Закон предвижда държавна помощ и за частните училища

Закон предвижда държавна помощ и за частните училища

© Цветелина Ангелова



Новият закон за училищното образование предвижда държавата да финансира и частните учебни заведения и детски градини. За целта Министерството на образованието и науката е изчислило, че ще е необходима сумата от 10 млн. лв. на година.


Това стана ясно днес по време на общественото представяне на новия закон.


Държавната субсидия ще бъде с размера на нормалния единен разходен стандарт (годишната издръжка на един ученик), който се отпуска за останалите училища. Субсидията ще зависи от броя на учениците, които се обучават, като по данни на министерството в страната около 1% от децата учат в частни училища.




Зам.-министърът на образованието Милена Дамянова заяви, че има обещанието на Асоциацията на частните училища таксите да бъдат намалени с размера на отпуснатия стандарт. Те няма да имат право да събират такси за дейностите, които държавата ще финансира.


Кога промените влизат в сила?


Учениците, които през 2012-2013 влизат в 7-ми клас, ще приключат образованието си по старите учебни програми.


Промените в учебните планове ще са валидни за тези, които през 2013-2014 учебна година влизат 1-ви, 5-ти и 8-ми клас.


Новата система за оценяване се въвежда още от септември. От тогава започва и поетапното въвеждане на всички останали промени, които не касаят учебните програми.


Частните училища ще бъдат финансирани от държавата от 2013-2014 година.

Проверка на нормативната уредба показва, че единният разходен стандарт варира от 1000 лв. за едно дете в целодневна ясла до 3000 лв. за дете в училище по изкуства.


Ако тази част от закона бъде приета, финансирането ще започне от учебната 2013-2014 година.


Какво още предвижда новият закон?


Основната идея на Закона за училищното образование е да замени сега действащия Закон за народната просвета, който е писан през 1991 година.


Милена Дамянова посочи, че новият текст променя изцяло мисията на училището и детската градина от обществена към хуманистична.


Законът все още не е гласуван нито в Министерския съвет, нито от Народното събрание. За представянето му министърът на образованието Сергей Игнатов бе подканян многократно, като дори се чуха съмнения, че ако текстът не влезе за обсъждане в парламента до март, няма изобщо да бъде приет.


На критиките Игнатов отговори с оправданието, че подобни промени се правят между 3 и 9 години, а самият закон бил "избродиран много добре".

По думите й, фокусът на образователната система ще бъде насочен към всяко отделно дете, а задачата на учителя ще е да открие неговите таланти и да ги развие. Децата ще придобиват компетентности и мотивация за учене през целия живот.


Законът въвежда нова образователна структура.


Предучилищното образование ще включва децата между 3 и 7 години. 4-годишните ще ходят задължително на детска градина от 2016-2017 учебна година. Дава се право и на двегодишните също да посещават детска градина.


Училищното образование се разделя на две степени – основно (от 1-ви до 7-ми клас) и средно (от 7-ми до 12-ти клас).


Дамянова увери, че текстът дава много по-голяма свобода и автономия на училищата при разработването на учебните програми. По усмотрение на ръководството може да се въведат предмети като предприемачество и здравно образование.


Самите преподаватели също ще имат право да избират учебниците си и да съставят учебните програми.


Въвежда се нов подход при оценяването на децата. При най-малките – от първи до трети клас, опадат количествените оценки, за да се избегне излишният стрес.


Учениците от пети клас ще могат със сигурност да преминат в шести дори ако имат двойка по някой от предметите. Те обаче ще трябва да са изкарали минимум "Добър 4" по всички останали дисциплини. Възползвалите се от тази вратичка деца ще трябва все пак да вземат поправката си през следващата година.


Зрелостниците, които искат да кандидатстват в чужбина, ще могат да поискат от училището да им издаде европейски документ, който ще замени легализацията на дипломите в образователното министерство. Документът ще се прави по шаблон - на френски, немски или английски език.


Законът залага и засилена подкрепа на учениците за личностното им развитие. От министерството предвиждат създаването на центрове за подкрепа, екипна работа с проблемни деца от страна на психолози и родители, поетапно въвеждане на целодневна организация на учебния ден при децата до седми клас.


Планира се създаването на обществен съвет във всеки град с участието на общината, родителите, представители на бизнеса и самите ученици, който да налага граждански контрол върху училищата и детските градини.

Коментари (58)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Дневник, какво е точното наименование на този проект за закон и къде може да бъде прочетен в оригинал? Търсих на сайта на МС и на НС, но не го намерих. Доколкото разбрах, той още не е обсъждан в МС, преди да го внесат в НС.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  2. 2 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    Ега ти "частниците" дето чакат на държавните такси да им върви бизнеса в образованието.
    Изглежда са успели да пробият МОН, но в Парламента ще ги направят на мати маскара и то в годината баш пред изборите.
    Стане ли това - да дават държавни пари на "частни" училища в гетата масово ще регистрират частници да приберат парите за чаветата. За 500 чавета това е половин милион на година и никой барон няма да си позволи да ги изтърве.
    което ще бъде началото на края на българското образование.
    И това го правят заради няколко некъдарници тръгнали да правят "частни" училища а деца и родители бягат от тях, щото там в всичко друго се занимават, но не и с обучение на подрастващите.
    Скъпо ще му излязат на ГЕРБ тия 10 милиона в предизборната година.

  3. 3 Профил на yokicha
    yokicha
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Аз лично не съм съгласен в началните и основните училища да има различни системи на преподаване , учебници и тн.
    Така децата не са равнопоставени.

  4. 4 Профил на pavelsilistra
    pavelsilistra
    Рейтинг: 872 Любопитно

    ".....Учениците от пети клас ще могат със сигурност да преминат в шести дори ако имат двойка по някой от предметите. Те обаче ще трябва да са изкарали минимум "Добър 4" по всички останали дисциплини......"

    Това патент на българското образование ли е ???? Има ли друга страна в света в която двойкаджиите могат да изкласяват ????

  5. 5 Профил на veselina_foteva
    veselina_foteva
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#1] от "Музар":

    Точното наименование е "Закон за предучилищното и училищно образование". Последната му версия би трябвало да бъде публикувана на сайта на образователното министерство днес. Чакаме го.

  6. 6 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#5] от "veselina_foteva":

    Благодаря! Явно ще чакаме заедно.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  7. 7 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2746 Весело

    "...държавата да финансира и частните учебни заведения и детски градини..." - след като всичко е НАРЕД в държавните, защо не!? Само да не помисли народонаселението, че става въпрос за лобизъм?!?

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  8. 8 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Ако това са всички глупости в закона, пак добре.

  9. 9 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 589 Весело

    Време беше! Това не е помощ а субсидия. Всяко българско дете получава такава субсидия, за да учи в държавно училище. Ако решат обаче родителите му да го запишат в частно... продължават да си плащат същите данъци, но не получават от държавата нищо. Тук обаче трябва да се засили много добре контрола, за да не падне нивото на образованието в частните училища както е в университетите и училищата в малките градове - ще го държа защото получавам пари за него...

    Тази схема не трябва да се прилага за университетите, дори там трябва да се намали финансирането... Да остане само за специалности, за които има недостиг на работна ръка - лекари, инженери... стига вече юристи и икономисти!!!

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  10. 10 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    Браво. Така ще станат по достъпни частните у-ща и ще има конкуренция, сега държавните у-ща смятат, че колкото и зле да работят, субсидията им е гарантирана.
    Да решат проблема с преписването на матурите, най вече в провинцията.

    Любовта ще спаси света!!!
  11. 12 Профил на onia_s_konja
    onia_s_konja
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Одобявам такъв закон, защото това е справедливо. След като плащаш данъци, би трябвало да се възползваш от социалните политики на държавата.

    Първо преди, след това - после.
  12. 13 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    До коментар [#9] от "zaza":
    Къв контрол от държавата в частните училища? Тях пазара би трябвало да ги контролира.
    Що се отнася до качеството на образованието в тях, то е с пъти по-ниско от общинските или държавни в околността.
    Изключенията за цялата страна се броят на половината пръсти на едната ръка.
    Кой нормален човек би искал децата му да са в един клас с отрочетата на чалга певачките, вечно заетите "мамички" от високия клас компаньонки и повехнали футболни съпруги.
    Че навсичкото отгоре и дълржавата ще трябва да им плаща и таксите за това да ги разкарват с автобусчета и набиват по-специално мамбо, щото мама щракала с пръсти до 4 часа в чалготеката или трепкала с крачета нощна смяна.

  13. 14 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    До коментар [#9] от "zaza":

    Контрола се осъществява от пазара, като не е добро образованието в конкретното у-ще кандидатите намаляват. "Контролирането" от страна на държавните служители се изразява почти винаги във взимането на рушвети.
    А за висшето да допълня, че субсидираните студенти трябва да работят 5 или 10 години в БГ. Като ако решат да работят в чужбина да си вземат кредит, да ни платят инвестицията и да работят, където намерят за добре.

    Любовта ще спаси света!!!
  14. 15 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    До коментар [#2] от "k_": Не само циганите, босовете на ДПС също ще си направят частни училища, а и нашите местни феодали няма да останат по назад .... абе и образованието ще бъде феодализирано - златните кокошчици (децата) няма да имат никакъв шанс да излетят от гнездото !

  15. 16 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    До коментар [#12] от "onia_s_konja": Никой няма да откаже детето ти да учи в общинско или държавно училище. Напротив .
    А като тръгнем по тоя път да вземе държавата да плаща и на частните телевзии ,радиата ,превозвачите и т.н , защото ние плащаме данъци за държавните но много малко ги ползваме !

  16. 17 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 561 Любопитно

    Мдаа, България продължава да върви по пътя, от който най-напредналите държави отдавна са се отказали...В страната с най-добро образование - Финландия - частни училища въобще НЯМА. Отпадащи ученици също няма. В училище се набляга точно на това - че ВСИЧКИ трябва да получат РАВЕН шанс и еднакво образование, гарантирано от държавата.
    А БЪ&лгария прави точно обратното - засилва неравенството, като взима от и без това бедните държавни училища и дава на и без това богатите частни училища, в резултат на което качеството в държавните ще спадне още и неравенството в образованието ще се засили още повече. И България ще страна от третия свят в това отношение - малцина ще могат да четат..

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  17. 18 Профил на muncho
    muncho
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Финансирането на частните училища от държавата е все едно държавата да финансира яхтата на някой богаташ "защото плаща данъци". Частните училища са лукс, личен избор. Децата които учат там го правят поради каприза на родителите си, а не по необходимост - те могат да учат и в държавните училища. Няма НИКАКЪВ морал в това, да се взима от бедните и да се финансират капризите на богатите...

    Antiracist / Antifascist / Antizionist / Antiislamophobic / Anticapitalist ...NO BORDERS - NO NATIONS
  18. 19 Профил на kavvga
    kavvga
    Рейтинг: 450 Гневно

    Който иска да учи със субсидии- да учи в държавните училища !!!
    МЯСТО ЗА ВСЕКИ ЖЕЛАЕЩ ИМА !
    ИЛИ СЛЕДВАЩАТА СТЪПКА ЩЕ Е ДА СУБСИДИРАМЕ И УЧЕНИЦИТЕ В ЧУЖБИНА , А ?

    До коментар [#12] от "onia_s_konja":

    Субсидиите за образование НЕ са социални помощи и политики !

    [quote#16:"do"]А като тръгнем по тоя път да вземе държавата да плаща и на частните телевзии ,радиата ,превозвачите и т.н , защото ние плащаме данъци за държавните но много малко ги ползваме ![/quote]
    ТОЧНО !! ТА ДОРИ И ИЗОБЩО НЕ ГИ ПОЛЗВАМЕ !!!
    [quote#7:"А БЪ В"]Само да не помисли народонаселението, че става въпрос за лобизъм?!? [/quote]
    Не , няма как да е лобизъм- това си е просто герберски кретенизъм !

    "Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."
  19. 20 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 589 Весело

    До коментар [#13] от "k_":
    До коментар [#14] от "a.ni.":

    Трябва да има контрол на минималните постижения... понеже в България всичко се извращава... Ще си направиш частно училище, ще си впишеш 100-200 циганчета вътре, които ще водиш фиктивно на училище и "ще образоваш малцинствата", и ще ти ръкопляскат...
    Пазарът естествено, че ще регулира високото качество т.е. ако завършилите едно училище влязат в университет х% от тях в чужд университет у% и т.н.

    Във Варна има едно частно училище с икономика, където моя преподавателка от държавното работеше. При нас ако ни направеше забележка се смеехме, там родителите вечер даваха обяснения. Много от завършилите в класа на мой приятел там отидоха в чужбина и все по престижни университети.
    Друг пример е детска градина и начално училище - изключително ценена заради качествените преподаватели, методиките и чуждоезиковото обучение... последните 3 години много затъна...
    Просто тези, които ценят образованието в България нямат достатъчно пари, а тези, които имат достатъчно пари не ценят образованието

    Ако тези пари обаче отидат в разни турски ислямски училища, където цял ден ще се кланят над корана или депесарите просто ще въртят някакви пари и няма да образоват никой... Или просто ще си купуват дипломи децата на фолк дивите, за да си купят после и диплома от някой свободен университет... Не само, че няма смисъл от финансиране в този случай, ами въобще и трябва да бъдат забранени тези училища, както казвам пак - ако няма контрол. Без контрол българите сме способни на невероятни неща...

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  20. 21 Профил на kavvga
    kavvga
    Рейтинг: 450 Весело

    [quote#18:"muncho"]Няма НИКАКЪВ морал в това, да се взима от бедните и да се финансират капризите на богатите... [/quote]
    Ти пък !... ГЕРБ и МОРАЛ !...

    "Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."
  21. 22 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1233 Весело

    Да, явно кризата догодина, още ще се задълбочи! Редица бизнеси са на път да фалират! Ректора на измисления НБУ, се спаси като министър, но това е временно! Трябва да помисли и за бъдещето си!

  22. 23 Профил на Добри Божилов
    Добри Божилов
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Настоящият просветен министър седи в стола на Иван Вазов, Петко Славейков, Иван Шишманов, Александър Цанков... Да бе, хора, същият е стола... И за срам и позор, този министър е пълна катастрофа за образованието. Идеята децата да тръгват на училище от 4 годишна възраст и на детска градина от 2 (!) граничи с лудост. Лудост е дори настоящата система да 2 предучилищни групи, което предполага, че едно дете е първолак практически 3 поредни години. Един път втори подготвителен, един път първи, и накрая първолак.

    А концепцията за детски градини от 2 години е на човек, който не е виждал 2 годишно дете.

    Този министър ПРОСТО Е ЛУД. Дейността му в образованието е поредният налудничав експеримент - както със самото образование, така и с тези дето са в него - децата.

    Като гражданин и избирател, издигам каузата за незабавно уволнение на министъра на просветата. Бих добавил и за премахване на портрета му от стената, дето ще е редом с Вазов и Славейков...

    www.dobribozhilov.com
  23. 24 Профил на poshbook
    poshbook
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Не съм съгласна да се финансират частните училища от бюджета. Много правилно отбелязаха няколко човека, че частното училище е прищявка на родителите. Децата могат спокойно да посещават общинско или държавно училище и пак да са грамотни и възпитани. Всичко зависи от семейната среда, на какви ценности ще ги научат родителите им.

  24. 25 Профил на Баба Гицка
    Баба Гицка
    Рейтинг: 441 Любопитно

    Ако си спомняте, това е идея на Игнатов още от времето, когато беше ректор на НБУ. Другата му идея е държавно финансиране и на частните университети.Спомням си една дискусия по въпроса с тогавашния министър на образованието Даниел Вълчев, когато Игнатов настояваше за държавно финансиране на частните университети. Накрая Вълчев му каза, че ако те направят таксите си равни на тези в държавните ВУЗ-ове, ще получат и държавно финансиране и Игнатов млъкна. Е, сега вече може и да осъществи тази своя идея.

  25. 26 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    [quote#23:"Добри Божилов"]който не е виждал 2 годишно дете. [/quote]
    Еми той министъра няма деца, така че кво му пука.

  26. 27 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 882 Неутрално

    Айде немаше нужда от такъв закон..И без друго родителите на този тип привилигеровани пишлемета вече са откраднали достатъчно от държавната хазна....Тази екстра е напълно излишна от гледна точка на обществените интереси...

  27. 28 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    До коментар [#20] от "zaza":

    За това са матурите, проблема е, че в провинцията преписват поголовно. Може би трябва да има някакви представители от регионалните инспекторати, които да правят проверки. И например, ако двойките са повече от средното за страната да им спрат субсидията. Това би трябвало да важи за всички училища, разбира се.
    Аз по този повод си мисля, че освен матурите, трябва да има и приемни изпити след 7-ми клас. Влизат деца, които незаслужено имат високи оценки.

    Любовта ще спаси света!!!
  28. 29 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    До коментар [#20] от "zaza":
    Това варненско училище ако наистина е добро, защо са му субсидии?
    Няма как частното и капитализъма да вървят с абсолютната, до стотинката справедливост.
    И сега могат на родителите да им се приспадат от данъците за дарения за училища.
    Ама не са навити на тоз вариант.
    Първо - защото тогава за частните "образователи" трябва да няма печалба и всички от директора до чичето на входа само на заплати, дори и да са големи.
    И второ - певачките и подобните им не обичат да декларират данъци и се водят на минимал и "мизерстват", а дават по хиляди годишно за частни даскали на отрочетата.

  29. 30 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1391 Гневно

    След като 'оправи' науката, Игнатов се зае с образованието . Този път предвижда дълбоко бръкване в народния джоб, за да удоволетвори шепа приближени бизнесмени. Ако сме нормална страна днес би трябвало да има масови протеси - и срещу нео-конумистическата идея насилствено да вкарваш малки деца на 4 години в предучилище. Това и при Сталин го нямаше!

  30. 31 Профил на enni
    enni
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Защо детската градина ще става задължителна??? Що за поредно безумие?
    И как дете на 2 години ще ходи на детска градина?

  31. 32 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    До коментар [#30] от "Mai Tai":
    Необходимо уточнение "приближени и НЕКАДЪРНИ бизнесмени".
    Защото има и успешни частни училища те не се оплакват от липса на финансиране.

  32. 33 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Няма ли конфликт на интереси???Нали ще се върне като го изритат в НБУ

  33. 34 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#32] от "k_":

    Прав си, но ако са кадърни бизнесмени, едва ли са приближени на Игнатов

  34. 35 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Гневно

    Каква помощ за частно училище?

    ...единният разходен стандарт варира от 1000 лв. за едно дете в целодневна ясла до 3000 лв. за дете в училище по изкуства.....

    Какъв стандарт ви гони?
    За едни келяви 35 лв "детски" се иска доход ДО 350 лв на човек,а тези са предвидени?!
    Предвидени са за ДЪРЖАВНИ училища и градини!

  35. 36 Профил на melina_a
    melina_a
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Това ли е начинът Държавата да субсидира бизнеса ?

  36. 37 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    До коментар [#29] от "k_":

    Субсидиите не са за училището, ако беше прочел статията щеше да видиш, че таксите ще бъдат намалени със сумата на субсидията. Така повече деца ще отидат в частни училища, защото ще са по евтини с по 2000лв. на година, примерно. Това ще доведе до конкуренция и повишаване нивото на образование.

    Любовта ще спаси света!!!
  37. 38 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Законът напълно ще унищожи професионалните училища, прехвърляйки ги към общините. После се говори, че няма връзка между нуждите на индустрията и образованието. Защо не финансират тях, вместо частните училища?

  38. 39 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    До коментар [#37] от "a.ni.":
    Е, те това как "таксите ще бъдат намалени" за родителите може да хване дикиш наистина само пред певачките и компаньонките.
    Ти къде точно го пречете това в проекто закона?
    И защо трябва да се вярва на писаното в Дневник, които дуднат едностранчиво за тия мангизи поне от година?

  39. 40 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2167 Любопитно

    "По думите й, фокусът на образователната система ще бъде насочен към всяко отделно дете, а задачата на учителя ще е да открие неговите таланти и да ги развие. Децата ще придобиват компетентности и мотивация за учене през целия живот."

    Как ще стане това?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  40. 41 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2167 Любопитно

    "4-годишните ще ходят задължително на детска градина от 2016-2017 учебна година."
    Защо?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  41. 42 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2167 Неутрално

    [quote#9:"zaza"] Ако решат обаче родителите му да го запишат в частно... продължават да си плащат същите данъци, но не получават от държавата нищо.[/quote]
    И хората, които нямат деца, плащат същите данъци. Ако ще правим образованието пазарно, тези хора не би трябвало да плащат еднакви данъци. По същата логика, колкото повече деца имаш, толкова по-високи би трябвало да са ти данъците освен ако нямаш намерение да си обучаваш децата вкъщи или да не ги обучаваш. Та в крайна сметка, ако ще е пазарно образованието, да е пазарно. Какви са тези хибриди?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  42. 43 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    До коментар [#42] от "7777":
    Както писах по-горе "заза"-та спокойно може да си приспадне разходите за образование на децата от данъците, но не иска да го прави, защото:
    Повечето частни училища не издават редовни счетоводни документи. Предпочитат кеш срещу хвърчащи ордерчета.
    И "зази"-те обикновено са със занулени данъчни декларации,
    живеят по офисите на фирмите си и си падат да прилапват от данъците на другите.

  43. 44 Профил на laundromat
    laundromat
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Частното училище е лична инициатива, породена от стремеж за по-добро образование! Не е известно обаче, защо лични инициативи, трябва да се подкрепят с парите на всички данъкоплатци след като МО е длъжно да осигури достатъчно добро образование! По-голямата част от гражданите, ще плащаме "екстра", която неможем да ползваме! Несправедливо е!

  44. 45 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 450 Неутрално

    За да постигне нещо съществено, законът трябва да предвижда:
    1. Образованието да е задължително, а не ходенето на училище.
    1. Родителите да бъдат признати за участници в образователния процес. България трябва да признае тяхното право да изберат други начини на образование, освен предвидените от държавата, в съответствие с чл. 14 от Хартата на основните права: "държавата уважава правото на родителите да дават на своите деца образование и обучение в съответствие със своите религиозни и философски убеждения." Това означава узаконяване на домашното образование, родителските кооперативи и пр. алтернативни образователни форми, създадени от родителите за техните деца.
    2. Отпадане на текстовете, които правят задължително ходенето на детска градина (и съответно на предучилищна) на 4, 5 и 6 годишни деца. Който иска да си записва детето - да го записва. Но държавата да глобява родители, които са намерили по-добра алтернатива за децата си - това не трябва да бъде допустимо, защото нарушава интереса на децата. В сегашния си вид законът свежда родителите до биологични инкубатори, които само раждат деца и сменят памперси, и които са длъжни да поверят отглеждането на своите малки деца на контролирани от държавата институции, когато децата станат достатъчно големи, за да може да се работи с тях (след 3 годишна възраст).
    3. Вместо субсидии за частни училища, държавата да направи данъчни отстъпки за родителите, чиито деца се образоват извън финансираните от държавата училища. Образованието в България ще се оправи, когато родителите (които плащат данъците, и чиито са децата) придобият възможност за пряк финансов контрол над образователните институции чрез избора дали да си запишат детето там. Сега държавата събира и данъците, и децата, тя определя делегирани бюджети, тя коли, тя беси. Правят се компромиси с качеството на обучението и с дисциплината, от което училищата са се превърнали в рискова среда за децата. А родителите са единствено в положение на потърпевши, че и на всичкото отгоре плащат цялата сметка веднъж като данъкоплатци, и още веднъж като родители.

  45. 46 Профил на nonameno
    nonameno
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Държавата да субсидира частните училища - това не е ли типична проява на корупционни интереси? Да не би пък частните училища да субсидират държавните? Скоро ще очакваме ново творение - държавата да плаща с пари те ни и на частните университети. Кое тогава е частно и кое - държавно? Откъдето и да се погледне - корупция, корупция, корупция...

    проф. д-р Боян Дуранкев
  46. 47 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#37] от "a.ni.":

    Каква конкуренция в България? Това е гарантирано прецакване на българското ообразование. Не съм чул деца от частни училища да са печелили олимпиади, следователно качестното на обучение по природо-математическите науки там не е високо. Просто хората си плащат за дипломи и знания, които та са решили че им харесват - нещо като да си сложиш силикон. Може, на защо да му плащаме за прищявките.

  47. 48 Профил на biba_jaba
    biba_jaba
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Да не стане някоя бомба със закъснител поредната рИформа....

    Пребиваването в социалните мрежи от служебния компютър е по-голяма заплаха за капитализма от пролетарска революция.
  48. 49 Профил на sushi
    sushi
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Такъв закон на практика означава източването на държавни средства /парите на хората/ в частни джобове!!! И това при плачевното състояние на националните - държавни и общински / разбираите ощонародни/ учебни заведения!
    Законът не е лобистки, тои е ПРЕСТЪПЕН! Демагогия за идиоти развиват с твърдението, че така цените ще паднат и , видите ли,и бедните ще могат да ходят в мутренските училища!
    И щом има пари за тези училища, защо няма за селските, ами карате децата да пътуват!!!
    Държавните и общинските училища трябва да гледа обществото ни, те са наша отговорност!!! Частните затова са частни защото се финансират частно и печалбата също е частна! Те изпълняват критерии на Мин. на образ. за учебната програма и плащат данъци, като всеки стопански субект.

    СУ не може да си плати консумативите за парно и вода! Тоалетните са в безобразно състояние по факултетите и в училищата! Срамуваме се като дойде колега от чужбина за състоянието на матер. база! Мизерията е заляла образованието и науката ни, а корумпата Игнатов раздава пари на кардците. Направете справка да видите чии са тези частни училища , ако мислите , че използвам силни думи.

  49. 50 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    До коментар [#47] от "focusnik":

    Напълно погрешно схващане. Най-желаното средно у-ще е американския колеж, може би защото там по цял ден не учат и на края им дават дипломи.

    Любовта ще спаси света!!!
  50. 51 Профил на Demokrat
    Demokrat
    Рейтинг: 885 Весело


    Абе кво ни занимават!
    То "законно" "продадоха" ( на цени в пъти под реалните) на ТИМ морския бряг на Варна ( дето по конституция не може да се продава), че за едни частни училища се косиме!

    Тия поне могат нещо полезно да свършат, а ТИМ освен да източват Варна и да гушат МУТРАТА друго няма да направят.

    Само платени и/или умствено увредени лица могат да пишат в подкрепа на БКП и нейните производни Атака/ДпС/ГЕРБ. Ще дойде ден и... всекиму според заслугите!
  51. 52 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2167 Неутрално

    [quote#50:"a.ni."]Най-желанот средно у-ще е американския колеж, [/quote]
    СМГ е поне толкова желано училище, колкото американския колеж.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  52. 53 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    До коментар [#52] от "7777":

    Имам една позната, на която двете деца са съетветно в СМГ и едно частно у-ще в Младост, да не му казвам името. Разликата им е две години. Това, което приеха в СМГ, беше по-напред, сега е точно обратното. Може и като субективно мнение да го приемеш, но учат много, всеки ден им пращат по @, как са се представили.

    Любовта ще спаси света!!!
  53. 54 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#50] от "a.ni.":

    Не става въпрос за схващане, а за обективни факти. Посочете ми един медалист от международна олимпиада по математика, биология, физика, химия, програмиране, който да е от частно училище. Аз поне не знам. А ако иска да учи нещо друго, което не е добре развито в държавните училища, например публични комуникации, психология, ... никой не пречи, но това е екстра към образователния стандарт. Американският колеж има особена функция, която надхвърля образователните и не е подходящ пример.

  54. 55 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    До коментар [#54] от "focusnik":

    Не е правилно качеството на образованието да се измерва с представянето по олимпиади. Това са единици и става въпрос за талант, не за качеството на съответното у-ще.
    Факт е, че няма как да се измери качеството, дори и с оценките от матурите, защото както писах по-долу, в много училища се преписва. Спора е безмислен.
    И не правилно смятате, че частното у-ще е прищявка. Може да има група хора, които го смятат за престиж, но това далеч не са всички.Родителите търсят най-доброто за децата си, според възможностите. Освен това и там има приемни изпити и отпадащи ученици.
    А защо това да навреди на държавното образование? Субсидията се дава на ученика, данъкопладците плащаме за да се образоват децата и би трябвало да искаме с/у парите си да получим образовани деца. Тези училища, за които няма достатъчно желаещи да учат, се предполага че са и с най-лошо образование, защо да продължаваме да ги "бутаме" и да плащаме на учители, които не работят качествено.
    Говоря за големите градове.

    Любовта ще спаси света!!!
  55. 56 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#55] от "a.ni.":

    Напротив, това е обективен критерий за наличие на новаторско мислене, владеене на анализа и синтеза. Иначе нямяше да има олимпиади и университетите да "ловят" медалистите.
    Като говорим за образование, не става въпрос само за наличие на набор от знания и умения да ги ползваш /което е заложено като изход от "модела" на Игнатов/, а развиване на умения да откриваш и създаваш.
    Виждам, че се разминаваме по отношение на това, каква е функцията на образованието и спорът става безсмислен. Казал го е още Волтер в "Кандид" и почти сигурно още преди него.

  56. 57 Профил на stpanchev
    stpanchev
    Рейтинг: 229 Неутрално

    В подкрепа на промените в закона и малко чуждестранен опит.

    http://ekipbg.com/2012/02/18/primary_education/

  57. 58 Профил на ddh
    ddh
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Разбира се, че е правилно "парите да следват детето". По конституция държавата трябва да финансира образованието на всички деца, независимо къде се обучават и това е предвидено в бюджета на Министерството на образованието. Само че досега тези средства за децата , учещи в частни училища, в чужбина или въобще неучещи се разходваха незнайно за какво и от кого.
    Всеки родител има право да избира къде да учи детето му, независимо от какви съображения и не може да се класифицират всички частни училища и всички деца, които учат в тях под един знаменател. Същото важи и за държавните и общински училища. Не може да се каже с лека ръка, че всички държавни и общински училища са супер, а частните не струват и обратно. Има безкрайно много примери и в двете посоки.
    Новият проект за закон на училищното образование в никакъв случай не е идеален, но е някаква стъпка напред. В него най-сетне се изчистват някои недоразумения от изминалите години. Разбира се има още какво да се желае, но при едно активно общуване на администрация, обучаващи и родители би могло да се постигне много.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK