Анализирай това: Недостатъците на образованието и техните решения

Анализирай това: Недостатъците на образованието и техните решения

© Цветелина Ангелова, Образование



Какво би събрало на едно място главния секретар на Министерство на образованието, бившия министър в същото ведомство, икономист, двама ръководители на IT компании и един зам.-директор на колеж в София? При други обстоятелства би ги срещнала вероятно бизнес идея или случайност.


В случая причината е декларираната им воля да очертаят най-големите проблеми в българското образование и да предложат конкретни решения за тях.


Четете повече по-късно днес на www.capital.bg и в новия брой на "Капитал" в събота

В открита дискусия, организирана от "Капитал", се включиха Красимир Вълчев (главен секретар на МОМН), Даниел Вълчев (преподавател в Софийския университет и министър на образованието от 2005-та до 2009-та), Георги Ганев (икономист в Център за либерални стратегии), Мария Ангелова (зам.-директор на Американския колеж), Елена Маринова (президент на "Мусала Софт") и Явор Джонев (Институт за прогресивно образование).




В продължение на повече от два часа те дискутираха многобройните недъзи на образованието от предучилищните стъпки до университетското ниво и се опитаха да намерят конкретни решения. 


Какво не е наред?


Даниел Вълчев:
Според него образователната ни система е критикувана с основание. Тя е отражение на обществото и го следва. По думите му е наивно да се мисли, "че в едно недобре развито общество може да има добре развито образование".


Решение:
Трябва да се даде повече свобода, на училищата (както бе направено с въвеждането на делегираните бюджети), но и да се засили тяхната отговорност.
Необходимо е да се задвижат бавените за момента закони
Да се гонят средните нива на държавите в Европейския съюз
Да се въведе прозрачност и предвидимост и конкуренция при ясни и еднакви за всички правила

Трите основни проблема, според Вълчев са:


- в България няма една образователна система, а няколко. Той илюстрира твърдението си с пример за това, че матурите могат да бъдат елементарни за гимназия в столицата и невземаеми като изпит за някои ученици в училища от малките градове.
- ранното отпадане от системата. Цитирани бях данни, според които около 10-15% от учениците се колебаят дали да продължат да учат след 7-ми и 8-ми клас. Колебанието есилно концентрирано при деца от ромските общности.
- образованието се влошава с покачването на класовете и курсовете. Имаме силна предучилищна подготовка, но нивото пада драматично във висшето образование.


По думите му в България образованието е както "Алиса в огледалния свят" – за да стоиш на едно място трябва да тичаш много бързо. Той упрекна сегашното управление за забавянето на редица закони (за висшето и за училищното образование), които били ключови и изрази съмнение, че ще се приемат изобщо, ако бъдат забавени още дълго.


Красимир Вълчев


Решение:
Засилване на връзката на образователните институции и бизнеса
Учене през целия живот

Главният секретар на образователното министерство изтъкна, че в проектозакона за училищното образование са заложени девет ключови компетенции (с една повече от европейските), които децата трябва да са усвоили на изхода на средното си образование. Според него това е добра заявка за стабилизирането на образованието в тази насока.


Някои от проблемите, които той посочи:
- неграмотността на учениците
- отпадащите деца преди осми клас (15.9%), които обаче все пак били по-малко от тези в Испания и Португалия – (34%)
- незнанието на български език сред ромските ученици


Елена Маринова
Президентът на софтуерната компания "Мусала Софт" заяви, че грешката е в "сбърканата ценностна система". Според нея всички деца са родени с големи възможности, но образователната система, а понякога дори и семейната, ги "отрязва".



Решение:
Навлизане на нови технологии в детските градини и училища
Подобрение на рейтинговата система във ВУЗ-овете и въвеждане на такава в училищата
Повече пари за образованието и участие в европейски проекти

"В повечето училища нямат ни най-малка представа какво да правят, когато има деца с различия", каза тя. Според нея не бива да се помага на изоставащите, а да се открият техните силни страни, които да бъдат стимулирани.


Друга нередност, която тя посочи, е че децата остават без качествено менторство. А виновници за това са родителската и учителска апатия към развитието им. "Те са неориентирани за житейски, академични и професионални въпроси".


Явор Джонев
Съоснователят на "Сирма груп холдинг" и представител на Институт за прогресивно образование заяви в изложението на тезата си, че е "амбицията просто да догоним средното ниво на образованието в други страни е крайно недостатъчна".


Решение:
Преобразяване на учителската професия
Нова култура на учене през целия живот
Дългосрочна стратегия за образование за 20 или дори 50 години напред
Да се премахнат оценките до 7-ми клас като се заменят със самооценка и други по-модерни начини
Затваряне на регионалните инспекторати и преобразуването им в центрове за професионална квалификация

Проблемите на образованието през неговите очи:
- наличието на насилие, откъснатост и тоталитаризъм в образователната система. "Децата учат насила с моркови и тояги. Използваме системи за насилие в сърцевината на педагогическия процес", каза той, визирайки методите за оценяване и порицание
- според него системата за контрол на училите също е остатък от тоталитарния подход. Тя не им дава възможност да се изявят като професионалисти
- образованието не е способно да покрие новите изисквания на света – за мисловно-съзидателни и социални способности, за интеграция на базата на усвоено знание
- изкривена обществена представа за реалното образование. Държавата прилага методи и изследвания, чийто резултати не само изкривяват мнението за системата, а и самата система.


Мария Ангелова
Държавата не е способна да дефинира национална образователна система, убедена е зам.-директорът на Американския колеж Мария Ангелова. "Фундаменталният проблем се състои в липсата на смислен процес, който обективно да отговори на въпроса какви личности трябва да възпитава българското образование".


Решение:
Да се премахне бюрокрацията
Да се въведе електронна администрация
Конкретна стратегия за това кой влиза в образователната система
Повече свобода за училищните ръководства

Притеснително е според нея, че вече трудно се намират и качествени преподаватели, които да могат да отговорят на потребностите на едно модерно образование, защото "на практика днес всеки може да стане учител".


Освен това министерството се държало като орган, който "се опитва да макроменажира всяка най-малка подробност от учебния процес", а системата от нормативни актове "доказва колко е архаична", защото всяка инициатива на по-ниско ниво се превръща в невъзможна мисия заради бюрокрацията.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK