо при математиката - само 15% от обявените места са запълнени.


Съпромат


Съпроматът не означава съпротива, а най-тежкият изпит в техническите университети. В четирите висши училища - в София, Пловдив, Варна и Габрово, общият прием тази година е 6599 души (заедно с магистрите). За сравнение - само в УНСС и СУ са два пъти повече. Същото е съотношението и при кандидат-студентите.


Техническият университет в София например обяви допълнителен прием, защото не може да запълни местата. Причината е, че следването е тежко и в тези ВУЗ най-голям процент от студентите не успяват да завършат. Финиширалите обаче се радват на бърза реализация и много високи заплати, показват анализите на пазара на труда.


Според изследването на БСК само 20% от студентите се обучават в най-търсените от бизнеса технически и инженерни специалности. Основната причина е липсата на желаещи.



Полезни модели


Работодателските организации отдавна предлагат приемът на студенти да се определя според нуждите на пазара на труда. Идеята е бизнесът да "поръчва" специалистите на базата на 5- или 10-годишни прогнози за развитието на икономиката. Засега това е невъзможно заради системата на финансиране на университетите - държавната субсидия се отпуска за записан студент.


Така целта на висшите училища е да приемат колкото може повече хора и да се съобразяват с желанията на кандидатите. При сегашната ситуация, ако един университет предлага приложими на пазара на труда специалности, но младежите не искат да ги учат, е възможно да фалира.


Държавата реши да подпомага приоритетни специалности чрез по-голямо финансиране за ВУЗ. Така университетите, предлагащи неатрактивни, но търсени от фирмите дисциплини, донякъде са стимулирани и защитени, ако имат по-малко студенти. Инженерните и компютърните науки са обявени за приоритетни. Допълнителното финансиране е отскоро и ефектът още не е видим.

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на JPJ
    JPJ
    Рейтинг: 620 Неутрално

    каква ирония - в държава, където не се спазват законите и няма икономика - най-много юристи и икономисти

  2. 2 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Ох, ама какъв плач от БСК. Децата не искали да учат за работници, ами се ориентирали към специалности в сферата на услугите, които позволяват самостоятелна практика. И това било много лошо за т.нар. Едър бизнес.
    Абе, някой от членовете на БСК дава ли стипендии или те са на принципа да краднат завършили от държавната поръчка, пък се сърдят, че на държавата не и трябват инженери, а плащат за обучението на чиновници, даскали и лекари :-D

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  3. 3 Профил на petranica
    petranica
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#2] от "Федор Венедиктович Езерский":

    Добра идея - да се дават стипендии! Ама "едрият бизнес",
    или за БГ по-скоро "едрият далаверджилък" не дава - той взима

    Любов и светлина!
  4. 4 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Понеже сиренето е с пари, не ти ли се яде сирене, не си го купуваш. Защо да се чудим на Симеон, на когото не му се учи право, но се записва точно там? Ако трябваше да си плати правното образование по пазарна цена, много щеше да се замисли.

  5. 5 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Крайно време, е да си извадим главата от пясъка! В държави, много по-богати и с развита икономика, от десетилетия, се се говори за изгубените поколения! Да, в цяла Европа младите хора протестират, защото им се дават прекалено малко или никакви шансове за рализация! Причините тук са много, гблобализация, автоматизация, увеличаване на пенсионната възраст, и т.н. Време и нашето правителство да погледне по-сериозно, защото нищо чудно, някой министър председател, да посрещне новата 2014, в компанията на 3млн. пенсионери и 1.млн. цигани!

  6. 6 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Е, ще плаща, щото не му се учи. Недей така! НАП, митници,пък и други държавни имат нужда от такива юрисконсулти. Някой трябва да губи делата

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  7. 7 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Крайно време, е да си извадим главата от пясъка! В държави, много по-богати и с развита икономика, от десетилетия, се говори за изгубените поколения! Да, в цяла Европа младите хора протестират, защото им се дават прекалено малко или никакви шансове за рализация! Причините тук са много, глобализация, автоматизация, увеличаване на пенсионната възраст, и т.н. Време и нашето правителство да погледне по-сериозно, защото нищо чудно, някой министър председател, да посрещне новата 2014, в компанията на 3млн. пенсионери и 1.млн. цигани!

  8. 8 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 910 Весело

    Това го слушам от 7 години. 5-та година групата фирми участеат в Дните на кариерата. Да ви споделя,че стандартното е четвърто курсник който иска за 4 часа стаж по специалността мин. 700 лв.
    А когато го попиташ какво предлага насреща срещу тези си желания - и свързан отговор не получаваш.

    и най-умният си е малко прост....
  9. 9 Профил на dgndgn
    dgndgn
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Работодателските организации отдавна предлагат приемът на студенти да се определя според нуждите на пазара на труда. Идеята е бизнесът да "поръчва" специалистите на базата на 5- или 10-годишни прогнози за развитието на икономиката."
    Какви прогнози те от днес за утре не могат да си кажат, пък за 5 години напред...

  10. 10 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 899 Неутрално

    Трябва да се даде пояснение на поговорката"Учи мама,за да не работиш".Тази поговорка е възникнала,когато болшинството от населението е било по селата и под работа се разбирало тежък физически труд на полето.Защото,който не е работил на полето той не знае за какви мъки става въпрос.И правилно майките са карали децата си да учат,за да не се мъчат като тях.Тази поговорка е била много актуална за времето си,но сега се изопачава първоначалното й значение.

  11. 11 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 965 Любопитно

    [quote#9:"dgndgn"] Идеята е бизнесът да "поръчва" специалистите на базата на 5- или 10-годишни прогнози за развитието на икономиката." [/quote]

    Нямаше ли една приказка "Който плаща, той поръчва"? Или бизнесът само да "поръчва" пък държавата да плаща? Удобно

  12. 12 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    много ми е весело ,като срещна някое добиче ,дето не си знае името и фамилията ,да не приказваме за егенето ,да ми каже ,че учи право или икономика ,а напоследък и в селскостопански колеж ,като ги попитам и какво точно учат и мога т обикновено се опелтечват и не могат да обяснят.Истината е ,че една клика от преподаватели от 30 години са обсебели вузовете и са създали династии финансирани от държавата ,която си няма и хабер от това какво се учи и произвежда в тези Вузове.Например в страната има 6 медицински университета ,които са финансирани със сума по голяма от финансирането на цялата доболнична помощ в страната ,държавата влага едни огромни средства ,зада произведе ...... доктори за чужбина и то безплатно и никой не му прави впечатление ,ами ако някои иска да работи в чужбина след като е учил държавна поръчка ,моля да си плати образованието и да заминава , но в останалите случай това е подигравка и с данъкоплатците и с останалите работещи в системата ,които излиза ,че са по прости от ,учащите се сега,за да плащат данъци за нищо .

  13. 13 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Вгледайте се внимателно в снимката и ще разберете какво е общото интелектуално ниво на кандидат-студентите (и след това на завършващите). Това е една от причините да не си намират работа. Мързеливи, некадърни и претенциозни - и преди и след висшето образование. С много малки изключения.

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  14. 14 Профил на Веселин Василев
    Веселин Василев
    Рейтинг: 482 Неутрално


    А аз навремето завърших така наречената "българска филология": не се учих слабо, но не и много усърдно - завърших само с 4.43 успех.. Мога да кажа с ръка на на сърце - това си беше просто амбицията на родителите ми - синът им да завърши "нещо". Кандидатстването стана в последния момент и на пожар, защото аз даже не се бях подготвял за приемните изпити.
    Сега, да добавя, пишещ човек съм, имам свое творчество, с което не се гордея, но имам и някои стойностни неща... И все пак българската филология не ми бе по душа и въобще не я бях планирал в живота си. ПРОПИЛЯНО ВРЕМЕ - откъдето и да го погледнеш. Сега не работя по "специалността" си - склададжия съм в една гръцка фирма, наречена "Амперел" - и какво от това?...
    ПО ТЕМАТА: Наистина държавата трябва да финансира САМО технически, инженерни специалности.
    Всичко друго е просто бизнес за самите университети - нито произвеждат знаещи, а какво да говорим за можещи хора...
    Да се дава път на талантливите и способните - и реална стойност, подплатила дипломата.

  15. 15 Профил на Веселин Василев
    Веселин Василев
    Рейтинг: 482 Неутрално

    До коментар [#13] от "Майстор Балкански":

    Напълно прав си. И за съжаление едва ли по това може да има спор...

  16. 16 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#15] от "Веселин Василев":
    [quote#15:"Веселин Василев"]И за съжаление едва ли по това може да има спор...[/quote]
    Ключовата дума тук е "за съжаление"...

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  17. 17 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden
    Рейтинг: 761 Весело

    го е избрал, защото семейството му твърди, че е престижно, а самият младеж още не е решил с какво му се занимава и какво ще работи

    Симеон е вече завършен идиот, само диплома му трябва.

    а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  18. 18 Профил на victorzarev
    victorzarev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Да речем, че ние от предприятията даваме стипендии. Той/Тя трябва да дойдат при завода (sorry!) а той се намира на 200-400 км. от жълтите павета (sorry again). Мислите, че има желаещи? Грешите.
    Изходът? На този етап и с тез младежи ( и с тези родители) го виждам като "закриваме държавата" в този и вид.

  19. 19 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 2123 Неутрално

    До коментар [#18] от "victorzarev":

    Ако им плащаш добре и на Марс ще дойдат.Ама на този етап с тез заплати.../time and again sorry/.
    Всяко нещо си има цена.
    Колкото до държавата,тя вече е закрита.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  20. 20 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 796 Любопитно

    Просто начините за справяне със ситуацията са два:

    - в държавните университети преместванията от една в друга специалност обикновено са прекалено сложни, изискват някакви абсурдни успехи и най-често подкупи, първо трябва да се улеснят допълнително преместванията, второ преместванията в желаните специаности (ИТ) трябва да се направят супер лесни. Верно е, че това зависи от университетите, но от МОН могат да им направят препоръки поне, а могат и някакви изисквания към тях да направят в това отношение. Просто кой кво влезъл, като се усети на 1-2 година, че не му е интересно, не му върши работа и че ще остава безработен да се ориентира другаде. Няма какво да си губи времето излишно, за да земе тапия, която не му върши работа и после - кво нищо
    - проблемът започва още от средните училища. имаме математически гимназии, но те са само супер елитни, тоест повечето подготвят хора за международни олимпиади и имат представителен характер. Имаме твърде много хуманитарни гимназии и точно те бълват бъдещите студенти по право, икономика и психология. Разни английски, немски, бизнес гимназии и т.н. Начи не знам уни-тата каква самостоятелност имат, но бас държа, че гимназиите нямат никаква и от МОН просто трябва да го спрат тва нещо там. И да се направят повече математически и ИТ гимназии, може и да не са чак толкова елитни, но просто да са такива.
    - За да има лесно преминаване от една в друга специалност трябва да има лесно признаване на курсовете от различни специалности и различни университети, просто да става без много зор, така ще се стимулира мобилността на студентите.
    - Трябва да се направи възможна мобилността от хуманитарни към точни и инженерни науки възможна, колкото и абсурдно да изглежда това на някои, но не както е сега учиш бг филология, можеш да преминеш само право и психология, това е демотивиращо.
    - Трябва в хуманитарните специалности да се въведат възможно повече инженерно насочени курсове, повече обучение по компютри, и да се стимулират интердисциплинарни полета като например правна информатика, компютърна лингвистика, всякви такива, които могат да държат хората повече в час, дори и да са в различна от точно желаната специалност. Въобще трябва да се наблегне на интердисциплинарността, за да могат хората да са по-гъвкави после на пазара на труда, защото тесни специалисти е ок в ИТ, обаче тесни специалисти в психологията... на пазара на труда, трудно.

    Не е толкова сложно, ако към проблема се подходи от много страни той може по-лесно да бъде решен. Няма да стане само със стипендии - то пък и едни стипендии, ум да ти зайде .

    И особено, студентите още от първи курс трябва да им се напомня, че ще работят, щото това нещо го няма нито в държавните, нито в частните, и се преподават разни "алабализми", чак в магистратурите що-годе понякога има реални специалности, но и там не чак толкова. И да им се обясни какви професии има за тях от тяхната специалност или какви близки до тяхната специалност с необходимост от допълнителни квалификации

    * уточнявам, че вече Игнатов направи уж по-голямата стъпка със стимулирането с отваряне на повече места за тея специалности и стипендии държавни ако има повече за тях

  21. 21 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 796 Весело

    .. е повече е от два май, са начините де

  22. 22 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 796 Любопитно

    А освен това трябва да се въведе изискване към преподавателите да преподават материала и теорията възможно най-практически насочено, но под практически имам предвид като употребимо в работата, която е свързана пряко или не чак толкова с техните специалности. Защото практиката у нас е преподавателите да правят курсове и да преподават това, което на тях им е интересно, понякога дори го включват в иначе гръмко звучащи и уж практични специалности, а вътре като видиш курсовете - някакви големи философии и нищо смислено, което е приложимо след това.

    И освен това трябва да се изясни най-накрая - и на преподавателите - че практика не означава ненаучност, че и в практиката се изискват много сложни неща, теории и разработки понякога, но просто трябва да е ясно как нещата се прилагат на практика, как стават. И как в практиката могат да се употребяват вече научените неща.

    Трябва да се сложи край на зубренето в държавните, и ако не лекциите, то поне упражненията да са истински практикуми, а не Лекции Н2, както е иначе. Преподават ти и после пак ти преподават... то повторението е майка на знанието, ама и баща на затъпяването.

    Упражненията трябва да се направят така, че там асистентите и доцентите точно да обясняват как наученото на лекции се реализира в отделни професии, ако изобщо знаят де, но предполагам могат да се информират, ако са много учени и могат да правят изследвания и да боравят с информация (това самите преподаватели)

  23. 23 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    [quote#10:"kermit"]Трябва да се даде пояснение на поговорката"Учи мама,за да не работиш".Тази поговорка е възникнала,когато болшинството от населението е било по селата и под работа се разбирало тежък физически труд на полето.[/quote]

    През 30-50-те може и да е било така, но по времето на социализма инженерите толкова се бяха нароили, че за да се свърши една работа се назначаваха по 5-6 човека (по едно време имахме най-голям брой висшисти на глава от население в СИВ ако не се лъжа). Реално я вършеше един, а другите си клатеха краката. Тоест не работеха. А в началото на 90-те, като почнаха да ги уволняват точно тези, неработещите, поговорката придоби вече съвсем конкретен смисъл - каквото им ученето, такава им и работата.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  24. 24 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Не учи, а стани военен или ченге, за да не работиш, да взимаш тлъста заплата и да се пенсионираш на 45, когато в другите страни хората още си доучват по университетите, пък учените да бачкат за наполовина по-малко пари до 67. Ето за това в булгаристан кадърен човек няма да остане, а ще стане сбирщина от тъпи шапкари, аутсайдери, икономисто-прависти и цигани.

  25. 25 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 965 Любопитно

    До коментар [#18] от "victorzarev":

    Кой набор си бате? Едно време, по татово, когато "разпределението" беше актуално, знаеш ли как се отърваваха по-хитреците?
    Сключвахме договор с предприятие - плащат ни стипендийка докато се "учим", пък после - 5 годинки бачкане - нищо че е на 300 - 400 км. от "жълтите павета". Та кой дава кинти без да чака възвръщаемост? Има ли такива да дават "стипендийка" за бог да прости? Я плащай, пък мухльото като не дойде след завършването си, да върне паричките, барабар неустойка - примерно законовата лихва.
    Как мислиш, дали ще има желаещи да платят? Ще има единици - ако има кой да им плати "трасферната сума", ако сами не могат

  26. 26 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 965 Любопитно

    [quote#23:"epoc"]5-6 човека (по едно време имахме най-голям брой висшисти на глава от население в СИВ ако не се лъжа). Реално я вършеше един, а другите си клатеха краката. [/quote]

    Между другото от онова време е голямата омраза между инженерите и икономистите - борбата между двете професии - кой по-малко работи DDD
    И все още си я има тази ненавист )))) Все на едните им се струва, че другите повече си клатят мъдете... така де, били мъдиклатурчици

  27. 27 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    Около мен няма висши мениджъри, които да са завършили икономика

    Всичките ни висши мениджърски постове са поверени на инженери

    На икономист от УНСС освен метла друго не бих поверил.

  28. 28 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#10] от "kermit":

    Сега поговорката вече има друго значение:
    - Учи, за да не работиш.
    - Учих и затова сега съм безработен.

  29. 29 Профил на Бриго докара Симеон
    Бриго докара Симеон
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    [quote#27:"niakoi_si"]Около мен няма висши мениджъри, които да са завършили икономика [/quote]
    Ще те поправя, всички те са завършили Висшата Магнаурска школа в Симеоново- най-елитното училище в Булгаристан!

  30. 30 Профил на aardvark
    aardvark
    Рейтинг: 417 Неутрално

    До коментар [#22] от "bette":

    Направо да се махат лекциите. Това е остарял модел. Къде на запад го има това - и лекции и упражнения? Там се прави така: четеш си материала, след това отиваш на лекция, и там го упражняваш - без суха теория, без глупости, без хора, които никога не са го прилагали. И преподавателите ти са се реализирали по дисциплината, затова могат да го обяснят как се прави реално.

  31. 31 Профил на Andrey Siderov
    Andrey Siderov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#27] от "niakoi_si":

    А аз на инженер от който и да е университет в България и метла не бих му дал. Няма да знае какво да прави с нея... като нищо може да се удари по главата с нея и да стане трудово злополука. Проблемът е не че няма инженери, а че са некадърни колкото икономистите и правистите... Защото ако икономистът е некадарен - какво - просто не си намира работа и е безработен. Но когато некадърен инженер строи блок на 15 етажа... е малко по - опасно... може да има последствия. Както ако те оперира некадърен хирург... Затова не може така да се разсъждава... Дайте сега да обучаваме 2 пъти повече инженери... Като няма кандидат студенти... значи няма... не е толкова просто решението. Брат ми е инженер - но завърши в Германия. И разликата с тукашните такива е огромна... В ключително и с така наречените тук "висши мениджъри"...

  32. 32 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 796 Весело

    До коментар [#30] от "aardvark":

    Хаха, да, ама нали пак ще писнат държавните, че някой им бърка в ....., демек не можеш да вземеш един стар телавизор Велико Търново и да искаш изведнъж той да стане плазма , особено, ако проявява съпротива...?? каква е процедурата, за да стане това?

  33. 33 Профил на aardvark
    aardvark
    Рейтинг: 417 Неутрално

    До коментар [#32] от "bette":

    Продаваш три стари телевизора и си купуваш един нов.
    Демек затварят се 2/3 от университетите или поне 2/3 от местата , махаш дъртите откачалки (каквито са една част от преподавателите), оставяш тези дето вършат работа и им даваш пари за това. Или наемаш някой друг да върши работата по-добре.

  34. 34 Профил на shang
    shang
    Рейтинг: 405 Неутрално

    решението е просто: високи такси за всяка специалност на университет, която е "престижна" за родителите с болно его, които да спонсорират технически специалности и техникуми със щедри стипендии! мащабни реформи от корен. широко пропагандиране на нуждата от инженери и техници. либералната държава трябва(!) да се намесва в образованието, защото то гарантира съществуването и бъдещето й.

  35. 35 Профил на bozkata
    bozkata
    Рейтинг: 422 Неутрално

    ЕС и България имат нужда от квалифицирани кадри със средно професионално и висше техническо образование, а не от вишисти с по 3 непотребни висши. Това е стара българска болест - повече мързеливи вишисти от водопроводчици, ел.техници, часовникари, келнери и мн. др. професии. Девиза при комунизма беше: "Учи сине (дъще), за да не работиш!" Швабите винаги са мислели за средните технически кадри и затова са първенци в Европа!

  36. 36 Профил на bozkata
    bozkata
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Много наивци плащат хиляди долари, за да дойдат в САЩ, след което разбират, че обещаните им работни места не съществуват, разкри Асошиейтед прес преди шест месеца. Някои са принудени да спят в препълнени къщи или апартаменти и да плащат толкова много за жилище и транспорт, че се прибират у дома без пари. Други се насочвали към секс индустрията, а някои търсят помощ в приюти за бездомни.

  37. 37 Профил на greco_jlt
    greco_jlt
    Рейтинг: 455 Гневно

    По данни на НСИ 410 хил. души трайно са емигрирали от страната за периода 1992 г. – 2011 г. Неграмотните българи през 2009 година са 41 % (при средна стойност за Европа 20 %), а 15 % от децата ни са напуснали образователната система, според доклада на Европейската комисия за напредъка в образованието. Спешните мерки трябва да започнат незабавно и то публично, открито, с ясно назоваване на факти, цифри, процеси и с търсене на експертно, а не на тясно политическо решение на тази лавина от проблеми.

  38. 38 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 796 Неутрално

    "..го е избрал, защото семейството му твърди, че е престижно, а самият младеж още не е решил с какво му се занимава"
    Сега тоя ще се мота 5 години из СУ, за сметка на данъкоплатците, за да стане после един от хилядите непотребни безработни юристи. И пак данъкоплатците да му плащат помощи, щото нали с престижно образование не може да се работи какво да е.
    На повечето хлапета критериите за оценка са това - 'престижно' и лесно. И закономерно избират право, администрация(не ми го побира акъла как изобщо може да има такава специалност) или икономика. Защо не, след като плаща държавата?
    Висшето трябва да стане платено, с държавни стипендии за първите 5-10%. Тогава такива дето не са решили с какво им се занимава няма да се мотат из ВУЗ-овете от скука. Нито ще избират 'престижни' специалности без възможност за реализация. Нито ще се записват в псевдо-университети и филиали.

  39. 39 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    Който има нужда от специалисти с висше образование, да си ги обучи за своя сметка. Откъде-накъде държавата щше плаща за обучение кадрите на частните компании? Изцяло платено обучение с безлихвени кредити и равнопоставеност на държавните и частните университети. Стипендии и опрощаване на кредитите при висок успех - моделът е измислен и не е нужно да се открива топлата вода.

    С комунист диалог не може и не бива да се води, той ти се качва на главата и после иска да ти я махне.
  40. 40 Профил на interesen1
    interesen1
    Рейтинг: 571 Весело

    Ашиш, Апаш, Алъш-вериш - какво друго да знае на чужд език човек??!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK