Бизнесът е обезпокоен от процесите в БДЖ

Бизнесът е обезпокоен от процесите в БДЖ

© Красимир Юскеселиев



Частните транспортни компании са обезпокоени от кризата в БДЖ и подкрепят усилията на ръководството да започне реформите в дружеството. Около това мнение се обединиха участниците в поредната кръгла маса за реформите в железниците.


"Подкрепяме енергичните усилия на ръководството да въведе пазарните взаимоотношения в БДЖ, но конкретните елементи на реформите създават безпокойство у нас като клиенти", заяви Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика. "През последните няколко години железницата с увеличаваща се скорост губи потенциал и кадрови, и технически. Авариите зачестяват, заминават хора, които са били възлови фигури на техническо ниво. При такива антикризисни мерки често не си отиват тези, които са най-ненужни, а тези, които са най-нужни", отбеляза още той.


Минчев припомни, че през последните 20 години по политически причини ресурсите на железницата са били преливани в други направления на икономиката, поради което обществото е длъжник на БДЖ. Спедиторите също така се обединиха около мнението, че навсякъде в Европа развитието на железницата е държавен ангажимент и се осъществява с целенасочени инвестиции. "Ако усилията на този екип не бъдат подкрепени с целеви инвестиции, на тяхно място аз бих си взел шапката, защото реформи не могат да се правят без пари", отбеляза Минчев.




Друг представител на спедиторския бизнес – изпълнителният директор на фирма "Прайм спед" и бивш ръководител на БДЖ Атанас Тонев, заяви, че както и в цяла Европа железниците са на първо място държавни, и държавата зависи как ще изглеждат те. "Жалко, че всички са станаха подвластни на мнения на най-различни от икономисти и политолози, които не разбират нищо от железници, но непрекъснато говорят как железницата трябва да се продаде", отбеляза той. Според него състоянието на БДЖ се дължи основно на това, че е била използвана за опитно зайче през последните десетилетия.


Относно съкращенията в БДЖ Тонев заяви, че ги смята за правилни, но закъснели, тъй като е очевидно, че няма достатъчно работа за всички. Той прогнозира, че вероятно приватизацията на "Товарни превози" няма да се случи. Според него е съмнително и че ще се стигне до обявената от синдикатите стачка, тъй като тя няма да има никакъв ефект.


В коментар на информацията, че ЕК започва задълбочено разследване на плана за преструктуриране на БДЖ, председателят на съвета на директорите Владимир Владимиров коментира, че не е притеснен и ще продължи дебата с комисията. "Позицията на ЕК беше същата и през лятото – че трябва първо да продадем "Товарни превози", за да ни разрешат държавна помощ. Ние се опитваме да ги убедим в обратното, защото, ако продадем "Товарни превози", няма да има за какво да чукаме на вратата на ЕК". Според Владимиров това, което може да направи компанията, е да предвижи максимално стартираната през септември процедура по приватизация, за да убеди ЕК, че намерението е за продажба е сериозно. Самата продажба обаче може да стане, след като се появи инвеститор, а засега има интерес само от консултанти, заяви Владимиров.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5228 Гневно

    години наред се стимулираха автомобилните и автобусните превози на товари и пътници за сметка на БДЖ и за сметка на безопасността по пътищата но в полза на сина на един министър на транспорта по времето на Костов !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Милен
    Милен
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    няма проблеми! има частна железница, която се занимава с товари

    "Колкото по-малко е умът, толкова по-трудно е да бъде скрит."
  3. 3 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 627 Неутрално

    "Жалко, че всички са станаха подвластни на мнения на най-различни от икономисти и политолози, които не разбират нищо от железници, но непрекъснато говорят как железницата трябва да се продаде".
    И сутринта по една от ТV един "уж" икономист - ГА (впрочем компетентен по всички въпроси) ни убеждаваше, че железниците не са ни чак толкова необходими.
    А на този етап - просто няма как без тях. Ама "капацитети" всякакви се опитват на гърба на БДЖ.
    Държавата просто трябва по-твърдо и решително да се намеси. Това е неин проблем.

  4. 4 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Eх, този Костов не ви дава мира и денем, и нощем... Иначе си прав, железниците от началото на 1990-те, в много голяма степен изкуствено, са ощетени за сметка на автотранспорта.

    Там горе един експерт казва, че те трябва да са държавни. Може и да е прав. Но държавата не може да организира собствено лоби - то и няма логика, докато автопревозвачите могат и както се вижда, го правят съвсем успешно. Един частник една ли би си харизал най-печелившите времеви зони и дестинации на някой с автобуси или камиони.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  5. 5 Профил на sofioter
    sofioter
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#2] от "Милен":

    Проблемът не е, че има частни железници, а че има и държавна. Държавното дружество трябва да започне да се занимава ЕДИНСТВЕНО с инфраструктурата и да се оттегли от транспортната услуга!

  6. 6 Профил на Милен
    Милен
    Рейтинг: 1489 Любопитно

    До коментар [#5] от "sofioter":

    а може би ти знаеш някой луд, който би се занимавал с транспортната услуга?

    "Колкото по-малко е умът, толкова по-трудно е да бъде скрит."
  7. 7 Профил на KTPK
    KTPK
    Рейтинг: 627 Неутрално

    #1 Кмете бъркаш хората. Оня министър взе маршрутките в София. Сина за който говориш е друг - на Рамадан Аталай от ДПС. В момента рязаната карабина е собственик на Юнион Ивкони".

    To argue over internet is like participating in special Olympics - even if you win, you will be still retarded. www.misho.eu
  8. 8 Профил на Либерал
    Либерал
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Все се дава пример, че в цяла Европа било така и така. Сякаш това е доказателство каква е правилната политика. Ако Европа винаги беше права защо сега е на това дередже? Аргументът "вижте как е еди-къде си" няма тежест. Трябва ясно да се покажат ползите и разходите за обществото.

    Щом железниците са толкова полезни за обществото, значи хората ще са склонни да си плащат, следователно би трябвало да са на печалба. Влаковете си имат своите предимства и има хляб в тоя бранш ако се работи разумно.

    Но да се наливат пари под предлог, че са екологични и т.н. е като да даваш на наркоман хероин. От всички варианти да се стимулират, субсидиите са най-вредни, защото водят до повече от същото поведение, което ги докара до фалит - раздута администрация, лошо управление на активи, изкуствено поддържане на губещи линии и т.н. и т.н.
    Все по социални причини, все едно БДЖ е създадено само за да дава работа на едни хора, а не да върши дейност - превоз на товари и пътници с високо качество на конкурентна цена.

    Но така е, като мисленето е от типа "обществото е длъжник на БДЖ". Нищо че с години се даваха милиони левове субсидии от парите на данъкоплатците, а хората си пътуват в миризливи, закъсняващи и от време на време запалващи се влакове.
    Аз пък си мисля, че БДЖ са ни длъжници на нас и е крайно време да си стъпят на краката и да ни предложат удобно и бързо пътуване за парите, които плащаме за билети.

  9. 9 Профил на марулко
    марулко
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#5] от "sofioter":

    и къде точно в Европа има такава железница, аз ще ти кажа- няма,
    например Дойче бан имат три дъщерни дружества- Пътническо, Товарно и Инфраструктура.

  10. 10 Профил на KTPK
    KTPK
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Милене, до известна степен си прав за частните превозвачи. За съжаление те нямат в момента достатъчно капацитет да се занимават с масови товари. В противен случай щеше да се случи най-нормалното - тези хора, които БДЖ иска да съкращава, щяха плавно да преминат в частния сектор заедно с товарите.
    @ софиотер - бъркаш двете дружества - НКЖИ е предприятието, което се занимава с инфраструктурата. БДЖ е превозвач, който има договор за извършване на обществена услуга. Срещу това да поддържа нерентабилни пътнически линии, БДЖ получава една субсидия около 170 милиона от държавата. Това, което ми направи впечатление е, че никой от БДЖ не казва, ако съкратят с 1/3 нерентабилните влакове, ще върнат ли в бюджета 1/3 от тази субсидия.

    To argue over internet is like participating in special Olympics - even if you win, you will be still retarded. www.misho.eu
  11. 11 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1247 Неутрално

    И аз съм убеден,че държавата е виновна за дереджето на БДЖ. За това,незабавна приватизация!!!

  12. 12 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#8] от "Либерал":

    именно тук трябва да се направи ясното разграничение какво означава субсидии !!!

    ако наричаме субсидии средствата от еврофондове и държавен бюджет за по-качествени и бързи линии, по-добри гари, вагони и локомотиви, по-добра връзка между гари и друга инфраструктура за пътници и товари - тогава такива субсидии са необходими защото правят сектора конкурентноспособен и услугата атрактивна за гражданите със допълнителния голям бонус подобряване на околната среда !

    Ако говорим за субсидии които се раздават за заплати за длъжности които са отдавна излишни като билетопродавачи, кондуктори, раздут административен и обслужващ персонал - тогава те са вредни и трябва да спрат...

    но докато бъркаме едното с другото ще си имаме проблеми - ЕС препоръчва поне 40% (с тенденция да се увеличава) от превоза на товари и пътници да бъде ЖП като основа за една устойчива и екологична транспортна система - в БГ автомобилния транспорт превозва над 60-70% от товари и пътници което е в услуга единствено на ЛУКОЙЛ !!!

  13. 13 Профил на Либерал
    Либерал
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#12] от "dun":

    Когато едно дружество с години е било подкрепяно независимо от резултатите, това предизвиква поведение, което го отслабва още повече.
    В България за съжаление не се дават пари срещу реформи и резултати, а на този, който вика най-силно по улиците. И ето как една реформа, която трябваше да се случи преди години (и нямаше да е толкова тежка) сега ни излиза през носа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK