БДЖ ще получи заем от Световната банка, ако увеличи приходите си

Един от вариантите е стари вагони и локомотиви да бъдат продадени за скрап.

© Анелия Николова

Един от вариантите е стари вагони и локомотиви да бъдат продадени за скрап.



Превозвачът "Български държавни железници" (БДЖ) ще получи заем от Световната банка, когато успее да събере достатъчно допълнителни приходи, за да може да плаща поне лихвите по старите си кредити. Това каза министърът на финансите Симеон Дянков след среща между представители на правителството, ръководството на БДЖ и синдикатите при премиера Бойко Борисов.


Дянков обясни, че Световната банка е "възторжена" да се подпише окончателното споразумение за отпускането на кредита. Той обаче спирал процедурата заради големите дългове на БДЖ, които са около 800 млн. лв. Дянков добави, че кредитите не се обслужват от 2008 г.


Преди няколко месеца правителството и Световната банка подписаха меморандум за отпускането  на заем от 480 млн. лв. за  държавния превозвача, с който трябва да се покрият част от старите му задължения. Кредитът е държавен и ще се погасява с пари от бюджета. С него трябва да бъдат покрити част от старите заеми на железницата, но отпускането му е свързано с преструктуриране и реформи в сектора, които да доведат до по-висока производителност.




Дянков не уточни колко допълнителни приходи трябва да реализира БДЖ, за да се пристъпи към отпускането на парите от Световната банка. Въпросите откъде ще дойдат препрати към ръководството на компанията, защото "не е моя работа да преценявам какви са мерките". Все пак каза, че това може да стане с привличането на повече товари и "баналната" продажбата на скрап.


От ръководството на БДЖ също не дадоха повече подробности за това как ще увеличат приходите си освен споменатата и от Дянков продажба на ненужни или бракувани вагони и локомотиви, както и на част от почивните станции на превозвача. Според директора на компанията Йордан Недев от това ще постъпят около 35-40 млн. лв. Не е ясно обаче дали този допълнителен приход е достатъчен за изплащането на лихвите по кредитите, каквото условие постави Дянков. Освен това постъпленията ще са еднократни и не е ясно откъде ще дойдат допълнителните средства след освобождаването от ненужните активи.


"Сложно е да бъдат изчислени разходите по лихвите годишно в момента. В много от задълженията сме в просрочия, текат наказателни лихви", каза Недев. Добави, че ако не се вземат предвид наказателните лихви, годишните разходи по останалите са "няколко десетки милиона". "Покрием ли загубата си, очевидно ще можем да ги плащаме със собствени средства", каза още Недев. Добави, че към момента загубата на БДЖ е около 25 млн. лв.


Конкретните разчети за разходите по лихвите и начините, по който ще се покриват те, трябва да бъдат изяснени до петък. Тогава отново ще има среща при премиера в същия формат. До последния работен ден на седмицата трябва да бъдат изчистени и другите спорни въпроси, които предизвикват недоволството на синдикатите - подписването на колективен трудов договор, плановете за намаляване на персонала и преструктуриране на компанията. Ако двете страни се разберат по спорните въпроси, от синдикатите ще спрат подготовката за стачката. И профсъюзите, и министрите, и ръководството на БДЖ обясниха, че на днешния разговор не е ставало дума за съкращения.


От мениджмънта на превозвача планират да намалят служителите с около 1000, като ги пренасочат към новосъздадени дружества за почистване и охрана, които ще се правят съвместно с частни компании. От там уверяват, че хората на практика няма да загубят работата си. Синдикатите обаче не са съгласни с мярката, която вече се прилага за колетната дейност.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на VentsiSlav
    VentsiSlav
    Рейтинг: 381 Весело

    Както се казва Българските държавни железници да ги шибнеш и тръгват. Не виждам как ще увеличат приходите си след като влаковете горят по релсите, а може би това е някаква атракция на компанията. Все пак не знам кога компанията ще бъде осъдена затова, че експонати музейни експонати.

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1566 Неутрално

    Ами да продадат на мутрите всичко от което БДЖ печели и да чакат да си увеличи приходите.

  3. 3 Профил на Oven
    Oven
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Мисля, че ако се краде по-малко, и се мисли повече за предлагане на качествени услуги - има по-голяма вероятност да се подобри положението!

    "Българската работа е работа не обмислена, или зле обмислена, лошо ръководена, или оставена без ръководство и като правило завършва със скандал"
  4. 4 Профил на марулко
    марулко
    Рейтинг: 442 Весело

    ами за какво ни с железници, нали си строим най-скъпите в евросъюза магистрали

  5. 5 Профил на smile
    smile
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Ще получат, когато тате ми купи колело. То дано и не получат де, че пак ние ще ги плащаме.

  6. 6 Профил на гого
    гого
    Рейтинг: 489 Неутрално

    в БДЖ трябва да се реже много,до здраво.Преструктуриране, драстично намаляване на персонала,въвеждане на инф. технологии в компанията и т.н.

    И да, най-важното, продажба на всички ненужни дейности и активи.Най-вече на хилядите изоставени вагони, локомотиви и какво ли не машинарии, изоставени по абсолютно всяка жп гара на България!!!

  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Много благодаря за снимката.
    Страшно убедително разкрива моментното състояние на БДЖ-то - катастрофирало и в сервиза.
    Страшно много помага да се осъзнае за какво се наливат пари

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  8. 8 Профил на dimitarnz
    dimitarnz
    Рейтинг: 388 Неутрално

    БДЖ и пе4алба? съмнява ме да могат до пови6ат цените или броя на превозите. Остава да съкратят половината персонал. Ама кой да се нагърби с масовите протести които ще последват? Интересно по колко персонал се полага на тон превозени материали или на брой превозени хора. Интересно как ли е в западна европа.
    В Нова Зеландия е нерентабилен транспорт и заместен изцяло от тирове. За пътниците е просто атракция, защото е по-бавно и струва колкото да се лети със самолет.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  11. 11 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1880 Неутрално

    Кремиковци си замина, но миризмата остана.... Мирише на Кремиковци, нищо, че е държавно,,,,

  12. 12 Профил на hinin37
    hinin37
    Рейтинг: 544 Неутрално

    В 2008 г. е имало 800 мил. кредити.Къде са "излишъците" на СтаНИЩОв ? И 4 милярда от държавния резерв?/ намалял от 12 до 8 /?? Или пак ББ виновен? Или,айде на "предсрочни" избори..

  13. 13 Профил на maniask
    maniask
    Рейтинг: 598 Неутрално

    До коментар [#6] от "гого":

    Абсолютно! Имам познати, които работят в системата на БДЖ и непрекъснато се оплакват, но ей така - от някакъв незнаен невидим злодей. Никога не чувам от тях идеи за реформа, съкращения и оптимизации. Ясно е, че положението е много зле, но само с негативни празни приказки едва ли се подобрява...

  14. 14 Профил на maniask
    maniask
    Рейтинг: 598 Гневно

    До коментар [#12] от "hinin37":

    Подобни мисли ме изпълват винаги при такъв сорт новини. То явно е нещо като обратен ефект - колкото повече компромати и неуспехи се вадят на предишни, толкова повече те плюят по сегашните. Ето днес Румен Петков, и то с цялата си наглост, скастря: Защо 2 години не бил отишъл еди си кой от службите до Катуница? Ами ти къде беше бе, уважаеми, и твоите колеги, които дори два мандата имаха възможността? Лицемерие и наглост.

  15. 15 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    БДЖ години наред е източвана. Просто не е останало нищо смислено, от което да започне да се гради.

    "Да увеличат товарите" - всеки, който се е сблъсквал челно с политиката на БДЖ през последните години по отношение на товарите и е имал алтернатива на превоза им, е предпочел алтернативата.

    Аз преди 7 години ги отписах за презвоз на товари, понеже се оказа че е по-изгодно, по-сигурно и по-бързо да се ползва куриер от врата до врата, отколкото тази архаична система с колетната служба на БДЖ.

    Там трябва да се реже смело, стига с това преструктуриране и наливане на пари.

  16. 16 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Защо ми се струва, че Световната банка ще отпусне средства не на БДЖ, а на НКЖ за инфраструктура, А държавата т.е. ние данъкоплатците за кой ли път ще покрием дълга на БДЖ.
    ЗАДАЧКА: От протокола на комисията НС "Отпадат по четири човека на прелез. Тоест, ние ако пресъоръжим около 50 прелеза и отпаднат 200 човека, тяхното месечно възнаграждение е в размер на 200 000 лв. На годишна база са около 2 млн. 400 000. За пет години са около 12 млн." Определете колко взима един кантонер на месец.

  17. 17 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Вариантът да се продадат за скрап старите вагони, може би и релси на запуснати и неизползваеми коловози, е добър. Но той е само еднократно решение. Междувременно трябва да се намери начин да се печели от реалната дейност.

    Така или иначе това трябва да бъде направено. Иначе пътуваш с влакчето, и пейзажът, а и околната среда, са силно замърсени от ръждясващи товарни вагони, повечето от които за последно са се движили, когато 99% от форумците не сме били и блясък очите на родителите си.

    Пак казвам, това няма да оправи кардинално БДЖ, но ще налее някакви пари, а и ще облагороди пейзажа около гарите особено.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  18. 18 Профил на galin83
    galin83
    Рейтинг: 380 Неутрално

    Преди месец от Световната банка искаха да се съкратят разходите, сега искат да се увеличат приходите. Ще почакате кредит ми се струва

  19. 19 Профил на Jasmina
    Jasmina
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Няма как БДЖ да увеличи приходите си,като се има в предвид това че почти всеки път когато потегли влак на Българсата Държавна Железница ,той се самозапалва . Първо си мислех че се дължи на това че влаковете преминавайки звуковата бариера се възпламеняват,но сега започвам да си мисля че това се дължи на застарелите вагони които вместо по предназначение да си стоят като експонати в музея се напъват и до ден днешен да кръстосват българия пък било то и не безопасно.Също така смятам че и БДЖ като всичко останало в България ,ако вобще нещо е останало,докато небъде преватизирано от чуждестранен инвеститор който да разбира от бизнес с железопътен превос нещата няма как да станат по добри.

  20. 20 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 768 Любопитно

    До коментар [#8] от "dimitarnz":

    със сигурност тировете повече пречат по пътищата, повече ги амортизират и създават повече катастрофи, това че железниците са масово изоставени като средство за превозване на товари от тая гледна точка е много голяма грешка, но нашите железници не са аткративни за това, нито за който и да е вид превозване де, а защо другаде ползват тирове - за мен пак си е загадка

  21. 21 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 768 Весело

    До коментар [#9] от "be_google":

    защото е известно към кого са, то и от статията става ясно, жалко че не можеш да се сетиш, не е като да не си тъп

  22. 22 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 605 Весело

    Еврика!За приходи от товарни превози не знам,но от пътнически могат да се увеличат!Стократно!Чий са железниците?Държавниии!Чий са: Президенство,Министерства,Народно събрание,Областни Управи,Кметства и прочие?Държавниии!Значи да се сведе за изпълнение следната заповед!
    1.Разпродават се по пазарни цени всички лимузини на гореи-
    зброените субекти!
    2.Всички служебни пътувания на служителите от въпросните
    ведомства се осъществяват от БДЖ!И в страната и в жужбина!

  23. 23 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 605 Любопитно

    Малеей!Че то само съкращаване на служебните шофьори ще се изплатят лихвите!

  24. 24 Профил на moon744
    moon744
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Нормално е, ако БДЖ обяви фалит. Тогава очилатковият многознайко Дянков ще спре да дава съвети, с което е свикнал, а ще се наложи да поработи. Правителството строи асфалтови пътища, а руши железните.

  25. 25 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 605 Весело
  26. 26 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 660 Неутрално



    БДЖ трябва да вдигнат цените на превозите. Не е нормално за разстояние от 130 км да плащаш само 17 лв за двупосочен билет за възрастен. Няма как да съберат пари за нови вагони, ако не вдигнат цените и не оптимизират разходите си за поддръжка, персонал и горива. Един разтропан мениджърски екип би се справил със ситуацията, още повече, че нямат конкуренция в жп превозите

    un buen dia empieza con un solo rayo
  27. 27 Профил на rayo
    rayo
    Рейтинг: 660 Неутрално



    БДЖ трябва да вдигнат цените на превозите. Не е нормално за разстояние от 130 км да плащаш само 17 лв за двупосочен билет за възрастен. Няма как да съберат пари за нови вагони, ако не вдигнат цените и не оптимизират разходите си за поддръжка, персонал и горива. Един разтропан мениджърски екип би се справил със ситуацията, още повече, че нямат конкуренция в жп превозите

    un buen dia empieza con un solo rayo
  28. 28 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    "Според директора на компанията Йордан Недев от това ще постъпят около 35-40 млн. лв.Не е ясно обаче дали този допълнителен приход е достатъчен за изплащането на лихвите по кредитите, каквото условие постави Дянков."

    И на кого не му е ясно!!! 40 млн. са 5% от 800 млн., колкото е размерът на дълга. Дългът не е обслужван от 2008-ма т.е. 3 години. Т.е. за да са достатъчни, годишният лихвен процент по кредита в т.ч. и наказателният, трябва да е около 1.6%.

    Може, ама надали!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  29. 29 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1609 Неутрално

    А кой ще го плаща този заем?!

  30. 30 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    [quote#27:"rayo"]Не е нормално за разстояние от 130 км да плащаш само 17 лв за двупосочен билет за възрастен. [/quote]

    Ами това си е форма на източване от страна на държавата. Вместо да плаща пенсии, с които пенсионерите да си плащат билетите за влака или градския транспорт, тя въвежда правила, с които принуждава държавните фирми да поемат социални функции

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  31. 31 Профил на irs
    irs
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Как ще увеличат приходите си като постоянно трябва да извършват разходи за закупуване на релси, които едни гласоподаватели ги взимат за вторични суровини.

  32. 32 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1073 Весело

    Има три кита на които се крепи държавата БДЖ,Топлофикация и Кремиковци.
    Всички ни казват и доказват колко лошо ще стане ако фалират.
    Кремиковци предаде Богу-дух и нищо не стана чакаме продължение.
    А по Искърското дефиле кондуктори събират в шепичка стотинки сигурно за да изплащат заема???

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  33. 33 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 878 Весело

    Дянков е съкровище Този метод е оригинален. Да го приложи и към МВР

    и най-умният си е малко прост....
  34. 34 Профил на гого
    гого
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#13] от "maniask":

    Така е.Спор няма.

  35. 35 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4049 Неутрално

    Ясно...цените ще растат...и то здраво....за да се покаже увеличение на приходите....но качеството на услугите на БДЖ ще си остане в обозримо бъдеще на ниско ниво!

  36. 36 Профил на Павел
    Павел
    Рейтинг: 435 Неутрално

    "Дянков добави, че кредитите не се обслужват от 2008 г." - това не значи ли, че фирмата реално е във фалит?

    http://ide.li/




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK