
© "Заедно в час"
Учителите на "Заедно в час" често остават и след часовете, за да работят с децата и да изглаждат трудностите в учебния материал.
Да сте отдадени. И търпеливи. Да нямате праг на толерантност и да сте последователни в живота и кариерното си израстване. Да сте добре образовани и да искате повече хора да са като вас. Да умеете да се изправяте очи в очи с предизвикателствата, да не подминавате проблемите, а да търсите решенията им. Да смятате, че можете да вкарате в класната стая дори отдавна забравил училището неграмотен овчар и да го накарате да пее с пълен глас детски песни на английски.
Последното ви дойде в повече, нали? Но има и такива хора. В момента те са 21 – учителите от програмата на "Заедно в час". И се търсят още.
Крайният срок за кандидатстване по документи през сайта на "Заедно в час" е 20 март. Кандидатите трябва да подготвят две есета на тема "Кое е най-голямото ми постижение" и "Каква е мотивацията ми". След това следва три степени на подбор - интервюта, тестове и тренинги.
Важни условия са перфектното владеене на български език и висшето образование. Английският е голямо предимство, както и образованието в някое от базовите науки – химия, физика, биология и др. Одобрените преминават през няколкомесечно обучение.
В края на миналата година ви разказахме за Евгения Пеева, която на 26 години вече изпълнителен директор на неправителствената организация "Заедно в час", част от групата Teach for all. Тя и екипът й търсят и обучават за учители млади и мотивирани хора, които да бъдат изпратени в училища из цялата страна. Мисията им "е всяко дете в България да има достъп до качествено образование, независимо кое училище посещава, в кое населено място живее и какви са финансовите възможности на неговите родители. Всяко дете в страната да се обучава от учители, които успешно подкрепят своите ученици да развият максимално потенциала си."
Обратно в училище
През октомври ви разказахме и за един от учителите 26 годишната Теодора Зарева, която преподава в едно софийско училище в жк "Надежда". Останалите й колеги, също толкова млади учители, се борят за интереса и ентусиазма на децата в общо 12 училища в София, Карлово, Копривщица, Горна Малина. Предстои да бъдат избрани още 45, които да заминат в областите Пловдив, Стара Загора, Враца, Монтана, Кюстендил, Пазарджик, Благоевград.
Повече за подбора и типа търсени хора, разказа пред "Дневник" Петя Велева, която отговаря за маркетинга и комуникациите на "Заедно в час". Тя провежда и част от интервютата.
Четете утре в "Дневник" репортаж от един софийски клас на "Заедно в час"
Млад, находчив, образован, мотивиран, учител
"Търсим човек, който намира разрешения във всяка една ситуация, която не го устройва. Който се справя с предизвикателства. Който е млад. Не държим непременно хората да са имали някакъв опит в образованието или като преподаватели. Това не е задължително. Даже напротив. Избираме по-скоро с лидерски заложби", започва спокойно Петя и междувременно ме пита дали не сме се виждали по-рано някъде. В търсене на подходящите кандидати се е срещнала с толкова много хора, че й се струва, че познава всички, шегува се самата тя. © Анелия Николова Евгения Пенева с подаръка от Teach for all в Индия - "табло-слон". Там всеки отмята постигнатото всяка седмица. Хоботът символизира предприемаческия нюх, на гърба се изнася професионализмът, в главата се концентрират резултатите, а краката олицетворяват скромността и уважението
Амбициозната цел на "Заедно в час" е да привлекат поне 400 души на интервю, от които да избере най-мотивираните 45 бъдещи учители.
Изискванията са едновременно доста широки, но и високи. Кандидатите трябва да са висшисти, да владеят отлично български език. Английският е сериозно предимство, защото гладът за такива преподаватели е голям, вметва тя. Магистратура или докторантура в CV-то също са плюс. "Държим да видим, че човекът проявява постоянство – започва някаква инициатива и си я завършва по най-добрия начин. Ако докато е бил студент е изкарвал много добри оценки, това за нас е сериозно постижение", дава пример тя.
Ако пък кандидатът не е отличник, то в негов плюс би било членството му в неправителствени организации, доброволчески инициативи и участие в студентски клубове. "Важно е умее ли да увлича другите около себе си. Защото по-скоро търсим умения, отколкото квалификации", обяснява тя.
"Педагогическата способност я осигуряваме заедно със Софийския университет, след като бъдат избрани." Сред сега преподаващите имало и съвсем млади ентусиасти. Трима от тях били на едва 22 години, тъкмо завършили.
Учители - будители
Петя Велева подчертава, че учителите от програмата са много по-заети от останалите педагози. Често им се налага да работят с часове с изостаналите ученици, чисто физически да ги "измъкват" сутрин от домовете им за училище. "Много упорита работа ги чака", усмихва се тя.
Някои от хората отпадали на самия финал на подбора, защото осъзнавали, че работа изисква голяма всеотдайност. Свързана е и с постоянни обучения - вътрешни и международни, с време и понякога с живот извън големите градове.
Петя подчертава, че организацията се интересува и от онова, което учителите искат да правят след изтичането на двегодишния срок на програмата. За този период всеки от тях получава ментор от бизнеса или средата, в която иска да се развива след това. Заплащането е като на всеки новоназначен млад учител. "Заедно в час" допълват с премии за извънкласните дейности и поемат квартирата на преподавателите си.
Преподавай като лидер
"За мен е престъпление учителите да казват "Ами те толкова си могат". Това ни обрича. По последни данни около 41% от 15-годишните не могат да четат и пишат на функционално ниво. Това са почти половината ни ученици в България. И реално, ако ние не се занимаваме с почти половината си ученици, то какво общество си градим в крайна сметка", разсъждава тя. "Така че не можем да ги оставим. Напротив – просто сме длъжни", продължава. © "Заедно в час" Преподаватели и ученици от програмата не работят с оценки, а със специални табла, където успеха на децата и развитието им се измерва в проценти.
Според нея учителите трябва да преподават като лидери и самите те да учат на лидерство. Затова и някои от основните правила и насоки, които използват, са популярни и сред управленските среди. "Поставяй много високи цели, използвай техники за мотивация, планирай добре", са само част от пътеводните правила, които преподавателите следват.
"И самият метод на преподаване е различен. Той не е нещо магическо сам по себе си, разбира се. Още от ден първи, когато учители влязат в час, събират всички деца и се съгласяват за определени правила, които ще се спазват в класната стая. Формулирани са много позитивно. Няма "Да не закъсняваме", има "Идвам навреме". Организира се дискусия, дават се предложения и накрая крайният вариант на правилата се залепя на стената. Когато някой ги наруши, учителите просто се позовават на правилата, които всички заедно са приели", издава част от хитростите за обезоръжаване на непослушните тя.
Системата на оценяване е също така изградена, че да не поставя оценки на самите деца, а само на тяхното ниво на усвояване на материала. "Това е една голяма таблица с името на всяко дете и процентите, в които то е усвоило материала. А оценката не е дамгосване. Тя се пише на работата им, не на самите деца", разяснява тя.
По думите й, макар само за един срок, постиженията на първите 21 учители са вече факт. На молбата да изброи някои от тях получавам отговор - "О, толкова са много".
Но през смях разказва за гордостта на Мария и Ива, учителки по програмата на "Заедно в час" в Копривщица: "Един от овчарите, който е на 20 години и отдавна е забравил за училище – успяха да го вкарат в класната стая. И сега пее с другите с пълен глас "Джингъл белс"...