Министерството на транспорта се надява на 300 млн. евро от ЕС за нови влакове

Основната част от локомотивите и вагоните на БДЖ са над 20 години. Има опасност дружеството да остане без най-новите си влакове "Сименс Дезиро", тъй като не погасява заема, с който са купени

© Анелия Николова

Основната част от локомотивите и вагоните на БДЖ са над 20 години. Има опасност дружеството да остане без най-новите си влакове "Сименс Дезиро", тъй като не погасява заема, с който са купени



Министерството на транспорта се надява да получи 300 млн. евро от ЕС за нови влакове за "Български държавни железници" (БДЖ) през следващия програмен период (2014 - 2020 г.). На 1 януари 2014 г. ще сме готови с апликационна форма за 300 млн. евро от еврофондовете за локомотиви и вагони, каза министърът на транспорта Ивайло Московски днес.


Министърът добави, че има шанс пари за нови влакове от еврофондовете да бъдат осигурени още следващата година. Това щяло да се случи, ако останат неусвоени пари по някоя от програмите. Наскоро министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев обясни, че през пролетта на следващата година ще е ясно дали ще бъдат прехвърляни пари от една оперативна програма в друга и за какво ще се използват. Целта е средствата, които не могат да бъдат усвоени, да бъдат пренасочени към програми и схеми, при които парите не стигат.


Според Московски, ако догодина се окаже, че има евросредства за купуване на нови влакове за БДЖ, ще има достатъчно време те да бъдат поръчани. Практиката от търговете за влакове за софийското метро показвала, че те отнемат около 18 месеца, а парите може да се разплащат до 2015 г.




БДЖ вече поиска да бъде включено като бенефициент в оперативна програма "Транспорт", но се оказа, че това не може да стане, преди да бъдат вложени средства в железопътната инфраструктура. В момента по програмата се изпълняват няколко проекта за рехабилитация на жп линии - участъците от Пловдив до Бургас, от Димитровград до Свиленград, от Септември до Пловдив.


Преди няколко месеца зам.-ръководителят на отдела за България в Главна дирекция "Регионално развитие" на Еврокомисията Карстен Расмусен каза, че БДЖ е най-изостаналият жп оператор в Източна Европа и докато не бъде реформиран, няма смисъл да се наливат европейски пари в него. От миналата година дружеството има план за преструктуриране, които трябва да увеличи производителността му. В момента обаче планът се променя по настояване на премиера Симеон Дянков. Целта е БДЖ да набележи и изпълни мерки за увеличаване на приходите си. Планът за преструктуриране трябва да бъде изпълнен до 2014 г.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sashkow
    sashkow
    Рейтинг: 9 Неутрално

    Я, Дянков според текста горе е станал премиер:

    "В момента обаче планът се променя по настояване на премиера Симеон Дянков. Целта е да е.."

    Иначе БДЖ си е за фалит.

  2. 2 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    Близо 800 млн. дълг
    Отделно всяка година получава субсидии
    Искат 420 мпн. допълнително заем
    Сега 600 млн. лв. да им се купуват влакове
    Срещу безчет далавери и..... един заспал главен прокурор......

  3. 3 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 1720 Неутрално

    Може би ще е по - добре Дянков да е премиер. Иначе това си е светлина в тунела. Оства да видим дали е края или е насрещния влак?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  4. 4 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    То ако ставаше само с надяване...

    Големият "мъж" Борисов да спре да се прави на госпожица ами да натисне синдикатите за реформа, че нещата на опело отиват май.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  5. 5 Профил на A.K
    A.K
    Рейтинг: 775 Любопитно

    "Еврокомисията Карстен Расмусен каза, че БДЖ е най-изостаналият жп оператор в Източна Европа и докато не бъде реформиран, няма смисъл да се наливат европейски пари в него." Правилно. Няма смисъл от нови влакове движещи се по стари линии. Тези които уж се реновират отново не стават за бързи влакове. Тук министерството просто иска ако ЕС даде някакви си 300млн. евро да се усвоят по български.

  6. 6 Профил на Теодор
    Теодор
    Рейтинг: 463 Неутрално

    И си обслужвайте само София с тия влакове, а аз няма да започна сепаратистко движение.

  7. 7 Профил на moreto
    moreto
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Те тези 300 млн евро от еврофондовете я дойдат, я не, ама ние ще си ги дръпнем от бюджета авансово. Този филм го гледаме при всяко ленторязане.

  8. 8 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2982 Весело

    БДЖ е синоним на авгиевите обори ,но въпросът е дали Дянков ще се прекрои в Херкулес ?

  9. 9 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3251 Весело

    300 мильона?
    Айде бе! По 100 мильона на влак!

    Щот' те толкова влака останаха - един до Руси, един до Варна и един до Бургас ...

  10. 10 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 573 Неутрално

    До коментар [#8] от "SS":

    Да се надяваме като минат изборите да ги натиснат по-здраво, защото сега всеки гледа да избягва такива теми предизборно.

  11. 11 Профил на bravo
    bravo
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Някой там краде много яко и явно дава нагоре, понеже не го хващат. Сметката е много проста - това е най-евтиния сухопътен транспорт и навсякъде е печеливш. У нас обаче не е така. Не говоря за трите пътнически влака, а за стотиците товарни. Къде отива печалбата не е ясно. И 500 милиона да налеят от ЕС, ако някой краде спечеленото, БДЖ пак ще е на ръба на фалита.

    Българските политици не са раждани - те са изходени.
  12. 12 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Аз тва с тези заеми така и не го разбрах. Нали влаковете са държавни. Как така става, че държавата дава на ЖП-то пари назаем за да купи влакове та да вози хората ??? Ами, като са си държавни и държавата иска да се возят хората в нови и удобни влакове да ги купи и да ги даде на ЖП-то да ги експлоатира.

  13. 13 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 573 Неутрално

    До коментар [#12] от "442":

    Фирмата е държавна, тоест държавата притежава акциите, не влаковете. И съответно това са две различни юридически лица, които може да си дават заеми едно на друго, както и едното да дава дивидент на другото, което в случая е просто израз.

  14. 14 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Аз пак не разбирам. Как очаква тогава държавата, ЖП-то да излезе на печалба при положение, че се купуват влакове по Немски цени, а продават билети по Български стандарти. И Дянков, какво очаква да натовари ЖП-то със заеми по които текат сериозни лихви, а да вози ученици и работници на ниски цени ??? Аз не мога да си представя, как ще стане това.

  15. 15 Профил на Heisenberg
    Heisenberg
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Какви нови влакове като БДЖ е затънал с почти 1 милиард..

  16. 16 Профил на JO TA KE THE BEST!!!
    JO TA KE THE BEST!!!
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Правителството на ГЕРБ са пораснали дечица болни от аутизъм ,церебрална парализа и раковоболни експерти, 300 млн. евро от ЕС са твъде малко за сериозните интелектуални проблеми, които имат.
    Жал ми е за тях, но българската Коледа наближава.

  17. 17 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 909 Весело

    ЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ, то е ясно че е избори,ама МЯРКА ВСЕ ПАК

    и най-умният си е малко прост....
  18. 18 Профил на марулко
    марулко
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#12] от "442":

    правилно, другото са си предизборни дрънканици

  19. 19 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1247 Весело

    Пътуването в експресните влакове на БДЖ е пестене на време и удоволствие.

  20. 20 Профил на kndmv
    kndmv
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#2] от "Хи-хи":

    Крадене му е майката в тази държава.. пардон сбирщина, щото това не е държава





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK