Кабинетът планира инфраструктурни проекти за 9 млрд. евро до 2020 г.

Кабинетът планира инфраструктурни проекти за 9 млрд. евро до 2020 г.

© Надежда Чипева, Капитал



Над 9 млрд. евро са нужни на правителството, за да изпълни инфраструктурните приоритети, които е определило за следващия програмен период от 2014 г. до 2020 г. В същото време едва половината от тези средства може да бъдат осигурени от ЕС, което означава, че списъкът вероятно ще бъде редуциран или част от обектите ще се строят със заеми или чрез публично-частно партньорство.


Това стана ясно по време на представяне на основните пътища, жп линии и терминали, които ще се изграждат след 2013 г., от министъра на транспорта Ивайло Московски и на регионалното развитие Лиляна Павлова. Според министъра по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев засега е реалистично България да получи общо около 8.2 млрд. евро от еврофондовете след 2013 г. Сумата няма да е само за инфраструктура, а за околна среда, енергийна ефективност, мерки за подобряване на качеството на образованието и увеличаване на заетостта.


Приоритетните проекти са част от основната и разширена трансевропейска пътна мрежа, в която ЕС планира инвестиции от 500 млрд. евро до 2030 г. Средствата ще дойдат не само от еврофондовете, но и от правителствата на страните членки и частния сектор.




Списъкът с приоритетни пътни проекти, които ще се изграждат след 2013 г., включва участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, както и магистрала "Хемус" от София до Велико Търново. От Велико Търново до Шумен тя ще е четирилентов път, тъй като тази част не попада в основната трансевропейска мрежа. Сред приоритети са още магистралата от София до Калотина и от Варна до Бургас, както и скоростните пътища Видин - Ботевград, Русе - Велико Търново и Велико Търново - Маказа. За построяването им ще са нужни над 4 млрд. евро. "Вероятно няма да получим всички пари от ЕС, но ще използваме държавния бюджет и заеми от Европейската инвестиционна банка", коментира Лиляна Павлова.


Пътните проекти с предимство за изграждане до 2020 г., представени днес, са по-малко в сравнение с определените от регионалното министерство преди месеци, когато то се управляваше от кандидата за президент на ГЕРБ Росен Плевнелиев. Така например в списъка вече не попада пътят от Русе до Шумен, както и този от Гюешево до София.


Днес Павлова обясни, че пътните проекти ще продължат да се финансират с грантове от ЕС, които покриват 80% от инвестицията. Така за тях няма да се използва допълнителният финансов фонд, който ще бъде създаден през следващия програмен период, Connectig Europe Facility. Общият му бюджет ще е 50 млрд. евро, като около 32 млрд. евро ще са за транспортна инфраструктура, част от европейската мрежа. Финансирането по него ще покрива по-малка част от общата инвестиция в проектите. Останалата сума трябва да се осигури от правителството или с помощта на частни инвестиции чрез публично-частно партньорство. Според експерта от агенцията на ЕС "Трансевропейска транспортна мрежа" Ана Ливиерату участието на бизнеса ще се насърчава от Евросъюза със заеми или други финансови механизми.


Според Павлова този механизъм не може да се прилага за пътища. Министърът на транспорта Ивайло Московски обясни, че новият фонд може да се използва за пристанища и летища, за които по-лесно ще бъде намерен частен инвеститор.


Приоритетните жп проекти след 2013 г. включват ремонти и изграждане на линиите Драгоман - София - Септември, Видин - София, София - Перник - Радомир, довършването на линията Пловдив - Бургас. В списъка с важни проекти е и този за подобряване на корабоплаването по Дунав. Той трябваше да бъде приключен още през този период (2007 - 2013 г.), но беше отложен, тъй като се изпълнява заедно с Румъния, а властите там се бавели с проучванията.


Общата стойност на жп и водните проекти е 5 млрд. евро, като тепърва ще се водят преговори каква част от парите да бъде осигурена от ЕС.



Приоритетните проекти за периода 2014 - 2020 г.


Пътни проекти
Магистрала "Струма" (Кресненско дефиле) – 910 млн. евро
Магистрала Калотина - София – 405 млн. евро
Магистрала "Хемус" – 1.25 млрд. евро
Магистрала "Черно море" – 450 млн. евро
Видин-Ботевград – 330 млн. евро
Русе - Велико Търново – 250 млн. евро
Велико Търново - Маказа – 292 млн. евро


жп линии
Драгоман – София – Септември - 1.214 млрд. евро
Видин - София – 2.677 млрд. евро
София – Перник – Радомир – 360 млн. евро
завършване на линията Пловдив – Бургас - 85 млн. евро


Интермодален терминал Русе – 15 млн. евро
"Преодоляване на тесните места по Дунав" – 371,5 млн. евро

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на StiffUpperLip
    StiffUpperLip
    Рейтинг: 563 Неутрално

    ГЕРБ строят, другите мрънкат и плюят

    "Демагогията е на върха на БСП", "партийната аристокрация е една от най-уродливите форми на обществото". Жан Виденов ви го каза.
  2. 2 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    Магистрала Калотина-София – 405 млн. евро ХАХА

    жп линии
    Драгоман – София – Септември - 1.214 млрд. евро <<< Тук вече става дума за магнитна левитация

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  3. 3 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Не планира, а си мечтае.

    Да планираш означава да намериш пари, да направиш график за тръгове, изграждане и т.н.

    Това което го пише в статията си е чисто мечтаене, без да се гледа реалноста.

    Досущ като в оня виц:

    На посещение в едно село Тодор Живков обещава да построи цех,болница и детска градина. Но в селото преобладавали повече старците и една бабичка се провикнала:
    – Другарю Живков! Че ние нямаме деца за градината!
    – Не се безпокойте! И деца ще ви направим! – обещал другарят.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  4. 4 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1933 Неутрално

    Ахихахаххахахах, след като ЕС категорично каза, че сменя приоритетите, и тия инфраструктурни популистки герберски простотии няма да се случат, тия продължават предизборно с надеждата да има още балъци. Е, има..

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на wreck
    wreck
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    До коментар [#1] от "donchoquihote":

    [quote#1:"donchoquihote"]ГЕРБ строят, другите мрънкат и плюят
    [/quote]
    -------------
    Дончо, ако беше прочел материала, може би щеше да вденеш, че твоите кончета по-скоро си търсят оправдание за непостроеното бъдеще.

    Няма нужда да ги плюем, те чудесно се оправят сами в тази област на хидратирането.

    You should never underestimate the predictability of stupidity .
  7. 7 Профил на stog
    stog
    Рейтинг: 458 Неутрално

    В теорията за управление (на масите) и за провеждане на политика, този механизъм се нарича: Продаване на бъдеще.
    И Хрусчов на времето ни продаде едни идеи за 1980 г., които още не са станали реалност. А развитият социализъм боравеше с по малки времеви периоди - наричаха се петилетки.
    Както е казано - всички дългосрочни програми се провалят в краткосрочен период.

    stog
  8. 8 Профил на birdman
    birdman
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Хемус- безсмислена (трафика е 5 по-малък от Тракия), Видин-София - безсмислена ,(вижте общия товаро и пътнико поток) !

  9. 9 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 627 Весело

    те, ако успеят да си изплатят от еврофондове вече направеното, пак добре ще е, че в момента някакви проценти им висят и не се знае точно откъде ще се вземат парите за това.

    и друго - значи рано или късно опряха пак до изпитаната стратегия от Станишково време с публично-частните партньорства. веселко!

    =)

  10. 10 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#7] от "stog":

    През 70-те години Брежнев говори на митинг в Москва:
    - Другари, през 1980 г. всеки жител на СССР ще има мотоциклет!
    Тълпата реве:
    - Ураааа, мотоциклееет, мотоциклееет...
    Брежнев продължава:
    - Другари, през 1990 г. всеки наш гражданин ще има автомобил!
    Тълпата:
    - Ураааа, автомобиииил, автомобииииил...
    - Другари, през 2000 г. всеки гражданин на СССР ще може да си купи въртолет!
    Тълпата изпада в луд екстаз:
    - Уррррррраааааааааа, върртоолеееееееет, въртолеееееееет...
    Една бабичка обаче пита:
    - Другарю Брежнев, че защо ми е на мен пък въртолет?
    - Ех, колко си проста, бабо! Чуеш например, че в Киев са пуснали макарони и литваш да си купиш...

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  11. 11 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    На този кабинет ще кажа, че освен инфраструктура има и друго, за което да мислят: здравеопазване, образование, социална сфера и т.н.

  12. 12 Профил на Софиянец
    Софиянец
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#2] от "spas27":

    Ако цената ти се вижда висока, това е защото в нея влиза и изграждането на Северната скоростна тангентна на София, която ще е с по-голям от магистрален формат и няколко големи пътни възли

  13. 13 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 909 Весело

    До коментар [#2] от "spas27": че и министрите и депутатите на ГЕРБ има вили,къщи,деца това трябва да се ремонтира и обзаведе

    ти сега за 1 милиард се хващаш Ей сега Бойко ке ни обЕсни как Станишев НИЩО не бил направил

    и най-умният си е малко прост....
  14. 14 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 909 Весело

    До коментар [#12] от "Софиянец": Това МАЙ е в сегашният бюджетен период: 2007-2013 Поне по думите на БАЩИЦАТА и Плевнелиев

    Да не би да заседание на Изпълнителната комисия на ГЕРБ да е променено?

    и най-умният си е малко прост....
  15. 15 Профил на nikodim821
    nikodim821
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Гърция не получи ли кредити от чуждестранните банки за изграждане на инфраструкторните обекти за олимпийските игри. Въпросът не е в заемите а в възможностите за тяхното връщане. Колкото до публичното-частно партньорство е много хубава работа, но за чуждестранният партньор единственият критерии който прилага е максималната печалба, докато националният може да бъде съблазнен с признателността на поколенията и е склонен като братята Евлоги и Христо Георгиеви да инвестират в благоустройство,медицина и образование.За съжаление не съществуват такива българи.

  16. 16 Профил на wreck
    wreck
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    До коментар [#11] от "yavooor":
    [quote#11:"yavooor"]На този кабинет ще кажа, че освен инфраструктура има и друго, за което да мислят: здравеопазване, образование, социална сфера и т.н. [/quote]
    -----------
    Няма друго.
    Когато, в неясното бъдеще, всички щастливо ще бръмчим с 130+ км/ч по магистралите, здравеопазването, образованието и социалната сфера ще ни се виждат като едни размазани петна покрай инфраструктурата.

    You should never underestimate the predictability of stupidity .
  17. 17 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 738 Неутрално

    [quote#4:"Тони!"]Ахихахахххахах, след като ЕС категорично каза, че сменя приоритетите, и тия инфраструктурни популистки герберски простотии няма да се случат [/quote]

    Това че на ниво ЕС се взе решение да преместят приоритетите в посока образование и наука е вярно (и съвсем правилно) но не означава че това е краят на финансирането на инфраструктурни проекти. Напротив, от ЕК неведнъж казаха че най-вече за страните от ЦИЕ които имат много да наваксват в сектора на инфраструктурата няма да има намаляване на парите в този сектор. А проектите които са изброени тук, са не само изключително важни за България, но са и част от трансевропейската пътна мрежа и затова бяха и включени вече от ЕК в приоритетните за финаниране проекти.
    Не мисля че трябва да обяснявам колко важни за икономическото развитие на региона са бързи пътни (и още по-важно) железопътни връзки по оста Букурещ-Русе-София-Солун-Атина и Истнабул-София-Видин-Европ, и т.н.
    Напротив, ужасяващо ниската икономическа активност в региона е свързана директно именно и с факта че транспорта на хора и стоки по тези линии си е истинско приключение.

  18. 18 Профил на mik2
    mik2
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#13] от "kardinalat":Управляващите са толкова зле, че ако отидат на състезание за некадърници, първото място ще им се изплъзне от ръцете, защото са им все леви!

  19. 19 Профил на Ало, Ваньо?
    Ало, Ваньо?
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Порнография, пълна порнография!

    Когато трябваше да надува имиджа на Плевнелиев, Боко където седнеше и станеше казваше, че го изпратил в Брюксел за 3 магистрали, а той се върнал с 7, а отделно и с незнам-си-колко скоростни пътища. Сега Калинка, пардон, Лилито започва да зачерква един по един пътищата. Кой казва истината? Изобщо има ли капка истина в казаното от Плевнелиев и Боко? Президент-лъжец ли ще си изберем?

    Спечелилият поръчка за около 50 000 лв. за коментари във форумите е 25-годишният Антони Стоев, управител на дружеството "ЕМ ЕНД МАРК" ЕООД.
  20. 20 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 909 Весело

    До коментар [#18] от "mik2": Така е,ама поне Веско Маринов ги утешава В студените зимни вечери

    и най-умният си е малко прост....
  21. 21 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    "Кабинетът планира..."
    Аз пък планирам смяна на кабинета. Много се застояха и вместо да гледат настоящето, правят планове за бъдещето.

  22. 22 Профил на wreck
    wreck
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#17:"antikommunist"]Напротив, ужасяващо ниската икономическа активност в региона е свързана директно именно и с факта че транспорта на хора и стоки по тези линии си е истинско приключение. [/quote]
    --------------
    миграцията на пощите, болниците,училищата, полицията(а се чува и за пожарната) от засегнатите региони към по-големите градове явно не е възпрепятствана от липсата на инфраструктура.

    Същото се отнася и за чуждестранните екс-вестиции(обратното на инвестиции, току-що измислих думата).

    You should never underestimate the predictability of stupidity .
  23. 23 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 738 Неутрално

    [quote#8:"ямболия"]Хемус- безсмислена (трафика е 5 по-малък от Тракия), Видин-София - безсмислена ,(вижте общия товаро и пътнико поток) ! [/quote]

    Тука идва въпросът за причинно-следствените връзки... Дали пътищата по тези линии са безмислени, защото пътнико- и товаропотока по тях е малък, или дали пътнико и товароптока е малък, защото липсва адекватна инфраструктура. Като се има пред вид, че става въпрос за важни паневропейски пътища силно изглежда като че ли е втория случай. Хемус не е просто бърза връзка София-Варна (която също не е маловажна) но е част от пътя Букурещ-София-Солун-Атина, това са най-важните икономически центове в тази част на ЕС. Пътят София-Видин представлява най-прекия път от Гърция и Турция/Азия към Европа за всички които искат да си спестят митническото шикалкавене в Сърбия(страна извън ЕС), това е особено важно при транспорта на стоки... Capisci?

  24. 24 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 691 Неутрално

    Елементарно,Уйли!Кабинетът предизборно/това е повече от очевидно/ планирал 9 милиарда евро за инфраструкторни проекти до 2020 г.?!?!А "Европейската комисия представи план, според който ще финансира инвестиции в размер на 50 млрд. eвро за подобряване на европейските транспортни, енергийни и цифрови мрежи до 2020 г.".Не е ли излишно да се коментира?

  25. 25 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#3] от "NPaine":

    забавно е ,но не знам как ще му признам за магистралата до морето

  26. 26 Профил на Иво Мирчев
    Иво Мирчев
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Пълна глупост е В.Търново Шумен да е главен път с две ленти, а не магистрала...

    http://www.ivomirchev.com
  27. 27 Профил на кинти
    кинти
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    До коментар [#8] от "ямболия":

    Пълни глупости! Точно в тоя участък е пълно с трафик.
    Замълчете, ако обичате !

    http://www.youtube.com/watch?v=hx16a72j__8
  28. 28 Профил на dnp_m
    dnp_m
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Пловдив Смолян нещо липсва.
    Плевенлиев се хвалеше че ще я строи тази година, но тя свършва а там само мерят





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK