Разпространението - особен бизнес

С контрола над дистрибуцията може да ограничаваш не само конкуренти издания, но и гледни точки. КЗК проверява има ли монопол и нелоялни практики

Разпространението - особен бизнес

© Дневник



Разпространението на вестници - звучи като тема, която има значение само за самите разпространители и за издателите. Потребителят не се интересува как бирата например стига до магазина, той иска да я намира там, където е свикнал. По същия начин за читателя е важно вестникът му да е на сергията. Ако липсва, може да направи усилие да го потърси на друго място, може да се откаже или да си купи друго издание.


Общото между дистрибуцията на бира и вестници е, че трябва да има лоялна конкуренция. Голямата разлика е, че контролът върху разпространението на медии позволява и ограничаване на свободата на словото.
Разпространителският пазар е още по-сложен, защото на него има смесени модели:

- фирми, които доставят изданията и притежават будки
- такива, които само държат сергии
- и трети - издатели, които притежават фирми за дистрибуция и места за продажба. Те разнасят не само своите, но и чужди издания.
Така в последния случай, управлявайки целия процес - от печатницата до сергията - няма пречки да ограничаваш разпространението на конкурентни издания. Тоест изобщо да не извадиш за продажба пакетите с определени вестници и да ги върнеш обратно на издателя като брак (непродадени копия).


Такова подозрение споделиха преди две седмици Кристина Патрашкова и Явор Дачков от седмичника "Галерия" (свързан със сочения за лидер на престъпната група "Октопод" Алексей Петров) и съиздателят на излизащия отскоро всекидневник "България днес" (заедно с Любомир Павлов и Огнян Донев) и на вестник "Ретро" Недялко Недялков.




Те се срещнаха с премиера Бойко Борисов, а след това и с американския посланик Джеймс Уорлик, за да фокусират вниманието им върху проблемите на пазара на вестници в България. Според тях Делян Пеевски, депутат от ДПС и син на издателката Ирена Кръстева (виж схемата), са завладели вече 80% от пазара на разпространение и крият част от вестниците на конкурентни издатели, като не ги излагат по сергиите. Тримата уточниха, че контролът върху пазара е чрез трети лица.


Идеята да не продаваш конкурентни издания, от чието разпространение също печелиш (комисионата от дистрибуция и продажба), на пръв поглед противоречи на бизнес логиката (такава обаче липсва в много медийни проекти в България). Но тя може да е с търговска цел - да наложиш свои издания за сметка на конкурентните, или още по-опасно - да спираш различна редакционна политика. Когато мрежата от разпространителски компании се увеличава с местни фирми, на практика можеш да оставиш цял град/регион без определено издание за деня заради съдържанието в него.


Дали това наистина се случва ще разследва Комисията за защита на конкуренцията. Тя ще трябва да провери има ли наистина монопол на вестникарския пазар и злоупотребява ли с него групата Пеевски - Кръстева или прилага ли други нелоялни практики. Защото в случая иначе нормалното окрупняване на един пазар е проблемно и опасно.


КЗК обяви, че започва проучване на издателския и разпространителския бизнес малко след срещата на Патрашкова - Дачков - Недялков при премиера. Според тях антимопонолният орган е получил задачата от Борисов, който сравнил ситуацията с "Лукойл". Кои са издателите, какви издания притежават, какви дялове държат от пазара, собственици ли са и на разпространителски фирми, има ли заплахи за конкуренцията. На тези въпроси ще търси отговор КЗК в мащабна проверка, която може да прерасне и в разследване на забранени споразумения. В момента комисията още събира информация и разпраща писма до компаниите в бранша, а резултатите предстоят.


"Дневник" провери какво се случва на пазара на разпространителските услуги, кои са собствениците на водещите фирми, какво е мнението им за развитието на сектора, имат ли данни или усещане за монопол. Много от тях отказаха публично да говорят за бизнеса, всички обсъждат слухове, съмняват се точно кой зад коя фирма стои и кой държи акциите, когато са на приносител, следят всяко местене на адрес и най-вече кой е отишъл на бул. "Цариградско шосе" 113А - адресът на ИПК "Родина" на Ирена Кръстева.


Сдружение в частна полза, членство - с препоръка


Делян Пеевски е депутат, официално той няма нито една фирма и никога не е имал. Но той е председател на Съюз на вестникарите и разпространителите на печатни изделия (СВРПИ). В него влизат 14 фирми, повечето от които собственост на майка му Ирена Кръстева, и едно друго по-старо сдружение - Съюз на разпространителите на вестници и списания. Нов член може да влезе само с препоръка от учредител.
СВРПИ е създаден на 7 февруари 2010 г. като юридическо лице с нестопанска цел в частна полза. Седалището е бул. "Цариградско шосе" 113А.


Връзки


Съюзът е единствената документирана връзка на Пеевски с разпространителския бизнес, другата са компаниите, притежавани от майка му. Според регистрите тя има собственост в "Национална агенция разпространение" АД (НАР). Съдружието на тази фирма с "Карне М" ЕООД свързва Кръстева и с разпространителите "Прес" и "Прес 2000" и няколко други регионални дружества със същия предмет на дейност.


В началото в съвета на директорите освен Кръстева е и Цветан Василев - собственикът и председател на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка. Финансовата институция от няколко години държи между 40 и 70% (в зависимост от периодите) от парите на държавните дружества - практика, която въпреки заявената воля на управлението на ГЕРБ не беше променена. С кредити от банката пък се финансират част от медийните проекти на Кръстева - Пеевски.


Председателят на стария разпространителски съюз (присъединил се към СВРПИ) Цветан Ангелов (собственик на "Сенатор", която държи "Оларт") отговори на въпроса защо са станали член на ръководения от Пеевски така: "Бяхме поканени и преценихме, че би могло да има полза." Полза по думите му нямало. Той отказа да коментира дали има монопол в разпространението, докато КЗК не излезе със становище за пазара. "Оплаквания от издатели за проблеми с разпространението никога не съм получавал", заяви Ангелов.


Дали наличието на съдружие, нестопанско и в частна полза, води до по-сериозни обвързаности -  ще реши антимонополната комисия. Според членове на съюза, пожелали анонимност, той не развивал никаква дейност. Потърсихме за коментар Ирена Кръстева и Делян Пеевски, но те не отговориха на позвъняванията.


Големите надежди - законова регулация на пазара


Проблемите в разпространението пряко засягат издателите не само заради качеството и това как техните вестници достигат до читателите. Те са икономически свързани и ако разпространител има финансови проблеми, спре да плаща или направо затвори бизнеса си, собствениците на вестници губят приходите от дадени обекти.


Неофициално разпространители твърдят, че са жертва на конфликт между издателите. Някои като "Булгарпрес" нямат особени очаквания за резултатите от проверката на КЗК. Други като "Агенция Стрела" на издателите на в. "24 часа" и в. "Труд" - "Медийна група България холдинг", очакват тя да доведе до приемането на законови мерки за регулиране на пазара. "От КЗК очакваме най-малкото да възложи изготвяне на секторен анализ в кратки срокове. Сериозните издатели на драго сърце ще й съдействаме за това.


След което да премине към процедурата " застъпничество за конкуренцията"  (при тази процедура КЗК дава становища за увеличаване на отвореността на пазара и конкуренцията, като анализира нормативната уредба и актове на сдружения на предприятия - бел. ред.), каза директорът на "Стрела" Лъчезар Павлов.
Според него е по-правилно да се говори не за монопол на разпространителския пазар, а за "съгласувани практики, които водят до фактическо установяване на господстващо положение в полза на някои разпространители".


Слухове или не само


Повечето разпространители са предпазливи в коментарите си за това дали са чували за нелоялни практики. Само директорът на "Агенция Стрела" отговори "разбира се" на въпроса и допълни, че компанията ще ги представи на КЗК, ако и когато ги поиска, но отказа подробности.
От "Булгарпрес" коментираха, че твърденията за монопол на разпространителския пазар са пресилени, при положение че търговците печелят от всяка единична продажба.


"Чувал съм слухове за нелоялни практики, но мен това ме съмнява. При този свит пазар те означават нереализиране на продажби, а едва ли някой може да си го позволи", заяви изпълнителния директор на "Разпространение на печата" Виктор Налбантов.


Кризата като катализатор, но на какво


"Много от по-малките играчи бяха в незавидно положение - или фалираха, или изпаднаха в зависимост от едни или други. Това е заложено в развитието на бранша от 20 години, а кризата просто катализира процесите", обяснява Налбантов. Според него причината е, че пазарът е силно раздробен с много отделни търговци, а пред последните години се е свил с 10-15%.


На въпроса дали окрупняването на пазара не е логично шефът на"Агенция Стрела" Павлов коментира: "Специфичното при пазара на разпространение на вестници е, че този, който го "окрупни", ще има потенциалната възможност да манипулира достъпа до информация и да ограничава свободата на мненията. А под "потенциална възможност" следва да се разбира реална опасност."


"В цяла Европа пазарът на разпространение на вестници е регулиран пазар, именно поради тази опасност. Навсякъде има законови изисквания, задължаващи разпространителите да предлагат на клиентите си, без изключение всички печатни издания, при равноправни за издателите условия", обясни той.


"Смесването на издателския и разпространителския бизнес е типично само за България, ВАЦ (немската фирма, която беше собственик на "24 часа" и "Труд" - бел. ред.) например не действа така в Германия, но у нас имаха разпространителска фирма. Смесването винаги поставя съмнения за некоректност и проблеми, защото винаги единият издател може да се съмнява в разпространителската фирма на друг издател", каза Налбантов.


Някои от големите разпространители


"Агенция Стрела" ЕООД е собственост на "Медийна група България холдинг" АД и е заложено за 25 млн. лв. в полза на "Булбанк". Собственици на "Медийна група България холдинг" са Огнян Донев (9 700 000 лв.), Любомир Павлов (10 427 500 лв.) и "БГ Принтмедия" (на Павлов и австрийската "БГ Приватинвест" - 4 122 500 лв.). Холдингът издава вестниците "Труд", "24 часа", "168 часа" и в съдружие с Недялко Недялков "България днес". Фирмата поддържа 20 регионални офиса, 160 собствени пункта за продажба. Според визитката й разпространява над 1000 български и чуждестранни вестници и списания и обслужва над 1300 пункта за продажба, включително и веригите бензиностанции "Шел", ОМВ, "Лукойл", "Петрол".


"Разпространение на печата" АД е наследник на бившия държавен разпространител на вестници и списания и има над 100 РЕП-а в София. От 2001 г. е частно дружество и 22 617 от общо 24 000 акции държи Тодор Рангелов. Наскоро чрез фирмата си "Интерграфик сървис" той придоби веригата магазини "Верде" (част от обектите на бившата "Фамилия").


"Лагардер сървис България" ЕООД е собственост на френската "Лагардер". Търговският директор Александрина Христова коментира, че като компания, която доставя на крайния клиент и не се занимава с дистрибуция, е встрани от ставащото на този пазар. "Лагардер" има 54 обекта в цялата страна, включително и на летището в София, в които освен вестници и списания се предлагат тютюневи изделия, храни и напитки. Работи под търговските наименования Inmedio, Relay и One minute. Неин екслузивен доставчик е "Булгарпрес", в което съдружници са френската "Лагардер" и германската "Аксел Шпрингер"


"Жак прес" ООД също е сред важните играчи. Фирмата е собственост на Ангел Ангелов (1850 лв.), Георги Каменски (1900 лв.) и "Алба С" ЕООД (1250 лв., притежател Александър Александров). Тя беше цитирана от Явор Дачков като свързана с Пеевски, но за това няма официално потвърждение (от Търговския регистър).


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hristototev
    hristototev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    разпространението на вестници е провал още след промените през 1990-та година и до ден днешен си стои така като едно поредно недоносче на държавата ни.......

  2. 2 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 470 Неутрално

    докато пеевски не навлезе в този бизнес.. нещата драпаха някакси на полуконкуренция, сега направо си умряха залпово.. просто това е поредния инструмент за извиване на ръце и в никакъв случай не е нормален бизнес

  3. 3 Профил на Д.Станев
    Д.Станев
    Рейтинг: 624 Неутрално

    И защо на вестникарските будки не им искат касови апарати? Няма никакъв легален начин за отчет на продажбите на печатни издания... колкото отчете буткаджията... Същевременно разпространителските фирми умишлено заявяват по-големи количества, отколкото са в състояние да продадат - защо?

  4. 4 Профил на soulwax
    soulwax
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Фирмите са две "Прес"ЕООД и "Агенция Стрела"-те разпространяват всичко на едро в съотношение 85 към 15.Интерсно ми е защо никъде в статията не пише нищо за "Прес"ЕООД-фирма,която щеше да фалира,ако не беше клекнала на Кръстева.Схемата на снимката със звездичките описва всичко на пазара,пазар който за щастие интернет затрива....и на който всички фирми се бият кой да разпространява идиотското четиво 'Уйкенд',защото далаверата на седмица е над 30 хиляди лева....

  5. 5 Профил на alexpp
    alexpp
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "Те се срещнаха с премиера Бойко Борисов, а след това и с американския посланик Джеймс Уорлик"

    Аз пък немога да разбера защо навсякъде пъхат Уорлик ... ?

  6. 6 Профил на mishon
    mishon
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Този, който владее разпространението на вестниците, може да срине всяко издание, което не му харесва. Правилно се е ориентирал Пеевски към този много важен сегмент от вестникарския пазар, в който владее вече приблизително 80% (и фактите в статията го потвърждават).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK